Rada

Ako na ferraty I.

01. 07. 2008
V posledných rokoch sa aj na Slovensku tešia čím ďalej, tým viac obľube zaistené cesty - via ferraty. Mnoho turistov chce totiž vyskúšať aj niečo náročnejšie, iné, dostať sa na miesta, kam sa klasickým turistickým chodníkom nedostane. Nie každý si však trúfa na klasické horolezectvo. V tomto článku, ktorý je prvým z viacdielneho seriálu, sa pokúsime začínajúcim ferratistom priblížiť, o čo vlastne ide.

Čo je zaistená cesta

Zaistená cesta (via ferrata, klettersteig) je trasa vo vysokohorskom alebo skalnatom prostredí, zaistená umelými pomôckami (oceľové laná, rebríky, železné kramle, reťaze). Tieto umelé prostriedky znižujú náročnosť terénu, ktorý by bol inak horolezeckým. Ferratista sa istí o oceľové lano zapustené v skalnej stene.

História

Prvé zaistené cesty sledovali prirodzené terénne línie (platí to samozrejme aj dnes, ale nie vždy). Ako prvá zaistená cesta sa spomína cesta vedúca na Hoher Dachstein v Rakúsku z roku 1843. Mnohé z ciest, využívaných dnes ako zaistené cesty, boli pôvodne vojenské cesty, ktoré vojakom uľahčovali pohyb v horách, najmä počas svetových vojen. Po skončení vojen boli tieto cesty predovšetkým v Dolomitoch opravované a dopĺňané o nové úseky. Začali pribúdať ferraty aj v ďalších alpských krajinách a tiež sa začali budovať aj na nižších skalných stenách.

Klasifikácia

Stupníc hodnotenia náročnosti je viacero, najčastejšie sa podľa skúsených ferratistov používa rakúske hodnotenie pomocou písmen A, B, C, D, E.
A - zaistené turistické cesty a ľahké ferraty, miestami vedené strmým skalným terénom. Umelé istenie slúži prevažne len na zvýšenie pocitu istoty v exponovanom teréne.
B - mierne strmý skalný terén, umelé zaistenie pomáha priamo pri postupe vpred.
C - ťažšia zaistená cesta v strmom skalnom teréne, prevažná časť cesty je zaistená umelými pomôckami. Zaistenú úseky vyžadujú určitú silu v pažiach.
D - veľmi strmý skalný terén, miestami zvislý a značne exponovaný. vyžaduje veľkú silu v pažiach. Zaistený väčšinou len oceľovým lanom, na naobtiažnejších miestach umelými stupmi. Odporúča sa len dostatočne skúseným vysokohorským turistom a horolezcom.
E - Miestami extrémne exponované cesty, vedené vo zvislom skalnom teréne s minimom prirodzených stupov. Umelé istenie predstavuje prevažne len oceľové lano a malé množstvo umelých stupov. Najobtiažnejšie miesta vyžadujú lezeckú techniku alebo veľkú silu v pažiach. Ide o zaistené cesty vyslovene športového charakteru.

[ Tipy na túry, aktuality z hôr a iné zaujímavosti môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstragrame ]

V Taliansku sa môžete stretnúť aj so značením pomocou farieb (modrá - najľahšia, červená, čierna) alebo písmen F (najľahšie), MD, D, MOD a ED, aj tu sa však ferraty začínajú klasifikovať podľa systému A - E.

Výstroj a výbava

Bezpodmienečne potrebný výstroj na ferratu:
- sedací a prsný alebo celotelový úväz
- ferratový set (systém Y alebo V, viac v kapitole Pohyb a istenie na ferrate)
- prilba
- ferratové topánky, lezky alebo tvrdé vibramy
Ďalší odporúčaný výstroj:
- rukavice
- horolezecké lano (plus základné "železo")
- slučka a karabína (tzv. odsedák)

Na ferrate rozhodne treba mať nielen sedací, ale aj prsný úväz, spojené plochou slučkou, alebo celotelový úväz. Iba sedací nestačí kvôli tvrdším pádom (väčší pádový faktor, viac budúci týždeň v kapitole Pády na ferrate) než pri pádoch pri lezení, kedy by sa mohla zlomiť chrbtica.
Na mnohých ferratách môže byť suť a padajúce kamene, bez prilby by sme sa tam preto rozhodne vyberať nemali. Ferratové alebo cyklistické rukavice zabraňujú šmýkaniu sa rúk na oceľovom lane, ktoré môže postup sťažiť a spomaliť, a tiež čiastočne pomôžu predchádzať aj otlakom a odreninám na rukách.
Horolezecké lano nie je nutnosťou, ale zíde sa v prípade náhlych problémov. Môžeme natrafiť na poškodený úsek, kedy sa budeme musieť pomocou neho istiť, alebo ho využijeme v prípade zhoršeného počasia na ústup zo steny. Lano sa tiež zíde, ak niekto precení svoje sily alebo sa dostane do zdravotnej či psychickej nepohody a potrebuje sa vrátiť. Lano by sme určite mali brať aj na cesty istené len kramľami, ktoré môžu byť od seba aj vo veľkých rozostupoch.
Slučka a karabína sa nám ako "odsedák" môžu zísť na oddych počas cesty.
Podľa náročnosti ferraty si vyberáme primeranú obuv. Na ľahkú ferratu sú optimálne tvrdé topánky, ktoré dobre držia na skale. Lezky sú vhodné, len ak ideme celý čas po exponovanej stene, na iný terén sú nevhodné. Kombináciou týchto dvoch typov obuvi, vhodnou na rôznorodý terén, ktorý sa na ferrate vyskytuje, sú ferraratové topánky, v ktorých sa dobre kráča po kamenistom povrchu a zároveň dobre priliehajú na skale.

