Diskusná téma smerovníky Chcel by som sa dotknúť uvádzania časov na smerovníkoch. Často navštevujem oblasť Ďumbier-Dereše. Neviem pochopiť príslušné organizácie, čo majú na starosti smerovníky v uvedenej oblasti. Hlavne trasa: modrá značka Rázcestie pod Krupovou hoľou-Kosodrevina s vyznačením času 50 minút, opačne 1 hodina. Skúsil som to spraviť. Ale to je už beh. Tu však ide o to, že smerom od lanovky idú zástupy ľudi s tým, že za chvíľu budú na Štefáničke. Idú s deťmi, naľahko. Jedná sa pritom o terén kamenistý, pre netrénovaných, náročný. Toto vyznačenie času je v podstate nebezpečné. Mnoho ľudí, ktorí boli v polovici trasy, po mojej informácii koľko majú ešte na chatu, sa vrátilo. Je to vysokohorské prostredie a takáto informácia môže doslovne ohroziť zdravie ľudí neznalých túto trasu. Ono sa nejedná len o túto časť magistrály, ale celá magistrála má vôbec divné časy uvedené na smerovníkoch. Napr. Krížske sedlo - Búda (45 mninút). Skúste to. A keď idete z hrebeňa s báglom a chcete chytiť posledný autobus, tak sa môžete dostať len do problémov. Neviem, či to vyhovuje i Horskej službe a neuvedomujú si, že prevencia je lepšia ako už asistencia pri úrazoch alebo vysileniach. 23/08/10 Dano Slovenské hory Nahlásiť adminom zobraz: naopak, len posledný týždeň, ďalšie
P.S. Ad peter61: už tam majú mesiac môj podnet ohľadom nelegálneho prechádzania koľají v mníchovej Lehote a značenia na zelenej nad trenčínom smer brúsne a doteraz žiadna odpoveď...keď sa vrátim z SNP-čky, napíšem im. 18/07/20 22:02 samkoh
Ďalšie 3 postrehy z SNP-čky:
1. smerovník Pri hornej porube, hradská, ktorý je uvádzaný na SNP-čke minimálne od trenčianskych Teplíc a Zliechova, neexistuje!
2. A nedajte sa pomýliť údajom na smerovníkoch v hornej Porube, za hôrkou a v sedle palúch, ktoré svorne tvrdia, že na rázcestí Nad Hornou Porubou je bus. Z pohľadu do hikeplannera ako aj z reálnej znalosti miesta musí byť každému jasné, že bus sa tam nedostane- je to rázcestie 2 strmých úzkych chodníčkov vysoko v lese pod skalami.
3. Ešte stále to nešťastné okolie Vápča: Napriek tomu, že názvy najbližších smerovníkov na červenej a modrej na rázcestí Nad Hornou Porubou sú do slova a do písmena rovnaké vrátane uvádzaného značkového času, ide o 2 rôzne miesta a navyše červená smer Trenčianske Teplice má na tamojšej smerovke výrazne nesprávne určenú nadmorskú výšku ďalších rázcestníkov - 410 m v -hornej porube, bus a rázcestie Pri Hornej Porube, hradská tam píšu s nadmorskou výškou 415 m. Reálne ak by aj 410 m červenej v hornej porube sedelo, miesto, kde má byť smerovník pri hornej porube, hradská, je výrazne vyššie- údaj z hikeplanneru 525 metrov by zhruba sedel...
18/07/20 21:55 samkoh
@ 12.7.2020 23,17 Samkoh:
sem s tým : znacenie@kst.sk
kst.sk/…/znacenie-organizacia-132
13/07/20 08:30 Peter61
Zopár aktuálnych postrehov k smerovníkom na SNP-čke v úseku Devín-dobrá voda:
1. Nejaký šikovník otočil smerovky žltej smer Klčovanice a zelenej smer Sakrakopec-Sv.Jur na Bielom Kríži. Žltá ukazuje smerom do lesa medzi modrú smer Rača a zelenú smer Sakrakopec; správne treba ísť po červenej smer kamzík a po pravej strane je cca. po 3 minútach pri ďalšom smerovníku neprehliadnuteľná odbočka doprava. Ale pásové značenie je tam celý čas v poriadku. Zelená ukazuje úplne nesprávne smer na lúku ku včelínu a na prvom úseku úplne chýba aj pásové značenie! Správne treba ísť popri novej horárni asi 50 m po žltočervenej smer Pezinská Baba/Svätý Jur, a pri prvej príležitosti odbočiť ešte stále bezo značky doprava dole po ceste vedľa ohrady a následne pod ohradou na križovatke doľava skoro po vrstevnici. Modrá smerovka smer medené hámre už je na svojom mieste správne otočená.
2. Zaujímavé porovnanie: V Sološnickej doline na dolnom rázcestí(odbočka na Vápennú) sú ešte plne zachovalé smerové tabuľky žltej z 1978. Človek prejde polhodinu na rázcestie Pod Malou Vápennou a tam si červenú tabuľku smer Sološnická dolina z 2005 už aspoň z tretiny strom ohlodal...
3. Na nameranie 17 minút po červenej z vápennej na mesačnú lúku asi fakt doviezli kamzíka :) aj podľa hikeplanneru je to 1,4 km, takže ani bežným krokom 4 km/h to človek nestíha; a pritom je to z 85% úzky traverz po skalnatom chodníku, kde si človek musí dávať pozor na každý krok aj bez záťaže..
25 minút rovnakej značky v opačnom smere mi tiež nepríde oveľa reálnejšie...
4. smerom na duklu sa čas na mon repos(pritom je to významný turistický bod) prvý krát objaví až na kubašovej, čo je z tejto strany posledný smerovník pred mon reposom :( aspoň na vápennej by ten mon repos mohol byť spomenutý namiesto menej významných breziniek, chaty či amonovej lúky(alebo dokonca sedla uhliská?!)
5. Na amonovej lúke už zostal len cyklistický smerovník; smerom od devína nie sú ani šípky upozorňujúce na rozdelenie značiek na križovatke 5 ciest, z ktorých po 4 ide nejaká značka...
6. Pod čiernou skalou chýba žltá smerovka na čiernu skalu a žltá smerovka smer plavecký mikuláš ukazuje nesprávne do húštiny viac na západ... pásové značenie je tu našťastie správne.
7. Smerovník Červená hora úplne zmizol... obzeral som sa po celej križovatke a nenašiel som...
8. Názov smerovníka Brezinky, chata, ktorý je svorne uvádzaný v treťom riadku už asi od Sološnickej doliny, je zavádzajúci- smerovník sa nachádza v žihľave oproti nepoužiteľným rozpadlinám.
9. Na smerovníku Dolná Raková je uvedený výslovný nezmysel, keď smerom na Dobrú Vodu na červenej tabuľke píšu najbližší rázcestník Raková, bus 1:25 a len o málo vyššiu nadmorskú výšku. Správne pri autobusovej zastávke na nadjazde ponad železnicu nie je smerovník pre peších; trvá to k nemu 10 minút; 1:25 to trvá cca. na sedlo mihálinová, ktoré je však výrazne vyššie a autobus sa tam určite nedostane...
Toť zatiaľ všetko.
12/07/20 23:17 samkoh
Pjotr, ak myslis Krivan vo Vysokych Tatrach tak co si pamatsam tak to sedelo :), ale ako kazda znacka je to individualne, niekto to prejde skor, niekto v case ako je na znacke a niekto nestiha ani smerovnikovy cas. Takze tak nejako. 10/10/10 19:01 MisoM
To iste od smerovnika pod Krivanom na Krivan ze 45 minut, to fakt by clovek mohol utekat...

