Test Progress Tecnostretch Tispa

Túto jeseň sa mi do rúk dostal relatívne nový výrobok – tecnostretchová bundička českej firmy Progress, u ktorej výrobca deklaruje predovšetkým použiteľnosť pri širokom spektre aktivít a taktiež pri vysokej záťaži. Osvečila sa mi najmä ako kombinácia prvej a druhej vrstvy.

Výrobca
Farebné kombinácie
čierno-oranžová, červeno-sivá, svetlozeleno-sivá
Páči sa mi
výborná tepelná izolácia, dobré odvetrávanie, príjemne sa nosí, dobrý
Nepáči sa mi
ako druhá vrstva nie je veľmi pohodlný
Infocena
64.73 €
Hodnotenie
Celkové hodnotenie (súčet bodov): 90 bodov
» vysvetlenie hodnotenia

Materiály

Bunda je zhotovená z materiálu Pontetorto Tecnostretch. Je to fleece s obsahom elastanu, konkrétne z 88% polyester, 12% elastan. Najväčší dôraz kladie výrobca na tepelnú izoláciu a komfort využitia, odvod vlhkosti deklaruje o polovicu nižší. Na bundičke sú použité zipsy YKK.

Dizajn a vyhotovenie

Bundička je určená pre ženy, takže je prirodzene úzkeho, ženského strihu. Tesne obopína telo. Okolo krku je vyšší flesový golierik a bundička sa dá zapnúť až tesne ku krku. Zapínanie je vyriešené celotelovým zipsom. Zips je podšitý fleesom, takže ak je bunda oblečená na holom tele, zips nechladí. Rukávy majú otvory na palec. Na ľavej strane na hrudi sa nachádza vrecko podšité sieťkou. Komu by prekážal dlhý zips, nájde v ponuke aj verziu so zipsom len pri krku.

Skúsenosti z nosenia

Pulóver som používala predovšetkým pri turistike v rôznych nadmorských výškach a pri rôznych teplotách. Skúšala som ho ako prvú aj druhú vrstvu.
Rovno na tele je vynikajúci vtedy, kedy by som za normálnych okolností mala na sebe technické tričko, či už s krátkymi alebo s dlhými rukávmi a mikinu. Ideálny je do nižsích teplôt, kedy si telo pri stúpaní vyrobí dostatočné teplo, a keď zafúka vietor, vďaka fleesu sa z pulóvra nestane "ľad" ako pri termotričkách. Taktiež pocit chladu na chrbte pri pauzách je výrazne menší. Ak je vonku teplota, keď stačí niečo tenšie, určite neradím používať tento pulóver, lebo sa zbytočne spotíte. Čo sa týka parametrov uvádzaných výrobcom, tepelná izolácia je výborná. Ja som bola spokojná aj s odvodom vlhkosti, možno je to spôsobené tým, že sa ako žena menej potím.
Testovaný model je celozipsový, čo je vynikajúce na odvetrávanie. Počas túry, kedy sa prechádza z vetra do závetria či zo slnka do tieňa, menia sa náročnosti stúpania a pod., sa dá výborne odvetrávať jednoducho poťahovaním zipsa (do určitej výšky, dámy). Mne sa osvedčilo bleskové "úplné rozopnutie a zapnutie". Takýmto spôsobom som rýchlo vypustila teplo a ochladila sa. Po dosiahnutí vrchlolu sa netreba okamžite prezliekať, aby sme neprechladli, aj v prepotenom pulóvri sa dá nejaký čas vydržať. Ak je hore také príšerné počasie, že sa nám nechce prezliekať, dá sa len pridať jednu alebo dve vrstvy a začať zostupovať, až tak to nechladí a pulóver celkom rýchlo pri pohybe schne. Najmä cestou dolu som ocenila, že sa dá zapnúť až ku krku a okolo neho je tiež z fleesu. Rovnako predovšetkým pri zostupe som využila naťahovací rukáv s otvorom na palec. Rukavice to síce nenahradí, ale určite je to lepšie ako nič.

Podľa výrobcu sa môže bundička používať aj ako druhá vrstva. Mne sa však táto koncepcia neosvedčila. Mám štyri termotričká s dlhými aj krátkymi rukávmi, v rôznej hrúbke aj od rôznych výrobcov. Všetky som skúsila skombinovať s bundičkou. Dlhé rukávy som musela veľmi rýchlo vylúčiť, lebo kvôli úzkym a elastickým rukávom som pod bundičku mala problém natiahnuť aj tenký Icebreaker. Síce sa mi to v duchu hesla "čo nejde silou, ide ešte väčšou silou" podarilo, ale fungovať by sa v tom nedalo, cítila som sa príliš naobliekaná a nebolo to vôbec pohodlné. (Ćíslom to rozhodne nie je, nosím S/M a bundička je M.)
Ďalšou alternatívou bolo obliecť si pod bundičku termotričko s krátkym rukávom. Výsledný efekt bol však taký, že studený pocit na chrbte bol výraznejší ako len s bundičkou na holom tele. Skôr sa mi osvedčila kombinácia stúpať v pulóvri a hore si podeň obliecť suché tričko. Takýmto spôsobom sa dá ušetriť v batohu jedna zatepľovacia vrstva, napríklad mikina. Aj tak však zastávam názor, že najpríjemnejší pocit v bundičke mám vtedy, keď ju mám priamo na sebe. Ako tretiu vrstvu si ju už vôbec neviem predstaviť.
Čo som ocenila, je to, že spodná časť nie je taká tesná ako napríklad rukávy. Pri zohýbaní sa nevyhŕňa na chrbát, dokonca ani vtedy nie, keď sú rukávy natiahnuté okolo palcov. Užitočné je aj vrecko na ľavej strane na hrudi. Je primerane veľké tak na vreckovku a balzam na pery. Vnútro je zo sieťky, takže ak chcete viac odvetrávať a nechcete si rozopínať bundičku, trochu pomôže aj rozopnutie vrecka.
Pulóver začne smrdieť až po viacerých túrach. Preto môžem pridať ešte čisto ženské hľadisko - bez problémov sa dá nosiť na večerné aktivity niekam do spoločnosti. Je v ňom fajn teplo a okrem toho - robí dobrú postavu.

Bundičku odporúčam využívať predovšetkým ako spodnú vrstvu pri záťažových aktivitách v nižších teplotách. Ako druhá - zatepľovania vrstva sa dá použiť pri nižšom výkone, avšak najmä na tričko s krátkym rukávom.