Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Rada Ako na ferraty II.

V minulom článku sme si povedali niečo o histórii a klasifikácii ferrát a o potrebnej výstroji. Dnes sa budeme špeciálne venovať tomu, ako sa na ferrate bezpečne pohybovať a eliminovať možnosť úrazu. Samozrejme, nácvik v praxi pred tým, ako sa vydáme na samotnú zaistenú cestu, je nevyhnutný.

Pohyb a istenie na ferrate

Na zaistenej ceste sa istíme podľa toho, či máme ferratový set typu V alebo Y. Súčasná metodika odporúča viac set typu Y. Pozostáva z lana, na ktorom je brzda a špeciálny spoj, ktorý spája lano so slučkou v tvare Y (viď obr. 1). Set sa dá kúpiť buď s karabínami, alebo bez nich a potom si ich dokúpiť. Nie sú vhodné bežné "šrobovacie", ale špeciálne ferratové s automatickou poistkou (obr. 5, 6). Tú treba z času na čas premazať kvapkou oleja, aby bol zaistený hladký chod a nestalo sa, že sa spoľahneme na neprivretú karabínku (obr. 4).

Pomocou Ypsilonky sa istíme tak, že obe karabínky zapneme do oceľového lana a postupujú spolu s nami. Keď prídeme k ukotveniu lana, odopneme jednu karabínu a zapneme ju nad ukotvenie. Potom tam zapneme aj druhú karabínku. Nikdy nie naraz! V prípade pádu akurát v procese preisťovania sme tak chránení aspoň jednou karabínou. Ak si chceme odsadnúť a oddýchnuť, vždy až po preistení! (obr. 8)

Súprava V (obr. 2) je lano, ktoré je z oboch strán zakončené okami na karabíny, a brzda je v strede. Systém sa spolieha na preklz medzi jednotlivými ramenami "véčka". Nikdy preto pri istení nesmieme mať zaistené obe karabíny, pretože by nebol zabezpečený žiaden preklz a zo setu by sa stal klasický "odsedák". Istíme sa len jednou a druhú máme pripnutú na sedacom úväze. Odopíname ju pri ukotvení, kedy sa ňou istíme nad miesto ukotvenia. O sedák následne zapíname druhú slučku. Výhodou V setu je jeho väčší rozsah. Jeho použitie sa však neodporúča kvôli tomu, že v exponovanejších miestach sa odporúča byť zaistený dvoma karabínami. V prípade nepekného pádu je nižšia pravdepodobnosť zlomenia dvoch karabín než jednej. Zároveň sa ferratistovi môže stať, že zacvakne obe a jeho pádový faktor by bol rovnaký ako na odsedáku (viac v kapitole Pády na ferrate). Preto sa v súčasnosti za bezpečnejší považuje systém Y.

Na jednotlivom úseku medzi dvoma zaisteniami by mal byť vždy len jeden lezúci (titulný obrázok). Ak by sme boli tesne za ním, môže nám ublížiť v prípade pádu. Tiež pri mäkšom lane je nepríjemné, ak by sa jedného úseku držali a hojdali lanom viacerí.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Niekedy časť ferraty vedie po rebríku. Obyčajne je popri rebríku oceľové lano, o ktoré sa istíme. Sú však aj prípady, kedy lano popri rebríku nevedie a musíme sa istiť o rebrík samotný. Vtedy karabíny pripíname zásadne o zvislú, pozdĺžnu tyč, nie o priečky. Keby sme totiž spadli, karabína sa s nami zvezie po najbližšiu vodorovnú priečku a tam zastaví. Keby sa táto priečka vytrhla, karabína len skĺzne po tyči k ďalšej. Ak sa však zaistíme o samotnú priečku a tá by sa vytrhla, smerujeme voľným pádom do priepasti. Ak je otvor karabíny príliš malý a na pozdĺžnu tyč nejde pripnúť, istíme sa tak, že popruh obtočíme okolo tyče a karabínka sa pripne späť o slučku.

Pri postupe na ferrate neposúvame karabíny pred sebou po lane (obr. 11), pretože pri páde by nám karabíny ublížili. Treba si lano prehodiť cez ruku tak, aby sme karabíny mali pod rukou (obr. 12).

