Prístrešok Prístrešok pri nádrži Daňová

V máji 2008 sme boli s oddielom vo Východných Karpatoch. Vrátil som sa sem po deviatich rokoch a bol som milo prekvapený množstvom prístreškov, ktoré sme počas nášho túlania našli. V prvej časti pobytu sme prešli z Novej Sedlice cez sedlo pod Ďurkovcom do Runiny a z nej do Ruského sedla, navštívili sme nádrž Starina a napokon si vyšliapli na Sninský kameň. Oddiel odišiel späť do Bratislavy a my s Danicou sme sa presunuli do Medzilaboriec. V ich okolí sme našli viacero prístreškov.

Východné Beskydy (CHKO) - Nízke Beskydy - Laborecká vrchovna: Daňová dolina (vodná nádrž)
550 m n. m.
šírka: 49.31992 ° SŠ
5 osôb
celoročná, bez hospodára
potok Daňová
Spojenie
SAD Medzilaborce - Vydraň

Prvá túra, ktorú sme absolvovali, viedla z Olšinkova po Kalinovské sedlo. Na červenej neboli žiadne smerovníky a dokonca ani značky, ktoré podľa mapy mali zbiehať z hrebeňa do dolín. Pôvodne sme chceli po žltej zbehnúť do Daňovej, no keďže sme ju nenašli, pokračovali sme až do Kalinovského sedla. Z minulej návštevy som vedel, že od pomníka vedie modrá do obce Kalinov. Je však tak slabo čitateľná, že sme pri prechádzaní potoka, asi 10 minút od sedla, prijali ponuku cesty zbiehajúcej dolu súbežne s potokom a vybrali sa po nej. Z rozbahnenej lesnej cesty prešla za malým jazierkom do asfaltovej cesty a tá nás povedľa potoka Daňová doviedla k dvom prístreškom, o ktorých chcem napísať pár slov.

Prvý sa nachádza v nadmorskej výške 540 m n.m., 40 minút od Kalinovského sedla. Je to celodrevená stavba, ktorá má lepšie časy už za sebou, no pocestnému ešte môže poslúžiť. Je priamo pri ceste, zasadená do krovia. Strecha je ešte celá a teda nemalo by do nej zatekať. V spodnej časti sa nachádzajú dvere a za nimi sa cez pavučiny dá vojsť do miestnosti asi 2,5 m x 3,5 m. Podlaha je hlinená a bola dosť vlhká. Rozhodne tam treba mať niečo pod spacák. Určite sa tu pohodlne vyspia piati ľudia. Prístrešok nemá okno. V podkroví, do ktorého sa dá dostať aj bez rebríka, je sucho a dá sa tu spať v suchu aj bez karimatky. Len brvná tvoriace podlahu by asi tlačili. S vodou pre blízkosť potoka (je cez cestu), nie je problém. Dreva je dosť v okolitom lese. Ohnisko sme nenašli, ani žiadne WC. Chatku asi používali lesníci.

Pokračovali sme po ceste ďalej a o 15 minút sme prišli k vodárni. Za ňou sa pripojila cesta zľava. Nad ňou je postavená luxusná chata – dom a na druhej strane je prehradením potoka Daňová vytvorená celkom veľká vodná plocha. Na jej brehoch nás najprv zaujali umelohmotné bociany a kačice. Pri výtoku je však pre pocestného zaujímavejšia vec. Mierne rozpadnutý prístrešok, ktorý v prudkom daždi asi neochráni, no na zemi sa inak v pohode vyspí šesť ľudí. Potom však prišla priam bomba. Posed vedľa je voľne prístupný a vo vnútri larisa. Hebučká, čistučká. V posede sa vyspia len dvaja ľudia, ak ich nevyhodia poľovníci, ale zato luxusne. Ohnisko sme nenašli, ale nie je problém si spraviť oheň na spevnenej ploche naokolo. Dreva je v blízkom lese dostatok. Umyť sa dá v jazierku, dokonca si možno aj zaplávať. Potok Daňová sa určite dá použiť ako zdroj pitnej vody. WC sme nevideli.