Ďalšia potrebná výbava

Na ferratovú túru by sme si so sebou mali vziať rovnakú výbavu ako na túru do vysokohorského prostredia. Preto by v našom batohu nemali chýbať:
- lekárnička
- čelovka
- oblečenie pre prípad zlého počasia
- mapa, prípadne GPS-ka. Ideálne je skombinovať mapu oblasti s mapou zaistenej cesty.
Netreba zabudnúť na dostatok vody a jedlo. Zároveň však treba myslieť na to, že čím ľahší batoh vezmeme na ferratu, tým lepšie sa lezie.

Naštudovanie cesty

Na ferratu sa treba pripraviť už doma, aby nás v teréne nezaskočila. Heslo "všetko je na webe" v tomto prípade celkom platí. Existuje množstvo stránok so zoznamom a klasifikáciou ferrát, s nákresmi ciest, fotkami z cesty a popisom zážitkov. Odporúčať môžem stránky adrex.cz či bergsteigen.at. Nákresy cesty a popis prístupu k nej je dobré si vytlačiť a zobrať so sebou. Tiež je treba zvážiť svoje očakávania a svoje sily a nevybrať sa na príliš ťažkú ferratu. Prípadné vracanie sa z ferraty je problém nielen pre samotného ferratistu, ale aj pre ostatných spolulezcov. Ak so sebou nemáte lano, z ferraty sa ťažko vracia. Pri niektorých ferratách sú ústupové cesty, ale nie je to pravidlom. Obyčajne je však na začiatku ferraty ťažší úsek, ktorý by mal preveriť vaše schopnosti. Zo začiatku sa totiž vracia najľahšie. Okrem ferraty samotnej si rozhodne treba naštudovať aj počasie a prispôsobiť výber ferraty jeho predpovedi.

Pokračovanie budúci týždeň.

Zdroje

T. Frank, T. Kublák a kol., Horolezecká abeceda
http://cs.wikipedia.org/wiki/Zajištěná_cesta
http://www.climber.cz/pages/metodika/klettersteig.htm
http://www.adrex.cz/via-ferraty/obtiznost-zajistenych-tras.html
vlastné skúsenosti

Fórum 179 príspevkov
Ako na ferraty I. 17/08/18 10:23 179 príspevkov
Najnovšie články autora
 
Správa Po tretí raz vyberajú riaditeľa Štátnej ochrany prírody Štátna ochrana prírody je bez riaditeľa od konca apríla. Aktuálne prebieha už tretie kolo výberového konania. Dnes sa na verejnom vypočutí prezentovali Dušan Karaska, riaditeľ Správy CHKO Horná Orava, a Karol Pepich, riaditeľ Správy CHKO Strážovské vrchy. 25/09/20 Soňa Mäkká Správy
Správa Ferraty na Skalke doplnia o istiace prvky a zvýšia osvetu Vysokú úrazovosť na ferratách na Skalke by malo znížiť pretrasovanie niektorých zaistených ciest a doplnenie bezpečnostných prvkov. Výrazne by sa mala zvýšiť osveta návštevníkov. V krajnom prípade môže HZS pristúpiť k pokutám. 23/09/20 Soňa Mäkká Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Podcast O bratislavských lesoch s Jakubom Mrvom Lesy v okolí Bratislavy využívajú na rekreáciu desiatky tisíc ľudí denne. O zníženie ťažby v nich sa dlhé roky usiluje občianske združenia Iniciatíva Naše Karpaty. Na úrovni mestských lesov sa to už podarilo, no ďalšie obľúbené lokality spravuje štátny podnik Lesy SR. Prečo viazne dohoda s nimi, hoci mesto je ochotné podieľať sa kompenzácii straty, ktorá Lesom vznikne? 20/09/20 Soňa Mäkká Rozhovory
Najnovšie články na titulke
 
Recenzia Dolu Váhom a dolu Nitrou Pred 20 rokmi sme sa vydali na prvú putovnú cyklovačku dolu Dunajom z Passau do Bratislavy. Bez konktrétneho itineráru, iba popri rieke. Ubytko sme riešili na mieste, prevažne v súkromí. Bolo to nezabudnuteľné. Táto cesta sa mi vynorila v pamäti, keď som zobrala do rúk knižku z vydavateľstva DAJAMA s ikonkou cyklistu z edície Po Slovensku, ktorá vyšla v roku 2019 a je venovaná cyklotrasám popri riekach Váh a Nitra. dnes Daniela Mäkká Mapy a knihy
Túra Kamniške Alpe - Raduha s okolím Raduha je 2062 metrov vysoký kopec v Kamnických Alpách (Kamniške Alpe), ležiaci východne od Solčavy. Plánoval som naň vyjsť už dávnejšie, ale raz bolo proti počasie, inokedy červená kontrolka motora. Teraz mi to vyšlo. Nuž a okrem Raduhy som si pozrel aj čosi v okolí. včera Martin Knor Svet
Túra Lačnovský kaňon, Zlá diera a Vrátnica Leto so svojimi horúcimi a slnečnými dňami prináša aj tmavé mračná a intenzívne búrky. Vo väčšine prípadov až v poobedňajšom alebo podvečernom čase, a tak je dostatok času na peknú turistiku. Využívam preto možnosť návštevy jedného pekného kaňonu v pohorí Braniska. Ak sa k tomu pridá ešte jedna jaskyňa a neskôr pekné skalné okno, tak je o zážitky postarané. Búrka nakoniec nebola, takže letná nedeľa dopadla nadmieru k mojej spokojnosti. 28/09/20 Marián Jaššo Branisko

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Ako na ferraty I. 17/08/18 10:23 179 príspevkov
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
0.85 (0.27)