Bivak

Táborisko pod Vápčom

06.06.08
Upravené táborisko nájdeme na hranici Chránenej krajinnej oblasti Strážovské vrchy. Strategická poloha neveľmi vzdialeného rázcestia na európskej diaľkovej trase E8 a Ceste hrdinov SNP ponúka „diaľkoplazom“ vhodný nocľah. Horská lúka sa nachádza priamo na hrebeni, obkolesená zmiešaným lesom. Idylická poloha pod populárnym Vápčom je prednosťou tohto čarovného miesta.

- zo sedla Homôľka (bus, chata Homôľka) po modrej značke smer sedlo Palúch za 1 h,
- z obce Horná Poruba (bus) po modrej značke cez Vápeč smer sedlo Homôľka za 1,5 h,
- z obce Horná Poruba (bus) po červenej značke (E8) cez Vápeč smer sedlo Homôľka za 1.45 h,
- z miestnej časti Košeckého Podhradia – Kopec (bus) po červenej značke (E8, t. č. je značka úmyselne pozatieraná /náročná orientácia!/) cez rázc. pod Palúchom na modrú značku smer sedlo Homôľka za cca 2,5 h,
- z horného konca obce Valaská Belá - Kuricovci (bus) záverom údolia Nitrice po neznačenej lesnej ceste cez Blažovec a na modrú značku za cca 2 h,
- z horného konca obce Dolná Poruba (bus) záverom údolia Teplička po lesnej ceste krížom cez štátnu cestu č. 574 a lúkami na hrebeň na modrú značku smer Vápeč za cca 2,5 h.

Tábornícka lúka

Táborisko sa rozprestiera na horskej lúke priamo na hrebeni. Lúčina je obkolesená zmiešaným lesom a v horúčave chládok poskytujú vysoké borovice. Medzi sosnami je umiestnený veľký prístrešok so šindľovou strechou. Steny prístrešia nie sú chránené. Na nosné brvná je možné upevniť celtu a tak vytvoriť prístrešie a závetrie pre bivakujúcich. Dvaja ľudia sa môžu uložiť na spánok na dlhý stôl, ktorý je súčasťou prístrešku. Okolo stola sú umiestnené dve rovnako dlhé, ale užšie lavice na sedenie. V tesnom susedstve prístreška je umiestnené veľké kamenné ohnisko s lavičkami. Na východnom okraji lúky sa nachádza starší prístrešok, ktorý nemá prekrytie strechy. Podľa vzhľadu je to zrejme letná kuchyňa miestnych táborníkov. Ostala len drevená konštrukcia, na ktorú je možné upevniť celtu. V prístrešku sa taktiež nachádza drevené sedenie. Pre bivakovanie je potrebné pribaliť celtu (igelit), karimatku a spací vak. Veľké priestranstvo lúky poskytne dostatok miesta pre rozloženie stanu. Súčasťou vybavenosti lúky je druhé – väčšie ohnisko, obkolesené kmeňmi stromov, slúžiace na sedenie. Prameň sa pravdepodobne v tesnej blízkosti lúky pre hrebeňovú polohu nenachádza. Po vodu je potrebné schádzať do nižších polôh. Ak vie niekto o vhodnej studničke, nech napíše do diskusie k článku. Najbližší potok je v doline juhovýchodne od táboriska po červenej značke E-8 (smer Zliechov).

Súvisiace odkazy

Správa o príčinách úmyselne pozatieranej E8 (Košecké Rovné – Kopec – Palúch)
Postrehy turistov o zatretej E8 v samostatnom diskusnom fóre
Výstup na Vápeč
Túra cez Baske a Vápeč
Putovanie Strážovskými vrchmi
Prírodné zaujímavosti pri Hornej a Dolnej Porube
Putovanie z Trenčína do Čičmian

Táborisko pod Vápčom 28/11/16 16:54 3 príspevky

Túra Prečo rastie deväť sekvojovcov pri Novej Bani Cez prázdniny mnohí balia kufre a mieria za hranice všednej každodennosti. Merajú dlhé cesty a precestujú pol sveta, aby videli jeho divy. Čuduj sa svete aj na krpatom Slovensku máme tiež mnohé kuriozity, divy a unikáty. Netreba cestovať stovky či viac kilometrov. Netreba ani vracať ľudom Slovensko. Stačí sa lepšie pozrieť za vlastné humná a poriadne sa rozhliadnuť. Objavíme mnoho zaujímavostí, ktoré nás doslova zaskočia. 02/08/19 Tomáš Trstenský Pohronský Inovec, Vtáčnik, +
Recenzia Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou Podkarpatská Rus sa presne pred 100 rokmi (1919) stala súčasťou Československa, odkedy začali vychádzať výpravné cestopisy o kraji pod Východnými Karpatami. Klub československých turistov začal zakladať na Podkarpatsku svoje odbory, budovať značené chodníky a stavať horské chaty. Aby prilákali výletníkov z ostatných častí republiky, boli vydávaní knižní sprievodcovia po podkarpatských horách i obciach. 24/07/19 Tomáš Trstenský Mapy a knihy
Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. 20/07/19 Tomáš Trstenský Javorníky

Túra Slovenskou Saharou - Záhorácka magistrála Na Záhorí som už bol viackrát, ale nikdy s turistickým cieľom. Predsa len táto časť Slovenska nepatrí z morfologického hľadiska medzi najatraktívnejšie a človeka to láka skôr do kopcov. Takéto odsúdenie krajiny je však veľmi povrchné a krásne miesta sa nájdu naozaj všade, len treba mať otvorené oči a vnímať krajinu okolo seba. dnes Pavel Forgáč Biele Karpaty, Myjavská pahorkatina, +
Túra Západné Javorníky: Čertov – Vysoká nad Kysucou Východnú časť Javorníkov v okolí Čadce som pochodil vo všetkých ročných obdobiach, pešo, na snežniciach alebo aj na bicykli. Západnú časť, tvoriacu hranicu SR a ČR, som poznal len z lyžovačky na Čertove. Túto osadu Lazov pod Makytou som zvolil ako východisko hrebeňovej túry najmä z dopravných dôvodov – keď piatok bol zároveň sviatkom Sv. Cyrila a Sv. Metoda a autobus z Púchova ideálne nadväzoval na skorý rýchlik z Bratislavy. včera Peter Straka Javorníky
Prístrešok Rokoš Ďalšiu možnosť úkrytu pri potulkách Strážovskými vrchmi ponúka prístrešok, vybudovaný pár metrov od vrcholu Rokoša. Jeho výhodou je, že má vytvorený v podkroví priestor pre zopár nocľažníkov (hoci možnosť nocľahu je limitovaná neprítomnosťou vodného zdroja v okolí). 17/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy

Táborisko pod Vápčom 28/11/16 16:54 3 príspevky
    • Strážovské vrchy: lúka na modrej značke (sedlo Homôľka – sedlo Palúch) južne od vrchu Vápeč
    • vo vlastnom stane na horskej lúke s prístreškom a ohniskom, 2 núdzové miesta na stole pod prístreškom, príp. pod starým prístreškom, ktorý je nutné zakryť vlastnou celtou
    • trojsezónna
    • táborisko sa nachádza na hrebeni, po vodu je potrebné schádzať do údolia (najblížší potok je na JV po červenej smer Zliechov)
    • modrá značka: sedlo Palúch - chata v sedle Homôľka (bus) alebo Horná Poruba (bus)