Krátke túry z Jánskej doliny: Ďumbier

07.04.05
Ranné svetlo sa len veľmi ťažko predieralo cez vysoké smrečiny do okien našej chaty. Až pohľad na hodiny bol jasným impulzom na vyskočenie z postele. Teplota – šesť nad nulou, obloha – bez jediného mráčika, bezvetrie a neutíchajúce zurčanie neďalekej Štiavnice – ideálne nízkotatranské ráno. Ráno ako stvorené pre výstup na najvyšší bod pohoria – Ďumbier.

Liptovský Ján (bus) - Kúpele Liptovský Ján - ústie Stanišovskej doliny (prameň Nadina studnička) - Jánska dolina (horáreň pred Bystrou) - dolina Štiavnica (koliba Brenkus) - Chata gen. M. R. Štefánika - rázc. na Krúpovo sedlo - Krúpovo sedlo - Ďumbier - Krupovo sedlo - Krúpova hoľa - Kráľov stôl - Prašivá - sedlo Javorie - Bystrá dolina - horáreň pred Bystrou - Jánska dolina - Liptovský Ján

Pár minút po siedmej sme vykročili nám známou asfaltovou cestou po modrej značke. Bolo chladno a z doliny stúpali chumáče pary. Po hodine sme minuli rázcestie Pred Bystrou a pokračovali po spevnenej ceste k Chate gen. M. R. Štefánika. Za rázcestím vľavo je nová útulňa, ktorá môže poslúžiť v prípade nepriaznivého počasia. Po hodine chôdze po pevnej kamenno – trávnatej cestičke a prekročení horskej bystriny, stojí pred vami koliba Brenkus. Aj tu možno nájsť útočisko pred dažďom, či nocou. Opúšťame les a dostávame sa na priestrannú poľanu rozloženú medzi kosodrevinovitými svahmi Králičky vľavo a Štiavnice vpravo. Chodník je vcelku pohodlný, občas ho pretínajú žblnkajúce riavy a postupne cítite, že stúpate vyššie a vyššie. V jeho závere je to už strmá serpentína až k Chate gen. M. R. Štefánika.

Po štyroch hodinách pohodlnej chôdze sa môžete kochať skvelými výhľadmi na južnú časť Nízkych Tatier a vpravo ponad chatu sa tiahne masív Ďumbiera a Chopka. Na terase pred chatou sme si dopriali chvíľku odpočinku, občerstvili sa a vykročili po kamennom chodníku ku Krúpovemu sedlu. Z neho sú už krásne výhľady na severnú časť Nízkych Tatier. V žiari poludňajšieho slnka sa na západe vynímali svahy Chopka, pod nami sa tiahla Demänovská dolina, masív Krakovej hole, či Poludnice a pred vzdialenou hradbou Tatier sa jasne pripomínali bralnaté Ohnište a Slemä. K vrcholu Ďumbiera nám už chýbalo vari 40 minút.

Pri vrcholovom kríži bol okrem vychutnania si slastného pocitu, čas aj na fotografiu a dúšok vhodného nápoja (citrónového čaju). Počasie bolo skvelé a pred nami cesta nadol. Až po Krúpové sedlo bolo nutné ísť po tom istom chodníku, no ďalej to už bolo opäť niečo nové. A treba dodať, že niečo veľmi pekné. Žlto značený chodník, klesajúci po trávnatom hrebeni bol sťa koberec, pričom bolo možné na všetky strany obdivovať úžasnú scenériu. Mohutný Ďumbier za nami, vpravo pod Baňou krásne ligotajúce sa Bystré plesá, pred nami Prašivá a Tanečnica a ďaleko vľavo hrebeň Bôru a Sinej. Keď sme traverzovali západný svah Tanečnice, slnko už klesalo na západ a jeho mäkké lúče dávali vyniknúť všetkým odtieňom zelenej navôkol. Zo sedla Javorie (v auguste sú tam mimoriadne chutné čučoriedky), nasleduje dosť prudké klesanie a kolená si ho príliš nepochvaľovali. Keď k tomu pridáte ťažbou dreva poznačený chodník, tak tento úsek našej celodennej trasy, bol isto najnepríjemnejší. Keď sme sa konečne dostali k studienke tesne nad rázcestím Pred Bystrou, mali sme už toho plné zuby.

Ďalej už len po pamäti, či zotrvačnosťou sme sa dostali po známej asfaltke do našej túžobne očakávanej chaty v Liptovskom Jáne. V doline už panoval podvečer a chlad. Veru ťažko bolo nájsť dostatok síl na cestu ku kadi na kraji dediny. Podarilo sa a nebanovali sme. Tá štvrťhodinka vo víre daru z hĺbky zeme, dokáže s človekom urobiť divy! Tie posledné dva kilometre späť do chaty sme zvládli už potme, ale s úsmevom na tvári. Prežili sme vydarený deň a plní dojmov sme sa tešili do postelí a náručia spánku.

