Rada

Ako na ferraty II.

08.07.08
V minulom článku sme si povedali niečo o histórii a klasifikácii ferrát a o potrebnej výstroji. Dnes sa budeme špeciálne venovať tomu, ako sa na ferrate bezpečne pohybovať a eliminovať možnosť úrazu. Samozrejme, nácvik v praxi pred tým, ako sa vydáme na samotnú zaistenú cestu, je nevyhnutný.

Pohyb a istenie na ferrate

Na zaistenej ceste sa istíme podľa toho, či máme ferratový set typu V alebo Y. Súčasná metodika odporúča viac set typu Y. Pozostáva z lana, na ktorom je brzda a špeciálny spoj, ktorý spája lano so slučkou v tvare Y (viď obr. 1). Set sa dá kúpiť buď s karabínami, alebo bez nich a potom si ich dokúpiť. Nie sú vhodné bežné "šrobovacie", ale špeciálne ferratové s automatickou poistkou (obr. 5, 6). Tú treba z času na čas premazať kvapkou oleja, aby bol zaistený hladký chod a nestalo sa, že sa spoľahneme na neprivretú karabínku (obr. 4).

Pomocou Ypsilonky sa istíme tak, že obe karabínky zapneme do oceľového lana a postupujú spolu s nami. Keď prídeme k ukotveniu lana, odopneme jednu karabínu a zapneme ju nad ukotvenie. Potom tam zapneme aj druhú karabínku. Nikdy nie naraz! V prípade pádu akurát v procese preisťovania sme tak chránení aspoň jednou karabínou. Ak si chceme odsadnúť a oddýchnuť, vždy až po preistení! (obr. 8)

Súprava V (obr. 2) je lano, ktoré je z oboch strán zakončené okami na karabíny, a brzda je v strede. Systém sa spolieha na preklz medzi jednotlivými ramenami "véčka". Nikdy preto pri istení nesmieme mať zaistené obe karabíny, pretože by nebol zabezpečený žiaden preklz a zo setu by sa stal klasický "odsedák". Istíme sa len jednou a druhú máme pripnutú na sedacom úväze. Odopíname ju pri ukotvení, kedy sa ňou istíme nad miesto ukotvenia. O sedák následne zapíname druhú slučku. Výhodou V setu je jeho väčší rozsah. Jeho použitie sa však neodporúča kvôli tomu, že v exponovanejších miestach sa odporúča byť zaistený dvoma karabínami. V prípade nepekného pádu je nižšia pravdepodobnosť zlomenia dvoch karabín než jednej. Zároveň sa ferratistovi môže stať, že zacvakne obe a jeho pádový faktor by bol rovnaký ako na odsedáku (viac v kapitole Pády na ferrate). Preto sa v súčasnosti za bezpečnejší považuje systém Y.

Na jednotlivom úseku medzi dvoma zaisteniami by mal byť vždy len jeden lezúci (titulný obrázok). Ak by sme boli tesne za ním, môže nám ublížiť v prípade pádu. Tiež pri mäkšom lane je nepríjemné, ak by sa jedného úseku držali a hojdali lanom viacerí.

Niekedy časť ferraty vedie po rebríku. Obyčajne je popri rebríku oceľové lano, o ktoré sa istíme. Sú však aj prípady, kedy lano popri rebríku nevedie a musíme sa istiť o rebrík samotný. Vtedy karabíny pripíname zásadne o zvislú, pozdĺžnu tyč, nie o priečky. Keby sme totiž spadli, karabína sa s nami zvezie po najbližšiu vodorovnú priečku a tam zastaví. Keby sa táto priečka vytrhla, karabína len skĺzne po tyči k ďalšej. Ak sa však zaistíme o samotnú priečku a tá by sa vytrhla, smerujeme voľným pádom do priepasti. Ak je otvor karabíny príliš malý a na pozdĺžnu tyč nejde pripnúť, istíme sa tak, že popruh obtočíme okolo tyče a karabínka sa pripne späť o slučku.

Pri postupe na ferrate neposúvame karabíny pred sebou po lane (obr. 11), pretože pri páde by nám karabíny ublížili. Treba si lano prehodiť cez ruku tak, aby sme karabíny mali pod rukou (obr. 12).

