Tiesňavy a Sokolie

05.08.08
Táto ani nie poldenná túra nás zavedie do fascinujúceho sveta skalných vežičiek, príjemného lesa a krásnych výhľadov. Fotografi si prídu na svoje. Dôležité pravidlo - bralá sú najkrajšie osvetlené ráno. Ak chcete fotiť výhľady a Veľký Rozsutec, nechajte si ju na poobede. A teraz už vykročme.

Tiesňavy - Malé nocľahy - Sokolie - sedlo Príslop - Starý Dvor

Šofér autobusu nás v dobrej vôli vyhadzuje priamo pred smerovníkom na začiatku trasy. Tešíme sa, že ušetríme zopár minút pochodu po asfaltke a hneď vyrážame. Slnko nám svieti do chrbta a akurát ideálne osvetľuje skaly pred nami. Prudko stúpame a naberáme výšku. Okolo nás sa týčia biele bralá, ktoré obkolesuje hustý zelený les. Chodník je na niektorých miestach upravený do schodov alebo vedie cez skalku, či popri skale a ponúka krátku pomocnú reťaz, určenú skôr pre prípad dažďa. Na viacerých miestach si odbiehame na kraj brala pozrieť vyhliadku. Vyhliadka pripomína podobné tiesňavové výhľady, napríklad v Manínskej tiesňave. V tomto prípade sa pod nami ako sivý hadík vinie cesta z Terchovej do Vrátnej, vzadu vidno hlavný hrebeň Malej Fatry.

Stále pomerne prudko naberáme výšku, dostávame sa bokom od vyhliadok, viac do lesa. Pomaly začína vykukovať aj Veľký Rozsutec. Slnko svieti akurát od neho a tak na podobné fotky, ako som z tohto miesta videla v galérii, môžem zabudnúť. Pomaly sa dostávame nad cestu do Štefanovej, napravo od nej sa týči nezameniteľný Stoh a Poludňový grúň. Stúpanie nemá konca, konečne prichádzame do akéhosi sedielka. Smerovník žiadny, treba stúpať ďalej. Zdalo sa, že bralá sú už za nami, ale zrazu sa opäť vynoria aj s bonbónikom - krátkou reťazou, ktorú naozaj treba použiť. Vyzerá to tu ako požičané z niektorého ľahšieho tatranského sedla. Moja mama tento názor nezdieľa. Radím jej, že do reťaze sa treba tak trochu zavesiť a nohou oprieť o vyšší skalný výstupok, ale po tom, čo ju pri tejto akcii ľudovo povedané "oplieska" o skalu, volí radšej nie veľmi bezpečné, ale z jej pohľadu istejšie oblezenie tohto miesta po skale z pravej strany. A už sme v sedle Malé nocľahy. Lákalo by ma aj pokračovať po reťaziach Zbojníckym chodníčkom do Vyšných Kameniec, ale po tejto skúsenosti tam radšej mamu ťahať nebudem. Prehodíme pár slov s poľským turistom a pokračujeme ďalej.

Trošku stúpania, trošku klesania a sme na rázcestí Sokolie, hrebeň. Odtiaľto sa tiež dá zísť do Starého dvora, po zelenej značke. My však pokračujeme lesom na vrchol Sokolie. Výhľady viac-menej žiadne, zato pod stromami je príjemne. Stúpanie je len mierne, ale kontinuálne. Konečne sme hore. Vrcholová tabuľka má fešácku šiltovku. Odtiaľto aj z neďalekej skalky pri chodníku sa otvorili nádherné výhľady. Vďaka slnku fotím len tak dokumentačne, ale na pozeranie nádhera. Naľavo Veľký Rozsutec, rovno pred nami Stoh s Poludňovým grúňom a ako na dlani Starý dvor s lyžiarskymi svahmi. Napravo sa týči bočný hrebeň s Baraniarkami a Kraviarskym, ktorý sme zdolávali v januári. Keď sa dostatočne pokocháme, poberáme sa ďalej. Terén je veľmi pekný, otvorený, popod horskú lúčku sa dostávame k ďalšiemu nádhernému výhľadovému miestu. Potom sa už vnárame do lesa. Po krátkom pochode po hrebeni prídeme k ostrej zákrute vľavo a už len klesáme. Trošku adrenalínu cez šmykľavé blatové úseky, nejaké tie preliezačky veľkých padnutých stromov a sme v sedle Príslop.

