Extra

Letná sezóna v TANAPe so zmenami

16.06.08
Dnes sa začala letná sezóna vo Vysokých Tatrách. Počas uplynulých mesiacov sa medializovalo predovšetkým zatváranie chodníkov kvôli Schengenu, veľa diskutovalo o príprave nového návštevného poriadku, otváraní nových chodníkov, polemizovalo sa o vyberaní vstupného. Čakajú nás teda v nastávajúcej sezóne nejaké novinky?

Zmenené trasy

Kvôli ochrane významných biotopov veľkých šeliem a obavám z výrazného nárastu turistickej návštevnosti po vstupe do Schengenu Štátne lesy TANAPu rušia nasledovné turistické chodníky:
- červeno značkovaný chodník v Tomanovej doline vedúci do Tomanového sedla zo slovenskej aj z poľskej strany,
- zeleno značkovaný chodník v Juráňovej doline v úseku od Umrlého sedla cez sedlo Príslop a vrchol Bobrovca do Bobroveckého sedla,
- ako náhrada je obnovený turistický chodník prechádzajúci na poľskú stranu Tatier cez Bobrovecké sedlo s napojením na žltý chodník vedúci z Chocholovskej doliny na Lúčnu.
Počas dvoch letných mesiacov bude kvôli ťažbe presmerovaná modrá značka Mengusovskou dolinou od TEŽ Popradské pleso popri rieke Poprad na zelenú značku k Popradskému plesu.

Uvažovalo sa nad otvorením značeného chodníka po hrebeni od Pyšného sedla az na Kasprov vrch, čaká sa však na schválenie novej zonácie národného parku.

O otvorenie ďalších nových chodníkov sa snaží OZ Tatranské chodníky. Konkrétne by malo ísť o sprístupnenie Baranieho sedla, sedla Váha od Ťažkej doliny, Svišťového, Štrbského a Furkotského štítu. Projekt je podľa spoluzakladateľa občianskeho združenia Stanislava Klauča momentálne stále v štádiu posudzovania vplyvu na životného prostredie, ktoré by sa malo v lete ukončiť. Tiež sa čaká na roztopenie snehu pod Javorovým štítom, kde sa minulý rok spevnil chodník novou technológiou, ktorá by mala byť použitá aj pri budovaní nových chodníkov. V tejto letnej sezóne však turistom iste slúžiť nebudú.

V štádiu výstavby je modro značený náučný chodník v Žiarskej doline. Ide o chodník vedúci po Starej ceste, ktorá smeruje k Žiarskej chate. Buduje ho Združenie vlastníkov lesa a urbariátu zo Žiaru z grantu od nadácie Ekopolis. Chodník bude dokončený najneskôr do konca októbra, bližší termín nám Jozef Kováč zo združenia vlastníkov nevedel povedať.

Návštevný poriadok

V minulom roku sme vás informovali o príprave nového návštevného poriadku, ktorý mal prehodniť súčasné ustanovenia týkajúce sa sezónnej uzávery, bivakovania, cyklistických trás, skialpinizmmu či rozlišovania návštevníkov podľa členstva v športovom zväze. Podľa našich informácií sa na novom návštevnom priadku v súčasnosti nepracuje, pretože sa rovnako čaká na novú zonáciu.

Nový zákon o ochrane prírody a krajiny

Háčik je v príprave nového zákona o ochrane prírody a krajiny. Zonácia jednotlivých návštevných parkov sa totiž bude riešiť až po jeho schválení. Zákon je momentále v štádiu medzirezortného pripomienkového konania, podľa hovorcu ministrestva životného prostredia Petra Višvádera by ho vláda mala mať na stole v najbližšom období.

Nová zonácia má zmeniť súčasných 5 stupňov ochrany na zóny A, B, C a D, pričom každý národný park sa bude špecifikovať zvlášť nariadením vlády. Odborné návrhy zonácie všetkých národných parkov by mali byť hotové do konca tohto roka.

