Test Backcountry výbava III.

Ako som už spomínal v minulých častiach backcountry (BC) seriálu, výbava musí niečo vydržať a byť spoľahlivá. V dnešnej tretej časti si povieme niečo o lyžiarkách a paliciach vhodných pre tento šport. Taktiež sa dozviete niečo o pulkách - expedičných saniach.

Lyžiarky

Topánky na BC by mali byť robustnejšie, odolné proti premokaniu, a vydržať väčšiu záťaž (určite známy „žralok“ na špici topánky). Ako som už písal, môžeme si vybrať z viacerých noriem (systémov) upevnenia do viazania. Lyžiarka musí byť kompatibilná s viazaním. Keď sa rozhodneme pre NN75 normu, nastáva problém, pretože kúpiť ich je v našich podmienkach skoro nemožné. Poväčšine majú značkovú Vibram podrážku a tie kvalitnejšie sú komplet z hrubej kože s nórskym švom po obvode, niektoré s GoreTex membránou až po expedičné vysoké modely s vnútornou vyberateľnou „botičkou“. Podobajú sa klasických turistickým vibramám, až na špičku podrážky, kde sa nachádzajú spomínané 3 dierky, ktoré musia zapadnúť do troch kolíkov vo viazaní. Zaklapnú sa hrazdičkou (pri type 3-pin) alebo sa jednoducho vsunú pod pevnú hrazdičku a upevnia sa lankom okolo päty (pri modeloch s lankom).

Výrobcov topánok je viacero, poväčšinou talianskych, u nás azda najznámejší Garmont, napr. typ Tour. Z ďalších spomeniem Vetsport, Scarpa, Crispi, Rossignol, Andrew, Gronell, Alico, Salomon, a iné. Táto norma má výhodu okrem iného aj v tom, že v topánkach sa dá normálne chodiť, využijeme to pri príchode k autobusu, alebo v zložitejšom teréne, keď je nutné vypnúť lyže, v núzových situáciách sa dá v nich pomerne dobre aj zatancovať (napr. pri oslave na chate po túre). Pri ostatných normách (SNS X-adv, NNN BC) je chôdza trochu obtiažnejšia kvôli odlišnej podrážke, ale je možná. Ako som už písal, pri týchto typoch je vpredu na špici priečne pripevnená hrazdička, ktorá sa zaklapne o viazanie, ohyb sa uskutočňuje okolo tejto osi a o doraz sa stará gumová vložka. Rozdiel medzi NNN a SNS systémom je v drážke na podrážke topánky, NNN používa dve užšie, SNS jednu širšiu (a preto medzi sebou nie sú kompatibilné). Tieto topánky robia známi výrobcovia – Fischer, Garmont, Rossignol, Salomon, Alpina, Crispi, Alico, a iní.

Tiež je možné vyberať zo zateplených modelov, z GoreTex-u, kože alebo umeliny. Rozdiel medzi SNS/NNN a NN75 je aj v tom, že pri NN75 máme väčší kontakt s lyžou a viac ju „cítime“, vhodnejšie je pre zjazdy a ťažší terén (je pevnejšie). NNN/SNS má väčšie využitie v ľahšom teréne, menej zjazdov. Nevýhodou je to, že oska sa môže zlomiť napr. pri páde a ďalej je topánka už nepoužiteľná, pri systéme NN75 je „smrť“ pomalšia, je možné použiť aspoň núzové opravy (obviazať špicu, zlepiť a pod.).

Ak budeme vyžadovať väčšiu stabilitu pri zjazdoch za cenu horšej pohyblivosti nohy, možeme preferovať tvrdšie a vyššie lyžiarky (vyšší „komín“ s prackami)- skelety. To znamená, že materiál lyžiarky je z plastu (podobne ako skialp lyžiarky) s tým, že umožňuje ohnutie špice (v podstate telemarkové ľahšie lyžiarky), napr. Garmont Excursion, Scarpa T4, Crispi – všetky na NN75 normu, alebo „poloskelety – časť je kožená, časť plastová. Skelety na inú normu (NNN BC, SNS X-Adv) mi nie sú známe. Typ vyberáme podľa toho, či budeme viac „chodiť“ – volíme voľnejšie modely (niží „komín“, kožené, bez praciek, vhodné na turistiku), alebo viac si chceme užiť zjazdy (vyššie, popr. s prackami, skelety, poloskelety) a menej chôdzu.
Problémom býva dostupnosť výrobkov, lebo síce na internete existujú pekné katalógy, ale prakticky sú v našich končinách nedostupné. Ak sa aj podarí nejaké zohnať, poväčšine ide o nižšie a lacnejšie menej prepracované modely. Preto, ako som už spomínal, treba najprv kúpiť vhodné topánky na BC a podľa toho vyberať viazanie, ktoré býva dostupnejšie. V našich končinách sú v podstate dostupné všetky typy viazaní (až modely firmy Voile) – NNN BC, SNS X-adv, NN75, NN75 s lankom.

Odkazy na výrobcov:
www.scarpa.com
www.karhu.com

Palice

Posledným hardware pre BC sú palice. V podstate sa odlišujú len tým, že by mali mať košík väčšieho priemeru, aby sa nezabárali do hlbokého a sypkého snehu, dĺžka býva kratšia ako na bežkovanie v stope, aby veľmi neobmedzovali v ťažšom teréne a pri výstupoch. Niektorí preferujú skladacie palice z 2-3 dielov, ktoré sa dajú prispôsobiť terénu. Problém môžu mať vyšší ľudia, lebo teleskopické palice sa robia poväčšine do výšky 160 cm (zriedka), častejšie do 155 cm. Medzi známych výrobcov patrí SWIX (typ Mountain MT 018, Tradition a iné), Fischer, Komperdell Chilkoot Trail BC. Vyrobené sú z odolných ľahkých kovov – dural, titán (drahšie). Pozor na sklolaminátové (lacnejšie) modely, ktoré nie sú veľmi vhodné pre svoju krehkosť (zvyknú sa lámať pri nevhodnom zaťažení, zatiaľ čo hliníkové sa ohnú).

Odkazy na výrobcov:
www.swixsport.com
www.fischer-ski.com
www.karhu.com

Pulky

Ešte úplne na záver spomeniem niečo o pulkách. Sú to expedičné sane, na ktorých je upevnený materiál a výbava na dlhšie putovanie. Ich hlavné použtie je na dlhších expedíciách, napr. v polárnych oblastiach, ale aj v Škandinávii. Sú vhodné najmä tam, kde nie sú dlhé a strmé prevýšenia, traverzy a vysoké a časté stúpania (sane potom majú tendenciu sa prevracať alebo sa s nimi zle manipuluje). Ideálne sú na BC lyžovanie v Škandinávii - tzv. „od zrubu k zrubu“. Pulky, keďže sú drahé, možno nahradiť bobami, kam priviažeme batožinu. V našich podmienkach veľký význam nemajú.

Nabudúce niečo o tom, kde a ako zohnať výbavu a tiež cenové relácie.