Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Test GPS v mobile podľa Garminu

Častou alternatívou ku konvenčnému GPS príjmaču je spojenie smartfónu (Symbian, Windows Mobile) a bluetooth príjmača. K tomu dobrý Java softvér s mapami a máme riešenie navigácie v aute aj v teréne. Počas uplynulých niekoľkých mesiacov som vyskúšal kombináciu od Garminu – modul Mobile 10, k tomu Nokia 6120 (Symbian) so softvérom Mobile XT a mapami Slovakia TOPOv2 a Slovakia Roads. Zameriam sa na použitie v outdoore, ostatným funkciám som sa venoval iba okrajovo.

Výrobca
Garmin
Model
Mobile 10 + softvér Mobile XT + Slovakia TOPOv2 + Slovakia Roads + nRoute
Typ
GPS riešenie pre smartfóny
Páči sa mi
variabilita, komplexnosť riešenia, výdrž senzoru na batérie, citlivosť senzoru, kvalitný mapovací softvér, funkcie pre navigáciu v aute vrátane hlasovej navigácie, všetko v slovenčine
Nepáči sa mi
vysoká cena, ak prístoj potrebujeme len pre outdoor, senzor nie je použiteľný so softvérom tretích strán, použiť možno iba Garmin mapy, riešenie nie je vodotesné (problém v daždi), kvalita Slovakia TOPOv2
Ostatné info
batéria Li-Ion s kapacitou 1100mAh, 22 hodín bežnej prevádzky
Infocena
337.91 €
Hodnotenie
Celkové hodnotenie (súčet bodov): 75 bodov
» vysvetlenie hodnotenia

Obsah balenia

- vysokocitlivý senzor Mobile 10
- softvér Mobile XT, MapSource a nRoute
- mapy Slovakia TOPO v2, Slovakia Roads v4.5, City Navigator Europe NT
- adaptér na nabíjanie senzoru v aute

Inštalácia

Inštalácia je jednoduchá, je potrebné sprístupniť pamäťovú kartu z telefónu na počítači – buď kartu vyberieme a vložíme do čítačky, alebo pripojíme telefón ako Mass Storage Device. V prípade Nokie 6120 volíme druhú možnosť. Minimálna potrebná veľkosť karty je 128MB, avšak odporúčam čo najväčšiu, aby sa zmestilo čo najviac máp. Po vložení inštalačného CD sa automaticky spustí inštalácia a ponúkne cieľ pre kopírovanie súborov. Zamrzí absencia inštalátora pre MAC OS X. Po skopírovaní dát odpojíme telefón, ktorý následne automaticky spustí aplikáciu – zvolíme jazyk programu aj navigačného hlasu (slovenčina je v ponuke), ďalej jednotky (metrické alebo námorné) a metódu Garmin online prístupu. Teraz stačí už len prostredníctvom MapSource softvéru skopírovať mapy a všetko je pripravené pre navigáciu.

Na tomto mieste je ešte vhodné upozorniť, že senzor Mobile 10 nefunguje s iným ako Garmin softvérom, pričom táto skutočnosť nie je uvedená ani na slovenskej ani na anglickej stránke.

Dodávaný softvér

Programové vybavenie možno rozdeliť do dvoch skupín – na počítač a do mobilu. Do prvej skupiny patrí MapSource, softvér na správu bodov, trás a prejdených trás. Používateľom Garmin prístrojov je notoricky známy so všetkými svojmi výhodami aj nevýhodami. Druhým v poradí je nRoute, ktorý je určený na navigáciu prostredníctvom notebooku s pripojeným senzorom cez bluetooth.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Najdôležitejšou súčasťou softvérového balíčka je JAVA aplikácia Mobile XT. Ide o pomerne nový prírastok Garminu, uvedený na trh iba nedávno. Podporuje dve základné platformy – Windows Mobile a Symbian. Použitie s mobilom Nokia 6120 so Symbianom je bezproblémové, všetky ovládacie prvky sú dobre viditeľné a pohyb v jednotlivých menu, ako aj na mape je intuitívny – manuál ani help v aplikácii nebolo nutné použiť. Celá aplikácia je v slovenčine, čo ocení mnoho používateľov. Treba však povedať, že spisovná zďaleka nie je. Časté sú čechizmy, napr. "na dotaz", z čoho možno predpokladať, že preklad rozhrania bol vykonaný úpravou českej verzie.

Na úvodnej obrazovke je základná križovatka medzi zobrazením mapy, výberom cieľa, nástrojmi, nastaveniami a ukončením aplikácie. V stavovom páse v hornej časti nájdeme okrem stavu batérie telefónu a odkazu na help aj päťstupňový ukazovateľ príjmu satelitného signálu. Preklikom cezeň sa dostaneme k informáciám o pripojenom GPS s niekoľkými nastaveniami a stavom batérie senzora. V tejto časti by som uvítal grafické znázornenie satelitov, ako je bežné v navigátoroch, žiaľ, aj tu je iba 5 stupňový takmer nič nehovoriaci indikátor. Rovnako chýba navigačná obrazovka so strelkou kompasu, čo by sa zišlo napríklad pri geocachingu. Nahradiť to možno zobrazením bodov blízko aktuálnej pozície, pričom v pravej časti sa pre každý bod ukazuje šípka (ak sme v pohybe) alebo skratka smeru, ktorým treba ísť – tá v slovenčine, napr. S je sever, čo trochu mätie zvyknutých na anglické skratky (kde S je south a teda juh).

