Prístrešok na vrchu Osly

13.06.08
Turista, ktorý sa vyberie na viacdenný pochod Ľubovnianskou vrchovinou, je v tomto pohorí odkázaný buď na svoj stan, alebo na bivak. Darmo by ste tu hľadali horskú chatu, či útulňu. Niet ich. Ubytovacie kapacity sú sústredené do sídiel na podhorí, preto tu poteší každý objekt, ktorý poskytne aspoň núdzovú možnosť nocľahu.

V centrálnej časti Ľubovnianskej vrchoviny, na vrchole vrchu Osly, kde sa križujú viaceré turistické značky, sa nachádza jednoduchá stavba menšieho prístrešku. Z mesta Stará Ľubovňa sa sem dostanete po červenej značke za hodinu a pol, zo sedla Vabec za hodinu po žltej značke. Zo severného smeru sem prichádza zelená, ktorá má svoj začiatok vo vzdialenom Mníšku nad Popradom. Od východu sem vedie červená, ktorá sa začína pri prameni Sulínka a vedie hrebeňom pohoria.

Opis objektu

Opísaný objekt nie je primárne určený na nocľah. Stojí na okraji rozsiahlej lúky, ktorá zaberá vrchol vrchu Osly. Jednoduchá stavba má rozmery približne 3 x 5 m. Jej konštrukciu tvoria drevené nosné stĺpy, na ktorých spočíva strecha. Jej pretiahnutá plocha chráni čiastočne od západu interiér a supluje bočnú stenu. Iných stien tu niet, preto prístrešok neposkytne ochranu proti vetru ani prudkému bočnému dažďu. V nečase treba rátať s celtou alebo PVC fóliou, ktorú je treba pripevniť z náveternej strany. Vybavenie tvorí mohutný stôl a dve lavice. Na stole, ktorý je dlhý štyri metre a široký asi 75 cm, sa pohodlne vyspia dve osoby. Potrebná je vlastná karimatka a spací vak. Tretia osoba môže prespať na podlahe, resp. pod stolom. Pri objekte sa nachádza ohnisko a smetný kôš.

Vodný zdroj – studnička, sa nachádza asi sto metrov severne, vedľa trasy zelenej značky. Na jej existenciu upozorňuje významová odbočka.

Ďalšia možnosť nocľahu pod vrchom Osly

Okrem spomenutého prístrešku sa v okolí vrchu Osly nachádza niekoľko poľovníckych posedov. Jeden z nich stojí asi 350 metrov severne pod vrcholom, priamo na trase zelenej značky smerujúcej do Mníšku nad Popradom. Je voľne prístupný a tak ho možno využiť k prenocovaniu. Pojme dve – tri osoby, ktorým bude musieť stačiť plocha 1.8 x 1.8 m. Vodný zdroj aj v tomto prípade predstavuje vyššie opísaná studnička. Na záver ešte uvediem polohu posedu (pozri na mape).

