Test

Chemické ohrievače

23.01.08
Chlad je jednou z bežných nepríjemností počas zimnej turistiky. Aj keď sme dobre oblečení, ruky a nohy často trpia nedostatkom tepla. Tento problém mávajú častejšie ženy, no aj medzi mužmi sa nájdu zimomraví. Dobrá izolačná vrstva je základom, občas však nestačí a treba pomôcť externým zdrojom tepla. Jednou z možností je aj jednorazový chemický ohrievač.

Princíp fungovania

Chemické ohrievače fungujú na základe jednoduchej chemickej reakcie – oxidácie železa. Ide o exotermickú reakciu, ktorá však za bežných podmienok prebieha veľmi pomaly a treba jej pomôcť. Preto sú v balíčku okrem drobného železného prášku aj ďalšie zložky – soľ, aktívne uhlie, vermikulit, celulóza a voda. Soľ slúži ako katalyzátor reakcie, aktívne uhlie pomáha rovnomernému rozloženiu tepla a vermiculit je izolant, ktorý zabraňuje príliš rýchlemu míňaniu tepla. Celulóza (niekedy sa používa aj polypropylén) zabezpečuje prístup vzduchu k všetkým zložkám a taktiež zadržiava vlhkosť.

Chemnická reakcia
4Fe + 3O2 ---> 2Fe2O3

Po spotrebovaní všetkého železa sa reakcia zastaví a ohrievač je ďalej nepoužiteľný. Teplota a výdrž závisí od množstva a pomeru jednotlivých zložiek.

HrejeTo

Na uvedenom princípe sú založené aj chemické ohrievače Sahara HrejeTo. Pod touto značkou ich z Japonska dováža na Slovensko spoločnosť EasyCom. Zaujímavé pri tom je, že ďalšie značky chemických ohrievačov, ktoré sa mi dostali do rúk, majú výrobne pôvod v Japonsku. Ide napríklad o značky Grabber, či Heatmax. Rovnako tvar, či hmotnosť je takmer rovnaká. Dá sa preto predpokladať, že ide o identické produkty, len s odlišnou značkou.

HrejeTo je k dispozícii v nasledovných tvaroch:
- pre ruky: 18g/kus, 57°C, 7 hodín
- vložka do topánok: 46g/pár, 35°C, 5 hodín
- pre prsty na nohách: 25g/pár, 38°C, 5 hodín
- na telo so samolepiacou fóliou: 35g/kus, 53°C, 12 hodín
- na telo: 57g/kus, 54°C, 20 hodín

Kúpiť ich možno v sieti DM Drogerie markt, a ďalších obchodoch – podrobný zoznam je tu. Taktiež je možné použiť online obchod na stránke distribútora.

Skúsenosti

Počas testovania fungovali ohrievače dobre. Všimol som si však, že je trochu problém so štartom v nižších teplotách. Preto odporúčam nosiť ešte neotvorený ohrievač blízko tela, napríklad vo vrecku nohavíc, prípadne v náprsnom vrecku. Takto si udrží vhodnejšiu teplotu pre rýchly štart. V prípade ohrievačov nôh sa osvedčilo naštartovať ich ešte na chate, veď aj tak by sa asi nikomu nechcelo vyzúvať sa počas túry (čo najmä v zime nie je úplne jednoduché) a vkladať ohrievače.

Voči ohrievačom na prsty nôh mám mierne výhrady, pretože ich nie je možné príliš dobre použiť zo spodu nôh, pretože počas šliapania ich prítomnosť nie je veľmi príjemná a môže viesť k vzniku otlakov. V tejto súvislosti existujú dve možnosti, buď ich vložiť a prilepiť zo spodnej časti vložky, prípadne prilepiť na ponožku z hornej strany. Rovnako hrejivá vložka do topánok je lepšia pod klasickou vložkou topánky, ako na nej. V tomto prípade však efekt ohrievania nie je príliš markantný, no vydané teplo môže šikovne predísť oziabaniu aj bez toho, aby sme to príliš vnímali.

