Prístrešok pod hradom Hrušov

24.04.08 → posledná aktualizácia: 12.08.15
Zrúcaniny hradov sú častým cieľom našich túr. Hradné vrchy dominujú okoliu a poskytujú výborné výhľady. V bývalých stavbách palácov sa často nájde zaklenutý priestor, kde môžeme stráviť noc. Ruiny ale skrývajú nebezpečenstvo samovoľnej deštrukcie múrov, ktorá môže byť pre spiaceho turistu osudná. Pokiaľ sa rozhodnete nocovať pod múrmi hradu Hrušov, toto nebezpečenstvo eliminuje stavba prístrešku v blízkosti hradu.

Aktualizácia
V roku 2015 bol postavený nový prístrešok s masívnejšou konštrukciou, nízkymi bočnými stenami a škridľovou strechou. Pôvodný prístrešok bol rozobraný.

Prístrešok sa nachádza v juhovýchodnej časti pohorie Tribeč, necelých sto metrov od turistického rázcestia Hrušov - zrúcanina, priamo na trase zelenej značky, ktorá vedie zo Skýcova do Topoľčianok. Ruiny hradu sú od stavby vzdialené necelých dvadsať metrov. Na rázcestí sa križuje červená značka – Ponitrianska magistrála so zelenou, vedúcou hrebeňom Tribeča. Najpohodlnejší je prístup z obce Skýcov po zelenej značke (1 hod.). Najkratší (20 min.), aj keď náročnejší, je po červenej značke zo zastávky SAD Skýcov – Hrušov hrad. Z Topoľčianok sem vedie zelená značka (2 hod.), z obce Jedľové Kostoľany červená (2 hod. 15 min.).

Opis objektu

Túto jednoduchú stavbu o rozmeroch približne 3 x 5 m tvoria drevené nosné stĺpy, na ktorých spočíva strecha. Pri podobne konštrukčne riešených objektoch chýbajú bočné steny, preto prístrešok neposkytuje ochranu proti vetru ani prudkému bočnému dažďu. V nečase treba pripevniť z náveternej strany celtu alebo PVC fóliou. Podlahu tvorí udupaná zem. Niekoľko koreňov znižuje využitie celej plochy podlahy na nocľah. Pri objekte sa nachádza ohnisko. Vo vzdialenosti sedemdesiat metrov južne je vybudovaná latrína.

Možnosti nocľahu

Vcelku pohodlne sa tu vyspí až päť osôb. Vlastná karimatka a spací vak sú nutnosťou. Prístrešok poslúži nielen návštevníkom hradu, ale hlavne poskytne strechu nad hlavou turistom putujúcim Ponitrianskou magistrálou, alebo zdolávajúcim hrebeň pohoria. Tí odvážnejší môžu využiť na prenocovanie aj zaklenuté prízemie paláca v strednom hrade. Netreba zabúdať, že tu môže nastať samovoľná deštrukcia muriva, ktorá môže viesť k smrteľnému úrazu! Zaklenuté priestory horného hradu nie sú voľne prístupné.

Vodný zdroj sa v blízkosti nenachádza. Za najbližšou pitnou vodou treba ísť k žrebčínu Rybník (zelená značka smer Skýcov – 15. min.), kde si ju vypýtate od personálu. Pozor na strážnych psov! Na vodu z horárne, ktorá sa nachádza na lúke pod hradom (na trase červenej značky smer Žikava), sa netreba spoliehať, lebo horáreň nie je trvalo osídlená. Aj kvalita vody z potoka Leveš môže byť otázna. Potok tečie v doline, ktorá sa nachádza západne od prístrešku. Prechádza tadiaľ červená značka.

Hlavným lákadlom okolia je hrad Hrušov. O jeho ruinu sa v súčasnosti vzorne stará Občianske združenie Leustach, ktorého členovia za posledné 4 roky hrad vyčistili a pekne upravili. Z ďalších pamiatok treba jednoznačne spomenúť blízky kaštieľ v Topoľčiankach (múzeum), kaštieľ v obci Skýcov a ruiny Živánskej veže neďaleko Jedľových Kostolian. Nad obcou sa na blízkom vrchu Drieňová nachádza rozhľadňa. Ďalšia sa nachádza na Vápenom vrchu nad obcou Skýcov. Okolím prechádza červeno značená Ponitrianska magistrála a v blízkych Topoľčiankach sa začína zelená značka, ktorej trasa sleduje hrebeň pohoria Tribeč.

Ponitrianska magistrála

Ponitrianska magistrála sa začína v Nitre a smeruje cez Zobor (588 m) a Žibricu (617 m) severovýchodným smerom po Veľký Tribeč (829 m), kde sa odkláňa na východ na Jedľové Kostoľany. Za obcou opäť naberá severný smer do pohoria Vtáčnik. Cez jeho hrebeň s najvyšším vrchom Vtáčnik (1 346 m) prechádza do Handlovej, kde sa končí.
Zdroj: Krásy Slovenska 5 – 6, 2005

Linky

Obšírne informácie o hrade Hrušov a Živánskej veži nájdete tu.
Stránka venovaná regiónu Žitava.

