Najvyššie a najkrajšie vrchy Slovenska

12.12.07
Aby vám tento širokospektrálny titulok dlho nevŕtal v hlave, prezradím hneď na úvod, že ide o recenziu dvoch kníh z vydavateľstva Dajama, z ktorých jedna má názov Najkrajšie vrchy Slovenska a druhá Najvyššie vrchy Slovenska. Obe vyšli tento rok v edícii Prírodné krásy Slovenska.

Najkrajšie vrchy Slovenska - Stanislav Muntág

Forma

Publikácia je vo formáte 16 x 23,5. Obálka je z kvalitného tvrdšieho papiera v lesklo - matnej bielozelenej kombinácii, polovicu obálky zaberá náladová fotografia Sivého vrchu. Predná aj zadná obálka sa dajú rozvinúť. Na vnútornej strane je vždy polovica mapy Slovenska, na ktorej sú trojuholníkmi vyznačené vrchy spomínané v publikácii. Vpredu sa navyše nachádza samotný zoznam vrchov v abcednom poradí, na zadnej vnútornej strane obálky je pár slov o autorovi. Kniha má 128 strán, stránky sú taktiež z kvalitého tvrdšieho papiera.

Obsah

Táto publikácia vyšla ako prvá zo spomínaných dvoch a venuje sa charakteristike a informáciám o 33 vrchoch, ktoré autor považoval za najkrajšie. Podľa vydavateľa je výber vrchov na 95% zhodný s poslednou anketou časopisu Krásy Slovenska, zameranou práve na hlasovanie o najkrajší vrchol Slovenska.

Každý vrchol má svoju samostatnú kapitolku. Na jej začiatku je okrem názvu vrchu aj jeho nadmorská výška, pohorie a malá mapka Slovenska v trojuholníčkom na mieste, kde sa vrch nachádza. Kniha je spracovaná skôr beletristicky, čo vidno už aj na začiatku kapitolky - okrem samotného názvu vrchu je tu vždy aj poetickejšia charakteristika vrchu ako Súľovský Everest, Eldorádo diaľkoplazov, Pupok Slovenska či Moletná miss Gadera. Text je poňatý tiež viac historicky a beletristicky než turisticky. Populárno - náučným štýlom prináša informácie o vzniku a polohe vrchu, flóre, a histórii. Nechýbajú ani povesti viažuce sa k niektorým vrchom. Každá kapitolka obsahuje aj krátky návod, odkiaľ je dobré začať túru na daný vrchol, a poetické postrehy zo samotného výstupu. Ak je štít turistickou cestou neprístupný, autor o tom informuje, takisto ako o dostupných horolezeckých trasách.

V knihe sa treba orientovať podľa obsahu na zadnej strane, ak chcete rýchlo nájsť konkrétny vrch. Nejdú za sebou totiž ani podľa výšky, ani podľa abecedy. Jediná systematickosť je v tom, že ak autor vybral z niektorého pohoria viac vrchov, nasledujú hneď po sebe. Grafika knihy pripomína časopis Krásy Slovenska, ktorého nakladateľom je taktiež DAJAMA. Veľa priestoru v publikácii dostali poväčšine veľmi pekné fotografie od viacerých autorov.

Najvyššie vrchy Slovenska - František Kele

Forma

Forma publikácie je v podstate taká istá, ako pri prvej knihe, len s inou fotografiou, počet strán je totožný. Len stránky nie sú z matného, ale lesklého papiera.

Obsah

Mladšia sestra prvej publikácie mala krst len nedávno na bratislavskej Bibliotéke. Obsahuje informácie o najvyšších vrchoch tých pohorí na Slovensku, ktoré presahujú 1 000 m n. m, a na ktoré je možné dostať sa značkovaným turistickým chodníkom (plus Gerlach). Vrcholov je 33, pričom 12 z predošlej knihy sa opakuje. Štýl publikácie je však iný, viac sa podobá na turistického sprievodcu.