Počas skúšania som si overil aj ďalší známy fakt o chemických ohrievačoch – silnejší mráz oxidačnú reakciu spomaľuje, čo sa prejavuje zníženou produkciou tepla a časom vedie k úplnému zastaveniu. Preto je napríklad pri ohrievačoch rúk vhodnejšie ich vložiť do palčiakov, ako len tak "na holo" mačkať v rukách.

Telové ohrievače sú vhodné do spacáku pri bivaku – jeden šupnúť dole k nohám, druhý prilepiť na spodné prádlo v oblastí krížov. Veľmi to zvýši komfort spania. Opäť, štartovať odporúčam až po vyhriatí spacáka.

Podľa informácii, ktoré sa mi podarilo získať, použitie vo vysokých nadmorských výškach je vzhľadom na riedky vzduch a nízke teploty veľmi obmedzené a nad 5000 metrov úplne nemožné.

Pozor, na omrzliny nie!

V prípade celkového podchladenia organizmu (hypotermia) je potrebné dávať veľký pozor pri aplikácii lokálneho zdroja tepla, teda aj chemického ohrievača. Pri podchladení sa telo snaží znížiť straty tepla a tak znižuje prietok krvi v cievach ich stiahnutím, čoho príznakom bývajú aj omŕzanie končatín. Znížený prívod kyslíka a nižšia teplota tkaniva spôsobujú spomalenie metabolizmu. Ak sa aplikuje lokálny zdroj tepla, zvýši sa metabolizmus v danom mieste, ktoré tak potrebuje viac kyslíka, no nedostáva ho. Výsledkom je zhoršenie omrzlín, prípadne až nekróza tkaniva v oblasti aplikácie ohrievača.

Do postihnutého treba v prvom rade dostať čo najviac teplého sladeného čaju a zohrievať metódou telo na telo v spacáku – zabezpečíme tak zvýšenie teploty telesného jadra. Neskôr môže veľmi pomôcť aj prikladanie chemických ohrievačov v oblastiach veľkých ciev (podpažie a trieslo). Nesmú sa prikladať na holé telo, lepšie je ich zabaliť do ponožiek alebo funkčnej bielizne. Takto zvýšime teplotu krvi, ktorá ďalej pozohrieva tkanivá. V každom prípade je najlepšie ihneď privolať horskú službu a postup prvej pomoci telefonicky konzultovať ešte pred príchodom záchranárov. Pozor, nepodávame žiaden alkohol ani lieky, rovnako sa neodporúča horúci kúpeľ.

Pri vhodnej aplikácii môžu chemické ohrievače výrazne zvýšiť komfort ľuďom s chronickou zimomravosťou a v niektorých prípadoch môžu pomôcť aj pri záchrane života. V lekárničke by nemal pár ohrievačov chýbať.

