Rada Varíme v ešuse

V malej sérii článkov sa pokúsim povedať a ukázať niečo k téme táborníckej kuchyne. Ponúknem pár rád a receptov pre tých, čo sa nechcú uspokojiť s večnými čínskymi instantnými polievkami, ktoré chutia stále rovnako, majú radi teplú a dobrú večeru a pritom nechcú stráviť dlhý čas pri variči.

Určite tú situáciu poznáte. Je podvečer a po celodennom putovaní začínate budovať tábor. Postavíte stan, či iný prístrešok, alebo si len nájdete kúsok rovného mieste pre spacák. Nuž a potom nastane čas na jedlo. Ale nie na hocijaké. Dosť bolo paštét, salámov, energetických tyčiniek a parenice. Vaše telo si žiada poriadne jedlo, ktoré by zahrialo a naplnilo váš žalúdok, dodalo energiu, ktorú ste počas dňa odčerpali a aj vytvorilo dostatok „paliva“ na to, aby vám organizmus celú noc vykuroval spacák. Lenže váš batoh a vaše plecia majú svoje limity a tak treba dobre vyberať, aby sme neniesli „babylon“, ale mohli si večer napchať bruchá.

Dôležitou časťou potravy je (ako hovoria poľnohospodári) tzv. objemové krmivo. V podstate ide o prílohy, ktoré v surovom stave majú veľmi nízku hmotnosť, ale po krátkej tepelnej úprave naberú hmotnosť a objem a dokážu zasýtiť. Na horách môžeme pripravovať nenáročnou cestou tri druhy príloh: ryžu, cestoviny a zemiakovú kašu. Pre tých, čo to ešte neskúsili, som pripravil menší návod, ako na to.

Ryža

Nebojte sa varenia ryže. Je to také jednoduché, až budete sami prekvapení, keď to skúsite. Z veľmi malého základného objemu a hmotnosti dostanete poriadnu dávku krmiva, po ktorom vaše telo len tak mľaskne. Na varenie použite guľatozrnnú ryžu. Potrebuje menej vody ako dlhozrnná a tým aj kratší čas varenia. Pre dve osoby stačí cca dva decilitre (merané v plechovom hrnčeku) ryže. Nasypete ju do ešusu (hliníkového) a zalejete tromi decilitrami vody, t.j. plný plecháčik. Osolíte, prikryjete a dáte na varič. Varič nastavíte na „plný plyn“ a keď vám pena začne dvíhať pokrievku , čo znamená, že ryža už vrie, stiahnete plyn na najmenší výkon. Varíte asi 3-4 minúty a občas sa mrknete pod pokrievku. Keď už nie je vidieť vodu na povrchu ryže, odstavíte varič a necháte ryžu cca 10 minút odstavenú a prikrytú pokrievkou. Ak je chladno, odporúčam ešus s ryžou zabaliť do bundy či prikryť spacákom tak, aby bol v teple. Pri teplote okolo 17°C, viac netreba. Po desiatich minútach je ryža mäkká, nadýchaná a absolútne neprihorená.
Spotreba plynu je cca 10-11 g.

Toto je najzákladnejší recept. A teraz vylepšenia. Ak máte slaninku a trochu cibule, nakrájajte slaninu na kocky, vytopte trochu masti, prihoďte nakrájanú cibuľku a máličko ju poduste na masti a až potom pridajte ryžu, premiešajte ju s tukom a cibuľkou a prilejte dávku vody.
Namiesto soli môžete pridať kocku bujónu, ale musíte ju dobre rozmrviť, aby sa stačila rozpustiť pri varení.
Pri testovacom varení na fotkách som použil 125 g ryže.

