Prístrešok Prístrešok pod Malým Javorníkom

Počas zimného prechodu Javorníkov som neďaleko hlavného hrebeňa objavil menší prístrešok. Táto stavba nepredstavuje objekt určený primárne na prenocovanie, ale mne poslúžila na vcelku príjemné zimné bivakovanie. Pri náhlej zmene počasia ju môžete využiť aj ako núdzové útočisko.

Javorníky, pod vrcholom Malého Javorníka
850 m n. m.
2 – 3 osoby
Celoročne, bez hospodára
Bez trvalého vodného zdroja
Spojenie
Z Malého Javorníka po modrej (20. min), z Ráztoky po žltej (1 hod.), z Hornej Maríkovej, časť Modlatín po žltej a modrej (3 hod.)
Dalšie info
Núdzové útočisko, pekné okolie

Objekt prístrešku sa nachádza v blízkosti hlavného hrebeňa Javorníkov, približne jeden kilometer južnejšie, pod vrcholom Malého Javorníka. Stavba je situovaná v sedle medzi ním a vrchom Adamkov, pri turistickom smerovníku Odpočívadlo. Z Malého Javorníka sem vedie modrá značka, ktorá pokračuje až do Považskej Bystrice. Pri opačnom postupe sa na túto značku možno napojiť z Papradna, alebo z Hornej Maríkovej – časť Modlatín, po žltých značkách. Zo strediska Podjavorík je prístupná po neznačkovanej lesnej ceste. Z osady Vlkov sa sem dostaneme po asfaltovej komunikácii, na ktorú sa napája lesná cesta z Ráztoky. Z tejto osady sa k prístrešku dá dostať aj po žltej značke, prechodom cez vrchol Malého Javorníka.

Opis objektu

Táto jednoduchá stavba má rozmery približne 3 x 5 m. Jej konštrukciu tvoria drevené nosné stĺpy, na ktorých spočíva šindľová strecha. Bočných stien tu niet, preto prístrešok neposkytne ochranu proti vetru ani prudkému bočnému dažďu. V nečase treba rátať s celtou alebo PVC fóliou, ktorú treba pripevniť z náveternej strany. Nachádza sa tu mohutný stôl a dve lavice. Iného zariadenia tu niet. Podlahu tvorí udupaná zem. Pri objekte sa nachádza ohnisko.

Možnosti nocľahu

Ako som v úvode spomenul, stavba prístrešku nie je primárne určená na nocľah. No mohutný stôl, dlhý skoro štyri metre a široký asi 80 cm, spoľahlivo poslúži ako pričňa. Vcelku pohodlne sa na ňom vyspia dve osoby. Potrebná je vlastná karimatka a spacák. Ďalšia osoba môže prespať na podlahe, resp. pod stolom.

Voda a okolie

Trvalý vodný zdroj sa tu nenachádza. Jedinou vodou v blízkosti boli občasné potôčiky, ktoré tečú hlavne na jar. Tie nájdeme po trase asfaltovej cesty vedúcej z Vlkova, smerom na osadu Ugrošovci (cykloturistická trasa). Blízke okolie tvorí veľmi pekná prírodná scenéria s výhľadmi. Hádam najväčším lákadlom v okolí je hlavný hrebeň Javorníkov, ktorý poskytuje príjemnú hrebeňovú túru s množstvom výhľadov.