(**** časť príspevku zmazaná pre nesúlad s pravidlami HIKING.SK ****)
10/10/10 16:16 Pjotr
Na Volovci je čas do Smutného sedla 3:15 a v Jamníckom sedle, čo je asi 10-15 min, je čas 2:15. Pritom čas z Volovca do Jamníckeho sedla je na tabuli 0:30, takže to nesedí ani matematicky :)--> 10/10/10 12:21 jojoš
Dano: s týmto problémom sa obráť priamo na hlavného breznianskeho značkára na pána Kollárika milos.kollarik(at)zoznam.sk, aby bola spätná väzba smerovaná priamo na kompetentných a tiež na HZS Nízke Tatry-juh (Tále) hzs.sk/index.php?lang=sk&site=kontakty 25/08/10 21:55 FunTTomas
Samozrejme, podivnosti ako A->C = 3hodiny, pričom A->B = 2hodiny, B->C = 2hodiny nachádzam v teréne aj ja, snáď sa to upraví postupnou výmenou starých tabuliek za tie normované. 23/08/10 21:14 MatusM
Dano, asi si natrafil na staršie smerovníky, keď značkár použil
subjektívne namerané časy. Pričom je z podobných diskusií dobre známe, že NAPANT mal najlepšie trénovaného značkára na Slovensku :o)

Novšie značkári musia používať objektívne metódy tzv. nomogramy, kde
jednotne zohľadňujú vplyvy dĺžky trasy, stúpania/klesania, terénu, a
tak ďalej na výpočet času turistickej chôdze.

