Test

Vlnené ponožky Progress

17.07.08
Že je merino vlna outdoorový hit, o tom netreba špeciálne písať. Módnu vlnu nenecháva nepovšimnutú ani český Progress, ktorý poznáme najmä vďaka širokej ponuke funkčnej spodnej bielizne. Robia však aj ponožky a vlnený model pre celoročné nosenie som testoval zopár uplynulých mesiacov.

Materiál

V úvode je síce zmienka o vlne, avšak okrem nej je v ponožke poprepletané celkom slušné množstvo ďalších vlákien – hotový sendvič. Polovica patrí materiálu s názvom Multitech, ktorý sa skladá zo 70-tich percent z merino vlny a zvyšok je polyamin ošetrený iontami striebra pre účinnejšie potlačenie pachov. Druhú polovicu tvorí zmes poplypropylénu (30 percent), elastanu (16 percent) a ďalšieho polyamidu (4 percentá). Keď to celkovo prerátame, skladba je: 35% merino, 30% polypropylén, 19% polyamid a 16% elastan.

Na prvý pohľad zaujme, že elastanu je nejako veľa. Výrobca sa do značnej miery zameral na to, aby ponožka držala tvar a čo najspoľahlivejšie obopla nohu akéhokoľvek tvaru a ani po dlhej námahe sa nepovolila. Že nejde o najpríjemnejšie vlákno, je odvrátená strana tohto riešenia.

Keďže kombinácia silných tepelných izolantov (merino + polyamid) presahuje polovicu, ponožka nebude vhodná do príliš teplého prostredia a preto ma trochu prekvapuje tvrdenie, že ide o "all-season", teda celoročne použiteľný model. Polypropylén pre rýchly odvod potu je síce pomerne dosť prítomný, no na letné horká to určite vhodné nebude.

Dizajn a konštrukcia

Dizajnom ma tieto ponožky príliš neočarili, jednotlivé časti sú v ostrom kontraste oranžovej, béžovej a čiernej. Dosť zbytočný sa mi javí aj text Merino v oblasti špičky. Keďže ide o ďalšiu farbu (biela), pletenie je preto zložitejšie a najmä na rubovej strane vytvára nehomogenitu pleteniny. Ponožka je aj tak drvivú väčšinu času nevidená vnútri topánky, tak podobné "srandy" považujem skôr za mínus.

Jednoznačným pozitívom je však anatomický strih, ktorý padne veľmi dobre aj vďaka špeciálnemu tvarovaniu pre ľavú a pravú nohu. Jednotlivé zosilnenia sú tak umiestnené presne na potrebných miestach. Osobne by som však uvítal trochu väčšiu ochranu v oblasti členkového kĺbu na oboch stranách. Poteší množstvo kanálikov a väčších či menších plôch pre lepšie vetranie.

Objemovo patria Progress merino pomožky do stredu – nie sú ani veľmi objemné, ale ani tenké. Takúto konštrukciu bežne mávajú univerzálne modely a sú tak vhodné do väčšiny outdoorovej obuvi. Do zimných topánok sa však príliš nehodia, tam sa zvyčajne používajú hrubé ponožky pre lepšiu izoláciu.

Dojmy z nosenia

Ponožky sa počas niekoľkomesačného testovania osvedčili najmä pri teplotách, ktoré nepresahovali 18 stupňov. Nad túto hranicu bolo v nich príliš teplo. Preto označenie "all-season" nepovažujem za vhodné. Vždy veľmi dobre držali na nohe a nikdy som v nich nemal otlaky, ani náznak ich tvorby. Horná časť sa vďaka veľmi silnému vystuženiu elastanom počas túry takmer nepohla, čo hodnotím veľmi kladne. Negatívom tejto vlastnosti však je pomerne silné sťahovanie celej nohy. Z môjho subjektívneho vnímania je sťahovanie najnepríjemnejšie v oblasti prstov, tam by mohol výrobca trochu poľaviť.

Ponožka ani po niekoľkodňovom nosení takmer nesmrdí a preto ju možno odporučiť cestovateľom s nie príliš kladným vzťahom k praniu. Táto vlastnosť však bude časom degradovať, pretože ionty striebra sa praním strácajú. Antipachová vlastnosť vlny však ostane a tak sa na smradľavky tieto ponožky nepremenia.

Ponožky síce nepatria medzi ponožkové top produkty dostupné na našom trhu (ako napr. Bridgedale), avšak s prihliadnutím na cenu je výkon podľa môjho názoru veľmi dobrý a ponožky odporúčam ľuďom, ktorí ocenia antipachové vlastnosti použitých materiálov a uprednostňujú tuhšie splynutie nohy s ponožkou. Kto má radšej voľnejšie, mal by sa poobzerať po iných. Z pohľadu sezónnosti odporúčam pre jesenné a jarné nosenie.

