Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Vriace fórum

Diskusná téma K článku: Galitzenklamm – ferratový raj

Diskusná téma K článku: Galitzenklamm – ferratový raj

Dva kilometre za Lienzom, len pár metrov od cesty, ktorou všetci turisti uháňajú do talianskych Dolomitov, leží Galitzenklamm. Je to krátka tiesňava s vodopádmi, v ktorej sa nachádza päť zaistených ciest náročnosti B/C až E/F. Každý si môže vybrať obtiažnosť, aká mu vyhovuje.

Peter61

Tomáš, dobrý bod s tým "prehriatym" lanom:

  • páracie sety aj zabraňujú nekorektnému požičiavaniu setov. "Troška prehriate" lano sa dá prevliecť späť a pri povrchnej kontrole sa môže prehliadnuť a nebrzdí tak, ako by malo. Na páracom sete sa pretrhne kontrolná páska a vsjo jasno.

  • pri páraní na trhačke sa naozaj ten popruh zahrieval (heuréka!).
    Nič nové som nenapísal (jablko fakt padá nadol). Pri dynamickom lane dtto: kinetická energia padača sa mení na tepelnú a aj to je dôvod, prečo si má lano odpočinúť.

Bic0

Ako pise Peter61, po "dobrom" pade do setu ked dojde k odparaniu vacsej casti pripadne k vytiahnutiu lana cez brzdiacu dosticku je clovek vacsinou taky zmordovany ze sa uz na stenu nevrati - v pripade padu do velkeho previsu je tu sanca ze clovek vide bez vaznejsieho zranenia (ziadna skala a roxory v ceste), na druhej strane takych ferrat kde clovek lezie "stropy" asi vela nebude, ak vobec. V miernom previse gravitaciu a rotacny pohyb okolo pevneho bodu (ked sa uz karabiny zaseknu) nikto neoserie a skonci to rozhodne nacapnutim na skalu. Preto ako bolo povedane, iluzia toho ze si budem prevliekat lano v brzde naspat (uz je prehriate a nezarucuje ze to bude brzdit ako ma) alebo ze idem veselo prusikovat hore scestna. To prichadza do uvahy pri miernom poklznuti kde clovek do setu len tak odvisne. Ak uz niekto na prusikovani trva, skor by som to videl na par metrov lana (kludne aj polovicne alebo dvojca) v batohu s tym ze by sa prehodilo cez bod kde ostali visiet karabiny a po tomto by sa prusikovalo. Ja nosim v bagli cca 30m 8,5mm Tendonu, nejake karabiny a prusiky.

Peter61
Je rozparany napoly, aby ste si Martinom mohli tiez "skocit" -)
PaliT

Vďaka za info. Mimochodom, to si fakt dnes rozpáral na trhačke jeden set, aby si to otestoval a mohol n?m dať vedieť? Mali by ti dať medailu za oddanosť veci, palec hore :)
PS: pozdravujem z Brnči.

Peter61

Ad 03/09/14 15:19 PaliT :
"Myslím, že prusik by fungoval aj na trhačke."

ANO, funguje

  • podmienky: sucho, izbova teplota
  • sirka popruhu cca 45 mm, povrch po rozparani je taky "chlpaty"

prusik ( symetricky) drzi 75 kg :
priemer 4 mm - dvojity
priemer 6 mm - trojity

(5 mm nemam po ruke)
samozrejme dalôo by sa skusat:

  • s vyssou hmotnostou
  • na mokro

    no problem. Kazdy, kto prusikoval, to asi vie.

Martin, DIKY ! Chces si tiez vyskusat ?

Peter61

Ad Martin 03/09/14 14:21

  • po 2 smrtelnych urazoch r.2012 doslo ka masivnemu testovaniu feratasetov. Strucny pokus o sumar : Vyradenie jednej z dvoch konnstruckii elastickych ramien z vyroby. Testovanie starsej konstrukcie feratasetov s lanovou brzdou ukazalo, ze pri starnuti, pouzivani a vplyvoch vonkajsich podmienok nie je garantovany adekvatny ucinok (the impact force in a fall may be increased and that the tensile strength of the lanyards may also be reduced). Niektori vyrobcovia este pokracuju vo vyrobe setov s lanovou brzdou, ini strasie (do 5 alebo 7 r.) vymienaju za novsie. Linky su aj na Hikingu pri feratach a pod.
    alpenverein.at/…/2013_02_25_k…
  • v alpskych krajinach, kde sa vacsinou feratasety vyrabaju/vymyslaju, nie je problem za cenu 20 piv kupit novy set. (V ČSFR je situacia ina, ludsky zivot ma evidentne inu cenu. ) Absolutne nepochybujem, ze ked chodis casto do Alpoch na feraty, vidavas aj vselijake obskurne "feratasety". Ale potreba obmeny nie je mkt tah, ale nasledok vazneho problemu
    theuiaa.org/news-896--Safety-…
    theuiaa.org/news-896--Safety-…

