Túra Z Podhradia do Hrádku

Na prelome rokov sa pravidelne zúčastňujem starokamarátskych posedení pri sude dobrého vínka. Tie sa so železnou pravidelnosťou konajú v obci Podhradie, pod múrmi mohutného Topoľčianskeho hradu. Cestu domov však neabsolvujem ako iní účastníci, ale urobím si prechod krížom cez hrebeň Považského Inovca. Jednoducho, idem pešo z Podhradia do Hrádku. V tomto článku vám predstavím dva varianty tohto prechodu.

20,7 km
1 deň
zima – 15.01.2007
Považský Inovec
Prameň pri chate Hubertka, obce Podhradie a Hrádok, viacero potokov
Bez nocľahu
Autobusmi do Podhradia a z Hrádku
» č.1074 Biele Karpaty, Považsk… (1:50.000)

Trasa variantu I.

Podhradie - Pod Smutným vŕškom - Sedlo pod Skalinami - Hrádocká dolina - obec Hrádok

Nástup v Podhradí

Vlastný prechod začínam v Podhradí na zastávke autobusu. Od turistického smerovníka sa vyberiem po modrej značke smerom k rázcestiu Pod Smutným vŕškom. Trasa vedie spočiatku pomedzi domy, neskôr lúkami. V týchto miestach sa mi otvárajú prvé výhľady. Za pekného počasia vidieť Hornú Nitru s pohorím Tribeč. Míňam chatovú osadu a vstupujem do lesa. Tu sa nachádza takmer celkom zhrdzavený turistický smerovník Pod Smutným vŕškom. Žltá značka, ktorá vedie na vzdialenú Panskú Javorinu, sa tu odpája a smeruje na sever. Ja ostávam verný modrej, ktorá ma odmení pekným pohľadom.

Cez rúbaniská do Sedla pod Skalinami

V sedle medzi Smutným vŕškom a Tlstou horou odbočím z cesty a širokým chodníkom začínam naberať výšku. Listnatý les vystriedajú rozsiahle rúbaniská. Vďaka nim môžem obdivovať Čierny vrch, Úhrad, Bezovec, či vzdialený Marhát. Môj postup v týchto miestach značne spomaľuje mokrý sneh. Nepomáhajú ani snežnice. Borím sa doň povyše kolien. Úsek rúbanísk sa po dvoch kilometroch končí a opäť vstupujem do lesa. Znenazdajky sa privalí mohutný oblak, ktorý všetko naokolo zahalí do hmly. V tomto mlieku míňam božiu muku a vstupujem do Sedla pod Skalinami.

Turnište pod Skalinami

Naraz sa akoby šibnutím čarovného prútika všetko zmení. Slnko opäť zavládne oblohe a ja sa kochám okolitými horami. Pekne vidím Prieľačinu a zub kóty 564, ktorý nesie názov Turnište. A práve tam sa chystám. Podľa mne dostupných informácií by sa tu mali nachádzať skromné pozostatky malého stredovekého hrádku. Žiaľ, výška snehovej pokrývky mi nedovoľuje jednoznačne identifikovať terénne relikty ruiny. Preto sa vraciam späť na lúku pod sedlom, kde obedujem. Pred sebou mám prudký zostup, ktorý sa končí v závere Hrádockej doliny. V týchto miestach sa nachádza upravená Medvedia studnička.

Hrádocká dolina

Záver doliny je zalesnený hustým lesom, cez ktorý si derie cestu Hrádocký potok. Miestami vytvoril malé kaskády a skalné sútesky. Po dvoch kilometroch sa charakter doliny zmení. Jej dno sa rozšíri. Začína sa tu asfaltová cesta, ktorá ma povedie až do konca túry. Prechádzam okolo viacerých samôt. Okolité kopce nad dolinou sa priam ponúkajú na objavné cesty mimo značiek. Sprava sa pripája žltá značka vedúca sem z Prieľačiny. Spolu s modrou vedú asi 700 metrov k rázcestiu Hrádok - Dolina. Žltá sa tu odpája a smeruje popod vrch Hradište (lokalita slovanského hradiska) k hradu Tematín.

Záver v obci Hrádok

Pred sebou mám posledný úsek. Konečne zbadám prvé domy. Rýchlo prechádzam dedinou. Môj postup zabrzdí krčma. Táto je taká všelijaká, len nie príjemná. Preto sa na radu domácich presúvam do druhej, ktorá je o kúsok nižšie. Tu nachádzam príjemnú atmosféru, kde tradične pri pivku zhodnotím celú túru. Presun na zastávku autobusu absolvujem za tmy. Čochvíľa sa v diaľke objavia svetlá autobusu, ktorý ma odváža domov.

Trasa variantu II.

