Lesnícky náučný chodník Smolnícka osada

10.07.08
Sobotné ráno nám svojou daždivou tvárou prekazilo turistické plány, no keď sa poobede vyčasilo, vytiahla ma priateľka na prechádzku do lesa. Náhodne sme tak natrafili na zaujímavý náučný chodník a preto sme bežné túlanie po lese spojili s poznávaním.

Popis

Lesnícky náučný chodník Smolnícka osada približuje lesnícku činnosť, hospodárenie v lese a oboznamuje návštevníka s prírodnými pomermi danej oblasti. Jeho začiatok sa nachádza v lese nad osadou Smolnícka píla (GPS: 48°47"5"N 20°48"2.66"E) a chodník tvorí uzatvorený okruh. Prístup k nemu je po moste pri autobusovej zastávke Smolnícka píla, následne vľavo a približne 200 metrov nahor do lesa. Prístup by mal byť vyznačený.

Od prvej tabule stúpame upravenou lesnou cestou a sledujeme drevené šípky natreté na červeno, ktorými je chodník značený. Vzduch je po daždi presýtený príjemnou lesnou vôňou a každý krok si doslova vychutnávam. Prechádzame popod vedenie vysokého napätia, kde tabuľa informuje o činnosti VSE na ochranu vtáctva (osádzanie mechanických zábran proti sadaniu). Škoda, že na okolitých stĺpoch chýbajú...
Po chvíli prichádzame k chate Tri duby. Príjemne pôsobiace miesto s malou chatou s krytou terasou, lavičkami, krytým ohniskom a jazierkom. Nechýba upravená studnička, bližší pohľad však prezrádza, že je to len zachytený povrchový tok. Okolo plota starej lesnej škôlky vychádzame na lúčku so senníkom. Cestou nás už stihli infopanely oboznámiť s rastlinstvom a živočíšstvom.
Opúšťame cestu a upraveným chodníkom vstupujeme do lesa, kde tabule návštevníka oboznamujú so spôsobmi lesného hospodárenia. Pre praktickú ukážku sa stačí zakaždým poobzerať navôkol. Provizórna tabuľka upozorňuje na ďalšiu studničku. Znovu je to však len zachytený potôčik, potešia však drevené lavice a stôl.

Naďalej stúpame, križujeme lesnú asfaltku a z mladiny prechádzame do vzrastlého lesa. Chodník je tu na môj vkus upravený až príliš. Vyrovnaný povrch a vysekané schodíky pri každom terénnom stupni majú asi uľahčiť chôdzu starším ľuďom a malým deťom, no v lesepôsobia dosť neprirodzene. Stúpanie sa končí a začíname znovu klesať. Pri asfaltke je drevená búda s otvoreným vnútorným ohniskom. Bez okien a dverí, no strecha sa zdá byť v poriadku.
Pokosenou lesnou cestou naďalej klesáme, míňame pôdnu sondu ako praktický doplnok tabule o pôdach. Ďalšia studnička s lavičkou a už nás čaká len asfaltka. Z tabule sa dozvedáme, že je tu zriadená génová základňa a skôr, ako dorazíme do východzieho bodu, čaká nás ešte snehová jama ako praktická ukážka skladovania sadeníc stromčekov.

Keďže miestne lesy sú moje "rodné", tak pre návrat volíme skratku a vyrušujeme pasúceho sa jeleňa. Brodíme potok a po trase zrušenej lesnej železnice Mníšek nad Hnilcom - Smolnícka huta sa vraciame do Mníška nad Hnilcom. Je síce po výdatnom daždi, no vodná riava po našej ľavici je príliš hlučná. Vydávam sa na prieskum a objavujem hrádzu tvorenú naplaveným kalamitným drevom. Voda si prerazila cestu cez meander a o pár desiatok metrov ďalej sa malým vodopádikom vracia do pôvodného koryta.

Doplňujúce informácie

Dĺžka chodníka: 4,4 km
Prevýšenie: 195 m
16 infopanelov
Trvanie prehliadky: 2-4 hodiny

Podľa www.lesy.sk je pre skupiny návštevníkov odbornej aj laickej verejnosti možné zabezpečiť sprievodcu alebo lesného pedagóga z LS Margecany (telefón: 053/4799339, mobil:0918 333 119.) Podľa mojich informácií túto možnosť využívajú organizované školské výlety.

Doprava:
- autobusom na zastávku Smolnícka Huta,píla (cez most, doľava a vzápätí cca 200 metrov nahor do lesa)
- autom k autobusovej zastávke
- vlakom (zo stanice Mníšek nad Hnilcom po trati zrušenej lesnej železnice cca 45 minút - od vlakovej stanice cca 0,5km po zelenej značke, po prejdení cez železný železničný most opustiť značku a stále rovno po ceste cez druhý železný most (1,5km), popri motokrosovom areáli a následne cestou popri rieke Smolník až k píle (3,5km), kde pred prvým domom treba odbočiť na cestu doľava nahor - vhodné aj pre trekingový bicykel)
- peši - modrý TZCH Medzev - Smolnícka píla.

