Túra Krátke túry z Jánskej doliny: Poludnica

Nech prichádza turista na Liptov a do jeho centra z ktorejkoľvek strany, musí si všimnúť na juhu výrazný bralnatý nízkotatranský výbežok. Nevedno ako získal tento vrch svoj názov, stačí tu však pobudnúť pár dní a odpoveď príde sama. Starým Liptákom sa stačilo pozrieť na oblohu a ak bolo slnko nad týmto kopcom, bolo poludnie – čas obedovať.

1 deň
leto – 2004
Nízke Tatry - Ďumbierske Tatry - Demänovské vrchy
Liptovský Ján (pohostinstvá, minerálny prameň, bufety), 30 min. po zelenej značke zo Sedla Rakytovica smer Kúpeľ
Liptovský Ján
Liptovský Ján (bus)
Nízke Tatry 1 : 25 000, VKÚ, a. s., Harmanec (č. 1)

Liptovský Ján (bus) - kúpele Liptovský Ján - Javorovica (lyžiarske stredisko) - sedlo Rakytovica (Okrúhla) - Predná (Malá) Poludnica - Poludnica - Kúpeľ - sedlo Rakytovica - Javorovica - Liptovský Ján

Poludnica je symbolom Liptova a ak budeš mať cestu okolo, vyjdi si na jej dva úžasné vrcholy. Či už z Iľanova po modrej (2.30 hod.), zo Závažnej Poruby po žltej (2.15 hod.), prípadne ako my z Liptovského Jána kombináciou zelenej a žltej značky (2.15 hod.), čaká ťa náročný výstup s 800 metrovým prevýšením. Určite však vynaloženú námahu oceníš na vrchole. Nie nadarmo sem chodia každoročne v máji aj na konci roka stovky Liptákov na hromadné výstupy, aby sa pokochali pohľadmi na svoj rodný kraj. Ako na dlani máš Podtatranskú kotlinu s úžasnou panorámou Tatier. Vľavo sa nad hladinou Liptovskej Mary hrdo týči Veľký Choč a celkom vpravo sa dvíha do výšok hradba Vysokých Tatier na čele s Kriváňom. Ak si na vrchu Prednej Poludnice (Malá Poludnica) sám, cítiš to ticho a pokoj okolo seba. Započúvaj sa ... úžasné, nie?

Teraz rozhodne nepomýšľaj na návrat! Pokračuj chodníkom hore lúčkou k smrekovému porastu. Celkom rýchlo, aj keď dosť krkolomne, sa dostaneš na trávnatú poľanu – hlavný vrchol Poludnice. Otvorí sa prekrásny výhľad ponad hlbokánske doliny na hlavný hrebeň Nízkych Tatier. Sprava doľava vidieť Sinú, Bôr, Poľanu, Dereše, Chopok, Krúpovu hoľu, Ďumbier, Štiavnicu, najbližšie je masív trojvrcholu Krakovej hole a celkom vľavo v diaľke za Ohnišťom vidno Kráľovú hoľu. Vychutnaj si tu tie najkrajšie chvíle, ktoré ti ako turistovi príroda poskytuje. Ak si milovníkom vysokohorskej kveteny, tak Poludnicu nevynechaj pri svojich májových potulkách. To množstvo horcov a prvosienok je pastvou pre oči.

Čas je však neúprosný a treba sa vrátiť. Ak nechceš ísť nazad po rovnakej trase, máš možnosť sa prudko pustiť dolu po modrej značke do sedla pod Kúpeľom. Čakajú tu rozprávkové skalné výtvory, brány, preliezky a malé jaskynky. Odtiaľ buď po zelenej značke späť do Liptovského Jána alebo Závažnej Poruby, alebo po žltej do Iľanova. Obe tieto trasy sú však dlhšie! Cesta nadol ktorýmkoľvek smerom je veľkou záťažou pre netrénované kolená, ale ich bolesť odíde iste skôr ako pocit krásneho žážitku na tomto ospevovanom bralnatom symbole Liptova. Ak ho raz navštíviš, stane sa ti to, čo mne - budeš tam chcieť ísť znova! Čo najskôr!