Nové chodníky okolo Banskej Bystrice

02.07.08 → posledná aktualizácia: 02.07.17
Na území (bývalého) okresu Banská Bystrica je v správe miestnych značkárov 537,4 km turistických značených trás. K tomuto úctyhodnému číslu treba pripočítať ďalších 79,2 km čerstvo vyznačených chodníkov na území Mestských lesov Banská Bystrica. Hustotou a úrovňou turistických chodníkov patrí okolie Banskej Bystrice k najlepšie vyznačeným oblastiam pre potreby turizmu na Slovensku.

Mestský lesopark Urpín – Stará kopa

Od septembra 2007 vybudovali Mestské lesy Banská Bystrica v spolupráci so značkármi Klubu slovenských turistov Banská Bystrica v Bystrickej vrchovine nové turistické trasy. Chodníky v dĺžke 26,1 km sú označené normovanou značkou okružnej turistickej trasy s prepojením na existujúce turistické chodníky. Sieťou nových chodníkov sprístupňujú vrcholy Urpín, Vartovka s hvezdárňou a Stará kopa v prímestskej rekreačnej zóne mesta. Od železničnej zastávky Banská Bystrica - mesto možno prejsť lipovou alejou cez zrekonštruovanú mestskú kalváriu až do prírodnej rezervácie Urpínska lesostep. Z Vartovky sa dá zostúpiť popri skokanských mostíkoch do mestskej časti Žltý Piesok. Okružné chodníky sú prispôsobené trendu vracania sa k východziemu bodu, k zaparkovanému automobilu. A to po novej trase, nie po rovnakej, ako viedol výstup. Druhá sieť chodníkov sprístupňuje prírodnú rezerváciu Stará kopa z mestskej časti Podryba s možným prechodom ku Chivas ranču nad Hornou Mičinou.

Mestský lesopark Podlavice – Laskomer

Taktiež od septembra 2007 sú pre obyvateľov a návštevníkov k dispozícií nové turistické trasy v rámci Mestského lesoparku Laskomer na pomedzí Kremnických a Starohorských vrchov. 53,1 km nových trás sprístupnilo Laskomerskú dolinu, Hámorskú dolinu, dolinu Biela hlina, Lackov grúň a chránený areál Podlavické výmole. Nové chodníky sa napojili na zeleno značenú trasu č. 5520, vedúcu z mestskej časti Banskej Bystrice - Medený Hámor cez „Slobodný slovenský vysielač Banská Bystrica“ na vrchu Laskomer, vrch Ravasky, Riečanské sedlo a ďalej smerom k obci Kordíky. Laskomerská dolina so záhradkárskou osadou a škvárovým ihriskom je častým cieľom piknikov Banskobystričanov. Doplnením siete chodníkov sa zväčšilo zázemie mestského lesoparku, fungujúceho od roku 1996. Súčasťou je aj 14 km cyklotrasa z Podlavíc do Jakuba. Lesná cesta zo záhradkárskej osady nad Podlavicami, prechádzajúca cez opustený kameňolom Machútov, cez Podlavické výmole a cez Búlikovú do Riečanského sedla je označená červenou miestnou značkou. Túto frekventovanú trasu vhodnú pre horské bicykle a v zime pre bežky sme zaniesli do www.turistickamapa.sk a tiež do Hike plannera (plánovač túr). Trasy boli v teréne označené normovanými značkami miestneho značenia, turistickými rázcestníkmi a smerovými tabuľkami. Aktivity Mestských lesov Banská Bystrica napĺňajú úlohy Programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta na roky 2007-2013 skvalitniť život občanov a návštevníkov mesta budovaním turistických chodníkov. Slávnostné otvorenie nových turistických chodníkov v mestskom lesoparku sa konalo na konci apríla 2008.

Samostatné turistické mapy

Mestské lesy Banská Bystrica vydali dve samostatné turistické mapy na prelome apríla a mája 2008. Mapa turistických okružných trás lesoparku Upín a Stará kopa je v mierke 1 : 15 000 s ekvidištanciou 5 metrov. Mapa miestnych turistických trás lesoparku Laskomer je v mierke 1 : 20 000 s ekvidištanciou vrstevníc 5 metrov. Obe mapy boli svojho času k dispozícii návštevníkom v Kultúrnom a informačnom stredisku mesta Banská Bystrica na hlavnom námestí (Námestie SNP 14). Mapy sú súčasťou informačných materiálov (skladačka) so sprievodným textom (vrátane zaujímavostí) k trasám, ktoré si v elektronickej podobe môžete stiahnuť.

