Chata

Bývalá chata pod Rozsutcom

29.02.08
Nedávno som vám sľúbil, že napíšem aspoň informačný článok o Chate pod Rozsutcom, ktorá stávala v sedle Medziholie a ktorá bola veľmi populárna a navštevovaná. Vďaka fotografiám a informáciám, ktoré som získal, tento sľub plním. Chatu bohužiaľ stihol rovnaký osud ako Chatu pod Chlebom, keď ju zdolal prudký a nezahasiteľný požiar.

Je 17. januára 1985 a na Chate pod Rozsutcom je živo. Pomaly sa blíži 16-ta hodina a lyžiari z lyžiarskeho kurzu sa ešte naposledy vyvážajú na vrch zjazdovky, pretože majú vlek zaplatený len do 16-tej hodiny. V hospodárskej budove pri chate brkoce naftový agregát a lyžiari vedia, že o chvíľu zastane a pre dnešok bude dolyžované. A naozaj. Takmer presne s úderom 16-tej hodiny sa agregát odmlčí a vlek sa zastaví. Tento raz však nie je príčinou dochvíľny chatár či údržbár, ale technická porucha na agregáte.

Takmer vzápätí sa začína z hospodárskej budovy dymiť a vyšľahnú plamene požiaru. Ten sa šíri veľmi prudko, pretože roztečená nafta zapáli sud s naftou a celá drevená budova je takmer okamžite v plameňoch. Vybuchujú ďalšie sudy s naftou. Požiar je nezvládnuteľný. Ako jediná možnosť uchrániť samotnú chatu sa javí možnosť zhrnúť buldozérom celú hospodársku budovu do rizne. Buldozér je už naštartovaný, ale vzápätí zaznejú ďalšie nebezpečné výbuchy, pochádzajúce pravdepodobne od plynových fliaš na zváranie. Oheň zúri. Hostia sú čo najrýchlejšie evakuovaní zo samotnej chaty, pretože tá sa nachádza len asi 5-6 metrov od hospodárskej budovy a je veľmi pravdepodobné, že oheň preskočí aj na budovu chaty. A skutočne. Pod obrovským žiarom sa začína najskôr dymiť zo stien chaty a onedlho je už v plameňoch aj samotná chata. Na uhasenie nie je šanca. Našťastie sa podarilo včas vysťahovať všetkých hostí aj s ich majetkom a čo-to zachrániť z majetku personálu a bytu chatára. Napriek zľadovatenej ceste zo Štefanovej sa podarilo hasičom dostať ku chate. Lenže už niet čo hasiť. Vysušená, drevená chata horí ako stoh slamy a niet jej pomoci. Koks uskladnený v pivnici bude tlieť ešte pár týždňov.

Takto skončila jedna z najpopulárnejších chát na hrebeňoch Malej Fatry. Bohužiaľ, chata nebola obnovená, pretože ochranári nedovolili výstavbu novej chaty. Ešte dnes môžete nájsť základy bývalej chaty kúsok pod sedlom Medziholie, kde stávala a slúžila dlhé roky turistickej verejnosti. Chata mala ideálne miesto na križovatke deviatich turistických chodníkov a bola veľmi frekventovaná v lete i v zime. Pôvodne na mieste chaty stála maličká chatka, ktorá bola počas druhej svetovej vojny vypálená Nemcami, rovnako ako aj Chata pod Suchým, Chata pod Chlebom, alebo napr. Žiarska chata či Chata na Hrbe a mnohé iné chaty. Po vojne postavil KSTL na mieste bývalej chatky novú chatu.

Chata mala až 86 postelí v dvoj a viac posteľových izbách. Na prízemí boli dve jedálne, kuchyňa, sklad, a lyžiareň. Na prvom poschodí bol byt chatára a izby pre ubytovaných. Na druhom poschodí boli izby personálu chaty. Chata bola zásobovaná lesnou cestou zo Štefanovej, v lete na gaziku a v zime na saniach ťahaných koňom. Spomeniem len niekoľko mien chatárov, ktorí sa vystriedali na tejto chate: Laco Dubec, Fero Zicho, Tóno Ďuriník (1971-1972), Štefan Cingeľ a Oto Šiška. Použité fotografie pochádzajú z fotoalbumu Tóna Ďuriníka a jeho manželky Odetty, ktorí po odchode z tejto chaty pracovali najprv na podnikovej chate vo Fačkovskom sedle a potom chatárčili 31 rokov na Chate pod Suchým, kde ukončili svoju profesionálnu dráhu koncom roku 2007. Za uvedené informácie a poskytnuté fotky, ako i za činnosť na Malej Fatre im zároveň týmto ďakujem.