Prístrešok na vrchu Osly 13/06/08 00:00 nová téma

Prístrešok Táborisko v sedle Tri kamene (U Tří kamenů) Odkedy som v roku 2007 objavil čaro Žalostínskej vrchoviny, chodievam sem veľmi rád. Páči sa mi tunajšia mäkko modelovaná krajina, kde sa striedajú lesy s lúkami posiatymi kopanicami. V jednej takejto osade mávam dosť často základný tábor, z ktorého vyrážam na viacdňové potulky. Počas jednej z nich som sa dostal do sedla Tri kamene. Tu, priamo v sedle, sa nachádza výborné miesto na táborenie. Okrem toho tu stojí menší prístrešok, ktorý rozširuje možnosť nocľahu v oblasti. 17/03/18 Anton Zahradník Biele Karpaty
Túra Žiar nad Hronom – Banská Štiavnica – Kozelník Pôvodne som tadiaľto vôbec nechcel ísť. V pláne som mal vander dakde inde, ďaleko a vysoko. Nakoniec ma ale súhra náhod a okolností prinútila zmeniť plány. A keďže sa Štiavnické vrchy nedávno stali mojím novým domovským pohorím, rozhodol som sa necestovať nikam a vyraziť si po známych aj menej známych chodníkoch v sopečných horách. 10/03/18 Anton Zahradník Štiavnické vrchy
Extra Nová rozhľadňa na Malom Lubíne Začiatkom januára som sa v rámci mojich hradologických aktivít dostal do oblasti Hornej Nitry. Tu som bádal po niekoľkých opevnených stredovekých lokalitách v okolí Nitrice a Zemianskych Kostolian. Obe sídla oddeľuje podcelok Strážovských vrchov – masív Drieňov, ktorým prechádza turistický chodník spájajúci Hornú Nitru s Vestonickou dolinou. Ja som sa po tomto chodníku presúval, no a na Malom Lubíne som „objavil“ novú rozhľadňu, o ktorej som doposiaľ nechyroval. Preto som sa rozhodol, zvesť o jej existencii rozšíriť medzi turistickú verejnosť. 07/03/18 Anton Zahradník Správy

Túra Glarnské Alpy – ku Spitzmeilenhütte Nechce sa mi tomu veriť. Je pol jedenástej v noci a vonku v tme neustále prší. Pritom predpoveď počasia na zajtra jasne hovorí o modrej oblohe a veľmi príjemných teplotách na túto časť roka. Spoľahnúť sa na serióznosť švajčiarskych meteorológov? Skúsim. Nachystám si veci do hôr. Láka ma to tam. Zažil som totiž Alpabfahrt v obci Mels. Slávnostný jesenný návrat dobytka z letných pastvín. Trvá to zvyčajne tri víkendy. Cez dve desiatky slávnostné vyzdobených stád si majitelia rozoberú do svojich maštalí. Výzdobu hocktorej kravičky by závidela aj nejedna krojovaná nevesta. Je to aj divácky zaujímavé divadlo. No svedčí to aj o rozsiahlosti priestorov, ktoré salaše (Alp) pre svoju činnosť potrebujú. A táto oblasť je mojím cieľom. Terén pod vrchom Spitzmeilen a tam položená chata Spitzmeilenhütte. dnes Vladimír Mikuš Svet
Pozvánka Festival Cestou necestou chystá šnúru v 21 mestách S jeseňou prichádza tradične aj nová šnúra festivalu Cestou necestou, tentokrát až 21 mestách SR, od 16.10. do 28.11.2019. Najväčšie podujatie sa bude konať od 8.-10.11.2019 v bratislavskom DK Ružinov, kedy je pripravených 50 prednášok v troch sálach. Témy sú pestré, skialp, vysokohorská turistika, paragliding, bicykle, plavby či stopovanie cez najrôznejšie krajiny. včera Redakcia Festivaly a premietania
Túra Túlačka cez Vlčí kút, Rakytu a Veľkú Somorovú Tribeč mi prirástol k srdcu. Napriek temnej povesti, ktorá vznikla po vydaní známeho slovenského hororu, je to skôr útulné, neveľké pohorie, priam ideálne pre tiché táranie sa v krásnej prírode. V tomto prípade som si chcel dopriať krátku túlačku v okolí Loviec a zároveň článkom otváram edíciu “Paliho bezvýznamných vandrov”. včera Pavol Timko Tribeč

Prístrešok na vrchu Osly 13/06/08 00:00 nová téma
    • Ľubovnianska vrchovina
    • 2 – 3 osoby
    • Celoročne, bez hospodára
    • Studnička, 100 m severne na trase zelenej značky
    • Stará Ľubovňa – červená (1.5 hod.), sedlo Vabec – žltá (1 hod.), Mníšek nad Popradom – zelená (3.5 hod.), obec Sulín – modrá a červená (4 hod.)