Rovnako ako v predchádzajúcej knihe má každý vrch samostatnú kapitolku. začiatok rovnako obsahuje názov vrchola, jeho nadmorskú výšku, pohorie, kde sa nachádza, a mapku s trojuholníčkom. V kapitolkách sú ďalej časti venované pôvodu názvu, geológii a reliéfu, ochrane prírody, výstupovým trasám, výhľadom, prípadne zaujímavostiam v okolí. Fotografií je o niečo menej, pretože v každej kapitolke sa na jednej celej stránke nachádza výrez z panoramatickej turistickej mapy (Kartografie HP a SHOCart). Fotografie robil kolektív autorov a pri rovnakých vrchoch sa neopakujú.

Obe publikácie sa príjemne čítajú a obsahujú naozaj pekné fotografie. Podľa mňa môžu byť v súčasnom období vhodným darčekom na Vianoce. Pre turistov sú to dobré tipy na túry, a pekným darčekom môžu byť aj pre tých, ktorí obľubujú rôzne "NAJ" výbery.

Najvyššie a najkrajšie vrchy Slovenska 10/02/16 14:01 43 príspevkov

Túra Náučný chodník Molpír s dieťaťom Oblasť Smolenického krasu je veľmi vďačná na turistiku. Už ako deti sme robili s mamou okruhy cez Havranicu, Záruby, Ostrý Kameň a Čertov žľab s bonusom vandrovania od a k železničnej stanici, ktorá je ďaleko od obce. Každá z lokalít je atraktívna a má svoj osobitý charakter, a to nespomínam jarné pohľady na jediný malokarpatský vodopád Hlboča či jaskyňa Driny. 24/10/19 Soňa Mäkká Malé Karpaty
Reportáž S Mišom Diviakom o citlivom hospodárení v lese Súčasťou Strednej odbornej školy lesníckej v Banskej Štiavnici sú aj školské lesy Kysihýbel, ktoré slúžia budúcim lesníkom na praktické vyučovanie. Vedúcim školských lesov je Mišo Diviak, lesník, učiteľ a náš dlhoročný autor. Prešli sme sa po zrekonštruovanom náučnom chodníku Kysihýbel a hovorili nielen o tom, ako sa hospodári v tunajších lesoch, ale aj v lesoch všeobecne. dnes Soňa Mäkká Reportáže
Správa Dobrovoľníci likvidovali nelegálnu skládku na Magurke Občianske združenie Priatelia Magurky a obec Partizánska Ľupča zorganizovali minulý víkend akciu „Čistenie prírody – Magurka, Nízke Tatry“. Jej cieľom bola likvidácia starej nelegálnej skládky odpadu v okolí bývalej banskej štôlne Rüsseger. Do čistenia sa zapojilo viac ako 40 dobrovoľníkov. 09/10/19 Soňa Mäkká Správy

Túra Z Luhačovíc k Vlárskemu priesmyku Keď som písal príspevok z vlaňajšieho putovania Tri dni Valašskom z Luhačovíc do Ostravice a hľadal som prijateľnú formu záveru článku, zvolil som jeden slovný obrat. O trase, čo kamsi pokračuje a čo skadesi prišla. Bol to aj, ako som si následne uvedomil, určitý verejný prísľub. A záväzky je potrebné v slušnej spoločnosti plniť. Takže došlo aj na spoznanie neznámeho „skadesi“. Červenou značkou z Luhačovického Zálesí na východ, k juhovýchodnému rohu Valašska. včera Vladimír Mikuš Česko
Túra Od zubačky z Tisovca cez Fabovu hoľu do Michalovej Na Muránsku planinu sme sa s priateľkou vybrali, aby sme konečne preturistikovali celý víkend. Aj napriek tomu, že sme nemali k dispozícii auto, a museli sme sa na planinu dopraviť spojmi, sme nakoniec naplánovali dve pekné trasy, ktoré sme boli schopní prejsť za dva dni, s tým že sa vieme dostať v nedeľu domov. Do toho všetkého sme ešte zakomponovali parný vláčik, ktorý práve počas víkendu išiel trasu sedlo Zbojská – Tisovec a späť. Pre počasie nehlásili žiadne pekné vyhliadky, ale to nehlásili ani týždeň predtým v Tatrách, a mali sme z toho peknú túru. Ako sa ukázalo, na Muráni sa nám počasie pomstilo aj za predchádzajúci víkend. 13/10/19 Dominik Chňapko Muránska planina, Veporské vrchy