Pády na ferrate

Osobitne sa treba zmieniť o nebezpečenstve pádov na ferrate. Pri správnom istení a dobrom stave ferraty by sme samozrejme nemali zrútiť do priepasti. Iná vec je, čo narobí niekoľkometrový pád natvrdo s ľudským telom. Tvrdosť pádu vyjadruje pádový faktor (PF). Vypočíta sa nasledovne: dĺžka pádu deleno účinná dĺžka lana. Čím je toto číslo vyššie, tým je pád tvrdší. Pri bežnom lezení sa hodnota PF nemôže dostať na číslo vyššie než 2. Príklad:
Lezieme zo zeme, prvé istenie je vo výške 5 metrov. Vylezieme ešte 2 metre a spadneme. Padáme teda 2 + 2 metre a pripočítame ešte cca 0,6 m predĺženie lana (dynamické lano). Celková dĺžka pádu je 4,6m. Účinná dĺžka lana je 5 metrov (natiahnuté) + 2 metre (vylezené) + 0,6m (predĺženie lana). Vzorec 4,6 / 7,6 nám dáva hodnotu PF=0,61, čiže ide o pomerne tvrdý pád, stále však v norme. Čím vyššie by sme boli v čase pádu, tým by bola účinná dĺžka lana väčšia a tým by bol pád mäkší. Ako je to však na ferrate?

Diametrálne odlišne. Na ferrate máme dve krátke statické slučky bez predĺženia a tým pádom bez tlmiacej schopnosti. Istenia sú v stene ukotvené každých 3 - 5 metrov. Pri páde by to s nami vyzeralo nasledovne:
Vylezieme 5 metrov od jedného ukotvenia k druhému a chystáme sa preistiť. Vtom spadneme. Letíme dolu celých 5 metrov k ďalšiemu ukotveniu. Dĺžka nášho "lana" je 1 meter. Dĺžka pádu je teda 6 metrov (5 m pád + 1 m lano). PF = 6 / 1, čo je 6. V sekunde, kedy nastane zastavenie, tak na človeka pôsobí sila zhruba dvoch ton. Nastáva lámanie kostí, chrbtice, odtrhnutie vnútorných orgánov. Otázne je tiež, či takúto záťaž vydrží náš výstroj alebo sa porúčame rovno do priepasti.

Aby sme tomuto scenáru predišli, treba rozhodne používať ferratový set, najlepšie v tvare Y, a neliezť, ako to niektorí "borci" robia, len s odsedákom. V tom prípade môže nastať vyššie popísaná situácia, pretože odsedák je krátky a statický. Ferratový set má brzdu, ktorá pád stlmí. Ako sme už spomínali, set pozostáva z lana, na ktorom je brzda a špeciálny spoj, ktorý spája lano so slučkou v tvare Y. Pri páde nastáva posunutie lana v brzde. Tá svojím odporom zaistí zastavenie lana, ale zároveň pád zmäkčí.

Ďalšou bezpečnostnou výhodou ferratového setu sú karabíny. Sú skonštruované tak, že by mali byť odolnejšie voči nadmernému ohnutiu a prípadnému zlomeniu o ukotvenie. Zámky je dobré zapínať protichodne, jeden smerom ku nám, druhý smerom k stene. Po páde treba lano v brzde nasúkať do pohototovostnej polohy, aby bola opäť funkčná - toto miesto je vyznačené iným typom šitia. Po viacerých tvrdých pádoch treba ferratový set vymeniť.

Ďalšie nebezpečenstvá

Veľkým nebezpečenstvom na ferrate sú búrky, pretože oceľové lano je ideálnym bleskovodom. Na ferraty preto treba chodiť v stálom počasí, a ak hrozia búrky, vyraziť zavčasu ráno a len na krátku ferratu, aby sme cca o štrnástej boli už z ferraty preč. Ak zbadáme búrkovú oblačnosť počas lezenia, mali by sme z ferraty odísť ústupovou cestou, alebo sa aspoň dostať na bezpečné miesto čo najďalej od lana.

Nebezpečenstvom je aj poškodené istenie na ferrate. Stav istenia by sme mali počas postupu sledovať. Všímame si, či sa nehýbe ukotvenie, rozstrapkané konce, hrdzavé či olepené lano. Ak vedie lano za roh a my nevidíme koniec, ešte predtým, než sa naň spoľahneme, mali by sme zaň zaťahať a presvedčiť sa, že dobre drží. V mieste zakončenia oceľových lán môže byť neprehľadný chuchvalec lán, treba spomaliť a dobre si pozrieť, o čo sa zaistíme.

Pokračovanie budúci týždeň.

Predchádzajúci diel seriálu si môžete prečítať tu.

Zdroje informácií

T. Frank, T. Kublák a kol., Horolezecká abeceda
http://www.climber.cz/pages/metodika/klettersteig.htm
vlastné skúsenosti

Fotogaléria k článku

Najnovšie