Zo začiatku som mal problém nakŕmiť aplikáciu dátami z MapSource. Vyzeralo to, akoby nekomunikovali. Až neskôr som zistil, že je nutné po uploade dáta importovať cez Nástroje > Správa údajov > Správa > Import GPX. Pred downloadom zas exportovať. Príjemné je, že aplikácia nepoužíva garmin formát, ale otvorený GPX. Je to aspoň malá náplasť na inak úplne uzatvorené riešenie. Dáta sú v telefóne uložené v zložke /Garmin/gpx.

Mapa Slovakia TOPO v2

TOPO mapa vyzerá na prvý pohľad takmer rovnako, ako na iných navigátoroch od Garminu. Jemnosť vykresľovania je daná veľkosťou obrazového bodu použitého mobilu, v mojom prípade je tak grafika jemnejšia so všetkými prvkami menšími, ako tomu bolo na Legend HCx. Je tu však jeden rozdiel, niektoré texty v mape nie sú dobre čitateľné, lebo tmavý text je obtiahnutý čiernou farbou (viď obrázok 4). Škoda, že tieto konkrétne texty nie je možné samostatne vypnúť, aj tak ich informačná hodnota nie je pre turistu až tak podstatná.

Úrovni podkladov sa nebudem bližšie venovať. Aj počas tohto testovania sa potvrdili závery publikované v článku o navigátore Legend HCx. V priebehoch chodníkov sú časté nepresnosti a aj automatické routovanie po turistických chodníkoch má svoje muchy. V tomto smere ostáva všetkým majiteľom Garmin prístrojov dúfať, že 3. verzia slovenskej Topo mapy bude lepšia.

Skúsenosti z používania

Štart navigácie je jednoduchý – dlhšie podržať tlačidlo zapínania na senzore, následne zapnúť aplikáciu Mobile XT a počkať na fix družíc. V prípade studeného štartu (veľká zmena pozície) trvá vyhľadávanie aj niekoľko minút, inak približne do minúty je všetko pripravené na navigáciu. Bežne som nosil senzor na rôznych miestach – vo vrecku nohavíc, na páse, na batohu, či vo vrchlíku – s príjmom družíc som problém nemal. V porovnaní s Legend HCx však mám subjektívny pocit, že si tento senzor viedol o niečo horšie.

Pozitívne hodnotím batériu (Li-Ion 1100mAh), ktorá vydržala výrobcom udávaných 22 hodín navigovania. Horšie však je, že súčasťou balenia je iba nabíjačka do auta – kedže však používa štandardný USB konektor, nabíjanie z počítača problémom nie je. Zišiel by sa však adaptér do 220V, aby sa dalo nabíjať aj bez auta či počítača.

Stabilita aplikácie Mobile XT bola počas používania na dobrej úrovni, hoci podľa dostupných informácii nie je mapa TOPO v2 na tom najlepšie s kompatibilitou s Mobile XT. Telefón zamrzol iba počas súčasného používania s Operou Mini. Otázne je, ktorá z aplikácii mala pád na svedomí. Telefonovanie, SMS-kovanie, či iné základné úkony s telefónom počas pochodu nemalo negatívny vplyv na stabilitu aplikácie ani na zbieranie tracku.

Pozitívne hodnotím navigáciu v aute. Podklady Slovakia Roads sú na veľmi dobrej úrovni, autorouting funguje podľa očakávaní, len nesmieme zabudnúť prepnúť na mód "automobil", inak to produkuje až úsmevné kombinácie. Hlasovná navigácia je na lepšej úrovni, ako napríklad na prístrojoch Mio. Vo väčšine prípadov sa počas jazdy nie je nutné pozerať na displej.

Záver

Z pohľadu použitia v outdoore ide o drahé riešenie, na úrovni niekde medzi eTrex Vista HCx a GPSmap60CSx, ktoré sa svojimi vlastnosťami hodia na turistiku alebo geocaching viac, ako testovaná sada. Medzi nevýhody ďalej patrí nemožnosť používať mapový softvér tretích strán, ako napríklad obľúbené vlkgps alebo trackbuddy.

Ak je však outdoor skôr doplnok k použitiu v aute, či pri cestovaní, bude táto kombinácia dobrým spoločníkom. Nízka hmotnosť senzora spolu s dlhou výdržou na batériu a bohatou mapovou výbavou s dobrým softvérom patria medzi výhody, ktoré mnohí ocenia.

Fotogaléria k článku

Najnovšie