Rada

Ako plniť plynové kartuše

08.05.05
Asi každého turistu už napadla myšlienka plnenia kartuše. Však po jednom použití je obal ešte určite použiteľný a samotný plyn je rádovo lacnejší ako nová kartuša. V tomto článku priblížim spôsob aký používam pri plnení z klasickej 2kg bomby (Meva). Hneď na úvod však musím podotknúť, že je to na vlastné riziko. Výrobcovia to neodporúčajú.

Návod, ktorý som použil pre výrobu môjho prepúštacieho ventilu je k dispozícií na www.horal-fanda.com. Obsahuje aj technický výkres – rozmery sú optimalizované pre kartuše firiem Var a Coleman. S prepúštacím ventilom mám zatiaľ dobré skúsenosti. Neviem v akom pomere je propán s butánom miešaný, isto to však nie je pomer vhodný pre zimné obdobie (30/70). Avšak pre bežné trojsezónne použitie je to OK.

Okrem návodu na uvedených stránkach chcem upozorniť na techniku plnenia. Je potrebné si zistiť váhu prázdnej kartuše. Radšej plnenie niekolko krát prerušiť a na váhe kontrolovať množstvo pretečeného plynu. Pozor! Za žiadnych okolností neskúšaj kartušu naplniť na väčšiu ako pôvodnú hmotnosť. Z vlastných skúseností viem, že sa dá naplniť do kartuše viac. Je to však extrémne nebezpečné, pretože pri preplnenej kartuši a otvorení ventilu na variči dochádza k strhávaniu tekutého plynu a hrozí nebezpečie popálenia a výbuchu! Ak sa náhodou podarí kartušu preplniť, nasaď na ňu varič a bez zapálenia nechaj uniknúť prebytočný plyn. Ak na kartuši vidno akékoľvek znaky opotrebenia (hrdza, mechanické poškodenie), je múdre sa s ňou okamžite rozlúčiť a zbehnúť do obchodu pre novú. V bezchybnom stave kartuša zväčša znesie 4-5 plnení. Plnenie či vyprázdňovanie kartuše rob výhradne na voľnom priestranstve, bez blízkosti otvoreného ohňa, či zdroja iskrenia. Samotný prepúšťací ventil váži iba okolo 100g a tak je ho možné nosiť so sebou a kartuše si dopĺňať na cestách.

Cena za naplnenie kartuše je asi desatinová oproti kúpe novej v obchode.

Aký je tvoj názor na plnenie? Robíš to? Podeľ sa so svojimi skúsenosťami vo fóre. Odmietaš túto techniku? Nápíš nám svoje argumenty!

Ako plniť plynové kartuše 04/02/20 13:01 83 príspevkov

Správa Nový cykloturistický most cez Moravu pri Kopčanoch Dovoľujem si oznámiť turistickej a cyklistickej verejnosti, že nový most, spájajúci archeopark Mikulčice (Morava) a slovenskú časť predstavujúcu kostolík sv. Margity Antiochijskej pri Kopčanoch, je postavený a začína na ňom bežná prevádzka. 12/10/19 Boro Tomis Správy
Rada Čo má perie, všetko letí – detailne o páperovej výbave Používanie peria pri výrobe outdoorového vybavenia je dlhodobou záležitosťou. Perie spolu s kožušinou tvorilo základ pre vybavenie polárnikov, horolezcov a iných výprav do krajín mrazu a snehu. Dodnes je perie najlepšou „výplňou“ teplého oblečenia, ale hlavne spacích vakov, kde zabezpečuje dostatok izolácie (tepla) i pri najextrémnejších podmienkach. Orientovať sa v tom, aké perie tvorí náplň vášho spacáka, či oblečenia, by mohol pomôcť môj text. Rovnako by vám mohol pomôcť pri výbere či nákupe nového vybavenia. 31/07/19 Boro Tomis Začíname
Príbeh Pohľadnica Sedím v kuchyni pri okne a obzerám si pohľadnicu. Nenašiel som si ju v poštovej schránke, ale zastrčenú pod dverami svojho bytu. Akási pláž, pár hotelov a lodičky, ale to ma nezaujíma. Zaujíma ma text. „Pozdravujeme z dovolenky a tešíme sa na vás doma. Víno výborné, jedlo úžasné. Všetci sme v poriadku.“ Tak to mi naozaj stačí. Pohľadnica má len jednu malú chybu. Polovica, kde obvykle býva adresa, a aj vrch, kde je zvykom vytlačiť destináciu, chýba. Len akési číslo úplne dolu je to, čo hľadám. Nie že by bola pohľadnica vystrihnutá alebo začiernená, to nie. Je len z polovice materiálu strhnutá. Akoby vyšúchaná mokrým prstom, ale nevadí. Dobre viem, kto mi ju poslal, a dobre viem, odkiaľ je. Som veľmi šťastný. A asi nie som sám. 25/05/19 Boro Tomis Príbehy

Túra Gajdoš, Kamenná brána a Peprovec Na pravidelnej utorňajšej stretávke v Malom Bajkale som popisoval, ako sme s Ivanou označovali kopce pre nový OTO 24 vrcholov MK BSK. Keď som spomenul, že mienim ísť opäť v sobotu označiť ďalšie, bol som vyzvaný, aby som to ponúkol ako oddielovú akciu. Vzhľadom na to, že kamarátka Majka mala mať o 18-tej s Devínskym chrámovým zborom AD HOC vystúpenie v devínskom kostole a my sme ju nechceli zmeškať, vybral som tri kopce v okolí Zochovej chaty. dnes Miroslav Svítek Malé Karpaty
Recenzia Topánky Prabos Pular Opäť sa mi dostali do rúk (na nohy) topánky českého výrobcu Prabos, tentokrát model Pular – určený do tvrdších podmienok, s komínom takým vysokým, že som si pri prvom pohľade kládol otázku, či sa v krabici pod baliacim papierom neskrývajú čižmy. Na stránke výrobcu sa predávajú v čase písania recenzie za 191,60 € alebo 4 790,- Kč. V článku nájdete najprv popis, všeobecné skúsenosti a hodnotenia. Trpezlivých čitateľov so záujmom o detail čaká na konci ako príloha denník, kde som si zapisoval skúsenosti z rôznych vychádzok a túr. včera Pavol Timko Obutie
Túra Via Dinarica (2) – planina Bjelašnica Pokračujeme v našom balkánskom dobrodružstve po trase diaľkovej magistrály Via Dinarica. Prechádzame z pohoria Prenj na planinu Bjelašnica v centrálnej Bosne a Hercegovine. Ráno a skoré ranné plávanie v úplne príjemne teplej vode Boračko jezera asi prvý raz inšpirovali vedúceho zájazdu k novej Robovej prezývke Jezerin. Aby mal aj priezvisko, dodatočne ho skompletizoval na Močića. Z krstného mena aj z priezviska je jasné že prečo. 18/02/20 Robo Verseghy Svet