Prístrešok pod Hrabom

27.09.08
Odľahlé Bukovské vrchy v severovýchodnom cípe krajiny sú pre väčšinu z nás nepochybne Terra Incognita. Priateľ internet síce pozná mnohé trasy, zaujímavosti, miesta na bivak, aj na fotenie – no stále je to málo v porovnaní s vychytenejšími pohoriami Slovenska. Počas tohtoročného leta som mal možnosť na pár dní nazrieť do tváre tohto podmanivého kraja a tak rád pridám malú čiarku do mapy pre ďalších cestovateľov.

Kde zložiť hlavu?

S výnimkou ostrovčekov okolo obývaných obcí spadá celá slovenská časť Bukovských vrchov do pôsobnosti Národného parku Poloniny. Na jeho území sa teda treba riadiť návštevným poriadkom. Ten tu vyhradzuje turistom len dve miesta na bivakovanie: Sedlo pod Čierťažou a Ruské Sedlo.

V prípade nepriazne počasia, či iných komplikácií na túre však akiste dobre poslúži prístrešok priamo pri smerovníku modrej značky Pod Hrabom (470 m n.m.) za bývalou obcou Ruské. My sme naň natrafili počas cyklotúry z Runiny, odkiaľ sa k nemu dá pešo prejsť za jeden a pol až 2 hodiny cez sedlo Zálomy. Hodinu a pol chôdze je vzdialené aj Ruské Sedlo na poľskej hranici, rovnako tak vodná nádrž Starina dolu opustenou dolinou Cirochy.

Objekt prístrešku a jeho areál

Novší drevený prístrešok bol postavený ako miesto na oddych na okraji malého ovocného sadu vedľa cesty. Stavba s obdĺžnikovým pôdorysom o rozmeroch cca 2,5 krát 4 metre má tri steny čiastočne otvorené a nemá vytvorený podkrovný priestor (škoda...). Celý interiér vypĺňa dlhý masívny stôl a tri postranné úzke lavice. Po ich preskupení sa tu pohodlne vyspia traja turisti. Strecha je pokrytá kvalitnou asfaltovou krytinou a určite nepremokne. Iná vec sú spomínané otvorené časti bočných stien.

Pred chatkou je udržiavané ohnisko, obkolesené lavičkami a na opačnej strane výdatná krytá a uzatvárateľná studnička. Voda je odborne odskúšaná – nepreháňa :-) Naozaj príjemné miesto na krátky relax dotvára estetická zastrešená infotabuľa národného parku, opatrená novými smerovými tabuľkami turistických a cykloturistických trás. Ak vás tiež zaujme namaľovaná koncová značka žltej trasy, ktorej tu chýba osadená tabuľka - vedzte, že ide o cyklotrasu vedenú po asfaltovej ceste z Topole proti prúdu potokov Ulička a Pľaša až sem.

Čo máme v okolí

Prístrešok stojí na konci smutne známeho údolia rieky Cirochy, na ktorej bola v rokoch 1981 – 88 vybudovaná najväčšia nádrž pitnej vody v strednej Európe - Starina. Z tohto dôvodu bolo nutné do roku 1980 kompletne vysídliť 7 obcí s viac ako 3500 obyvateľmi. Viac o tomto významnom zásahu do krajiny a života ľudí si môžete prečítať napríklad tu alebo tu. Dnes je toto unikátne územie zaujímavé aj projektom založenia stabilnej, voľne žijúcej populácie zubra hrivnatého v slovenských Karpatoch. V prístrešku vás teda pri troche šťastia môže prekvapiť vskutku neočakávaná vzácna návšteva.

