Z Havrana do Skalice

10.12.07
Ľahká túra Chvojnickou pahorkatinou. Trasa vedie najprv neznačkovaným terénom a až neskôr sa napája na značenú trasu. Väčšinu terénu tvoria lúky s peknými výhľadmi a až ku koncu trasa sa spúšťa do Zlatníckej doliny lesom. Na trase je možnosť pozorovania početnej danielej populácie v neuveriteľne veľkých stádach.

Krásny slnečný deň s teplotami pod bodom mrazu, tak znela predpoveď na stredu 28.11. Nič viac sme si nemohli želať a tak keď nás autobus vyložil pri motoreste motorestu Havran na št.ceste Senica-Holíč, modrá obloha nám bola sprievodcom na tejto príjemnej túre. Asfaltkou sa spúšťame do obce Častkov, pretneme ju na šírku a opúšťame zelenú značku. Asfaltkou vľavo stúpame cez hájik a neskôr cez polia na kopec Havran (542 m). Asfaltka nás privedie do osady Blažkovci.

Vpravo pri ceste sú voliery plné bažantov a prepelíc, vykŕmených asi na vianočný trh. Kúsok ďalej je vľavo obchodík s trochu podivným pánom vedúcim. Ceny v jeho obchode či bufete sú asi najnižšie na Slovensku a ešte nikdy od nás neprijal „tringelt“. Tentokrát sa u neho nezastavujeme, ale pokračujeme po ceste až na poľnú cestu tak, že vrch Havran máme po pravej ruke. Asi po 400 metroch sa točíme v pravom uhle na poľnú cestu doprava a pred nami sa otvára dolina Chvojnice. Lúkou sa spúšťame dolu k lesu až k riečke Chvojnice. Tromi skokmi ju prekonávame a vystupujeme na cestu pri osade Noštákovci a Vlčkovci. Vľavo je opustená budova kravína a my začíname stúpať lúkou okolo Vlčkovcov priamo hore lúčnou cestou smerom k bývalej horárni Trampka.

Na slniečku je celkom teplo, ale keď sa dostaneme do tieňa, mrzne mi pot na šatke. Kopec nám dáva trošku zabrať, ale po zamrznutej tráve sa ide dobre. Len čo sa vynoríme nad kopec, zjaví sa pred nami stádo asi 25 kusov danielov, ktorí sa pokojne popásajú. Rýchlo robím fotku, ale to nás už zavetrili a stádo mizne do lesíka. Už len miernym stúpaním prichádzame okolo lesa k bývalej horárni Trampka. Dnes tu už stojí iba drevená búda so záhradným krbom a starý senník. Rýchlo sa presúvame na lúku, kde svieti slnko. Rovno okolo lesa po pravej strane vychádzame na lúku, cez ktorú prechádza poľná cesta. Po nej sa púšťame vpravo a klesáme do viditeľného sedla v lese. Krmelec, posed a stará kopa sena je dobrý orientačný bod, kde sa napájame na žltú značku vedúcu z obce Chvojnica. Tu si robíme prvú zastávku a dopĺňame kalórie aj tekutiny. Kúsok klobásy a čaj so slivovičkou je teraz to pravé občerstvenie. Slniečko nám suší prepotené bundy. Značku v tomto sedielku treba dobre odpozorovať, pretože je veľmi zle viditeľná. Vedie cestou vľavo pred posedom a drží sa takmer vrstevnice. Lesná cesta sa vinie svahom a potom sa stáča a klesá lesom, až vychádza na pevnú hradskú. Po nej vedie asi dvesto metrov a opúšťa ju cestou vpravo dolu k usadlosti Karlíček, ktorú minie po ľavej ruke. Značka prechádza cez potok a začína stúpať lúkou a lesom na Koválovské lúky.

Chystám si foťák, pretože viem, že tu sa v zime spájajú stáda danielov do obrovských skupín, neraz vyše 100 členných. A nemýlim sa. Len čo sa dostaneme na okraj lesa, vidíme asi tridsaťčlenné stádo. Ako vychádzame z lesa, stádo sa pomaly presúva preč od nás a spoza lesíka sa k nemu pripojuje druhá, ešte početnejšia skupina. Stojíme s ďalekohľadom pri očiach a obdivujeme zdatných „lopatiakov“. Stádo sa spúšťa do Rakovej doliny a mizne nám z očí. Stúpame ľahkým terénom Koválovskými lúkami okolo starého senníka až k hranici lesa. Prekrižujeme lesnú asfaltku a lesnou cestou prichádzame na križovatku turistických ciest nad Zbojníckymi studničkami. Znovu prekrižujeme lesnú asfaltku a po zelenej značke klesáme lesnou cestou cez Hrubý Rink k bývalej poľovníckej chate Fráterka. Cesta je rozšliapaná lesnou zverou a zamrznutá a nám sa na nej vyvracajú nohy, ako keby sme išli po makadane. Pri chate Fráterka prechádzame na modrú značku a s ňou na lesnú asfaltku. Po nej kráčame do rekreakčného strediska Zlatnícka dolina. Naším cieľom je prekrásna koliba a my si konečne dávame dobré pivko či dve. Odtiaľto je to už len asi 6 km do Skalice, ale my využívame ponuku kamaráta, ktorý sa tam práve vyskytol a ten nás tam odváža.