zdroje:
wikipedia.org
scienceiq.com
svetoutdooru.cz
Horolezecká abeceda

Chemické ohrievače 04/06/13 10:57 12 príspevkov

Podcast Kungsleden – turistika vo švédskom Laponsku Kungsleden je diaľková turistická trasa vo švédskom Laponsku. V 15. epizóde HIKING podcastu sa rozprávajú Ľubo s Palim o zážitoch z tejto trasy na sklonku tamojšej jesene. Reč bude o tom, aká je v severnom Švédsku príroda, ako sa tam turistika líši od nórskych Lofotov, aké sú turistické chodníky, značenie, horské chaty a s akými nástrahami sa museli vysporiadať. 30/12/19 Ľubomír Mäkký Rozhovory
Extra Aký bol rok 2019 – návštevnosť a najlepšie články Na konci kalendárneho roka je dobrá príležitosť obzrieť sa, ako vyzeral rok 2019 na stránkach nášho magazínu. Môžeme sa pochváliť, že naša návštevnosť opäť stúpla. Tradične aktívni autori nám aj tento rok venovali svoju priazeň, a privítali sme aj niekoľko nových. Viac sme sa venovali témam ochrany prírody, keďže zachovaná príroda je okrem iných dôležitých dôvodov pre turistov nepostrádateľná aj z hľadiska vykonávania nášho koníčka. Pozrieme sa na najčítanejšie články tohto roka a pridávame tipy aj na ďalšie, ktoré ste možno prehliadli, ale stoja za prečítanie. A na záver nazrieme do najdiskutovanejším tém v našom fóre. 30/12/19 Ľubomír Mäkký Zaujímavosti
Podcast Lofoty: Voda bola úplne všade, aj tam kde sme nechceli Či ide o Aljašku alebo Škandináviu, na severských destináciách fasicuje veľkosť krajiny a počas túr odľahlosť od civilizácie v porovnaní so slovenskými horami, či Alpami. V 13. epizóde HIKING podcastu sa rozprávame o Nórsku, ktoré k severskej odľahlosti pridáva ďalší rozmer – more. Reč je konkrétne o trekkingu na Lofotoch a hosťami sú Kika Miholeková s Palim Olejníkom, ktorí boli na týchto ostrovoch začiatkom septembra tohto roka. 12/12/19 Ľubomír Mäkký Rozhovory

Túra Z Jablunkovského k Vlárskemu priesmyku (1) Aj keď som už niečo v živote prešiel, jedna časť Slovenska mi bola úplne neznáma. Severozápadné pohraničie Slovenska. Po jednom náhodnom zbere čučoriedok v oblasti Stratenca ma hrebeň Javorníkov chytil za srdce. Taký pekný kraj a pre mňa bez preháňania Terra incognita. Musím s tým niečo vykonať. Pomaly sa rodil plán na prechod pohraničných hôr z oblasti Beskýd Javorníkmi k Bielym Karpatom jedným vrzom. dnes Vladimír Mikuš Javorníky, Západné Beskydy
Túra Okolo Moštencov Mám obľúbenú túru, ktorú zvyknem s malými obmenami absolvovať aspoň raz za rok. Či už ako jarný rozbeh sezóny alebo ako operatívne vyplnenie voľného dňa. Netreba mi totiž stíhať žiadny dopravný spoj, jednoducho vypadnem z domu a po pár hodinách sa tam opäť objavím. včera Michal Bukvai Súľovské vrchy
Cyklotúra Od Lunzer See do Göstling an der Ybbs a späť Letná karavanovačka 2017. Pôvodne sme plánovali zakotviť až niekde v Soľnej komore (Salzkammergut) a tráviť dovolenku so šesťročným prckom motaním sa okolo jazier s výhľadom na skalnaté kopce. Prvú noc sme sa zastavili v kempe Ötscherland v Lunz am See. Ľubo hneď po zhliadnutí okolia lobuje za to, aby sme miesto dovolenky vymenili za toto. Jazero tu je, hory tu sú a najmä tu nie sú davy, ktoré tušíme v Salzkammergut, kde pri telefonickom prieskume nebolo voľné miesto ani v jednom kempe. 16/01/20 Soňa Mäkká Svet

Chemické ohrievače 04/06/13 10:57 12 príspevkov
    • Sahara
    • HrejeTo
    • ohrievače na báze oxidácie železa
    • železný prášok, soľ, voda, aktívne uhlie, vermikulit, celulóza
    • nezávislý zdroj tepla, ideálne na zvýšenie komfortu, obmedzene použiteľné aj na záchranu života
  • Nepáči sa mi
    • ťažšie štartovanie pri nižších teplotách, problémy vo vysokých nadmorských výškach
  • Hodnotenie
    • DM Drogerie markt
    • Túto značku nepredáva žiaden z obchodov v našej databáze.