Je to celkom aj zložité, viac sa o tom dočítaš tu:
svetoutdooru.cz/…/?107421-urcovanie-casu-turistickej-chdze

Na smerovníku by sme tak mali vidieť normovaný objektívny údaj. Je na
každom turistovi, aby zapojil svoj zdravý úsudok a upravil si tento
údaj s ohľadom na svoju kondíciu, turistické vybavenie, poveternostné
podmienky, váhu batoha, atď. Pokiaľ si toto nezohľadní každý sám pri
plánovaní túry a v jej priebehu, bude to len a len na jeho
zodpovednosť a možnú škodu. Nedá mi nepochváliť sa, že spomenutý Kriváň zo Štrbského mi trval rovné 3 hodiny po prebdenej noci vo vlaku aj s čučoriedkovou pašou :)
23/08/10 21:10 MatusM
Súhlasím s týmto problémom, nakoľko aj ja mám podobné osobné skúsenosti. Obzvlášť sa s uvedeným problémom stretávam na smerovkách vyrobených v r. 2005, nachádzajúcich sa na viacerých úsekoch E8. Podobnú situáciu som si všimol aj v lúčanskej Malej Fatre, kde úsek z Minčola na rázc. pod Krížavou píše tuším 34 minút, no ja som to rýchlou chôdzou nestihol skôr ako za 1 hodinu. Iný príklad. Smerovník na Čertovici (r. 2005), podľa ktorého je na Chatu MRŠ 2:35 a na Chopok 4:50. Teraz v lete sa na hrebeňovke Nízkych Tatier menili nové smerovky (r. 2010), podľa ktorých je z Čertovice na Chatu MRŠ 3:25 a na Chopok 5:45. To je už celkom iné a zodpovedá to primeranému tempu. 23/08/10 20:09 Vlado (B. Bystrica)
Súhlasím so zakladateľom témy, že časy na smerovníkoch sú mnohokrát divné a to na obe strany. A najväčší chaos má v tom človek vtedy, ak napr. v priebehu jedného-dvoch dní sa mu prihodia obe situácie. Teda, že nejaký úsek prejde "s prstom v nose" a napriek tomu predbehne čas na smerovníku a niekedy popoludní natrafí na úsek, kde nie je schopný dodržať smerovníkový čas ani keby sa pos..l. Narýchlo ma napadli príklady z tohtoročného leta: Kriváň sa zo Štrbského plesa za 3,5 hod. pre priemerného turistu spraviť nedá. Opačný príklad: cesta zo Zverovky na Ťatliačku je písaná na 1:45. Avšak toto som prešiel vychádzkovým tempom (s frajerkou, ktorá nie je žiadna veľká turistka) za 1:30. Takže malo by sa to nejako zjednotiť. 23/08/10 18:35 jozok
Dano, na starosti to ma bud NAPANT napant.sk/info/napant.htm alebo KST kst.sk/index.php?option=com_content&task=…
23/08/10 12:13 Peter61
napisu casy pre "auparkovych" turistov, budu sa stazovat ti normalni. napisu casy pre normalnych, budu sa stazovat ti "auparkovi". v zahranici mas smerovniky bez casov a tvoj problem je vyrieseny. chces to radsej tak? 23/08/10 11:36 hefaistos
Pridaj príspevok RSS tejto témy
Kontrolný reťazec:
Pridaním diskusného príspevku súhlasíte s podmienkami použitia hiking.sk.

Vysvetlivky → klikni na postavičku
Turistika (takmer) naboso 12/08/20 05:35 25 príspevkov
Skogstad Saksi – turistické krátke nohavice 12/08/20 00:00 nová téma
Náučný chodník Hronská Breznica – Demian 11/08/20 16:56 6 príspevkov
Prechod Štiavnických vrchov (Žiar nad Hronom – Tlmače) 11/08/20 12:56 5 príspevkov