Z Havrana do Skalice 01/11/11 08:21 3 príspevky

Príbeh Pohľadnica Sedím v kuchyni pri okne a obzerám si pohľadnicu. Nenašiel som si ju v poštovej schránke, ale zastrčenú pod dverami svojho bytu. Akási pláž, pár hotelov a lodičky, ale to ma nezaujíma. Zaujíma ma text. „Pozdravujeme z dovolenky a tešíme sa na vás doma. Víno výborné, jedlo úžasné. Všetci sme v poriadku.“ Tak to mi naozaj stačí. Pohľadnica má len jednu malú chybu. Polovica, kde obvykle býva adresa, a aj vrch, kde je zvykom vytlačiť destináciu, chýba. Len akési číslo úplne dolu je to, čo hľadám. Nie že by bola pohľadnica vystrihnutá alebo začiernená, to nie. Je len z polovice materiálu strhnutá. Akoby vyšúchaná mokrým prstom, ale nevadí. Dobre viem, kto mi ju poslal, a dobre viem, odkiaľ je. Som veľmi šťastný. A asi nie som sám. 25/05/19 Boro Tomis Príbehy
Príbeh Vizionár Julo Januška bol vizionár. Nie že by mal nejaké celosvetové vízie, to nie, on bol skôr taký náš malý, obecný vizionár. Popravde treba povedať, že Julo bol vlastne kurič. Kurič v horskom hoteli, vzdialenom len asi tak hodinku chôdze od obce. Dostatočne ďaleko na to, aby ho jeho žena Betka nemohla stále kontrolovať a šikanovať, a pritom dosť blízko, aby, ak sa mu zachcelo, a šéf to dovolil, mohol si skočiť domov pozrieť rodinu, či varovať obec pred katastrofami. Lebo Julo videl do budúcnosti celkom jasne, i keď zvyčajne len čierne. 10/05/19 Boro Tomis Príbehy
Príbeh Divný sen Vlastne to ani žiadny vander nebol. To som si len tak zmyslel, že sa už akosi dlho poflakujem doma, a tak, keď som videl celkom slušnú predpoveď počasia, požiadal som v robote o dovolenku na dva dni a vyrazil som. Naozaj mi v podstate o nič nešlo. Cítil som sa len akýsi usedený a unudený, no a hlavne sa mi žiadalo vypadnúť. Vypadnúť z domu a aspoň trošku sa potúlať po horách a lúkach, posedieť si pri výhľadoch, prespať vonku, dať si v neznámej krčme pivko, prehodiť slovko či dve s krčmárom alebo miestnymi korheľmi a prespať niekde, kde budem môcť celú noc počúvať len hlasy prírody. Máte aj vy niekedy pocit, že už v meste asi nevydržíte? Ja som ho mal práve vtedy. Dcéra ma zaviezla ráno na stanicu do Sudoměříc, tam som nastúpil na vlak a odviezol sa do Vrboviec, kde bola moja vlaková konečná. Vedel som, že domov je to len asi 35 - 40 kilometrov a že ak sa nebudem hnať, bude to fajný relax na dva dni. A tak som vyrazil. 26/04/19 Boro Tomis Príbehy

Túra Vodopády v okolí Liptovských Revúc Jar v roku 2019 začala veľmi suchým a teplým marcom a pokračovala takým istým aprílom. Turisti sa tešili a poľnohospodári bedákali. V máji sa to však vymenilo. Studený a daždivý máj žičil poľnohospodárom, ale trápil turistov. V máji by už bolo treba stúpať aj do vyšších hôr, robiť hrebeňovky, no počasie hovorí nie! dnes Danka Tomášiková Veľká Fatra a Choč
Túra Nýdek – Veľká Čantoryje s deťmi Koncom augusta 2018 má mladšia dcéra Vilma 8 týždňov a za sebou prvý alpský výlet. Staršia dvojročná Dita je už skúsená turistka. O dva týždne na to trávime predĺžený víkend v Mostoch u Jablunkova, hneď za slovenskou hranicou. Po výlete na Girovú a upršanom dni na Trojmedzí má byť opäť pekne, a tak sa rozhodujeme pre turistický výlet na Veľkú Čantoryju (po česky Velká Čantoryje), hraničný vrchol a najvyšší bod Sliezskych Beskýd. včera Andrea Morongová Západné Beskydy, Česko
Recenzia Asolo Magnum GV – ferratové stredne vysoké topánky Hľadanie ideálnej obuvi na turistiku a pridružené aktivity je zložité. Modelov na trhu je veľké množstvo a jeden, ktorým by sa dalo pokryť všetko, je takmer nemožné nájsť. V poslednom čase som si zvykol – ako priblíženie k ideálu univerzality – používať approach polovičky. Za cenu zníženia opory dostanete vzdušnú obuv s výbornou pohyblivosťou, no členok si to môže ľahko odniesť. Ak chcete ponechať výhody approach polovičiek, no trochu zlepšiť oporu, môžete siahnuť po tzv. mid verzii, ktorá má nízky komín. Takouto mid verziou je napr. aj Asolo Magnum GV, ktorý od jari testujem. 17/07/19 Ľubomír Mäkký Obutie