Vriace fórum

Diskusná téma smerovníky

Chcel by som sa dotknúť uvádzania časov na smerovníkoch. Často navštevujem oblasť Ďumbier-Dereše. Neviem pochopiť príslušné organizácie, čo majú na starosti smerovníky v uvedenej oblasti. Hlavne trasa: modrá značka Rázcestie pod Krupovou hoľou-Kosodrevina s vyznačením času 50 minút, opačne 1 hodina. Skúsil som to spraviť. Ale to je už beh. Tu však ide o to, že smerom od lanovky idú zástupy ľudi s tým, že za chvíľu budú na Štefáničke. Idú s deťmi, naľahko. Jedná sa pritom o terén kamenistý, pre netrénovaných, náročný. Toto vyznačenie času je v podstate nebezpečné. Mnoho ľudí, ktorí boli v polovici trasy, po mojej informácii koľko majú ešte na chatu, sa vrátilo. Je to vysokohorské prostredie a takáto informácia môže doslovne ohroziť zdravie ľudí neznalých túto trasu. Ono sa nejedná len o túto časť magistrály, ale celá magistrála má vôbec divné časy uvedené na smerovníkoch. Napr. Krížske sedlo - Búda (45 mninút). Skúste to. A keď idete z hrebeňa s báglom a chcete chytiť posledný autobus, tak sa môžete dostať len do problémov. Neviem, či to vyhovuje i Horskej službe a neuvedomujú si, že prevencia je lepšia ako už asistencia pri úrazoch alebo vysileniach.

Miro82

Samkoh: Raz som to zvladol dlhou palicou, ze som sa zaprel a pootocil. Pripadne pouzijes palicky...
Tak snad nabuduce.

Samkoh

P.S. Tie smerovky sú v určitej výške, do ktorej bez rebríka alebo rabaka nedočiahnem.

nevedel som, že je také ľahké ich otočiť.

Miro82

SAMKOH: Nebolo by jednoduchšie keby si tie smerovky na mieste otočil ako majú byť a nemusel by si to sem vypisovať ? Ja som to tak to už robil. Žiadna veda, trošku sily zdravý dvadsiatnik v rukách má. Nie ?
Čo ty na to ?

Samkoh

Pozor, pri čachtickom hrade niekto otočil tri zo štyroch smeroviek nesprávne, pozri foto.
Žltá Smer Višňové, farma ukazuje správne.
Zelená smer Čachtice ukazuje nesprávne na hrebeň. Správne treba ísť v smere žltej, ktorá sa po chvíli odpojí strmo vľavo dole a zelená zostane na širokej skoro vrstevnicovej lesnej ceste.
Modrá smer Veľký Plešivec ukazuje súbežne so žltou, správne pokračuje po hrebeni.
Najväčšia chyba je zelená smer Višňové, vlak. Táto smerovka ukazuje úplne zle do strmo klesajúceho lucneho traverzu na západ. Z toho traverzu som mal problém dostať sa naspäť ku smerovniku ja, zdravý dvadsiatnik na jar za sucha. Za mokra alebo s deťmi to môže byť pasca. Správne zelená do visnoveho pokračuje ešte asi pol kilometra po hrebeni súbežne s modrou, kým sa na jasne označenom rázcestí neodpoji vpravo dole do lesného zlabu. Navyše tam v smere smerovnikovej zelenej je kopa vychodenych chodníkov, čo ešte viac zneprehladnuje situáciu.

Samkoh

P.S. Ad peter61: už tam majú mesiac môj podnet ohľadom nelegálneho prechádzania koľají v mníchovej Lehote a značenia na zelenej nad trenčínom smer brúsne a doteraz žiadna odpoveď...keď sa vrátim z SNP-čky, napíšem im.

