Prístrešok Prístrešok pod Hrabom

Odľahlé Bukovské vrchy v severovýchodnom cípe krajiny sú pre väčšinu z nás nepochybne Terra Incognita. Priateľ internet síce pozná mnohé trasy, zaujímavosti, miesta na bivak, aj na fotenie – no stále je to málo v porovnaní s vychytenejšími pohoriami Slovenska. Počas tohtoročného leta som mal možnosť na pár dní nazrieť do tváre tohto podmanivého kraja a tak rád pridám malú čiarku do mapy pre ďalších cestovateľov.

Na modrej značke vedľa smerovníka Pod Hrabom za bývalou obcou Ruské. Križovatka turistických a cykloturistických trás.
470 m n. m.
núdzový vo vlastnom spacom vaku na izolačnej podložke
bez hospodára
Dalšie info
Nepatrí medzi oficiálne táboriská v NP Poloniny

Kde zložiť hlavu?

S výnimkou ostrovčekov okolo obývaných obcí spadá celá slovenská časť Bukovských vrchov do pôsobnosti Národného parku Poloniny. Na jeho území sa teda treba riadiť návštevným poriadkom. Ten tu vyhradzuje turistom len dve miesta na bivakovanie: Sedlo pod Čierťažou a Ruské Sedlo.

V prípade nepriazne počasia, či iných komplikácií na túre však akiste dobre poslúži prístrešok priamo pri smerovníku modrej značky Pod Hrabom (470 m n.m.) za bývalou obcou Ruské. My sme naň natrafili počas cyklotúry z Runiny, odkiaľ sa k nemu dá pešo prejsť za jeden a pol až 2 hodiny cez sedlo Zálomy. Hodinu a pol chôdze je vzdialené aj Ruské Sedlo na poľskej hranici, rovnako tak vodná nádrž Starina dolu opustenou dolinou Cirochy.

Objekt prístrešku a jeho areál

Novší drevený prístrešok bol postavený ako miesto na oddych na okraji malého ovocného sadu vedľa cesty. Stavba s obdĺžnikovým pôdorysom o rozmeroch cca 2,5 krát 4 metre má tri steny čiastočne otvorené a nemá vytvorený podkrovný priestor (škoda...). Celý interiér vypĺňa dlhý masívny stôl a tri postranné úzke lavice. Po ich preskupení sa tu pohodlne vyspia traja turisti. Strecha je pokrytá kvalitnou asfaltovou krytinou a určite nepremokne. Iná vec sú spomínané otvorené časti bočných stien.

Pred chatkou je udržiavané ohnisko, obkolesené lavičkami a na opačnej strane výdatná krytá a uzatvárateľná studnička. Voda je odborne odskúšaná – nepreháňa :-) Naozaj príjemné miesto na krátky relax dotvára estetická zastrešená infotabuľa národného parku, opatrená novými smerovými tabuľkami turistických a cykloturistických trás. Ak vás tiež zaujme namaľovaná koncová značka žltej trasy, ktorej tu chýba osadená tabuľka - vedzte, že ide o cyklotrasu vedenú po asfaltovej ceste z Topole proti prúdu potokov Ulička a Pľaša až sem.

Čo máme v okolí

Prístrešok stojí na konci smutne známeho údolia rieky Cirochy, na ktorej bola v rokoch 1981 – 88 vybudovaná najväčšia nádrž pitnej vody v strednej Európe - Starina. Z tohto dôvodu bolo nutné do roku 1980 kompletne vysídliť 7 obcí s viac ako 3500 obyvateľmi. Viac o tomto významnom zásahu do krajiny a života ľudí si môžete prečítať napríklad tu alebo tu. Dnes je toto unikátne územie zaujímavé aj projektom založenia stabilnej, voľne žijúcej populácie zubra hrivnatého v slovenských Karpatoch. V prístrešku vás teda pri troche šťastia môže prekvapiť vskutku neočakávaná vzácna návšteva.