Bežky

Wechsel – Semmering – Panoramaloipe I

11.12.07
Rakúske kopce nás lákali na bežky dlho. Najmä tiahle hrebene v juhovýchodnej časti Fischbacherských Álp (Wechsel), ktorej dominuje vrchol Hochwechsel s nadmorskou výškou 1 743 metrov. Sľubujú dostatok snehu, bežkárske túry do neskorej jari a dobrú dostupnosť z Bratislavy. Prvýkrát sme sa na trate v oblasti Semmering – Wechsel, známe pod názvom Panoramaloipe, dostali v marci 2006. Potom ešte dvakrát vo februári a v marci roku 2007. V tomto článku vám prinášame naše skúsenosti a rady.

Sto kilometrov tratí, šesť nástupných bodov

Komplex upravovaných bežkárskych tratí Wechsel – Semmering - Panoramaloipe
pripravených na zimnú sezónu 2007/2008 má dĺžku asi 100 kilometrov. Informácie o profile tratí, možnostiach ubytovania, počasí, výške snehovej pokrývky a stave tratí (aktualizované denne o 7,30) nájdete na tejto stránke. Najnižší bod tratí je Greis – Semmering v nadmorskej výške 940 metrov, najvyšším miestom je Dreiländereck, horské sedlo medzi Hochwechselom a Arabichlom (1 595 m.n.m.) s nadmorskou výškou 1 560 metrov. Denný lístok pre vstup na trate stojí 5 euro, VIP vstupenka na celú sezónu stojí 41 euro. Na trate je možné nastúpiť zo šiestich nástupných bodov:
1. Steyersberger Schwaig, 1 357 m.n.m.
2. St. Corona, 1 251 m.n.m.
3. Feistritzsattel, 1 298 m.n.m.
4. Kummerbauer - Stadl, 1 079 m.n.m.
4a. Dissauer, 1 107 m.n.m.
5. Mariansee, 1 500 m.n.m.
6. Greis – Semmering, 940 m.n.m.

Charakter tratí

Trate Panoramaloipe sú široké asi štyri metre, v strede upravené na korčuľovanie a po oboch stranách (niekedy len na jednej strane), sú vyfrézované bežecké stopy pre klasikov. Nové bežkárske trasy na Panoramaloipe pribúdali v poslednej dobe každý rok. V minulom roku to bol úsek Kummerbauer-Stadl – Greis-Semmering a nový okruh od sedla Dreiländereck smerom k Marianseer Schwaig. Zdá sa však, že vlaňajšia teplá zima entuziazmus prevádzkovateľov smerom k otváraniu nových úsekov podlomila.
Tohtoročná zima prišla aj do tejto časti Rakúska skôr ako obvykle a prekvapila aj správcov tratí. V oficiálnej brožúrke zverejnenej na internete (môžete ju v tlačenej podobe zadarmo získať spolu so vstupenkou na trate), sa v čase, keď sme pripravovali tento článok, písalo, že sezóna na Panoramaloipe začne až v polovici decembra. Na podstránkach k jednotlivým nástupným bodom sa však už 16. novembra uvádzalo, že na tratiach je 40 až 130 cm snehu a že ich otvárajú 17. novembra. V prevádzke neboli úseky, kde je potrebné dopraviť sa na trate lanovkou, lebo tieto zariadenia (St. Corona a Mariansee) ešte neboli v prevádzke. Po napadnutí snehu brožúrku, ktorá bola na internetovej stránke v pdf formáte, stiahli. Zrejme na aktualizáciu.
Na trase je kvalitné značenie smerov aj kilometráže. Pri zjazdoch sú strmé alebo neprehľadné úseky označené výstražnými tabuľkami. O tom, ako sa nám darilo na našich výpravách do tejto oblasti, a o skúsenostiach a zážitkoch členov Turistického klubu Štart Bratislava na týchto tratiach sa môžete dozvedieť viac aj z rozprávania a fotiek Borisa Rudolfa na tejto stránke.

Tetrovy kazia jarnú sezónu

Jeden z najkrajších úsekov Panoramaloipe je v jej najvyššej časti neďaleko plochého vrcholu Arabichl (1 595 m.n.m.). Žije tam však početná kolónia tetrovov a tak trasy od St. Corony a Mariansee Bergstation po Dreiländereck a tiež z chaty Steyersberger Schwaig cez Feistritzel Schwaig po Dreiländereck budú v dôsledku tokania tetrovov uzatvorené už od polovice marca aj v prípade dostatku snehu. Čo je škoda, lebo na nedostatok snehu sa v týchto partiách nemožno sťažovať. Bolo ho tam dosť snehu aj v chudobnej zime 2005/2006 a v roku 2006 tam sneh bol aj v apríli (ak nie aj v máji). Pri našej návšteve 18. marca 2006 tam boli úseky s dvojmetrovou prikrývkou snehu.