Pády na ferrate

Osobitne sa treba zmieniť o nebezpečenstve pádov na ferrate. Pri správnom istení a dobrom stave ferraty by sme samozrejme nemali zrútiť do priepasti. Iná vec je, čo narobí niekoľkometrový pád natvrdo s ľudským telom. Tvrdosť pádu vyjadruje pádový faktor (PF). Vypočíta sa nasledovne: dĺžka pádu deleno účinná dĺžka lana. Čím je toto číslo vyššie, tým je pád tvrdší. Pri bežnom lezení sa hodnota PF nemôže dostať na číslo vyššie než 2. Príklad:
Lezieme zo zeme, prvé istenie je vo výške 5 metrov. Vylezieme ešte 2 metre a spadneme. Padáme teda 2 + 2 metre a pripočítame ešte cca 0,6 m predĺženie lana (dynamické lano). Celková dĺžka pádu je 4,6m. Účinná dĺžka lana je 5 metrov (natiahnuté) + 2 metre (vylezené) + 0,6m (predĺženie lana). Vzorec 4,6 / 7,6 nám dáva hodnotu PF=0,61, čiže ide o pomerne tvrdý pád, stále však v norme. Čím vyššie by sme boli v čase pádu, tým by bola účinná dĺžka lana väčšia a tým by bol pád mäkší. Ako je to však na ferrate?

Diametrálne odlišne. Na ferrate máme dve krátke statické slučky bez predĺženia a tým pádom bez tlmiacej schopnosti. Istenia sú v stene ukotvené každých 3 - 5 metrov. Pri páde by to s nami vyzeralo nasledovne:
Vylezieme 5 metrov od jedného ukotvenia k druhému a chystáme sa preistiť. Vtom spadneme. Letíme dolu celých 5 metrov k ďalšiemu ukotveniu. Dĺžka nášho "lana" je 1 meter. Dĺžka pádu je teda 6 metrov (5 m pád + 1 m lano). PF = 6 / 1, čo je 6. V sekunde, kedy nastane zastavenie, tak na človeka pôsobí sila zhruba dvoch ton. Nastáva lámanie kostí, chrbtice, odtrhnutie vnútorných orgánov. Otázne je tiež, či takúto záťaž vydrží náš výstroj alebo sa porúčame rovno do priepasti.

Aby sme tomuto scenáru predišli, treba rozhodne používať ferratový set, najlepšie v tvare Y, a neliezť, ako to niektorí "borci" robia, len s odsedákom. V tom prípade môže nastať vyššie popísaná situácia, pretože odsedák je krátky a statický. Ferratový set má brzdu, ktorá pád stlmí. Ako sme už spomínali, set pozostáva z lana, na ktorom je brzda a špeciálny spoj, ktorý spája lano so slučkou v tvare Y. Pri páde nastáva posunutie lana v brzde. Tá svojím odporom zaistí zastavenie lana, ale zároveň pád zmäkčí.

Ďalšou bezpečnostnou výhodou ferratového setu sú karabíny. Sú skonštruované tak, že by mali byť odolnejšie voči nadmernému ohnutiu a prípadnému zlomeniu o ukotvenie. Zámky je dobré zapínať protichodne, jeden smerom ku nám, druhý smerom k stene. Po páde treba lano v brzde nasúkať do pohototovostnej polohy, aby bola opäť funkčná - toto miesto je vyznačené iným typom šitia. Po viacerých tvrdých pádoch treba ferratový set vymeniť.

Ďalšie nebezpečenstvá

Veľkým nebezpečenstvom na ferrate sú búrky, pretože oceľové lano je ideálnym bleskovodom. Na ferraty preto treba chodiť v stálom počasí, a ak hrozia búrky, vyraziť zavčasu ráno a len na krátku ferratu, aby sme cca o štrnástej boli už z ferraty preč. Ak zbadáme búrkovú oblačnosť počas lezenia, mali by sme z ferraty odísť ústupovou cestou, alebo sa aspoň dostať na bezpečné miesto čo najďalej od lana.

Nebezpečenstvom je aj poškodené istenie na ferrate. Stav istenia by sme mali počas postupu sledovať. Všímame si, či sa nehýbe ukotvenie, rozstrapkané konce, hrdzavé či olepené lano. Ak vedie lano za roh a my nevidíme koniec, ešte predtým, než sa naň spoľahneme, mali by sme zaň zaťahať a presvedčiť sa, že dobre drží. V mieste zakončenia oceľových lán môže byť neprehľadný chuchvalec lán, treba spomaliť a dobre si pozrieť, o čo sa zaistíme.

Pokračovanie budúci týždeň.

Predchádzajúci diel seriálu si môžete prečítať tu.