Ak sa pamatam, tak UIAA nevylucila lanove V sety, iba oporuca Y sety. Momentalne neviem otvorit theuiaa.org/risk-management.h…

  • prekvapil si ma otazkou o prusikovani. Klobuk dole. Vidim, ze sa tym naozaj zaoberas, napriek niektorym nespravnym predpokladom aj zaverom.

to be continued

Peter61

Chlapci,
pls nezavádzajte novicov. Je tu riedky vzduch a slabé spojenie, takže napíšem stručne.
Základné veci : pádový faktor, rázová sila, trenie etc. fungujú aj pri kleterštajgoch.
Ferataset s lanovou brzdou sa po ťažkom páde vyraďuje tiež. Obvykle letec nemôže pokračovať qoli zraneniam/šoku, takže spätné prevliekanie je iluzórne.

PaliT

Tie brzdy, čo som videl, boli starého typu a tam by bolo chybou cvakať oba pramene. Vidím, že Y je teda blbovzdorné riešenie.
Ak niekto vymení lanovú brzdu skôr, ako to lano v nej starobou stvrdne, tak by som sa nebál, že sa zmenia parametre. Ale ak to používa niekto viac rokov, už by som sa obával, že to nefunguje ako má.
Myslím, že prusik by fungoval aj na trhačke. Jej nevýhodou bude, že do nej drizgneš iba raz a náhradnú bude mať iba sotva niekto v batohu.

Po prvej skúsenosti s ferratou som dokonca spísal aj svoje dojmy, ale ešte neviem, či to je zrelé na uverejnenie. Asi pôjdem najprv niekde na Hohe Wand.

Peter61

pardon, ad 12:54:
"pouziva sa Y system, cvakaju sa obe"

Knor

Pali,
Nie, vzdy su zapnute do lana obe karabinky. Ta brzda je az na dolnej casti Y-ka.
Peter,
Aj Tebe je jasne, ze paracka je jednorazova. Preto je uz z marketingovych dovodov pre firmy vyhodne preferovat ich a vymienat. Ale povedz mi, ked spadnes pod previs na paracke, ako sa vlastnymi silami dostanes hore? Po lane to s dvojicou prusikov dokazem. Ale po pasiku z paracky je to zrejme zlozitejsie. Naviac, lanovu brzdu si viem aj sam odskusat, ci funguje. No paracka sa skusa iba raz. A ak bude chybna, co potom?
Proste, podla mna sa o kratky cas zacnu sa mnozit "problemy" paraciek a dizajneri "vynajdu" ine brzdy. Mozno nie tie sucasne, ale ine. Pockam si na to, avsak paracku nechcem za nic na svete. Je to vsak iba moj nazor, Ty si ju pokojne kup.

Peter61

pali 12:38
ano rozumies tomu dobre, ale tento V system je uz davno out
pouziva sa Y system

paraci sytem nie je horsi

Peter61

martin,
feratasety nie su site podla tvojej normy, ale podla EN, TÜV etc. Kazdy ma moznost sa rozhodnut, na co sa zavesi.
lanove brzdy na feratach su uz kdesi vedla. V norem UIAA este su (128 EAS)
theuiaa.org/safety-standards.…

theuiaa.org/…/UIAA_128_EASyst…

theuiaa.org/news-910--Second-…
ale...: starnutie lana, vlhkost etc, nezabezpecuje konstantnu brzdnu silu. A to bolo uz davno jasne ludom, co s lanom robia casto. Akurat ze sa zatial nic nestalo
singingrock.cz/vymena-destick…

PaliT

Ak tomu správne rozumiem, tak pri použití brzdy treba zapnúť len JEDEN koniec do oceľového lana. Ak sa zapnú obidva, tak už nemá čo prekĺznuť a vtedy to funguje ako slučka zapnutá natvrdo. Dačo také som pred pár dňami videl naživo...
Ozaj, a prečo by mal byť párací set horší???

Pridaj reakciu

Pridaním diskusného príspevku súhlasíte s podmienkami použitia hiking.sk.

Vriace fórum

Komentár

Matobee k článku: Chata Ipeľ V sobotu 13.4. som sa zastavil na Chate Ipeľ. Všetko v poriadku ako v Pavlovom komente. Slušne veľký altánok ale aj terasa chaty dobre poslúžia na oddych, úkry …

+ 6 ďalších príspevkov