Vlnené ponožky Progress 18/11/08 19:57 2 príspevky

Test Ponožky Hanwag Merino Trek, Merino Hike a Trek Bunion Vlnené aj syntetické ponožky majú svoje výhody – jedny vydržia dlho odolávať smradu, druhé zas lepšie odvádzajú pot a lepšie udržia nohu suchú. Veľa turistických ponožiek sa však snaží rôzne ich mixovať a využiť súčasne dobré vlastnosti syntetiky aj vlny. Tak je tomu aj pri Hanwag ponožkách. V priebehu letnej a jesennej sezóny sme vyskúšali viacero modelov – nižšie a tenšie Merino Hike, stredne hrubé Merino Trek a tiež variant pre haluxový palec, Bunion. 22/01/20 Ľubomír Mäkký Obutie
Podcast Kungsleden – turistika vo švédskom Laponsku Kungsleden je diaľková turistická trasa vo švédskom Laponsku. V 15. epizóde HIKING podcastu sa rozprávajú Ľubo s Palim o zážitoch z tejto trasy na sklonku tamojšej jesene. Reč bude o tom, aká je v severnom Švédsku príroda, ako sa tam turistika líši od nórskych Lofotov, aké sú turistické chodníky, značenie, horské chaty a s akými nástrahami sa museli vysporiadať. 30/12/19 Ľubomír Mäkký Rozhovory
Extra Aký bol rok 2019 – návštevnosť a najlepšie články Na konci kalendárneho roka je dobrá príležitosť obzrieť sa, ako vyzeral rok 2019 na stránkach nášho magazínu. Môžeme sa pochváliť, že naša návštevnosť opäť stúpla. Tradične aktívni autori nám aj tento rok venovali svoju priazeň, a privítali sme aj niekoľko nových. Viac sme sa venovali témam ochrany prírody, keďže zachovaná príroda je okrem iných dôležitých dôvodov pre turistov nepostrádateľná aj z hľadiska vykonávania nášho koníčka. Pozrieme sa na najčítanejšie články tohto roka a pridávame tipy aj na ďalšie, ktoré ste možno prehliadli, ale stoja za prečítanie. A na záver nazrieme do najdiskutovanejším tém v našom fóre. 30/12/19 Ľubomír Mäkký Zaujímavosti

Túra Appenzellské Alpy – výstup na Gonzen Ešte si pamätám dejinný moment, v ktorom som vystúpil ráno z nočného vlaku Wien - Zürich v jednom malom mestečku vo Švajčiarsku neďaleko hraníc Lichtenštajnska. Neohromili ma ani tak hory naokolo, ako skalná stena štítu, týčiaceho sa skoro priamo nad železničnou stanicou Sargans. Pripadal mi z tohto miesta taký vysoký, akoby prevyšoval aj ostatné vrcholy, čo boli v dohľade. Tie sa pritom pohybujú medzi dvomi až tromi tisícmi metrov a on má len tisícosemsto. Blízkosť výšku robí. Obrazne povedané z tieňa vrchu Gonzen (1830), sa v regióne nedá vymaniť. Pohyboval som sa v ňom počas väčšiny potuliek v okolí. Nemožno sa teda čudovať, že ikonická hora Sargaselandu sa stala cieľom mojej prvej poznávacej celodennej alpskej túry. dnes Vladimír Mikuš Svet
Reportáž Za starými smrekmi do pralesa Pilsko V chránenej krajinnej oblasti Horná Orava leží pod vrcholom Pilsko rovnomenný prales, tretí najväčší na Slovensku. Ide zároveň o náš najväčší smrekový prales. Rastú tu veľmi staré smreky, pri výskume pralesov sa tu našiel aj cca 500-ročný jedinec. Do tejto zaujímavej lokality sme sa vybrali pár dní pred Vianocami s vedcom Martinom Mikolášom. včera Soňa Mäkká Reportáže
Túra Z Jablunkovského k Vlárskemu priesmyku (2) Ráno opúšťam izbu dosť pred šiestou. Ivan zostáva aj na raňajky, žiadne plány nemá. Len kurz na sever, uvidí, kam to dá. Zachytí ma mobilom v plnej poľnej medzi dverami. Ja sa revanšujem jeho snímkou v posteli. Čaká ma dnes ozaj dlhý deň, minimálne na úrovni včerajšieho. 26/01/20 Vladimír Mikuš Javorníky, Biele Karpaty

Vlnené ponožky Progress 18/11/08 19:57 2 príspevky
    • Progress
    • P MRN
    • univerzálne vlnené trekové pomožky
    • 50% multitech (70% merino + 30% polyamid ošetrený striebrom), 30% polypropylén, 16% elastan, 4% polyamid
  • Farebné kombinácie
    • čierno-oranžová, béžovo-biela
    • cena, anatomický tvar, dobrá ochrana bežne odieraných miest na nohe, nemal som v nich ani raz otlaky
  • Nepáči sa mi
    • množstvo nitiek trčiacich na rubovej strane, príliš silné stiahnutie nohy