Bežky Wechsel – Semmering – Panoramaloipe I

Rakúske kopce nás lákali na bežky dlho. Najmä tiahle hrebene v juhovýchodnej časti Fischbacherských Álp (Wechsel), ktorej dominuje vrchol Hochwechsel s nadmorskou výškou 1 743 metrov. Sľubujú dostatok snehu, bežkárske túry do neskorej jari a dobrú dostupnosť z Bratislavy. Prvýkrát sme sa na trate v oblasti Semmering – Wechsel, známe pod názvom Panoramaloipe, dostali v marci 2006. Potom ešte dvakrát vo februári a v marci roku 2007. V tomto článku vám prinášame naše skúsenosti a rady.

Sto kilometrov tratí, šesť nástupných bodov

Komplex upravovaných bežkárskych tratí Wechsel – Semmering - Panoramaloipe
pripravených na zimnú sezónu 2007/2008 má dĺžku asi 100 kilometrov. Informácie o profile tratí, možnostiach ubytovania, počasí, výške snehovej pokrývky a stave tratí (aktualizované denne o 7,30) nájdete na tejto stránke. Najnižší bod tratí je Greis – Semmering v nadmorskej výške 940 metrov, najvyšším miestom je Dreiländereck, horské sedlo medzi Hochwechselom a Arabichlom (1 595 m.n.m.) s nadmorskou výškou 1 560 metrov. Denný lístok pre vstup na trate stojí 5 euro, VIP vstupenka na celú sezónu stojí 41 euro. Na trate je možné nastúpiť zo šiestich nástupných bodov:
1. Steyersberger Schwaig, 1 357 m.n.m.
2. St. Corona, 1 251 m.n.m.
3. Feistritzsattel, 1 298 m.n.m.
4. Kummerbauer - Stadl, 1 079 m.n.m.
4a. Dissauer, 1 107 m.n.m.
5. Mariansee, 1 500 m.n.m.
6. Greis – Semmering, 940 m.n.m.

Charakter tratí

Trate Panoramaloipe sú široké asi štyri metre, v strede upravené na korčuľovanie a po oboch stranách (niekedy len na jednej strane), sú vyfrézované bežecké stopy pre klasikov. Nové bežkárske trasy na Panoramaloipe pribúdali v poslednej dobe každý rok. V minulom roku to bol úsek Kummerbauer-Stadl – Greis-Semmering a nový okruh od sedla Dreiländereck smerom k Marianseer Schwaig. Zdá sa však, že vlaňajšia teplá zima entuziazmus prevádzkovateľov smerom k otváraniu nových úsekov podlomila.
Tohtoročná zima prišla aj do tejto časti Rakúska skôr ako obvykle a prekvapila aj správcov tratí. V oficiálnej brožúrke zverejnenej na internete (môžete ju v tlačenej podobe zadarmo získať spolu so vstupenkou na trate), sa v čase, keď sme pripravovali tento článok, písalo, že sezóna na Panoramaloipe začne až v polovici decembra. Na podstránkach k jednotlivým nástupným bodom sa však už 16. novembra uvádzalo, že na tratiach je 40 až 130 cm snehu a že ich otvárajú 17. novembra. V prevádzke neboli úseky, kde je potrebné dopraviť sa na trate lanovkou, lebo tieto zariadenia (St. Corona a Mariansee) ešte neboli v prevádzke. Po napadnutí snehu brožúrku, ktorá bola na internetovej stránke v pdf formáte, stiahli. Zrejme na aktualizáciu.
Na trase je kvalitné značenie smerov aj kilometráže. Pri zjazdoch sú strmé alebo neprehľadné úseky označené výstražnými tabuľkami. O tom, ako sa nám darilo na našich výpravách do tejto oblasti, a o skúsenostiach a zážitkoch členov Turistického klubu Štart Bratislava na týchto tratiach sa môžete dozvedieť viac aj z rozprávania a fotiek Borisa Rudolfa na tejto stránke.

Tetrovy kazia jarnú sezónu

Jeden z najkrajších úsekov Panoramaloipe je v jej najvyššej časti neďaleko plochého vrcholu Arabichl (1 595 m.n.m.). Žije tam však početná kolónia tetrovov a tak trasy od St. Corony a Mariansee Bergstation po Dreiländereck a tiež z chaty Steyersberger Schwaig cez Feistritzel Schwaig po Dreiländereck budú v dôsledku tokania tetrovov uzatvorené už od polovice marca aj v prípade dostatku snehu. Čo je škoda, lebo na nedostatok snehu sa v týchto partiách nemožno sťažovať. Bolo ho tam dosť snehu aj v chudobnej zime 2005/2006 a v roku 2006 tam sneh bol aj v apríli (ak nie aj v máji). Pri našej návšteve 18. marca 2006 tam boli úseky s dvojmetrovou prikrývkou snehu.

Prístup zo Slovenska

Z hraničného priechodu Jarovce/Kittsee novootvorenou diaľnicou A6 na Bruck am Leitha, ďalej (A4) na Viedeň, potom južným obchvatom Viedne a odbočiť smerom na Graz (A2) až po odbočku na Semmering, asi 40 kilometrov za Viedňou (asi 90 kilometrov od Bratislavy). Ak ste sa rozhodli pre nástup na trať v niektorom z týchto bodov - Steyersberger Schwaig, Feistritzsattel, Kummerbauer- Stadl alebo Greis–Semmering, odporúčame odbočiť smerom na Semmering. Ak chcete nastúpiť na trať v St. Corone alebo v Mariansee, odporúčame pokračovať diaľnicou až po Hochegg a tam odbočiť na Aspang.
Vyskúšali sme dopraviť sa na Panoramaloipe aj pomimo rakúskych diaľnic, aby sme ušetrili na diaľničnej známke. Zvolili sme trasu cez Jarovce/Kittsee, ďalej na Gattendorf, Parndorf, Purbach, Eisenstadt, Wr. Neustadt, Gloggnitz. Táto trasa je o niekoľko kilometrov kratšia, ale počítajte s päťdesiatkou cez početné rakúske dediny a mestečká. Odhadujem, že trasa z Bratislavy do oblasti Panoramaloipe (išli sme vtedy do strediska Steyersberger Schwaig) nám trvala o 30 až 45 minút viac ako po diaľnici. Pri nedávno otvorenej spojke A6 môže teraz trasa mimo diaľnicu trvať aj o hodinu dlhšie ako po nej.
Trasy Panoramaloipe sú zhruba 130 až 140 kilometrov od Bratislavy, ak sa ide mimo diaľnice, a trvá to dve až dve a pol hodiny. Po diaľnici je k bežkárskym tratiam asi 140 až 160 kilometrov a táto trasa sa dá stihnúť do dvoch hodín v pohode, pri šliapnutí na plyn aj o polhodinu skôr.
Ak chcete nastúpiť na bežkársku trasu Panoramaloipe z Greis – Semmeringu, môžete cestovať z Bratislavy aj linkovým autobusom alebo vlakom do Semmeringu. Greis-Semmering, nástup na bežkárske trasy č 6., je asi 1 500 metrov od železničnej stanice Semmering.
Aktuálne ceny rakúskych dialničných známok:
Desaťdňová 257,- Sk
Dvojmesačná 741,- Sk
Ročná 2 465,- Sk
Deti do 15 rokov majú vstup na trate volný.

Materiál bol spracovaný aj z podkladov (textových a fotografických) od členov TK Štart Bratislava, najmä od Majky Lorincovej, Barborky Pospíšilovej, Borisa Rudolfa, Jána Pospíšila – Peleho a Petra Forra.

Pokračovanie vyjde budúci týždeň.