Rada Balenie podľa Bora

Pred asi piatimi rokmi ma moja situácia donútila zamyslieť sa nad tým, ako sa budem ďalej túlať po horách. Batoh sa mi totiž zdal stále ťažší a ťažší a pretože sa mi nepodarilo ubrať na rokoch a ani na váhe, bolo treba túto situáciu vyriešiť. Hoci som nikdy nebol tzv. nosič kredencov, predsa aj batoh o váhe cca 18-20 kg sa stal pre mňa už veru riadnou záťažou a ja som funel ako starý medveď. A tak som si všetko poriadne premyslel, trochu zainvestoval a výsledok sa dostavil. Moja 3-4 dňová výbava na jarné a letné túlanie váži teraz 12-14 kg a ten rozdiel je naozaj veľmi dobre cítiť.

Čo som teda zmenil: kúpil som si perový spacák Ferrino Duvet 900, ktorý je po zbalení neuveriteľne malý a pri svojej váhe 900 g neuveriteľne teplučký, k tomu som pridal samonafukovaciu karimatku Ferrino Superlite Mummy, ktorá síce je o trošičku ťažšia ako stará penovka, avšak šetrí moje boľavé bedrové kĺby a ja už sa nebudím v noci od bolesti, a objemovo je polovičná, a kúpil som si aj ľahučkú vetrovku Storm od HUMI ušitú z 40 g Pertexu, ktorá ma ochráni pred vetrom a je zbaliteľná do maličkého šúľku. Vynechal som niektoré náhradné oblečenie, nádoby a pod. a vylúčil veci, ktoré som takmer nikdy nepotreboval a nosil ich len „pre istotu“. Nakoniec som za dobré chovanie dostal od Hikingu nový batoh Pinguin Activent 46l a tam teraz nosím nasledujúce veci, ktoré môžete vidieť na fotkách:

1. Spacák Ferrino Lightec Duvet 900
2. Karimatku Superlite Mummy
3. Bavlnenú vložku do spacáku (nie vždy)
4. Vlastnoručne ušitý návlek zo šustiakoviny, do ktorého večer vkladám karimatku aj zo spacákom
5. Tropiko z Áčka (namiesto stanu)
6. Pláštenku Tatonka
7. Vetrovka Storm
8. Hliníkovú krabicu na potraviny
9. Ešus (len jednu nádobu)
10. Hrnček, lyžicu a nôž
20. 1,5 l PET-ku s vodou
21. Ortézu na koleno

Ako sa balím

Prepážku medzi komorami mám rozopnutú, pretože tak sa dá batoh lepšie „natlakovať“ a večer aj tak potrebujem všetko z batohu. Do spodku ide spacák, karimatka s návlekom, vložka do spacáku, tenučké nohavice (na jednej fotke sú zbalené a zastrčené do hrnčeka), ponožky, bavlnené tričko, trenírky a podľa počasia niekedy aj pláštenka. To je tzv.prvé poschodie. Do druhého poschodia ide na chrbát na plocho zložené tropiko z Áčka, na to hliníková krabica s jedlom a ešus, v ktorom je plynová kartuša utesnená vreckom s čajom a cukrom a nejakou polievkou v sáčku, hrnček naplnený tiež nejakým jedlom, chlieb (600-700 g), sveter a bunda.

Do vrchlíku balím: do vnútornej časti taštičku s hygienou a liekmi, telefón, varič. Do vrchnej kapsy ide peňaženka, malý statív na foťák, mapy, tatranky, cukríky. Nôž, lyžica, tuba prvej pomoci a prípadne aj ťapka s povzbudzovačom sú v jednej bočnej kapse a 1,5 l PET-ka s vodou je pripnutá zvonku na druhej strane. V tube prvej pomoci mám malú baterku, zápalky, piráta a brezovú kôru.

Na sebe mám oblečené odopínacie nohavice, moirové tričko, košeľu (len než sa zahrejem na teplotu), čapicu, foťák na opasku a šatku prevlečenú cez očko popruhu a samozrejme topánky. Sandále nenosím, iba ak viem, že budeme spať na chate, tak si beriem úplne ľahučké penové šľapky na prezutie do chaty. Čelovku nenosím.

Na noc si obliekam do spacáku bavlnené tričko, tenučké nohavice a ak je chladnejšie, aj rezervné ponožky. Toto tričko a ponožky tiež použijem pri návrate verejnými dopravnými prostriedkami do civilizácie, aby som náhodou nebol vylúčený z prepravy.

Ako som už uviedol, s takouto výbavou si úplne stačím od jari do jesene a iba v prípade turistiky dlhšej ako tri dni si priberiem ešte jedny ponožky, trenírky a viacej potravín. Bežne však môj batoh má cca 12 kg. A to už sa naozaj dá nosiť bez problému.