Búda Búda nad Liptovskou Tepličkou

Krajina v okolí Liptovskej Tepličky je veľmi malebná. O tom hádam nemusím nikoho presviedčať. Pokiaľ sa sem vyberiete na túru, buď využijete ubytovacie zariadenia v obci, alebo prespíte v niekoľkých bývalých senníkoch nad dedinou. Jeden z nich, ktorý je situovaný najbližšie k obci, vám v tomto článku opíšem.

Nízke Tatry - severovýchodná časť, nad Lipt. Tepličkou
1260 m n. m.
5 – 7 osôb
Celoročne, bez hospodára
Bez vodného zdroja
Spojenie
Žltá značka: z rázc. Pod Soľankou (dol. Čierneho Váhu) – 2.30 hod., z Panskej hole po žltej – 1 hod., z Lipt. Tepličky po modrej a žltej – 1 hod
Dalšie info
Pekné okolie, výhľady, signál GSM, v zime lyžiarske stredisko

Búda, bývalý senník, sa nachádza v severovýchodnej časti Nízkych Tatier, nad obcou Liptovská Teplička, približne jeden kilometer južne nad Sedlom pod Doštiankou. V tesnej blízkosti prechádza žltá značka, ktorá sem vedie z doliny Čierneho Váhu a z Panskej hole. Stavbu nemôžete minúť, hneď vedľa stojí vrcholová stanica lyžiarskeho vleku. Prístup je jednoduchý, z Liptovskej Tepličky ideme po modrej do Sedla pod Doštiankou, kde sa napojíme na žltú. Pokračujeme ešte asi tisíc metrov smer Panská hoľa a pri vrcholovej stanici vleku natrafíme na búdu. Výstup trvá približne jednu hodinu. Z doliny Čierneho Váhu, od rázcestia Pod Soľankou, po žltej značke, trvá cesta asi dve a pol hodiny. Z Panskej hole približne hodinu. Neďaleko vrchu Doštianka sa nachádza podobná búda. Južne pod Panskou hoľou zase salaš. Oba objekty môžeme taktiež využiť na prenocovanie.

Opis objektu a možnosti nocľahu

Objekt predstavuje jednoduchá drevená zrubová stavba o rozmeroch približne 3 x 4,5 m, ktorá je zastrešená šindľovou strechou. V interiéri nenájdete žiadne zariadenie. Podkrovie nie je vybudované, na spanie slúži podlaha z udupanej hliny. Vnútro je osvetlené výlučne cez vstupný otvor. Dvere tu neexistujú. Stavba pojme päť až sedem osôb, ktoré sa tu pohodlne vyspia na karimatkách vo vlastných spacích vakoch. Stavba nezateká, špáry v stenách sú dobre utesnené. Jedinou nevýhodou je absencia dverí.

Voda a okolie

Vody tu niet. Najbližší prameň sa nachádza tesne pred horným koncom Liptovskej Tepličky (žltá, modrá – cca 45 min.). V tejto obci nájdete rezerváciu ľudovej architektúry s charakteristickými terasovitými políčkami. Sú tu stravovacie a ubytovacie služby, v zime lyžiarske stredisko. Priamo od búdy sa otvárajú veľmi pekné pohľady na Vysoké Tatry, Kozie chrbty, Levočské vrchy a Kráľovu hoľu. Veľmi pekná je aj oblasť blízkej Panskej hole.