Vstup bez poplatkov

Denník Pravda informoval o plánovanom spoplatnení vstupu do TANAPu. Poplatky mali byť jednou z foriem odškodnenia súkromných vlastníkov, ktorí svoje pozemky v Tatrách nemôžu využívať. Minister životného prostredia Jaroslav Izák aj ministerka pôdohospodárstva Zdenka Kramplová však tieto informácie odmietli.

Letná sezóna v TANAPe so zmenami 15/07/08 16:29 22 príspevkov

Túra Náučný chodník Molpír s dieťaťom Oblasť Smolenického krasu je veľmi vďačná na turistiku. Už ako deti sme robili s mamou okruhy cez Havranicu, Záruby, Ostrý Kameň a Čertov žľab s bonusom vandrovania od a k železničnej stanici, ktorá je ďaleko od obce. Každá z lokalít je atraktívna a má svoj osobitý charakter, a to nespomínam jarné pohľady na jediný malokarpatský vodopád Hlboča či jaskyňa Driny. 24/10/19 Soňa Mäkká Malé Karpaty
Reportáž S Mišom Diviakom o citlivom hospodárení v lese Súčasťou Strednej odbornej školy lesníckej v Banskej Štiavnici sú aj školské lesy Kysihýbel, ktoré slúžia budúcim lesníkom na praktické vyučovanie. Vedúcim školských lesov je Michal Diviak, lesník, učiteľ a náš dlhoročný autor. Prešli sme sa po zrekonštruovanom náučnom chodníku Kysihýbel a hovorili nielen o tom, ako sa hospodári v tunajších lesoch, ale aj v lesoch všeobecne. 15/10/19 Soňa Mäkká Reportáže
Správa Dobrovoľníci likvidovali nelegálnu skládku na Magurke Občianske združenie Priatelia Magurky a obec Partizánska Ľupča zorganizovali minulý víkend akciu „Čistenie prírody – Magurka, Nízke Tatry“. Jej cieľom bola likvidácia starej nelegálnej skládky odpadu v okolí bývalej banskej štôlne Rüsseger. Do čistenia sa zapojilo viac ako štyridsiatka dobrovoľníkov. 09/10/19 Soňa Mäkká Správy

Túra Okolo Omšenia cez Baske, Homôľku a Bartošovicu Bez mučenia sa priznám, že Strážovské vrchy sú pre mňa takmer nedotknutým terénom. Lezenie pri Omšenskej Babe a silvestrovský pobyt v Chvojnici sa odohrali ešte hlboko v minulom tisícročí. Už ani neviem, prečo som sa začal ňúrať v mape práve okolo Omšenia – vrchy, výhľady, pramene, prístrešky – každopádne sa mi zrodil v hlave hrubý koncept. Najprv som mal ísť sám, ale potom sa Monike podarilo odtrhnúť sa od povinností, a tak sme mohli vyraziť v kompletnej zostave aj s Hugom a Čili. dnes Pavol Timko Strážovské vrchy
Túra Mních z Martinčeka Liptov je plný skvelých miest ako stvorených pre výlet. Napriek tomu sa vám môže hodiť aj tento môj tip, vhodný najmä pre rodiny s deťmi. Vyberieme sa totiž na krátku prechádzku na vŕšok Mních, týčiaci sa rovno nad Ružomberkom. Výhľady sú zaručené. včera Andrea Morongová Veľká Fatra a Choč
Túra Tiesňava Prieboj a Peňažná z Ihráča Vždy ma poteší, keď domáci poznajú svoje okolie, zaujímavé lokality v ňom, keď vedia ich históriu a hlavne, keď si uvedomujú jej krásu a význam. Nie je to vždy tak. Veď z nejednej pamiatky sa už stalo smetisko alebo bola zničená kvôli vlastnému sebeckému prospechu. Taktiež ma teší, keď si tieto vedomosti nenechajú len pre seba, ale pamiatku sprístupnia, hoci aj miestnym značením, a tak umožnia, aby aj iní ľudia mohli obdivovať jej krásu a oceniť jej hodnotu. včera Danka Tomášiková Kremnické vrchy