Podhradie - Pod Smutným vŕškom - Dolné Zľavy - Panská Javorina - Prieľačina - Maliništia - Hrádocká dolina - obec Hrádok

Smer Panská Javorina

Úsek z Podhradia po rázcestie Pod Smutným vŕškom je identický s predošlou variantou túry. Na rázcestí žltá značka odbočí na lesnú cestu. Prechádzam okolo opustenej horárne a dostávam sa nad bezmennú dolinu. Celý kraj v okolí tvoria rúbaniská, ktoré postupne zarastajú mladinou. Z viacerých miest pekne vidieť Panskú Javorinu. Na zvážnici treba pozorne sledovať značenie. Odbočka, ktorá ma privedie na dno doliny, je takmer dokonale ukrytá v mladine. Po malej chvíľke prichádzam k rázcestiu Dolné Zľavy. Z rázcestia vedie na vrchol Panskej Javoriny žltá a zelená značka. Tu sa musím rozhodnúť, ktorou budem pokračovať. Obe idú paralelne vedľa seba asi v kilometrovej vzdialenosti, približne rovnakým terénom. Ja som zvolil „zelenú alternatívu“. Najprv stúpam lesom. Po čase prichádzam na pekné lúky, z ktorých vidím Panskú Javorinu. Jej vrcholu sa už nemôžem dočkať.

Výhľady z rázcestia Jamka

Míňajúc pamätník SNP dostávam sa do ďalšej oblasti rozsiahlych rúbanísk. Na ich okraji stojí lesnícka chata Hubertka. Jej zastrešená terasa poskytne čiastočné útočisko v prípade dažďa alebo búrky. Hneď vedľa je upravený prameň. Ako naberám výšku, otvárajú sa mi ďaleké výhľady južným smerom. Najlepšie sú z rázcestia Jamka. Na obzore sa týči hradba pohoria Tribeč s rovnomenným najvyšším vrchom, pod ním dolina rieky Nitry. Z bližšieho kraja vidím vrch Bezovec a charakteristickú kontúru veže hradu Topoľčany. Tento výhľad osobne radím medzi desať najkrajších v Považskom Inovci.

Panská Javorina

Od vrcholu Panskej Javoriny ma delí už len 200 výškových metrov. Tie zdolávam strmším stúpaním v lese. Konečne vstupujem na riedko porastenú vrcholovú plošinu. Ešte pár metrov a som na vrchole. Po krátkom oddychu sa vyberiem na prieskum okolia. Riedky háj tu tvoria rozmanite pokrútené stromy, ktoré pekne dotvárajú atmosféru vrcholu. Tú umocňuje aj oblačné počasie s občasnou dávkou hmly. Výhľady sa otvárajú hlavne zo severných svahov. Pekne vidieť hlavný hrebeň s najvyšším vrchom pohoria, Inovcom. Pri dobrej viditeľnosti zbadáte aj Strážovské vrchy, Vtáčnik a Tribeč.

Lesmi Považského Inovca

Po nasýtení tela aj duše sa poberám ďalej. Za rázcestím Pod Panskou Javorinou sa vnáram do majestátneho bukovo-dubového lesa. Vietor zase prihnal oblak, ktorého riedka hmla znásobuje tajomno nevšedného lesa. Občas odbieham k bralám, ktoré sa nachádzajú v masíve Prieľačiny. Za jej vrcholom odbočujem na žltú značku. Prudko klesám do ďalšej oblasti, kde prevládajú rúbaniská s výhľadmi na Hrádockú dolinu s okolím. Už sa teším na chatu Medvedica, kde si plánujem oddýchnuť.

Medvedica a zostup do Hrádockej doliny

Ani nie za 20 minút prichádzam k turistickému smerovníku Maliništia. Hneď vedľa sa nachádza malá drevená chata, Medvedica. Na moje potešenie ju nachádzam čistú a bez odpadkov. Usádzam sa, z batohu vyberám slaninku, klobásku a aj poslednú slivovičku. Za chatou značka vedie znovu lesmi. Terén je príjemný, stále mierne klesám. Neskôr prudko zmením smer. Cez lúku sa dostanem k domom osady Lindtnerova kopanica. Nasleduje zostup do Hrádockej doliny a ďalej do obce Hrádok, tak, ako je to opísané pri prvom variante trasy.

Čím si môžeme spestriť túru

Samotnú túru si môžeme spestriť hneď na začiatku prehliadkou Topoľčianskeho hradu. Táto impozantná ruina očarí každého návštevníka. V prípade, že bude voľný vstup do hradnej veže, vystúpte na jej najvyššie poschodie, z ktorého sú výborné výhľady na všetky svetové strany. Na záver putovania odporúčam navštíviť hrad Tematín. Z ruín sú za dobrého počasia ďaleké výhľady hlavne na západ. Severne od obce Hrádok sa nachádza zaujímavá ŠPR Pseudoterasa Váhu.

K faktom

Keďže sú v článku opísané dve túry, do kolónky FAKTY som zadal tie z variantu II. Pre variant I. sú totožné, okrem nasledovných údajov:
Max. nadm. výška: 660 m. n. m.
Stúpanie: 276 m
Klesanie: 526
Vzdialenosť: 16.1 km
Voda: Medvedia studnička

Linky

Obec Podhradie, tu nájdete aj rekonštrukciu Topoľčianskeho hradu.