Cestoviny

V súčasnosti je na trhu veľmi veľký výber cestovín, od ochutených, ako napr. séria Dobrý hostinec, cez rôzne vietnamské či čínske, bezvaječné, talianske a pod. V balíčkoch ochutených cestovín je cca 150 g, čo je pre dvoch ľudí podľa mňa málo a pritom cena sa pohybuje okolo 40.-Sk, čo je zasa veľa. Ja na varenie v ešuse odporúčam cestoviny vaječné. Je to preto, že sa varia oveľa rýchlejšie než iný druh, pravda, okrem čínskych. Taktiež pri zvýšenej námahe by hádam nikomu nemusela prekážať prítomnosť vajec. Pri výbere v obchode sa vždy pozrite na návod, kde je napísaný čas varenia. Pri mojom teste som použil vaječné cestoviny, pri ktorých bola predpísaná doba varenia 3-5 minút. Na 125 g cestovín som potreboval cca 0,5 l vody. Celková čas varenia bol 7 minút, z toho 3 minúty do zovretia vody na plný výkon variča a potom na takmer najslabší výkon cca 4 minúty.
Spotreba plynu bola 12 g.

Pri varení čínskych cestovín je spotreba vody a plynu nižšia, avšak tieto cestoviny nenaberú taký objem ako normálne naše cestoviny. Dajú sa však pridať smelo do akejkoľvek polievky, len ich treba pred zavarením polámať, aby ste potom nemali problém pri jedle. Vodu treba pred varením osoliť. Pri varení nemusíte dodržiavať zaužívaný recept, ktorý hovorí o množstve vody a tiež o tom, že sa majú vysypať do vriacej vody. Je len treba, aby cestoviny boli zaliate vodou. Ja som vždy cestoviny jednoducho vysypal do ešusu, zalial studenou vodou a začal variť. Zatiaľ čo pri varení ryže sa všetka voda vsiakne do ryže, pri cestovinách je treba vodu zliať, alebo použiť rôzne omáčky v prášku, ktoré treba priamo prisypať do hrnca chvíľu pred dovarením a vytvoriť tak slušnú omáčku (syrová, žampiónová, gulášová, bolognese). Pri teste som použil vaječné cestoviny zn.Hostina- 250g za 17.90 Sk.

Zemiaková kaša

Sušené zemiakové kaše sú tou najľahšou prílohou k jedlu. Ja som skúšal pri testoch dva druhy a to Sušenú zemiakovú kašu z mliekom od fy.Natura a od fy.Labela. Obidve majú hmotnosť 100g. Pretože vrecúška sú zbytočne nafúknuté, pred vandrom ich vždy prepichnem ihlou, vzduch vytlačím a dierku prelepím. Objem vrecúšok je menej ako polovičný a nehrozí pretrhnutie tlakom. Natura odporúča nasledovný pracovný postup: uvariť 4 decilitre vody, pridať 1,5-2 dcl studenej vody, vsypať kašu, zľahka premiešať a nechať stáť asi 1-2 minúty a zasa premiešať. Podobne môžeme postupovať aj pri kaši od Labely. Obidvaja výrobcovia doporučujú pridať maslo, ale kde ho zoberiete na trase. Z uvarenej kaše sú dve poriadne porcie, alebo tri menšie. Spotreba plynu je cca 7-8 g a čas potrebný na uvarenie asi 4 min. Pozor, niektoré zemiakové kaše sú solené, iné nie. Cena 100 g zemiakovej kaše bola 12,30 Sk.

Všetky testy som robil v uzavretej miestnosti pri teplote vzduchu 18 °C a teplote vody 10°C. Použil som plynový varič VAR2 a kartušu doma plnenú. Na varenie som používal iba hliníkový ešus s pokrievkou.
Nuž a na koniec- čo použiť k prílohám. S kamarátom nosíme 210 g konzervy mäsa hovädzieho, alebo bravčového, alebo všeobecne známu Morca Deli, nejakú cibuľu, a pod. Jednoducho to buď trochu upravíme s cibuľkou, alebo prípravkom od Vitany zo série „Šikovné recepty“ (napr. maďarský guláš). Buchneme to do ryže či inej prílohy a máme navarené. Videl som ale jesť cestoviny s rozmiešaným taveným syrom, ryžu so sardinkami v tomate, zemiakovú kašu rozmiešanú s pečeňovou paštétou a sám som raz z biedy jedol cestoviny omastené zbytkom bravčovej masti a posypané kryštálovým cukrom. Vtedy chutili fantasticky. Tak napíšte, akú špecialitu ste si navarili vy.