Vriace fórum

Diskusná téma K článku: Pomsta orlov – zimná Orlia prť I.

O Orlej prti už na tejto stránke písal Tomáš Trstenský 9.10.2006 v článku „Orlia prť (Orla Perć) zo Slovenska“. O popularite tejto náročnej vysokohorskej túry svedčí množstvo diskusných príspevkov - až 180 do začiatku novembra 2010. Niekto už bol, niekto sa ešte len chystá a tak neustále prebieha intenzívna výmena skúseností. Aj keď máme Poľské Tatry doslova za humnom, získať spoľahlivé informácie je aj tak veľký problém.

P.G.

Prečítaj si môj príspevok o 3 riadky nižšie, kde popisujem môj zostup zo sedla Zawrat ku chate Murowaniec v ťažkých, ľadových podmienkach. Prirovnal som to k o niečo ťažšiemu Priečnemu sedlu. V pravej zime sa podľa mňa chodí normálne Starým Zawratom, čiže normálne po snehu žľabom priamo hore alebo dole. To by nemal byť problém, okrem rizika lavín. Je to veľmi strmý žľab. Aj vtedy som veľmi rozmýšľal, či sa nepustiť radšej po snehu rovno dole, aj keď vtedy ho tam ešte veľa nebolo. Úsek Svinica – Zawrat som nešiel, ale v lete to nemôže byť kvalitatívne iné ako Orlia prť. Keďže sa tam ale nejde po hrebeni a chodník dosť výrazne klesá krížom cez všetky južné svahy až pod úpätie Zawratowej Turne, rád by som videl toho, kto by to tadiaľ skúsil počas riadnej zimy kvôli riziku lavín. Počas riadnej zimy to vidím reálne skôr ako normálnu horolezeckú hrebeňovku vrchom cez všetky veže na trase. Na Svinici od Kapsrovho vrchu som bol túto jeseň. Sú tam úseky zaistené reťazami, bolo to v tieni a bolo ľadovo. Kopa ľudí tam mala veľmi veľké problémy, aj keď istenie bolo vysoko nadštandardné v porovnaní s našimi Tatrami. Počas normálnej, riadnej zimy si veľmi neviem predstaviť ísť tadiaľ – opäť traverzuješ lavínové žľaby a reťaze budú určite pod snehom, takže ti asi veľmi nepomôžu. V zime by som to videl ja osobne opäť skôr na tú hrebeňovku zo Svinického sedla cez ten predvrchol – wiercholček taternicki.

Adamus

Pripajam sa k spacerovi - aj mna by zaujimali podmienky na Swinici ... v zime! Dakujem

Spacer

Cavte,
aky narocny je vystup od Czarny staw Polski do sedla Zawrat a na Svinicu (a spat), ci uz v lete alebo v zime.
Dik

P.G.

Mám nútenú dovolenku kvôli viróze a tak môžem trošku viac reagovať na ten Zawrat. Posielam Merhonovi 2 fotky zostupu zo sedla Zawrat, ktoré som urobil 4.11.2005 svojím prvým (služobným) foťákom – starým „Soníčkom“ s prepáleným čipom. Žiadna veľká kvalita to nie je a tak som do jednej fotky zakreslil trasu zostupu iba v miestach, kde som ju pri zväčšení zreteľne videl (tur. značka). Janove fotky sú nádherné (krásne vidmo !!), ale nedokumentujú obťažnosť trasy do sedla Zawrat. Pozrite si mapu – špeciálku 1:5000. Nájdete tam údaj Zawratowy Zleb (Stary Zawrat) a vedľa modrú značku Nowy Zawrat. Ak to dobre chápem, v minulosti sa chodilo Starým Zawratom, čo je ten strmý a príšerne rozbitý kuloár na Janovej fotke. Súčasná trasa Nový Zawrat je vedená vedľa kuloáru po riadne strmom pilieri a je to lezenica po reťaziach, ako sa patrí. V zime, keď je dostatok snehu, sa zrejme chodí v mačkách a s čakanom priamo hore žľabom. Ja som v uvedený novembrový deň robil jednu zo svojích jednodňoviek na trase Lysá Poľana – Morské oko – Szpiglasowa Prz. – Hrubý štít – Chata pri Piatich poľských plesách – Zawrat – Murowaniec – Gesia Szyja (Husí krk) – Lysá Poľana a to s využitím rovnakých spojov z LM, ako popisujem v článku. Prvé dve fotky v článku s celkovým pohľadom na Orliu prť sú z tohto dňa. Bolo nádherné neskoré babie leto, relatívne teplo a úplne bez snehu. Zostupom zo Zawratu som bol úplne šokovaný a bol som v tento deň asi jediný, kto tadiaľ prešiel. Nikto z toho kvanta ľudí v sedle totiž nemal so sebou mačky. Na fotkách to nevidno, ale skala bola poliata jednoliatou ľadovou glazúrou odzhora až dole. Bola to strašná divočina a liezol som s tým, že v prvom momente, ako sa mi to nebude zdať, sa vraciam naspäť do sedla. Je to pomerne strmé a najmä ženy a menej trénovaní ľudia by to vtedy určite neuvládali rukami. Tak ma to zdržalo, že som v závere nestíhal a z Husieho krku som už musel bežať, aby som stihol spoj z Lysej Poľany o 17:20. V článku spomeniem aj úrazovosť a Zawratowy Zleb sa má naozaj čím pochváliť. Zostupovky z Orlej prte s technickými pomôckami nie sú o nič ľahšie, ako samotná Orlia prť a tak ich netreba podceniť. V jeseni tam bývajú celkom slušné ľady a občas sa to zmení na na boj o prežitie.