Krátke túry z Jánskej doliny: Poludnica 06/07/15 11:26 5 príspevkov

Búda Koliba Brenkus Koliba sa nachádza asi 1 km od Cesty hrdinov SNP pod Bocianskym sedlom, ale bez značkovaného spojenia. Je asi 1.30 hod od rázcestia Pred Bystrou na modrej značke, smerujúcej k Chate M. R. Štefánika. Za ňou sa otvára rozľahlá poľana pod úbočiami Štiavnice a Králičky. Umiestnená je pod lesom a z chodníka je dobre viditeľná. Vhodná je pre celoročný nocľah pred alebo po návšteve hlavného hrebeňa Nízkych Tatier, alebo pre prípad nepriaznivého počasia na ceste z Jánskej doliny k Chate M. R. Štefánika. 09/06/05 Daniel Bakyta Nízke Tatry
Búda Bývalá útulňa pod Ohnišťom Útulňa sa nachádza v Nízkych Tatrách v samom závere Jánskej doliny na modro značenom turistickom chodníku k Chate M. R. Štefánika. Ide o úplne novú drevenú kolibu s priestranným praktickým interiérom. Stojí na ľavej strane chodníka na kraji lesa priamo pod začiatkom masívu Ohnišťa. Vhodná je ako východzie miesto k návšteve Ohnišťa, na Krakovu hoľu, Chatu M. R. Štefánika a výstup na najvyšší vrch pohoria – Ďumbier. 30/05/05 Daniel Bakyta Nízke Tatry
Túra Vápeč Po neobyčajne dlhej a na sneh bohatej zime sme sa už nevedeli dočkať pekného počasia. Každoročne na jar býva našou turistickou overtúrou výstup na Vápeč. Je to takmer tisícovka, ležiaca uprostred Strážovskych vrchov. Jej majestátny tvar, skvelý kruhový výhľad, prekrásna kvetena a príkre vápencové steny pripomínajú Rozsutec. Príroda nám tu vždy nachystá množstvo zaujímavostí a tejto jari to platilo dvojnásobne. 28/04/05 Daniel Bakyta Strážovské vrchy

Túra Rudník a Rajtopíky z priesmyku Branisko Asi tak pol dňa sa krajina bude kúpať v slnečnom svetle. Taká je predpoveď na zajtrajší deň po tom, čo prvý sneh zavítal začiatkom zimy aj do nižších kopcov. Vyberám sa teda na prechádzku na Branisko, malé pohorie v centrálnej časti východného Slovenska, ktoré je svojou polohou priam predurčené k pekným výhľadom. V jeho strede leží priesmyk Branisko (alebo aj sedlo Chvalabohu), v najnižšej časti hrebeňa pohoria, kadiaľ prechádza stará hlavná cesta. Od otvorenia tunela Branisko je to už podstatne menej rušné miesto, zďaleka sa však nedá hovoriť o nejakom pokojnom miestečku. Práve odtiaľ začínam dnešný turistický výlet. dnes Peťo Nový Branisko
Túra Z Lysca na Kľak - jarná samota vo Veľkej Fatre Po prechode liptovského hrebeňa Veľkej Fatry ma prirodzene zaujímal aj jeho sused, divoký, menej chodený turčiansky. Jeho časť od Borišova po Malý Lysec som si kedysi prešiel s kamarátmi, ale severnejšie sme sa vtedy nedostali. Keď som si v máji študoval mapy, veľkofatranské lesy a ich jarná krása ma k sebe zasa akosi pritiahli. Nemám síce dosť času na kompletnú hrebeňovku, ale na prejdenie ďalšieho úseku to stačiť bude. Počasie hlásia ideálne a teším sa, čo mi putovanie pre mňa doposiaľ neznámym krajom prinesie. včera Martin Baniari Veľká Fatra a Choč
Prístrešok Chata Podhradská dolina Podhradskou dolinou vedie jeden z prístupov na Rokoš (od Uhrovského Podhradia). Podľa stavu chodníka pod sedlom nie je modro značkovaný chodník príliš využívaný, ale znalosť o možnosti úkrytu v závere doliny sa môže hodiť a niekomu zabezpečiť aj nocľah v suchu (tak ako mne). 24/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy

Krátke túry z Jánskej doliny: Poludnica 06/07/15 11:26 5 príspevkov
    • Nízke Tatry - Ďumbierske Tatry - Demänovské vrchy
    • max: Ďumbier - 2043 m n. m.
    • min: Liptovský Ján - 634 m n. m.
    • leto
    • 2004
  • Nocovanie
    • Liptovský Ján, koliba pod Ohnišťom, koliba Brenkus, Chata gen. M. R. Štefánika
    • Liptovský Ján (minerálny prameň, pohostinstvá, bufety a reštaurácie), ústie Stanišovskej doliny (vyvieračka Nadina studnička), prameň pri kolibe Brenkus, Chata M. R. Štefánika (bufet), prameň pod Grúnikom, prameň nad rázcestím pred Bystrou (horáreň)