Z Uhlísk do Banskej Štiavnice po červenej

11.05.05

Túru začíname v dedinke Uhliská - od autobusovej zastávky po modrej značke sa po krátkom stúpaní (15 min) dostaneme k sedlu Lachtriská, kde sa križuje modrá a červená značka. Pokiaľ si chceš trasu naplánovať cez Hike planner zadaj, prosím, ako začiatok trasy práve Sedlo Lachtriská, vzhľadom k tomu, že obec Uhliská zatiaľ nie je v databáze. Pokračujeme teda už po červenej značke a vchádzame do lesíka.

Asi po 1 hodine sa dostaneme do obce Vysoká. V jej blízkosti sa nachádza skala s vyrytými rímskymi číslicami údajne z čias tureckých nájazdov (mimo značenia). Trasa pokračuje po asfaltke (5 km), premávka však nebýva hustá... Z tohto úseku sú možné vyhľady napr. do Pukanca, Kopaníc. Pomaly sa dostávame k prvému z jazier - k Richňave, ktorá je obklopená množstvom chatiek s možnosťou občerstvenia (penzión, salaš).

Pri Richňave odbočíme doprava (10-15 min stúpanie), na svah na ktorom bol kedysi zrejme lyžiarsky vlek. Aj odtiaľto je veľmi pekný výhľad na okolie. Vzhľadom k tomu, že je to otvorené priestranstvo treba dať zvláštny pozor na značenie. Ako orientačný bod poslúži vysielač, ktorý treba mať po pravej ruke a byť od neho zhruba 200 m. Značka je na malom stĺpiku. Zhruba odtiaľto je vidieť už aj na Počúvadlianske jazero. Pokračujeme teraz už klesaním opäť asi 15 min. Dostaneme sa k lesíku za ktorým odbáčame vľavo až sa dostaneme na sedlo Krížna (v Hike planneri uviesť „Krížna“).

Pokiaľ sa ti chce - odbočením na žltú značku sa po 1,5 km dostaneš k Počúvadlu. Prejdením cez cestu a pokračovaním po červenej značke na krátkom úseku súbežne s modrým značením sa dostávame k ďaľšiemu sedlu Pod Pinkovým vrchom (v HP „Pinkov vrch“). Cestička je veľmi príjemná hoci miestami zatarasená vyvrátenými stromami.

Asi po 2 km prichádzame k druhému z jazier s názvom Evičkino jazero, ktoré už je v obci Štiavnické Bane. Štiavnické Bane sú starou baníckou osadou s množstvom starých domov, chalúpok a niekoľkými technickými a historickými objektami (kaplnky, kostol, šachty, sochy). Za kostolom je ostrá zákruta vpravo, po chvíli pretneme hlavnú cestu a znovu vojdeme do lesíka, paralelne s našou trasou vedie aj hlavná cesta do Banskej Štiavnice.

Z lesíka vyjdeme na asfaltku (bez premávky) a po nej sa dostaneme k najväčšej "pecke" z celej túry - jazeru Klinger. Rozlohou síce neveľké ale farbou úchvatné. Videl som ho prvýkrát a doteraz žasnem nad jeho farbou a okolím. Ak ste videli film Poklad na striebornom jazere (nakrúcané v NP Plitvické Jazerá, Chorvátsko), tak práve jazero Klinger mi ho veľmi pripomína. Od jazera Klinger sa cez krásny lesík, z ktorého je vidieť Nový zámok aj Kalváriu pomaly (asi 20-30 min) dostaneme na námestie v Banskej Štiavnici. Ku križovatke odkiaľ chodia autobusy je to ešte asi 1,5 km.Ja som celý úsek prešiel zhruba za 7 hod. vrátane prestávok, hľadania značiek :) a fotenia.

Poznámka: Značenie na celej túre je celkom dobré aj viditeľné, ale vzhľadom k niekoľkým ostrým zákrutám odporúčam vziať si so sebou mapu.

Z Uhlísk do Banskej Štiavnice po červenej 19/08/06 21:21 6 príspevkov

Túra Z Uhlísk do Banskej Štiavnice po červenej Banská Štiavnica patrí k mimoriadnym mestám na Slovensku. Svedčí o tom aj jej záznam v zozname UNESCO. Jej okolie je bohaté na vodné nádrže (tajchy), ktoré boli vybudované s cieľom využitia vodnej sily na pohon banských strojov. Táto túra so začiatkom v Uhliskách povedie pri niektorých z nich. Ak ťa okrem toho dokážu očariť zelené pasienky, lemované rozkvitnutými čerešňami je táto túra práve pre teba. 11/05/05 Norbi Varga Štiavnické vrchy

Túra Markušovský skalný hríb a Šikľavá skala Spiš, nádherná rázovitá oblasť obkolesená navôkol množstvom historických a turistických pamiatok i zaujímavostí. Na jeho území sa nachádzajú Vysoké i Belianske Tatry, Pieniny, Levočské vrchy, Branisko, časť Volovských vrchov a Slovenský raj. Destinácie s množstvom hradov a ich zrúcanín, starobylých miest, múzeí, ale aj iných čarovných zákutí, ktoré môže turista uvidieť v čarokrásnej prírode. dnes Marián Jaššo Volovské vrchy
Beh Cesta hrdinov SNP za 12 dní – Kráľova hoľa Na vysielači na Kráľovej holi je tradične napichnutý čierny mrak ako spečené Marshmallow na špajli. Vychádzame na najvyšší bod a Miki navrhuje, aby sme si na chvíľu oddýchli vnútri v domčeku. Schovávame sa dnu pred pľušťou, jedna dvojica tu už sedí a tiež sa zohrieva. Naťahujem si nohy, jem, pozerám na hodinky. Vyšli sme to za 1:55 hod, turisticky je to na 3:10. včera Júlia Batmendijnová Slovensko
Búda Prístrešok a búda pred Čuntavou Okolie Čuntavy poskytuje dostatok možností na úkryt pred nepriazňou počasia alebo k núdzovému prenocovaniu. K týmto možnostiam môžeme pripojiť aj dva drevené objekty pri turistickom smerovníku „Pred Čuntavou.“ Obe ležia len pár metrov od seba a nachádzajú sa hneď pri turistickom chodníku. včera Gabriela Ferencová Slovenský raj, Stolické vrchy, +

Z Uhlísk do Banskej Štiavnice po červenej 19/08/06 21:21 6 príspevkov
    • Štiavnické vrchy (CHKO Štiavnické vrchy)
    • jar
    • 25.04.2005
    • kde-tu bufet pri jazerách, prípadne od ľudí čo bývajú v ich okolí