Túra Lesnícky náučný chodník Smolnícka osada

Sobotné ráno nám svojou daždivou tvárou prekazilo turistické plány, no keď sa poobede vyčasilo, vytiahla ma priateľka na prechádzku do lesa. Náhodne sme tak natrafili na zaujímavý náučný chodník a preto sme bežné túlanie po lese spojili s poznávaním.

4,4 km
1 deň
jar – 07.06.2008
Volovské vrchy
prameň pri hlavnej ceste 200 metrov poniže autobusovej zastávky, "studničky" po trase (zachytené povrchové toky)
krytá terasa chaty Tri duby, robotnícka búda pri asfaltovej ceste
» č.233 Slovenský kras, Sloven… (1:100.000)

Popis

Lesnícky náučný chodník Smolnícka osada približuje lesnícku činnosť, hospodárenie v lese a oboznamuje návštevníka s prírodnými pomermi danej oblasti. Jeho začiatok sa nachádza v lese nad osadou Smolnícka píla (GPS: 48°47"5"N 20°48"2.66"E) a chodník tvorí uzatvorený okruh. Prístup k nemu je po moste pri autobusovej zastávke Smolnícka píla, následne vľavo a približne 200 metrov nahor do lesa. Prístup by mal byť vyznačený.

Od prvej tabule stúpame upravenou lesnou cestou a sledujeme drevené šípky natreté na červeno, ktorými je chodník značený. Vzduch je po daždi presýtený príjemnou lesnou vôňou a každý krok si doslova vychutnávam. Prechádzame popod vedenie vysokého napätia, kde tabuľa informuje o činnosti VSE na ochranu vtáctva (osádzanie mechanických zábran proti sadaniu). Škoda, že na okolitých stĺpoch chýbajú...
Po chvíli prichádzame k chate Tri duby. Príjemne pôsobiace miesto s malou chatou s krytou terasou, lavičkami, krytým ohniskom a jazierkom. Nechýba upravená studnička, bližší pohľad však prezrádza, že je to len zachytený povrchový tok. Okolo plota starej lesnej škôlky vychádzame na lúčku so senníkom. Cestou nás už stihli infopanely oboznámiť s rastlinstvom a živočíšstvom.
Opúšťame cestu a upraveným chodníkom vstupujeme do lesa, kde tabule návštevníka oboznamujú so spôsobmi lesného hospodárenia. Pre praktickú ukážku sa stačí zakaždým poobzerať navôkol. Provizórna tabuľka upozorňuje na ďalšiu studničku. Znovu je to však len zachytený potôčik, potešia však drevené lavice a stôl.

Naďalej stúpame, križujeme lesnú asfaltku a z mladiny prechádzame do vzrastlého lesa. Chodník je tu na môj vkus upravený až príliš. Vyrovnaný povrch a vysekané schodíky pri každom terénnom stupni majú asi uľahčiť chôdzu starším ľuďom a malým deťom, no v lesepôsobia dosť neprirodzene. Stúpanie sa končí a začíname znovu klesať. Pri asfaltke je drevená búda s otvoreným vnútorným ohniskom. Bez okien a dverí, no strecha sa zdá byť v poriadku.
Pokosenou lesnou cestou naďalej klesáme, míňame pôdnu sondu ako praktický doplnok tabule o pôdach. Ďalšia studnička s lavičkou a už nás čaká len asfaltka. Z tabule sa dozvedáme, že je tu zriadená génová základňa a skôr, ako dorazíme do východzieho bodu, čaká nás ešte snehová jama ako praktická ukážka skladovania sadeníc stromčekov.

Keďže miestne lesy sú moje "rodné", tak pre návrat volíme skratku a vyrušujeme pasúceho sa jeleňa. Brodíme potok a po trase zrušenej lesnej železnice Mníšek nad Hnilcom - Smolnícka huta sa vraciame do Mníška nad Hnilcom. Je síce po výdatnom daždi, no vodná riava po našej ľavici je príliš hlučná. Vydávam sa na prieskum a objavujem hrádzu tvorenú naplaveným kalamitným drevom. Voda si prerazila cestu cez meander a o pár desiatok metrov ďalej sa malým vodopádikom vracia do pôvodného koryta.

Doplňujúce informácie

Dĺžka chodníka: 4,4 km
Prevýšenie: 195 m
16 infopanelov
Trvanie prehliadky: 2-4 hodiny

Podľa www.lesy.sk je pre skupiny návštevníkov odbornej aj laickej verejnosti možné zabezpečiť sprievodcu alebo lesného pedagóga z LS Margecany (telefón: 053/4799339, mobil:0918 333 119.) Podľa mojich informácií túto možnosť využívajú organizované školské výlety.

Doprava:
- autobusom na zastávku Smolnícka Huta,píla (cez most, doľava a vzápätí cca 200 metrov nahor do lesa)
- autom k autobusovej zastávke
- vlakom (zo stanice Mníšek nad Hnilcom po trati zrušenej lesnej železnice cca 45 minút - od vlakovej stanice cca 0,5km po zelenej značke, po prejdení cez železný železničný most opustiť značku a stále rovno po ceste cez druhý železný most (1,5km), popri motokrosovom areáli a následne cestou popri rieke Smolník až k píle (3,5km), kde pred prvým domom treba odbočiť na cestu doľava nahor - vhodné aj pre trekingový bicykel)
- peši - modrý TZCH Medzev - Smolnícka píla.