Lesnícky náučný chodník Smolnícka osada 10/07/08 00:00 nová téma

Túra Gerlašská skala a Zvonivá jama - okruh z Kružnej Dovolenka na začiatku astronomickej jari a prvé teplé dni rozhodnú, že ideme tam, kde bude najteplejšie. A to je v tomto období zvyčajne v Slovenskom krase. Aladin mi dáva za pravdu, mapa navnadí na doteraz nenavštívené chodníčky, a tak ostáva len to najdôležitejšie, zúčastniť sa... 15/05/17 Palo "Axel" Gomboš Slovenský kras
Prístrešok Farkašova samota Na planinách Slovenského krasu je všeobecne problém s akoukoľvek turistickou vybavenosťou. Vodné zdroje je možné spočítať na jednej ruke a miesta vhodné na úkryt pred nečasom sú skôr vecou náhody. Jedinou možnosťou je teda vyhľadať objekty určené pre poľovníkov. A minimálne jedna vhodná chata sa nachádza aj na Plešiveckej planine. 29/04/17 Palo "Axel" Gomboš Slovenský kras
MTB Ranná Jahodná - okruh z Bankova Niektoré cyklistické trasy sú pre lokálnych ľudí natoľko prefláknuté, že je až škoda o nich písať na web. Ale čo má robiť chudák nováčik, prišelec do vicehlavného mesta, keď sa chce ráno povoziť po miestnych lokalitách? Nuž, nahliadne do cyklosekcie na Hiking.sk a dúfa, že tam nájde nejaké tipy, ako je napríklad tento o rannom predpracovnom výjazde na Jahodnú. 13/04/17 Palo "Axel" Gomboš Volovské vrchy

Reportáž S Mišom Diviakom o citlivom hospodárení v lese Súčasťou Strednej odbornej školy lesníckej v Banskej Štiavnici sú aj školské lesy Kysihýbel, ktoré slúžia budúcim lesníkom na praktické vyučovanie. Vedúcim školských lesov je Mišo Diviak, lesník, učiteľ a náš dlhoročný autor. Prešli sme sa po zrekonštruovanom náučnom chodníku Kysihýbel a hovorili nielen o tom, ako sa hospodári v tunajších lesoch, ale aj v lesoch všeobecne. dnes Soňa Mäkká Reportáže
Túra Z Luhačovíc k Vlárskemu priesmyku Keď som písal príspevok z vlaňajšieho putovania Tri dni Valašskom z Luhačovíc do Ostravice a hľadal som prijateľnú formu záveru článku, zvolil som jeden slovný obrat. O trase, čo kamsi pokračuje a čo skadesi prišla. Bol to aj, ako som si následne uvedomil, určitý verejný prísľub. A záväzky je potrebné v slušnej spoločnosti plniť. Takže došlo aj na spoznanie neznámeho „skadesi“. Červenou značkou z Luhačovického Zálesí na východ, k juhovýchodnému rohu Valašska. včera Vladimír Mikuš Česko
Túra Od zubačky z Tisovca cez Fabovu hoľu do Michalovej Na Muránsku planinu sme sa s priateľkou vybrali, aby sme konečne preturistikovali celý víkend. Aj napriek tomu, že sme nemali k dispozícii auto, a museli sme sa na planinu dopraviť spojmi, sme nakoniec naplánovali dve pekné trasy, ktoré sme boli schopní prejsť za dva dni, s tým že sa vieme dostať v nedeľu domov. Do toho všetkého sme ešte zakomponovali parný vláčik, ktorý práve počas víkendu išiel trasu sedlo Zbojská – Tisovec a späť. Pre počasie nehlásili žiadne pekné vyhliadky, ale to nehlásili ani týždeň predtým v Tatrách, a mali sme z toho peknú túru. Ako sa ukázalo, na Muráni sa nám počasie pomstilo aj za predchádzajúci víkend. 13/10/19 Dominik Chňapko Muránska planina, Veporské vrchy

Lesnícky náučný chodník Smolnícka osada 10/07/08 00:00 nová téma
    • Volovské vrchy
    • 4,4 km
    • jar
    • 07.06.2008
  • Nocovanie
    • krytá terasa chaty Tri duby, robotnícka búda pri asfaltovej ceste
    • prameň pri hlavnej ceste 200 metrov poniže autobusovej zastávky, "studničky" po trase (zachytené povrchové toky)