Bývalá chata pod Rozsutcom 03/04/16 09:19 70 príspevkov

Príbeh Plnená paprika Milujem plnenú papriku. Prehlasujem to tu pri plnom vedomí a pri plnej kvalite môjho myslenia. Plnená paprika je a bude v mojom myslení stále a vytrvalo zastávať miesto medzi vrcholmi gastronomických zázrakov. Ak som aj niekedy pochybne naznačoval, že by mohlo byť niečo lepšie ako plnená paprika, prosím, neverte mi. Bol som asi pod krutým nátlakom. Toľko všeobecne. 12/04/19 Boro Tomis Príbehy
Príbeh Fajčenie škodí (nielen) zdraviu „Takže ty chceš, kámo, vedieť, prečo sme prišli tak neskoro?“ hovorí kamarát. „Ja ti to teda poviem, veď je Silvester, tak sa aspoň pobavíš. Lebo už od včera sme sa tešili a chystali na chatu. Moja sa rozhodla, že ako vždy urobí zopár chlebíčkov, ja zasa, že už všetko pobalím, len aby sme najneskôr doobeda boli na chate. Ona namiešala šalát, ja som zbalil spacáky a ostatné pakšamenty a zaniesol ich do auta. Nanosil som tam aj víno a pivo, nejaké oriešky a také tie kraviny. Ráno, hovorili sme si, len dorobíme chlebíčky, naraňajkujeme sa a vyrazíme. Ale to sme ani netušili, čo všetko sa môže stať.“ 29/03/19 Boro Tomis Príbehy
Príbeh Zabíjačka Hneď na začiatku vás chcem upozorniť, že tento príbeh sa vôbec nestal a osoby, miesto a všetko ostatné je vymyslené. I keď zas nie až tak úplne. Niečo som zažil, niečo videl a niečo počul. Všetko v ten jeden víkend. A väčšina tu umiestnených osôb v podstate existuje. Vlastne, lepšie povedané - existujú všetci. Len majú iné mená a bývajú inde, než tu píšem. A tak je to vlastne jedno. 15/03/19 Boro Tomis Príbehy

Rada Turistika ako výkon a prostriedok rozvoja vytrvalosti 2. Turistika je jednou z najpopulárnejších voľnočasových aktivít. Venujú sa jej ľudia bez predošlej športovej skúsenosti, ale aj aktívni či vyslúžilí športovci. Na turistických chodníkoch stretávame celé rodiny, osamelých diaľkarov a ultramaratóncov. Asi sa nikto nebude sporiť, že táto voľnočasová aktivita má široký záber výhod pre tých, ktorí jej čaru podľahli. Okrem pobytu na čerstvom vzduchu, spoznávania prírody a okolitých zaujímavostí či kultúry, je turistika najmä športový výkon ako každý iný. A práve na športový rozmer turistiky, budú zamerané nasledujúce riadky. Nakoľko je článok určený čitateľom Hikingu, všeobecný pojem „turistika“ obmedzím na pešiu turistiku. dnes Tomáš Deneš Zdravie
Túra Rokliny Cheile Turzii a Cheile Râmețului (ferrata) Dcéra sa po prvom ročníku vysokej školy rozhodla stráviť prázdniny dobrovoľníckou prácou v zahraničí. Jej výber padol na mesto Kluž (v 19. storočí by sme povedali Koložvár, áno - odtiaľ pochádza chýrečná koložvárska kapusta) na severozápade Rumunska. Keďže je to pomerne neďaleko, ponúkli sme sa, že jej zabezpečíme dovoz a odvoz. A tak sme jedného pekného piatkového rána začiatkom augusta sadli do nášho rodinného tátoša, oznámili mu, že ideme navštíviť jeho rodnú krajinu a štartujeme. včera Juraj Švolík Svet
Túra Potulky Levočskými vrchmi II. - Čierna hora Večer po túre sa niesol v znamení varenia gulášu. Plánovali sme posedieť si vonku pri ohníku, no spustil sa lejak, a tak sme sedeli dnu, v peci pukotal oheň, Pelé rozozvučal struny na gitare a pri sviečkach sme strávili veľmi príjemný večer, ktorý sa pretiahol až do neskorej noci. Guláš bol fantastický, priam sa po ňom pýtal nejaký pohárik. Zažil som veľké prekvapenie, keď Pelé vytiahol fľašku Biatec – Cuvée biele ročník 2012. Viezol ho sem autom, len aby ma prekvapil. Tak už viem, čím si budem chcieť pripiť na oslavách 30. výročia vzniku TOM Biatec v roku 2019. Pršalo vytrvalo, a tak sme si plány na ráno nerobili, však sa ukáže až sa prebudíme. 21/04/19 Miroslav Svítek Levočské vrchy

Bývalá chata pod Rozsutcom 03/04/16 09:19 70 príspevkov
    • na východnej strane sedla Medziholie pri križovatke turistických trás