Merhon, podľa mňa je to také trošku ťažšie Priečne sedlo.

Ján Halaša

Merhorn, mám dve fotky z chodníku na Zawrat:
halasa.com/…/img_3775.html
halasa.com/…/img_3779.html
Sú z nižšej časti, vyššie sa dosť strmo lezie (myslím, že tie skaly vidno na tej druhej fotke vľavo hore). Možno náročnejšie je to na zostup ako výstup, ale myslím, že to nie je nejak nebezpečné, možno len kamene zhodené ostatnými.

Merhorn

Palo, aky narocny je usek do sedla Zawrat od czarneho stawu gasienicoweho? K comu by si to prirovnal a ako technicky narocne za normalnych podmienok to je (sucho, leto)?

P.G.

A ešte reakcia na Šancovu pripomienku. Viem dobre, že si riadny „kôň“ a že ako Mikulášan iba potvrdzuješ moje tvrdenie, že sa to dá v pohode stihúť z LM za 1 deň. Vaša trasa pritom bola ešte o dosť dlhšia a náročnejšia ako tá naša v článku. Museli ste hádam bežať. Počas jednej mojej jednodňovky som raz v neskorej jeseni absolvoval zostup zo sedla Zawrat dole ku Czarnemu Stawu Gasienicowmu a bola to taká divočina po reťaziach v ľade odzhora až dole, že som sa zapotil ešte viac, ako teraz na Orlej prti. Tie zostupovky zabezpečené technickými pomôckami dokážu byť niekedy riadne zákerné, ešte horšie ako úseky hore na Orlej prti.

Ja žiadnu inú verziu článku nemám, iba tú, ktorú som poslal na HIKING. Je to pôvodný materiál rozdelený na 3 časti. Nemá preto význam niekomu niečo posielať, kľudne si to potom môžete vytlačiť z tejto stránky. V nasledujúcich častiach bude podrobne popísaný náš dramatický súboj s nástrahami tejto trasy, takže nemá význam dopredu polemizovať, čo sa mi zdalo najťažšie. Bude to tam všetko aj s fotkami a hlavne podľa nich si každý najlepšie urobí svoj vlastný názor. Náš postup som dosť výrazne spomalil mojím fotením, ale bez toho by nevznikol tento článok. Bez fotenia by sme to určite zvládli vo väčšej pohode a záver by bol menej dramatický.

Sanco

ponúkam ešte jeden variant:
Zakopané ( Murowanica ) - Kužnice - chata Murowaniec - sedlo Zawrat - OP - sedlo Krzyzne - Czarny stav Gasienicowy - chata Murowaniec- Kužnice - Zakopané.
My sme to s kamošom absolvovali koncom októbra. Sever bol miestami sneh, ľad. Stíhali sme to všetko za bieleho dňa. Jediný problém boli masy Poliakov na reťaziach ( keďže bolo pekné počko ). Riešili sme to tak, že sme čo najmenej používali reťaze a v podstate, kde to dalo, išli na voľno. Samozrejme, tento variant predpokladá ísť autom, aspoň si ráno dlhšie pospíte :-)

Merhorn

ahaho, no ved pockaj, ideme tam spolu, aby nam obom nezovrelo... :)

Pridaj reakciu

Pridaním diskusného príspevku súhlasíte s podmienkami použitia hiking.sk.