Ďalšie 3 postrehy z SNP-čky:

1. smerovník Pri hornej porube, hradská, ktorý je uvádzaný na SNP-čke minimálne od trenčianskych Teplíc a Zliechova, neexistuje!
  2. A nedajte sa pomýliť údajom na smerovníkoch v hornej Porube, za hôrkou a v sedle palúch, ktoré svorne tvrdia, že na rázcestí Nad Hornou Porubou je bus. Z pohľadu do hikeplannera ako aj z reálnej znalosti miesta musí byť každému jasné, že bus sa tam nedostane- je to rázcestie 2 strmých úzkych chodníčkov vysoko v lese pod skalami.
  3. Ešte stále to nešťastné okolie Vápča: Napriek tomu, že názvy najbližších smerovníkov na červenej a modrej na rázcestí Nad Hornou Porubou sú do slova a do písmena rovnaké vrátane uvádzaného značkového času, ide o 2 rôzne miesta a navyše červená smer Trenčianske Teplice má na tamojšej smerovke výrazne nesprávne určenú nadmorskú výšku ďalších rázcestníkov - 410 m v -hornej porube, bus a rázcestie Pri Hornej Porube, hradská tam píšu s nadmorskou výškou 415 m. Reálne ak by aj 410 m červenej v hornej porube sedelo, miesto, kde má byť smerovník pri hornej porube, hradská, je výrazne vyššie- údaj z hikeplanneru 525 metrov by zhruba sedel...
Samkoh

Zopár aktuálnych postrehov k smerovníkom na SNP-čke v úseku Devín-dobrá voda:

1. Nejaký šikovník otočil smerovky žltej smer Klčovanice a zelenej smer Sakrakopec-Sv.Jur na Bielom Kríži. Žltá ukazuje smerom do lesa medzi modrú smer Rača a zelenú smer Sakrakopec; správne treba ísť po červenej smer kamzík a po pravej strane je cca. po 3 minútach pri ďalšom smerovníku neprehliadnuteľná odbočka doprava. Ale pásové značenie je tam celý čas v poriadku. Zelená ukazuje úplne nesprávne smer na lúku ku včelínu a na prvom úseku úplne chýba aj pásové značenie! Správne treba ísť popri novej horárni asi 50 m po žltočervenej smer Pezinská Baba/Svätý Jur, a pri prvej príležitosti odbočiť ešte stále bezo značky doprava dole po ceste vedľa ohrady a následne pod ohradou na križovatke doľava skoro po vrstevnici. Modrá smerovka smer medené hámre už je na svojom mieste správne otočená.
  2. Zaujímavé porovnanie: V Sološnickej doline na dolnom rázcestí(odbočka na Vápennú) sú ešte plne zachovalé smerové tabuľky žltej z 1978. Človek prejde polhodinu na rázcestie Pod Malou Vápennou a tam si červenú tabuľku smer Sološnická dolina z 2005 už aspoň z tretiny strom ohlodal...
  3. Na nameranie 17 minút po červenej z vápennej na mesačnú lúku asi fakt doviezli kamzíka :) aj podľa hikeplanneru je to 1,4 km, takže ani bežným krokom 4 km/h to človek nestíha; a pritom je to z 85% úzky traverz po skalnatom chodníku, kde si človek musí dávať pozor na každý krok aj bez záťaže..
    25 minút rovnakej značky v opačnom smere mi tiež nepríde oveľa reálnejšie...
  4. smerom na duklu sa čas na mon repos(pritom je to významný turistický bod) prvý krát objaví až na kubašovej, čo je z tejto strany posledný smerovník pred mon reposom :( aspoň na vápennej by ten mon repos mohol byť spomenutý namiesto menej významných breziniek, chaty či amonovej lúky(alebo dokonca sedla uhliská?!)
  5. Na amonovej lúke už zostal len cyklistický smerovník; smerom od devína nie sú ani šípky upozorňujúce na rozdelenie značiek na križovatke 5 ciest, z ktorých po 4 ide nejaká značka...
  6. Pod čiernou skalou chýba žltá smerovka na čiernu skalu a žltá smerovka smer plavecký mikuláš ukazuje nesprávne do húštiny viac na západ... pásové značenie je tu našťastie správne.
  7. Smerovník Červená hora úplne zmizol... obzeral som sa po celej križovatke a nenašiel som...
  8. Názov smerovníka Brezinky, chata, ktorý je svorne uvádzaný v treťom riadku už asi od Sološnickej doliny, je zavádzajúci- smerovník sa nachádza v žihľave oproti nepoužiteľným rozpadlinám.
  9. Na smerovníku Dolná Raková je uvedený výslovný nezmysel, keď smerom na Dobrú Vodu na červenej tabuľke píšu najbližší rázcestník Raková, bus 1:25 a len o málo vyššiu nadmorskú výšku. Správne pri autobusovej zastávke na nadjazde ponad železnicu nie je smerovník pre peších; trvá to k nemu 10 minút; 1:25 to trvá cca. na sedlo mihálinová, ktoré je však výrazne vyššie a autobus sa tam určite nedostane...
    Toť zatiaľ všetko.
MisoM