Prístrešok pod Hrabom 29/09/08 00:38 4 príspevky

Prístrešok Pozorovateľňa vtáctva Duna Počas leta 2016 sa objavila na brehu Dunaja pri zdrži Hrušov zvláštna stavba. Jej oblé tvary podobné vtáčiemu krídlu priťahujú pohľady všetkých cyklistov a korčuliarov na hrádzi. Kto podíde bližšie, dozvie sa z plagátov na jej stenách, že ide o netypickú, dizajnovú pozorovateľňu vodného a sťahovavého vtáctva. Je výsledkom bilaterálneho projektu Fakulty architektúry STU v Bratislave v spolupráci s Bergen School of Architecture, ktorého súčasťou boli aj workshopy, kde návrh pozorovateľne postupne vznikal. Napohľad útla a útulná stavba poskytuje nielen výhľad zo strešnej obliny, ale aj prístrešie, tieň a pohodlie na oddych či opaľovanie s výhľadom na riečne ostrovy plné života. 08/10/16 Matúš Morong Podunajsko
Predstavenie Panorámy do vrecka – aplikácia PeakFinder Earth Konečne je to tu. Jeseň upratuje v plnom chvate. Novembrové severáky zhadzujú posledné lístie zo stromov, vzduch sa mrazivo vyčistil a hmyz kape v celých húfoch. Výhľady sa zrazu rozšírili z najbližších zaparených grúňov cez pol Slovenska. O chvíľu príde zima a Hiking galériu opäť zaplníme fotkami bielych Tatier zo vzdialených pahorkov a Fatier. Ideálny čas na... áno, na túru! A ešte na predstavenie jednej mobilnej aplikácie, ktorú si zapínam čoraz častejšie. PeakFinder (Hľadač vrcholov) razom spraví experta na panorámy aj z "nevedka", pre ktorého je Inovec len syr a pletie si Veľkú s Malou. 11/11/15 Matúš Morong Navigácia
Recenzia Prabos Tundra GTX Značku Prabos som mal donedávna podvedome spätú len s ponukou ARMY-shopov a výstrojom silových zložiek. Až nedávno publikovaný PR článok upriamil moju pozornosť na produktový rad Prabos Profi, v ktorom firma ponúka pestrú paletu trekingových topánok. Nálepka Made in Czech Republic ma prinútila pohľadať aj nejaké ohlasy na webe. Zisťujem tak, že domáci výrobca má svoju históriu a fanúšikov aj medzi turistami. Ponuku na vyskúšanie páru s označením Tundra GTX som nemohol odmietnuť. 06/05/15 Matúš Morong Obutie

Reportáž S Mišom Diviakom o citlivom hospodárení v lese Súčasťou Strednej odbornej školy lesníckej v Banskej Štiavnici sú aj školské lesy Kysihýbel, ktoré slúžia budúcim lesníkom na praktické vyučovanie. Vedúcim školských lesov je Mišo Diviak, lesník, učiteľ a náš dlhoročný autor. Prešli sme sa po zrekonštruovanom náučnom chodníku Kysihýbel a hovorili nielen o tom, ako sa hospodári v tunajších lesoch, ale aj v lesoch všeobecne. dnes Soňa Mäkká Reportáže
Túra Z Luhačovíc k Vlárskemu priesmyku Keď som písal príspevok z vlaňajšieho putovania Tri dni Valašskom z Luhačovíc do Ostravice a hľadal som prijateľnú formu záveru článku, zvolil som jeden slovný obrat. O trase, čo kamsi pokračuje a čo skadesi prišla. Bol to aj, ako som si následne uvedomil, určitý verejný prísľub. A záväzky je potrebné v slušnej spoločnosti plniť. Takže došlo aj na spoznanie neznámeho „skadesi“. Červenou značkou z Luhačovického Zálesí na východ, k juhovýchodnému rohu Valašska. včera Vladimír Mikuš Česko
Túra Od zubačky z Tisovca cez Fabovu hoľu do Michalovej Na Muránsku planinu sme sa s priateľkou vybrali, aby sme konečne preturistikovali celý víkend. Aj napriek tomu, že sme nemali k dispozícii auto, a museli sme sa na planinu dopraviť spojmi, sme nakoniec naplánovali dve pekné trasy, ktoré sme boli schopní prejsť za dva dni, s tým že sa vieme dostať v nedeľu domov. Do toho všetkého sme ešte zakomponovali parný vláčik, ktorý práve počas víkendu išiel trasu sedlo Zbojská – Tisovec a späť. Pre počasie nehlásili žiadne pekné vyhliadky, ale to nehlásili ani týždeň predtým v Tatrách, a mali sme z toho peknú túru. Ako sa ukázalo, na Muráni sa nám počasie pomstilo aj za predchádzajúci víkend. 13/10/19 Dominik Chňapko Muránska planina, Veporské vrchy

Prístrešok pod Hrabom 29/09/08 00:38 4 príspevky
    • Na modrej značke vedľa smerovníka Pod Hrabom za bývalou obcou Ruské. Križovatka turistických a cykloturistických trás.
    • núdzový vo vlastnom spacom vaku na izolačnej podložke
    • bez hospodára
    • výdatná studnička vedľa objektu