Prístup zo Slovenska

Z hraničného priechodu Jarovce/Kittsee novootvorenou diaľnicou A6 na Bruck am Leitha, ďalej (A4) na Viedeň, potom južným obchvatom Viedne a odbočiť smerom na Graz (A2) až po odbočku na Semmering, asi 40 kilometrov za Viedňou (asi 90 kilometrov od Bratislavy). Ak ste sa rozhodli pre nástup na trať v niektorom z týchto bodov - Steyersberger Schwaig, Feistritzsattel, Kummerbauer- Stadl alebo Greis–Semmering, odporúčame odbočiť smerom na Semmering. Ak chcete nastúpiť na trať v St. Corone alebo v Mariansee, odporúčame pokračovať diaľnicou až po Hochegg a tam odbočiť na Aspang.
Vyskúšali sme dopraviť sa na Panoramaloipe aj pomimo rakúskych diaľnic, aby sme ušetrili na diaľničnej známke. Zvolili sme trasu cez Jarovce/Kittsee, ďalej na Gattendorf, Parndorf, Purbach, Eisenstadt, Wr. Neustadt, Gloggnitz. Táto trasa je o niekoľko kilometrov kratšia, ale počítajte s päťdesiatkou cez početné rakúske dediny a mestečká. Odhadujem, že trasa z Bratislavy do oblasti Panoramaloipe (išli sme vtedy do strediska Steyersberger Schwaig) nám trvala o 30 až 45 minút viac ako po diaľnici. Pri nedávno otvorenej spojke A6 môže teraz trasa mimo diaľnicu trvať aj o hodinu dlhšie ako po nej.
Trasy Panoramaloipe sú zhruba 130 až 140 kilometrov od Bratislavy, ak sa ide mimo diaľnice, a trvá to dve až dve a pol hodiny. Po diaľnici je k bežkárskym tratiam asi 140 až 160 kilometrov a táto trasa sa dá stihnúť do dvoch hodín v pohode, pri šliapnutí na plyn aj o polhodinu skôr.
Ak chcete nastúpiť na bežkársku trasu Panoramaloipe z Greis – Semmeringu, môžete cestovať z Bratislavy aj linkovým autobusom alebo vlakom do Semmeringu. Greis-Semmering, nástup na bežkárske trasy č 6., je asi 1 500 metrov od železničnej stanice Semmering.
Aktuálne ceny rakúskych dialničných známok:
Desaťdňová 257,- Sk
Dvojmesačná 741,- Sk
Ročná 2 465,- Sk
Deti do 15 rokov majú vstup na trate volný.

Materiál bol spracovaný aj z podkladov (textových a fotografických) od členov TK Štart Bratislava, najmä od Majky Lorincovej, Barborky Pospíšilovej, Borisa Rudolfa, Jána Pospíšila – Peleho a Petra Forra.

Pokračovanie vyjde budúci týždeň.

Wechsel – Semmering – Panoramaloipe I 19/01/08 22:21 7 príspevkov

Príbeh Začarovaná dedina Hovorím nemenovanej dedine začarovaná preto, že temer vždy, keď ju navštívim, prihodí sa mi niečo nepríjemné alebo zvláštne. Natoľko zvláštne, že som sa rozhodol so svojimi príhodami zveriť aj vám. Teraz, na prelome rokov, je na to vhodná doba. 05/01/18 Vladimír Ješko Príbehy
Príbeh V Mekke slovenského bežkovania Závislosť niektorých ľudí na bežkovaní sa dá porovnať so závislosťou na alkohole alebo so závislosťou na iných omamných látkach. Možno to robí dobrá partia, možno skutočnosť, že endorfíny šťastia sa pri nižších teplotách a rovnomernom zaťažení svalových partií celého tela – ku ktorému pri bežkovaní dochádza – vyplavujú do krvi ľahšie. Platí to najmä, keď sa dostanete bežkovať na niekoľko dní do Kremnických vrchov, najlepšie s ubytovaním priamo na Skalke. 05/02/15 Vladimír Ješko Príbehy
Príbeh Bežkári malokarpatskí Malé Karpaty sa ponukou svojich bežkárskych trás určite vyrovnajú aj Kremnickým vrchom. To nehovorím len preto, že posledných 30 rokov žijem v Bratislave, ale najmä preto, že obstojne poznám aj ostatné bežkárske lokality na Slovensku. V porovnaní s terénmi okolo Skalky však Malé Karpaty majú jednu veľkú nevýhodu – nízku nadmorskú výšku a s tým súvisiaci nedostatok snehu v teplých zimách. 30/01/15 Vladimír Ješko Príbehy

Príbeh Večer pelendrekom, ráno metlou?! Som už postarší človek – čas uteká okolo mňa ako splašený kôň. Ale s tým už nič nenarobím. Sem-tam sa vrátim mysľou do minulosti. Spomeniem si na niektoré zážitky, ktoré som zažil v mojom živote. Keď si už spomeniem, tak si ich radšej aj zapíšem, možno už za 20 rokov si na ne nespomeniem, tak ak bude všetko v poriadku – aspoň si ich potom prečítam. dnes Vladimír Popluhár Príbehy
Podcast Pacific Crest Trail s Filipom Valúchom (trojdielna miniséria) AKTUALIZOVANÉ – Diaľkové trasy sú dnes populárne. Nedávno sme sa v HIKING podcaste rozprávali s Julkou, ktorá prebehla Cestu hrdinov SNP za 12 dní. Teraz vám v trojdielnej podcastovej minisérii spolu s Filipom Valúchom predstavíme 4265 kilometrov dlhú Pacifickú hrebeňovku, tzv. PCT. Filip diaľkovú trasu z mexicko-americkej na kanadsko-americkú hranicu cez Kaliforniu, Oregon a Washington prešiel tento rok za 136 dní. 11/11/19 Ľubomír Mäkký Svet
Túra Južný Cyprus – pohorie Troodos s deťmi Po týždni strávenom pri mori sa presúvame do hôr. Málokto, kto počuje Cyprus, si predstaví hory. A pritom tu sú. Troodos National Forest Park - najvyšší vrchol – Mount Olympus má 1952 m. V zime sa tu lyžuje. A ak patríte medzi ľadové medvede, iba hodinka cesty autom a po lyžovačke sa môžete v Limassole okúpať v mori. V letných horúčavách je pohorie Troodos vítaným vyslobodením – chladnejšie počasie a tieň stromov vytvorí priam oázu. včera Danka Laciková Svet