Prístrešok pod vrchom Laurín

12.09.08
Počas letnej túry v Kremnických vrchoch som sa dostal do oblasti vrchu Laurín. Putujúc jeho východnými svahmi ma značka priviedla k malému prístrešku. V nasledujúcom článku sa vám budem snažiť bližšie priblížiť jeho polohu a opísať možnosti nocľahu. Zhodou okolností, ako som vstúpil pod jeho strechu, začala sa krátka, ale na zrážky výdatná letná prietrž mračien.

Objekt prístrešku sa nachádza v Kremnických vrchoch, pod východnými svahmi vrchu Laurín. Je situovaný na trase zelenej značky smerujúcej z obce Badín, k rázcestiu Laurín – sedlo. Tu sa značka napája na červenú, vedúcu hrebeňom pohoria. Zo spomenutého rázcestia sa k prístrešku dostanete za tridsať minút, z Badína to trvá približne hodinu a pol, až dve hodiny. Pri ceste z obce treba pozorne sledovať značenie a to najmä v oblasti rúbanísk, ktoré sa nachádzajú povyše TIM Suchá studňa.

Opis objektu a možnosti nocľahu

Vlastná stavba stojí priamo na trase zelenej značky. Je zrubovej konštrukcie o rozmeroch približne 3,5 x 2,5 m. Západnú a východnú stenu tvoria dosky, od severu ju chráni strecha siahajúca až k úrovni terénu. Južné priečelie je voľne otvorené do terénu. Preto je nutné túto stranu zabezpečiť proti dažďu či vetru. Strecha v jednej časti zateká, ale dá sa pomerne jednoducho utesniť pomocou celty alebo PVC fólie. Podobne ako aj ďalšie dva malé otvory. V interiéry nájdete dve lavice. Obe sú úzke a nedajú sa použiť ako prične. Ustlať si musíme na udupanej hlinenej podlahe. Samozrejmosťou je použitie vlastnej karimatky a spacieho vaku. V prístrešku sa vcelku pohodlne vyspia dve až tri osoby. Okrem opísaného objektu môžeme na prenocovanie využiť aj ďalší prístrešok, ktorý sa nachádza pri rázcestí Laurín – sedlo.

Voda a okolie

Vodný zdroj sa v blízkosti nenachádza. Najbližšiu vodu nájdete vo vzdialenosti dva a pol kilometra. Z prístrešku sa musíte vydať po zelenej značke k rázcestiu Laurín – sedlo a ďalej pokračovať po červenej smerom k Sielnickej poľane. Po asi kilometri natrafíte na lúku a hneď vedľa prvej chaty nájdete pekne upravený prameň. Príroda v okolí prístrešku je zaujímavá, les tu má charakter pralesa. V širšom okolí nájdete známi Badínsky prales, dolinu Badínskeho potoka s Badínskym vodopádom a vrchom Hrádok s lokalitou hradiska. Nad Sielnickou dolinou sa nachádza taktiež v polohe Hrádok fortifikačná stavba. Severne od vrchu Laurín je po turistických značených trasách prístupné mimoriadne atraktívne jadro Kremnických vrchov s bájnym Velestúrom a chatou Hostinec.

