Pištova búda v roku 2021
Pištova búda v roku 2021 Zatvoriť

Búda Pištova búda

Nielen vo veľkých kopcoch možno nájsť rôzne búdy a útulne a nielen vo veľkých kopcoch ich treba. Aj v našich malých Malých Karpatoch môže občas prísť vhod miestečko, kde sa dá schovať, prečkať dážď, či zložiť hlavu. I neďaleko Perneku, mimo všetkých turistických značených trás („vďaka“ blízkosti Vojenského výcvikového priestoru Turecký vrch), je jedno z takýchto miest. Volá sa Pištova búda.

Malé Karpaty, neďaleko obce Pernek
431 m n. m.
3-4 osoby
celoročná, bez hospodára
neďaleká studnička apotok
Cena
zadarmo :)
Spojenie
autobusom, vlakom alebo autom do Perneku, potom pešibusom (prípadne na bicykli)
Dalšie info
ohnisko, senník, pamätníček

Ako k nej

Narazili sme na ňu náhodou počas túlania sa tunajšími končinami. Aby ste ju našli, nemusíte sa škriabať na Tri kríže nad Pernekom, ani sa nemusíte márne snažiť nájsť „svoju“ cestu na mape. Stačí tesne za Pernekom smerom na Pezinskú Babu odbočiť do dolinky Rozglabského potoka medzi kopcami Klokočiny, Jastrabník a Gašparová a ísť proti jeho prúdu takmer až k hraniciam Vojenského obvodu Záhorie. Po ceste narazíte na Pištovu búdu a kúsok ďalej iba pozornému oku neunikne rozstrieľaná tabuľa oznamujúca prekročenie hranice vojenského obvodu a zakazujúca vstup bez povolenia. Ak sa však vyberiete z druhej strany okolo Jastrabníka, označenie nestretnete. Veštením z protiautovej jamy sme však dospeli k záveru, že za jamou už budeme vo vojenskom obvode.

Pištova búda

Ide vlastne o poľovnícku chatôčku, čomu zodpovedá aj stĺpik stojaci pred ňou. Je venovaný viacerým poľovníkom (gramatické chyby možno odpustiť). Okolo sú lúky, na tej poniže chatky pekná posiedka... O prítomnosti vysokej (i nižšej) zveri dávajú tušiť aj stopy na cestičke a tiež množstvo srniek, jeleňov a muflónov, ktoré sa nám za tých pár hodín strávených v tunajšom okolí podarilo vyplašiť. Zjavne sem veľa ľudí nechodí. Neďaleko kedysi viedla zelená turistická značka, občas sa ešte dá rozoznať na stromoch, no pravdepodobne kvôli tomu, že pokračovala cez dnešný vojenský obvod, bola zrušená. Nepodarilo sa mi zistiť, odkiaľ kam viedla, no predpokladám, že z Perneku na Konské hlavy (neskoršia objavná výprava nám túto domnienku viac-menej potvrdila).

Ako to v nej vyzerá

Pištova búda je veľmi skromné „ubytovanie“. Po otvorení dvierok („zamknutých“ ohnutým klincom) sa na mňa vyrútilo zopár malých okrídlených stvorení, no tie by sa hádam dali vyhnať, prípadne tu symbioticky prežiť. Samotná chatka pozostáva z dvoch častí – miestnôstky a senníka. Senník je len akási zastrešená terasa „prilepená“ zboku ku chatke. V miestnôstke je len torzo postele, nejaké papiere a trochu neporiadku. Keďže dobrých ľudí sa veľa zmestí, odhadujem, že by tam dokázali prenocovať tak traja - štyria. V každom prípade odporúčam vlastný spacák a karimatku, ak by sa niekto na akéto čosi podujal, pretože uložiť sa dá len na zem.

Čo sa vody týka, je Pištova búda „pri zdroji“. Neďaleko tečie Rozglabský potok a trošku nižšie po ceste je studnička, dokonca označená šípkou. Nie je úplne pri ceste, ale asi desať metrov nad ňou (N 48°20.889, E 017°09.477), no vďaka podomácky spravenému ukazovateľu nie je problém nájsť ju. Ide vlastne o zamrežovanú dieru v zemi, z ktorej vzniká malé jazierko (alebo kalužka). Pre tých, ktorí neobľubujú „psí“ spôsob pitia, visia na okolitých kríkoch dva poháriky, už len sa obslúžiť.

Ohnisko je priamo pred búdou, takže toho mamuta, ktorého ste po ceste ulovili, si budete môcť upiecť priamo pred chatkou.