Pjotr, ak myslis Krivan vo Vysokych Tatrach tak co si pamatsam tak to sedelo :), ale ako kazda znacka je to individualne, niekto to prejde skor, niekto v case ako je na znacke a niekto nestiha ani smerovnikovy cas. Takze tak nejako.

Pjotr

To iste od smerovnika pod Krivanom na Krivan ze 45 minut, to fakt by clovek mohol utekat... ( časť príspevku zmazaná pre nesúlad s pravidlami HIKING.SK )

Jojoš

Na Volovci je čas do Smutného sedla 3:15 a v Jamníckom sedle, čo je asi 10-15 min, je čas 2:15. Pritom čas z Volovca do Jamníckeho sedla je na tabuli 0:30, takže to nesedí ani matematicky :)-->

FunTTomas

Dano: s týmto problémom sa obráť priamo na hlavného breznianskeho značkára na pána Kollárika milos.kollarik(at)zoznam.sk, aby bola spätná väzba smerovaná priamo na kompetentných a tiež na HZS Nízke Tatry-juh (Tále) hzs.sk/index.php?lang=sk&…

MatusM

Samozrejme, podivnosti ako A->C = 3hodiny, pričom A->B = 2hodiny, B->C = 2hodiny nachádzam v teréne aj ja, snáď sa to upraví postupnou výmenou starých tabuliek za tie normované.

Dano, asi si natrafil na staršie smerovníky, keď značkár použil
subjektívne namerané časy. Pričom je z podobných diskusií dobre známe, že NAPANT mal najlepšie trénovaného značkára na Slovensku :o)

Novšie značkári musia používať objektívne metódy tzv. nomogramy, kde
jednotne zohľadňujú vplyvy dĺžky trasy, stúpania/klesania, terénu, a
tak ďalej na výpočet času turistickej chôdze.

Je to celkom aj zložité, viac sa o tom dočítaš tu:
svetoutdooru.cz/…/?107421-urc…$ret

Na smerovníku by sme tak mali vidieť normovaný objektívny údaj. Je na
každom turistovi, aby zapojil svoj zdravý úsudok a upravil si tento
údaj s ohľadom na svoju kondíciu, turistické vybavenie, poveternostné
podmienky, váhu batoha, atď. Pokiaľ si toto nezohľadní každý sám pri
plánovaní túry a v jej priebehu, bude to len a len na jeho
zodpovednosť a možnú škodu. Nedá mi nepochváliť sa, že spomenutý Kriváň zo Štrbského mi trval rovné 3 hodiny po prebdenej noci vo vlaku aj s čučoriedkovou pašou :)

Pridaj reakciu

Pridaním diskusného príspevku súhlasíte s podmienkami použitia hiking.sk.