Prístrešok Prístrešok Salon pod Vápčom

V atraktívnej a pomerne často navštevovanej časti Strážovských vrchov priamo pod vrcholom Vápeč bol nedávno postavený zrubový prístrešok. Zrejme je dielom obyvateľov neďalekej Hornej Poruby a slúži ako výletné miesto, pokojne sa ale dá využiť na úkryt pred nepohodou či prenocovanie.

Strážovské vrchy
590 m n. m.
8-10 osôb
celoročná, bez hospodára
z blízkeho potôčika

Je umiestnený v riedkom borovicovom lese na brehu neveľkej vodnej plochy, ktorá vznikla prehradením malého potoka. Pri zostupe z Vápča po žltej TZT začínajúcej na rázcestí "Nad Hornou Porubou" sa po strmšom úseku dostávame z lesa priamo k spomínanej vodnej ploche. Po prechode po jej hrádzi sa po chodníku popri brehu dostaneme k zrubu ukrytému v tieni stromov (značka pokračuje riedkou borinou viac vľavo). Pri postupe z opačného smeru od osady Háj je prístrešok skrytý za miernym návrším.

Stavba je zapustená jednou stranou do mierneho svahu. Osem nahrubo opracovaných kmeňov nesie jednoduchý krov pokrytý pozdĺžne doskami, ktoré sa prekrývajú zabezpečujúc tak plynulý odtok zrážkovej vody. Obvod je asi do metrovej výšky obitý polguľatinou bez utesnených špár, polovica jednej zo stán vynechaná ako vchod. Od svahu je do tejto výšky postavený z veľkých lomových kameňov a polguľatina siaha až po strechu. V protiľahlom rohu je z rovnakých kameňov vymurovaná piecka (či gril), komín sa už však rozpadáva. Podlaha je vysypaná drobným kamením. Pozdĺž stien sú rozmiestnené jednoduché lavice a interiér dopĺňa mohutný stôl.

Na spanie sa dá využiť len podlaha s použitím vhodnej izolačnej podložky. Keďže "steny" siahajú len do polovice a ani špáry nie sú utesnené, pri prudkom daždi smerujúcom z čelných strán bude sucho asi len uprostred zrubu, z bokov je presah strechy dostatočný. Kapacitu odhadujem na 8 - 10 nocľažníkov.

Voda tečie v potôčiku poza prístrešok, je zachytená v sústave drevených žľabov a vteká do prehradeného jazierka. Neďaleko prístrešku je ohnisko s jednoduchým sedením, obďaleč v riedkom lese ďalšie. Počas mojej návštevy bolo vnútro aj okolie až prekvapivo čisté.