Túra Rohuľa s útulňou i rozhľadňou

Vrch Rohuľa, 595 m n. m., sa nachádza v Ondavskej vrchovine na východnom Slovensku. Ponúka na odpočinok útulňu a na pekný výhľad vyhliadkovú vežu. Ide o kratšiu, ale zaujímavú túru s ostrým stúpaním. Široký panoramatický pohľad z rozhľadne však stojí za námahu.

1 deň
leto – 2008
Ondavská vrchovina
10 minút chôdze po modrej značke (smer Belejovce) na SZ od vrcholu Rohuľa
turistická útulňa na Rohuli
Svidník - Nižná Jedľová (autobus)
» č.1116 Dukla, Medzilaborce (1:50.000)

Svidník – Hrabníky – agroletisko nad Nižnou Jedľovou – Na Čele – Malá Rohuľa – Rohuľa a späť

Turistika na Slovensku je úžasná aj vďaka tomu, že každý kút prírody ponúka niečo krásne. S bratom sme sa preto rozhodli, že v jednu prázdninovú nedeľu nikam nepocestujeme, ale pôjdeme na túru v našej rodnej Ondavskej vrchovine.

Keďže nejde o dlhú túru, vydávame sa na ňu až po obede s plnými žalúdkami. Výstup sa začína v obci Nižná Jedľová. My sme však z vedľajšieho Svidníka, preto vyrážame odtiaľ. Cez miestne letisko sa spúšťame lúkami do Nižnej Jedľovej. Pri starej hnojárni za dedinou sa napájame na modrú turistickú značku.

Je veľmi horúco, kráča sa nám ťažšie. V úvode nás víta strmé stúpanie na Malú Rohuľu. To však nie je nič oproti tomu, čo príde asi po dvadsiatich minútach chôdze. Tomu vravím extra stúpanie. Našťastie je krátke a zvládame ho za dvadsaťpäť minút. Cestou nepohŕdame ani lesnými černicami, ktoré príjemne osviežujú a rastú v hojnom počte.

Na vrchole si konečne vydýchneme. Našu pozornosť ihneď upúta vyše desať metrov vysoká vyhliadková veža. Jej predchodcom v 60. rokoch bola meračská veža slúžiaca geodetickým a kartografickým účelom.

Najprv sa však vyberieme prezrieť útulňu. Rozkošná koliba má aj pôjd, takže pri vyššej návštevnosti poskytne nocľah mnohým. Vo vnútri sa okrem lavíc a stolov nachádza aj piecka a nad celou miestnosťou bdie svätý obrázok. Pri útulni sa nachádza aj veľké ohnisko, ba aj stôl so sedením.

V návštevnej knihe čítame, že niektorým turistom sa z veže podarilo zazrieť až Tatry. Je to možné, pretože výhľadovú ružicu tvoria Poloniny, Sninský kameň, Vihorlat, Slanské vrchy, Makovica, Čergov, Stebnická Magura, Stavok a Tatry. Vydávame sa teda preskúmať, čo dnešné počasie ponúkne nám.

Driapeme sa na rozhľadňu, ktorá sa mi momentálne zdá prevysoká. Po zdolaní štyroch rebríkov sme hore a naskytá sa nám nádherný pohľad. Okolité dediny, lesy i Čierna hora a vrchol jej rozhľadne. Pekné slnečné počasie, čerstvý vzduch, krásna panoráma. Dole sa nám veru nechce. Asi po trištvrte hodiny zliezame a ideme doplniť zásoby vody v lesnej studničke, ktorá je vzdialená iba desať minút chôdze po turistickom chodníku.

Na cestu späť sa vydávame tou istou trasou. Zostup je síce veľmi rýchly, ale namáhavý, keďže klesanie je ostré. V Nižnej Jedľovej sme už po polhodine.

Ďalším variantom výstupu na Rohuľu je modrá turistická značka z obce Belejovce s trvaním výstupu päťdesiat minút.

Nie všetky turistické chodníčky na Slovensku sú mohutne navštevované. Všetky však vedú na krásne miesta, tak ako aj tie v Ondavskej vrchovine.