Prístrešok pri zrušenej obci Ruské

12.09.08
Počas nášho májového pobytu v Poloninách v roku 2008 sme absolvovali aj veľmi peknú túru po modrej Runina – Ruské – Ruské sedlo – Ruské. Je to fyzicky nenáročná túra, no treba pozorne sledovať značku, inak sa dá ľahko zablúdiť. Na túre nás prepadla celkom slušná búrka. Mali sme však šťastie a našli sme trošku netradičný prístrešok.

Prístrešok sa nachádza priamo na modrej značke, asi 20 minút od smerovníka Ruské Pod hrabom, na brehu Ruského potoka, v nadmorskej výške asi 550 m n. m. Nemá síce štyri pevné steny, no podľa mňa poskytuje dostatočný komfort.

Základ tvorí šesť drevených stĺpov s betónovou podperou - že by staré telefónne, či elektrické stĺpy? Zadná, najdlhšia strana, je plná a dosky sú pokryté kobercom. Obdobne je riešená aj jedna bočná stena. Je tu nechaný otvor pre dvere, čo vyznieva dosť zvláštne, lebo ostatné dve strany sú nevyplnené. Pri vstupnom otvore je stolík, na ktorom sme našli umelohmotné taniere. Oproti na poličke sú niektoré ingrediencie potrebné na varenie. Pri okobercovaných stenách sú lavice. Uprostred priestoru je ohnisko a pod poličkou veľký stôl pokrytý igelitom s ďalšou lavicou.

Strecha je pokrytá pomerne novým vlnitým plechom, zaručujúcim nepremokavosť. Na spanie pravdepodobne slúži povala, na ktorú sa ide rebríkom. Podľa môjho skromného odhadu sa na nej môže vyspať aj 20 ľudí a ďalší dolu na zemi. Pokiaľ si rozložia oheň, stúpajúci teplý vzduch ich bude príjemne ohrievať. S vodou nie sú problémy, k potoku sú vybudované schodíky. Cez potok je ako zábradlie preložený strom, lebo na druhom brehu je suché WC. Nejaké drevo bolo nachystané a v okolitej hore je ho dosť. Keďže na neďalekej lúke je volejbalové ihrisko a kostra pravdepodobne stánku, predpokladám, že sa tu stretávajú rodáci zo zrušenej obce.

Keď človek pokračuje ďalej cestou na Ruské, narazí na ďalšie možnosti úkrytu. Skoro priamo oproti smerovníku je studnička s pitnou vodou a altánok, ktorý poskytne veľmi dobrý úkryt asi piatim ľuďom. Bočné steny do výšky pásu a kvalitná strecha poskytnú úkryt aj v prudkom lejaku. Súradnice studničky a altánku sú N49.10796° E22.34679°.

Ďalšie možnosti úkrytu poskytujú rôzne chatky, možno na miestach bývalých domov. Obec síce zrušili kvôli vodnej nádrži Starina, no chatiek je tu pomerne veľa.

Prístrešok pri zrušenej obci Ruské 10/09/16 16:08 3 príspevky

Prístrešok Chata Lesov SR Vydrica Pri mojom trojtýždňovom pobyte v kúpeľoch Sklené Teplice som neraz kráčal Vydričnou dolinou. Zatiaľ čo kroky drvivej väčšiny kúpeľných hostí sa končili pri odbočke k miestnej časti Sady, kde sa nachádzala stajňa miestneho salaša, ja som ju prešiel celú zopárkrát. Tak isto som vyšiel aj všetkými lesnými odbočkami z nej do okolitých lesov. Keď som si naplánoval, že neznačene prejdem cez Holý vrch Čečetkovým lesom na samotu Konice, narazil som pár metrov od asfaltky na chatu Lesov SR, štátny podnik Banská Bystrica, odštepný závod Žarnovica. 19/10/19 Miroslav Svítek Štiavnické vrchy
Túra GSB: Bacówka w Bartnem – Nowa Wieś Večer sme si s Borisom preprali nejaké veci, no hoci sme ich na paličkách vystrčili z okna von, ráno vôbec neboli suché. Chatár sa ponáhľal k lekárovi, a tak sme museli do ôsmej opustiť chatu. Raňajky o siedmej vôbec neboli na škodu. Parťáci si dali praženicu a dostali ju vcelku na jednej panvici. Ja som chcel klobásu, no večer sme všetky zjedli, a tak boli párky. Deň sa ukazoval byť opäť slnečný, tak sme vykročili na náš piaty deň putovania po Beskydskej magistrále (GSB) ovešaní neuschnutým prádlom. 21/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Poľsko
Túra GSB: Jaworzyna Krynicka – Bacówka w Bartnem Po úžasnej večeri sme strávili skoro hodinu nad papierovými mapami a rozoberali, kade zajtra pôjdeme. Čakala nás najdlhšia etapa nášho šesťdenného putovania a vzhľadom na horúčavy sme nechceli kráčať ani o meter viac. Pelé neverí elektronickým mapám, a tak všetko preveroval na papierových. Ale napokon vybrali časovo najkratšiu a presne takú, ako som naplánoval. Čiže od chaty po zelenej. Dnes dáme červenej GSB zbohom. 14/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Ľubovnianska vrchovina, +

Túra Túlačka cez Vlčí kút, Rakytu a Veľkú Somorovú Tribeč mi prirástol k srdcu. Napriek temnej povesti, ktorá vznikla po vydaní známeho slovenského hororu, je to skôr útulné, neveľké pohorie, priam ideálne pre tiché táranie sa v krásnej prírode. V tomto prípade som si chcel dopriať krátku túlačku v okolí Loviec a zároveň článkom otváram edíciu “Paliho bezvýznamných vandrov”. dnes Pavol Timko Tribeč
Túra Javorinkou k hrebeňu Malej Magury Pekné počasie Mariánskeho leta mi spôsobilo alergické svrbenie piat. Jediným medikamentom bola možnosť to rozchodiť. Ordinujem si dva juhovýchodné podcelky Strážovských vrchov. Prechod hrebeňom Javorinky a prejdenie hrebeňa Malej Magury, ktoré lemujú v poloblúku severozápadný kraj hornej, Pravnianskej, časti Hornonitrianskej kotliny. včera Vladimír Mikuš Strážovské vrchy