Prístrešok pod vrchom Laurín 15/09/08 08:12 3 príspevky

Prístrešok Táborisko v sedle Tri kamene (U Tří kamenů) Odkedy som v roku 2007 objavil čaro Žalostínskej vrchoviny, chodievam sem veľmi rád. Páči sa mi tunajšia mäkko modelovaná krajina, kde sa striedajú lesy s lúkami posiatymi kopanicami. V jednej takejto osade mávam dosť často základný tábor, z ktorého vyrážam na viacdňové potulky. Počas jednej z nich som sa dostal do sedla Tri kamene. Tu, priamo v sedle, sa nachádza výborné miesto na táborenie. Okrem toho tu stojí menší prístrešok, ktorý rozširuje možnosť nocľahu v oblasti. 17/03/18 Anton Zahradník Biele Karpaty
Túra Žiar nad Hronom – Banská Štiavnica – Kozelník Pôvodne som tadiaľto vôbec nechcel ísť. V pláne som mal vander dakde inde, ďaleko a vysoko. Nakoniec ma ale súhra náhod a okolností prinútila zmeniť plány. A keďže sa Štiavnické vrchy nedávno stali mojím novým domovským pohorím, rozhodol som sa necestovať nikam a vyraziť si po známych aj menej známych chodníkoch v sopečných horách. 10/03/18 Anton Zahradník Štiavnické vrchy
Extra Nová rozhľadňa na Malom Lubíne Začiatkom januára som sa v rámci mojich hradologických aktivít dostal do oblasti Hornej Nitry. Tu som bádal po niekoľkých opevnených stredovekých lokalitách v okolí Nitrice a Zemianskych Kostolian. Obe sídla oddeľuje podcelok Strážovských vrchov – masív Drieňov, ktorým prechádza turistický chodník spájajúci Hornú Nitru s Vestonickou dolinou. Ja som sa po tomto chodníku presúval, no a na Malom Lubíne som „objavil“ novú rozhľadňu, o ktorej som doposiaľ nechyroval. Preto som sa rozhodol, zvesť o jej existencii rozšíriť medzi turistickú verejnosť. 07/03/18 Anton Zahradník Správy

Reportáž S Mišom Diviakom o citlivom hospodárení v lese Súčasťou Strednej odbornej školy lesníckej v Banskej Štiavnici sú aj školské lesy Kysihýbel, ktoré slúžia budúcim lesníkom na praktické vyučovanie. Vedúcim školských lesov je Mišo Diviak, lesník, učiteľ a náš dlhoročný autor. Prešli sme sa po zrekonštruovanom náučnom chodníku Kysihýbel a hovorili nielen o tom, ako sa hospodári v tunajších lesoch, ale aj v lesoch všeobecne. dnes Soňa Mäkká Reportáže
Túra Z Luhačovíc k Vlárskemu priesmyku Keď som písal príspevok z vlaňajšieho putovania Tri dni Valašskom z Luhačovíc do Ostravice a hľadal som prijateľnú formu záveru článku, zvolil som jeden slovný obrat. O trase, čo kamsi pokračuje a čo skadesi prišla. Bol to aj, ako som si následne uvedomil, určitý verejný prísľub. A záväzky je potrebné v slušnej spoločnosti plniť. Takže došlo aj na spoznanie neznámeho „skadesi“. Červenou značkou z Luhačovického Zálesí na východ, k juhovýchodnému rohu Valašska. včera Vladimír Mikuš Česko
Túra Od zubačky z Tisovca cez Fabovu hoľu do Michalovej Na Muránsku planinu sme sa s priateľkou vybrali, aby sme konečne preturistikovali celý víkend. Aj napriek tomu, že sme nemali k dispozícii auto, a museli sme sa na planinu dopraviť spojmi, sme nakoniec naplánovali dve pekné trasy, ktoré sme boli schopní prejsť za dva dni, s tým že sa vieme dostať v nedeľu domov. Do toho všetkého sme ešte zakomponovali parný vláčik, ktorý práve počas víkendu išiel trasu sedlo Zbojská – Tisovec a späť. Pre počasie nehlásili žiadne pekné vyhliadky, ale to nehlásili ani týždeň predtým v Tatrách, a mali sme z toho peknú túru. Ako sa ukázalo, na Muráni sa nám počasie pomstilo aj za predchádzajúci víkend. 13/10/19 Dominik Chňapko Muránska planina, Veporské vrchy

Prístrešok pod vrchom Laurín 15/09/08 08:12 3 príspevky
    • Kremnické vrchy, pod vrchom Laurín
    • 2 – 3 osoby
    • Celoročne, bez hospodára
    • Vo vzdialenosti 2,5 km po zelenej a červenej na Sielnickej poľane
    • Zelená z Badína (1,30 hod.) a od TIM Laurín sedlo (30 min.)