Prístrešok pod hradom Hrušov 15/06/16 09:56 18 príspevkov

Prístrešok Táborisko v sedle Tri kamene (U Tří kamenů) Odkedy som v roku 2007 objavil čaro Žalostínskej vrchoviny, chodievam sem veľmi rád. Páči sa mi tunajšia mäkko modelovaná krajina, kde sa striedajú lesy s lúkami posiatymi kopanicami. V jednej takejto osade mávam dosť často základný tábor, z ktorého vyrážam na viacdňové potulky. Počas jednej z nich som sa dostal do sedla Tri kamene. Tu, priamo v sedle, sa nachádza výborné miesto na táborenie. Okrem toho tu stojí menší prístrešok, ktorý rozširuje možnosť nocľahu v oblasti. 17/03/18 Anton Zahradník Biele Karpaty
Túra Žiar nad Hronom – Banská Štiavnica – Kozelník Pôvodne som tadiaľto vôbec nechcel ísť. V pláne som mal vander dakde inde, ďaleko a vysoko. Nakoniec ma ale súhra náhod a okolností prinútila zmeniť plány. A keďže sa Štiavnické vrchy nedávno stali mojím novým domovským pohorím, rozhodol som sa necestovať nikam a vyraziť si po známych aj menej známych chodníkoch v sopečných horách. 10/03/18 Anton Zahradník Štiavnické vrchy
Extra Nová rozhľadňa na Malom Lubíne Začiatkom januára som sa v rámci mojich hradologických aktivít dostal do oblasti Hornej Nitry. Tu som bádal po niekoľkých opevnených stredovekých lokalitách v okolí Nitrice a Zemianskych Kostolian. Obe sídla oddeľuje podcelok Strážovských vrchov – masív Drieňov, ktorým prechádza turistický chodník spájajúci Hornú Nitru s Vestonickou dolinou. Ja som sa po tomto chodníku presúval, no a na Malom Lubíne som „objavil“ novú rozhľadňu, o ktorej som doposiaľ nechyroval. Preto som sa rozhodol, zvesť o jej existencii rozšíriť medzi turistickú verejnosť. 07/03/18 Anton Zahradník Správy

Túra Žarnovica – Paradajs – Sklené Teplice – Žiar n. Hronom Babie leto vyčíňa. Teploty lámu rekordy pre október. Denné aj nočné. Chcelo by to vyraziť do prírody aspoň na dva víkendové dni. Moje pokusy s kontaktovaním ľudí náchylných na túto aktivitu zostávajú bez odozvy. Nič mi neostáva, len zo zásobníka ešte nezrealizovaných trás vybrať jeden hrdzavejúci projekt a vydať sa na cestu sám. Treba ho stihnúť, pokiaľ sám nepodľahnem korózii. Bude to spoznávanie západných oblastí Štiavnických vrchov červenou zo Žarnovice do Žiaru nad Hronom. Väčšinu ostatných značených turistických chodníkov z a do Banskej Štiavnice som prešiel. No tento je pre mňa okrem krátkeho úseku neznámy. dnes Vladimír Mikuš Štiavnické vrchy
Podcast Pacific Crest Trail s Filipom Valúchom (trojdielna miniséria) AKTUALIZOVANÉ – Diaľkové trasy sú dnes populárne. Nedávno sme sa v HIKING podcaste rozprávali s Julkou, ktorá prebehla Cestu hrdinov SNP za 12 dní. Teraz vám v trojdielnej podcastovej minisérii spolu s Filipom Valúchom predstavíme 4265 kilometrov dlhú Pacifickú hrebeňovku, tzv. PCT. Filip diaľkovú trasu z mexicko-americkej na kanadsko-americkú hranicu cez Kaliforniu, Oregon a Washington prešiel tento rok za 136 dní. 11/11/19 Ľubomír Mäkký Svet
Reportáž Namiesto ostnatého drôtu voľný pohyb ľudí aj zvierat Pred tridsiatimi rokmi padla Železná opona, ktorá nás oddeľovala od slobodného západu. Na celom úseku železnej opony v rámci ČSSR zomrelo podľa Ústavu pamäti národa 280 civilných obyvateľov. Na slovenskej časti opony bolo pri pokuse o prechod hranice smerom na západ usmrtených 42 osôb zastrelením, elektrickým prúdom, výbuchom mín, roztrhaním psami a inými zákrokmi príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti a Pohraničnej stráže. Dnes je režim na hranici absolútne opačný. Vzhľadom na minulosť týchto miest sa v nich zachovala viac alebo menej neporušená príroda, do ktorej sa chodí na túry, cyklotúry či len obyčajné vychádzky. Navyše, s voľným prekračovaním hranice, o ktorej niekedy v poli ani nevieme, kde presne je, a v tej chvíli to ani nie je dôležité. včera Soňa Mäkká Publicistika

Prístrešok pod hradom Hrušov 15/06/16 09:56 18 príspevkov
    • JV časť pohoria Tribeč, pod ruinou hradu Hrušov
    • 5 – 6 osôb
    • Celoročne, bez hospodára
    • Žrebčín Rybník, horáreň pod hradom, potok Leveš
    • Z obce Skýcov po zelenej - 1 hod., z Topoľčianok zelená - 2 hod., po červenej zo zastávky SAD Skýcov, Hrušov hrad - 20 min., z obce Jedľové Kostoľany červená - 2 hod. 15 min.