V sedle je vysokánska tráva, besiedka a nádherný výhľad na Veľký a Malý Rozsutec. Po krátkej pauze klesáme dole. V prvej mladine sa zrazu meter predo mnou v zákrute vynorí veľký čierny zver. Po prvotnom šoku identifikujem obrovského čierneho psa a za ním aj baču, ktorý hľadá stratené ovce. Zároveň nás dobieha poľský turista, ktorého sme dnes už stretli. Sťažuje sa, že cez Baraniarky sa nedalo prejsť kvôli vysokej žihľave a inej burine a tak sa musel vrátiť. Vďaka tomu, že tento deň ho na inej túre (ktorá už nie je súčasťou tohto článku) stretávame ešte dva razy a cestujeme s ním aj autobusom, naša schopnosť dešifrovať poľštinu sa k večeru výrazne zlepšuje. Oproti mame, ktorá netuší významy slov ako "szukat niebieski szlak, przelecz či schronisko", som aspoň v turistickej oblasti konverzačne v pohode. Záver veľkolepého tiesňavo - výhľadového okruhu je tradične pri bryndzových haluškách na Starom dvore.

Tiesňavy a Sokolie 28/10/08 13:55 17 príspevkov

Túra Náučný chodník Molpír s dieťaťom Oblasť Smolenického krasu je veľmi vďačná na turistiku. Už ako deti sme robili s mamou okruhy cez Havranicu, Záruby, Ostrý Kameň a Čertov žľab s bonusom vandrovania od a k železničnej stanici, ktorá je ďaleko od obce. Každá z lokalít je atraktívna a má svoj osobitý charakter, a to nespomínam jarné pohľady na jediný malokarpatský vodopád Hlboča či jaskyňa Driny. 24/10/19 Soňa Mäkká Malé Karpaty
Reportáž S Mišom Diviakom o citlivom hospodárení v lese Súčasťou Strednej odbornej školy lesníckej v Banskej Štiavnici sú aj školské lesy Kysihýbel, ktoré slúžia budúcim lesníkom na praktické vyučovanie. Vedúcim školských lesov je Michal Diviak, lesník, učiteľ a náš dlhoročný autor. Prešli sme sa po zrekonštruovanom náučnom chodníku Kysihýbel a hovorili nielen o tom, ako sa hospodári v tunajších lesoch, ale aj v lesoch všeobecne. 15/10/19 Soňa Mäkká Reportáže
Správa Dobrovoľníci likvidovali nelegálnu skládku na Magurke Občianske združenie Priatelia Magurky a obec Partizánska Ľupča zorganizovali minulý víkend akciu „Čistenie prírody – Magurka, Nízke Tatry“. Jej cieľom bola likvidácia starej nelegálnej skládky odpadu v okolí bývalej banskej štôlne Rüsseger. Do čistenia sa zapojilo viac ako štyridsiatka dobrovoľníkov. 09/10/19 Soňa Mäkká Správy

Túra Okolo Omšenia cez Baske, Homôľku a Bartošovicu Bez mučenia sa priznám, že Strážovské vrchy sú pre mňa takmer nedotknutým terénom. Lezenie pri Omšenskej Babe a silvestrovský pobyt v Chvojnici sa odohrali ešte hlboko v minulom tisícročí. Už ani neviem, prečo som sa začal ňúrať v mape práve okolo Omšenia – vrchy, výhľady, pramene, prístrešky – každopádne sa mi zrodil v hlave hrubý koncept. Najprv som mal ísť sám, ale potom sa Monike podarilo odtrhnúť sa od povinností, a tak sme mohli vyraziť v kompletnej zostave aj s Hugom a Čili. dnes Pavol Timko Strážovské vrchy
Túra Mních z Martinčeka Liptov je plný skvelých miest ako stvorených pre výlet. Napriek tomu sa vám môže hodiť aj tento môj tip, vhodný najmä pre rodiny s deťmi. Vyberieme sa totiž na krátku prechádzku na vŕšok Mních, týčiaci sa rovno nad Ružomberkom. Výhľady sú zaručené. včera Andrea Morongová Veľká Fatra a Choč
Túra Tiesňava Prieboj a Peňažná z Ihráča Vždy ma poteší, keď domáci poznajú svoje okolie, zaujímavé lokality v ňom, keď vedia ich históriu a hlavne, keď si uvedomujú jej krásu a význam. Nie je to vždy tak. Veď z nejednej pamiatky sa už stalo smetisko alebo bola zničená kvôli vlastnému sebeckému prospechu. Taktiež ma teší, keď si tieto vedomosti nenechajú len pre seba, ale pamiatku sprístupnia, hoci aj miestnym značením, a tak umožnia, aby aj iní ľudia mohli obdivovať jej krásu a oceniť jej hodnotu. včera Danka Tomášiková Kremnické vrchy

Tiesňavy a Sokolie 28/10/08 13:55 17 príspevkov
    • Malá Fatra
    • leto
    • 10.07.2008
  • Nocovanie
    • -
    • po ceste nikde, až Starý dvor