Nové chodníky okolo Banskej Bystrice 06/02/14 18:12 11 príspevkov

Prístrešok Gelnica - Turzovské kúpele V mestskej časti Gelnice - Tuzov sa rozprestiera areál niekdajších kúpeľov. Dnes kúpele tvoria prevažne chátrajúce objekty s výnimkou pár súkromných objektov, ktoré sa podarilo zachrániť pred zánikom. Ide o obľúbené výletné miesto Gelničanov s viacerými vychádzkovými trasami. No i pre vandrákov majú čo ponúknuť. V kúpeľnom lesoparku sa nachádzajú dva prístrešky. 13/04/19 Tomáš Trstenský Volovské vrchy
Správa Hľadajú jubilejné háje a pamätníky z roku 1928 Sú roztratené po našich horách s nápisom "RČS 1918 - 1928" po celom Slovensku. Sú ich destiatky a mnohokrát o nich nevedia ani lesníci. Kamenné pamätníky či väčšie mohyly zabudnuté v hustých lesných porastoch. Ide o tzv. jubilejné háje, lesy a hájiky, ktoré boli vysadné pri príležitosti 10. výročia existencie Československa. 28/10/18 Tomáš Trstenský Zaujímavosti
Prístrešok Táborisko Mraznica na Stolici Táboriť na vrchole najvyššej hory pohoria sa dá málokde. Buď je na vrchole málo miesta alebo je skalnatý či zarastený vegetáciou, prípadne v chránenom území. Ani jednu z uvedených charakteristík nespĺňa najvyššia hora Stolických vrchov a zároveň Slovenského rudohoria - Stolica. 22/09/18 Tomáš Trstenský Stolické vrchy

Rada Turistika ako výkon a prostriedok rozvoja vytrvalosti 2. Turistika je jednou z najpopulárnejších voľnočasových aktivít. Venujú sa jej ľudia bez predošlej športovej skúsenosti, ale aj aktívni či vyslúžilí športovci. Na turistických chodníkoch stretávame celé rodiny, osamelých diaľkarov a ultramaratóncov. Asi sa nikto nebude sporiť, že táto voľnočasová aktivita má široký záber výhod pre tých, ktorí jej čaru podľahli. Okrem pobytu na čerstvom vzduchu, spoznávania prírody a okolitých zaujímavostí či kultúry, je turistika najmä športový výkon ako každý iný. A práve na športový rozmer turistiky, budú zamerané nasledujúce riadky. Nakoľko je článok určený čitateľom Hikingu, všeobecný pojem „turistika“ obmedzím na pešiu turistiku. dnes Tomáš Deneš Zdravie
Túra Rokliny Cheile Turzii a Cheile Râmețului (ferrata) Dcéra sa po prvom ročníku vysokej školy rozhodla stráviť prázdniny dobrovoľníckou prácou v zahraničí. Jej výber padol na mesto Kluž (v 19. storočí by sme povedali Koložvár, áno - odtiaľ pochádza chýrečná koložvárska kapusta) na severozápade Rumunska. Keďže je to pomerne neďaleko, ponúkli sme sa, že jej zabezpečíme dovoz a odvoz. A tak sme jedného pekného piatkového rána začiatkom augusta sadli do nášho rodinného tátoša, oznámili mu, že ideme navštíviť jeho rodnú krajinu a štartujeme. včera Juraj Švolík Svet
Túra Potulky Levočskými vrchmi II. - Čierna hora Večer po túre sa niesol v znamení varenia gulášu. Plánovali sme posedieť si vonku pri ohníku, no spustil sa lejak, a tak sme sedeli dnu, v peci pukotal oheň, Pelé rozozvučal struny na gitare a pri sviečkach sme strávili veľmi príjemný večer, ktorý sa pretiahol až do neskorej noci. Guláš bol fantastický, priam sa po ňom pýtal nejaký pohárik. Zažil som veľké prekvapenie, keď Pelé vytiahol fľašku Biatec – Cuvée biele ročník 2012. Viezol ho sem autom, len aby ma prekvapil. Tak už viem, čím si budem chcieť pripiť na oslavách 30. výročia vzniku TOM Biatec v roku 2019. Pršalo vytrvalo, a tak sme si plány na ráno nerobili, však sa ukáže až sa prebudíme. 21/04/19 Miroslav Svítek Levočské vrchy