Zdroje informácií

T. Frank, T. Kublák a kol., Horolezecká abeceda
http://www.climber.cz/pages/metodika/klettersteig.htm
vlastné skúsenosti

Fórum 27 príspevkov
Ako na ferraty II. 04/08/19 20:41 27 príspevkov
Najnovšie články autora
 
Túra Jesenné Grinavské jazerá Nie sú to síce žiadne veľhory, ale podhorie Malých Karpát na rozhraní lesa a vinohradov vie byť na jeseň veľmi príjemné na dopoludňajšiu vychádzku. Takto sme sa počas babieho leta s mamou a Maťkom vybrali do obľúbenej lokality nd Grinavou, časťou Pezinka. Okrem farebných vinohradov sa postupne prechádza okolo troch rybníkov. K tomu nás čakajú ešte dve pekné vyhliadky. 05/12/19 Soňa Mäkká Malé Karpaty
Túra Lago d´Idro s deťmi – tipy na výlety Ako už viackrát, aj letná dovolenka 2018 dopadla tak, že sme sa vybrali do Rakúska a severného Talianska. Podmienkou boli hory, voda a zázemie pre karavan. Vodou nemuselo byť nevyhnutne more, viackrát sme boli pri Lago di Garda a tak sme sa rozhodli, že preskúmame niektoré ďalšie z jazier v oblasti. Potrebovali sme aj ciele výletov priamo v okolí kempu, pretože mladší Maťko ešte sám nebicykloval a do sedačky či cyklovozíka je už ťažký, takže presun z kempingu za atrakciami musel byť pešo alebo hromadnou dopravou. Po niekoľkodňovom prieskume sme sa rozhodli pre Lago d'Idro. 28/11/19 Soňa Mäkká Svet
Reportáž Namiesto ostnatého drôtu voľný pohyb ľudí aj zvierat Pred tridsiatimi rokmi padla Železná opona, ktorá nás oddeľovala od slobodného západu. Na celom úseku železnej opony v rámci ČSSR zomrelo podľa Ústavu pamäti národa 280 civilných obyvateľov. Na slovenskej časti opony bolo pri pokuse o prechod hranice smerom na západ usmrtených 42 osôb zastrelením, elektrickým prúdom, výbuchom mín, roztrhaním psami a inými zákrokmi príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti a Pohraničnej stráže. Dnes je režim na hranici absolútne opačný. Vzhľadom na minulosť týchto miest sa v nich zachovala viac alebo menej neporušená príroda, do ktorej sa chodí na túry, cyklotúry či len obyčajné vychádzky. Navyše, s voľným prekračovaním hranice, o ktorej niekedy v poli ani nevieme, kde presne je, a v tej chvíli to ani nie je dôležité. 17/11/19 Soňa Mäkká Publicistika
Najnovšie články na titulke
 
MTB Čiernohuzec - cyklookruh z Levoče Tiché Levočské vrchy predstavujú vďaka dobrým cestám a mimoriadne zaujímavým lokalitám ideálny priestor pre atraktívnu cykloturistiku. Na trase môžeme objavovať ich donedávna utajenú krásu, pričom vyjdeme na tri vrcholy: Jankovec, Chmeľov a Čiernohuzec. dnes Karol Mizla Levočské vrchy
Podcast O Geocachingu s Matúšom Morongom Geocaching je hra založená na hľadaní skrýš pomocou GPS. Pôvodne išlo o malú komunitnú záležitosť, museli ste totiž mať GPS prístroj, ktorý nebol práve lacný. Tak sa ku Geocachingu dostávali najmä turisti, ktorí mali takýto prístroj kvôli navigácii v horách. Zásadnejší prienik do mainstreamu prišiel s nástupom smartfónov. V dvanástej epizóde podcastu HIKING.SK sme sa rozprávali s Matúšom Morongom, našim autorom. Je dlhoročným kešerom, aktuálne pôsobí ako reviewer a medzi kešermi je známy pod nickom Rikitan. včera Ľubomír Mäkký Rozhovory
Recenzia Bridgedale Stormsock – nepremokavé cykloponožky Jesenné obdobie nemusí znamenať koniec cyklosezóny, ak sa cyklista dobre vystrojí. Pokiaľ sa vám však nechce kupovať nové tretry, máte v zásade dve možnosti, ako ochrániť nohy pred chladom a vodou. Jednou sú nepremokavé návleky, druhou nepremokavé ponožky. Druhú menovanú možnosť som vyskúšal s ponožkami Bridgedale Stormsock v strednej hrubej verzii. včera Ľubomír Mäkký Obutie

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Ako na ferraty II. 04/08/19 20:41 27 príspevkov
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
0.54 (0.1)