Túra Murowaniec - Lysá poľana

Keď sme uvažovali, či pôjdeme plánovane cez Zawrat a Szpiglasow Przelęcz, alebo cez Swistowu Czubu, rozhodla v sedle Zawrat časová dĺžka jednotlivých trás a to, že mi došli baterky vo fotoaparáte. Chceli sme sa prejsť popri plesách v Doline piatich plies a navštíviť tunajšiu chatu, kde som dúfal v kúpu bateriek.

+870 m stúpanie, -1 295 m klesanie
jeseň – 29.09.2005
Vysoké Tatry
na chatách
Schronisko Morskie Oko
SAD Lysá poľana - Starý Smokovec - Poprad, vlak Poprad - Bratislava

1. deň

Chata Murowaniec – Čierne pleso Gasienicowe – Zmrzlé pleso – sedlo Zawrat – Zadné pleso Poľské – Veľké pleso Poľské – chata v Doline piatich plies – Swistowa Czuba – Kepa – Morské Oko

Vstávali sme pred siedmou. Danica pobalila a šli sme na raňajky. Mal som dve vajcia na mäkko, chlieb, maslo, mlieko a Danica krupičnú kašu. Tú nemali a tak si zopakovala včerajšie raňajky. To všetko za 14,80 zl.
Dobre nasýtení sme vyrazili o deviatej po modrej značke. Pomedzi kosodrevinu sme pomaly naberali výšku k Čiernemu plesu. Úžasné výhľady na Kosielec, Svinicu, Zawrat, Granáty. Obišli sme pleso a pomaly sa dostávali do skalnatého terénu pod Zawratom. Šliapali aj Češi z CK Kačena, ktorí včera prišli na chatu.

Vyšli sme nad Zmrzlé pleso a dostali sa k reťaziam. Výrazná výstražná tabuľa nás varovala, že nastupujeme na „Szlak Turystyczny bardzo trudny“. Nebolo to až také hrozné, človek mal neustále pred sebou skalu. Hore nás šlo dosť, v protismere len jeden. Vyšli sme do sedla, z ktorého sú nádherné výhľady na obe strany. Nechali sme sa odfotiť a zišli do závetria najesť sa. Došli mi aj druhé baterky a naplnil som kapacitu pamäťovej karty. Prešiel som v nastavení z HQ na SQ1, aby mi vyšla 16 Mb karta. Fotil som množstvo panorám, lebo naozaj bolo čo obdivovať. Slnko svietilo, ani vietor nefúkal.

Červená zo Svinice pokračovala na Orliu Perç, my po modrej chodníkom dolu k plesám. Pôvodne sme zdola mali ísť po žltej hore na Szpiglasow Przelęcz a z neho k Morskému Oku, no rozhodli sme sa pre kratšiu trasu a šli ďalej po modrej k chate v Doline piatich plies. Nádherná dolina, dalo by sa tu stráviť veľa času. Medzi plesami je malý úkryt, neviem pre koho. Neskôr sme prišli k peknej drevenici, potom cez mostík a boli sme pri chate. Kúpil som tu za 8 zl. baterky do fotoaparátu, dali sme si keksy, čaj a vyrazili na posledné stúpanie.

Znova a znova som sa kochal spätnými výhľadmi do doliny, no aj na Orliu Perç. Listnáče tvorili krásne žltočervene sfarbené koberce v zelenej kosodrevine. Po vystúpení do sedla sme už videli aj na Slovensko a neskôr sa zjavila kotlina pod Rysmi. Zostup bol ešte dlhý a pripomínal nám zostup z Ornaku. Keď sme po piatich dňoch skackania po skalách prišli na asfaltku, skoro sme po nej nevedeli chodiť. Davy domácich na nej ma fascinovali. Na chate o nás vedeli, no nebola to už tá domáca atmosféra. Za 86 zl. sme sa dostali na päťposteľovú peknú izbu. Spal na nej ešte jeden pár. Navliekli sme si pripravené posteľné prádlo a šli sme na večeru, lebo tu dávajú jesť nepochopiteľne len do 19-tej hod. Večerali sme veľkú fašírku so zemiakmi a červenou repou za 30 zl. Po osprchovaní sa v jedinej spoločnej sprche s divne tečúcou teplou vodou sme sa šli prejsť okolo plesa. Hoci začalo pršať a stmievalo sa, dokončili sme to. Spalo sa nám dobre, na izbe bolo príjemne teplo a vibramy podľa domáceho poriadku zostali vyložené na chodbe pred izbou.

2. deň

Morské Oko – chata Raztoka – Lysá poľana

Vstávali sme o siedmej. Danica naposledy pobalila veci a šli sme na raňajky, ktoré dávali až od ôsmej. Dali sme si kapustnicu hustú, fazuľovú polievku s chlebom za 17 zl. Zobudili sme sa do sneženia, okolité štíty boli pod snehom a aj my sme dlho kráčali v snežení, ktoré prešlo pri klesaní nadmorskej výšky do dažďa. Napriek tomu sa hore valili ľudia a očividne nie na vysokohorské túry. Koníky ťahali zastrešené vozy plne naložené mladými. Po zelenej sme si odskočili pozrieť chatu Raztoka. Pekná, malá a útulná. Dal som si čaj za 4 zl.

Vyšli sme späť na cestu. Pozreli sme si Mickiewiczowe vodopády, prešli nepovšimnutí okolo vstupnej brány do Národného parku. Stála tu kopa vozov s koňmi, no aj odstavené autá. Štrajkovali vyberači vstupného, či strážcovia NP. Ako som sa neskôr doma dozvedel, na Rysoch zastihla prudká zmena počasia otca so synom z Čiech a nedopadlo to dobre. Nuž k horám a najmä k Tatrám treba mať úctu. Aj v najhorúcejšom lete treba byť pripravený na prudké ochladenie. Hory prajú pripraveným a občas potrestajú ľahkomyselných.

Ponáhľali sme sa na colnicu. Prešli sme v pohode, nik sa nepýtal, kade sme vstúpili na poľské územie, ani či máme zaplatený poplatok za vstup do NP. Autobus do Starého Smokovca sme chytili, z neho autobusom do Popradu a tam rýchlikom do Bratislavy. Po naskočení signálu sme sa ozvali celej rodine. Najlepšieho človeka musím spomenúť nakoniec. Danica ma statočne sprevádzala a nebyť jej, možno by sme túto trasu neprešli.

Keď sme minule končili oravskú časť hranice pri Chate na Oraviciach, rešpektovali sme, že vstupujeme do národného parku, kde je zakázané chodiť mimo vyznačené trasy. Preto sme v Tatrách šli tak, ako sme šli, dôsledne len po značkách. Zistili sme však, že druhí turisti veselo šliapu mimo značiek po hrebeni, dokonca stanujú na hrebeni, hoci je to zakázané.

Schronisko W Dolinie Pięciu Stawów Polskich, 1672 m n. m., 68 miest, 0048/0–18/ 207 76 07
Schronisko Morskie Oko, 1395 m n.m., 89 miest, 0048/0 – 18/ 207 76 09
Schronisko Roztoka, 1 031 m n. m., 68 miest, 0048/0 – 18/ 207 74 72
chaty patriace Klubu poľských turistov
Chata PTTK Murowaniec na Hali Gąsienicowej, 1 500 m n. m., 116 miest, možnosť platby kreditkartou, 0048 /0 – 18/ 201 26 33