Diskusná téma K článku: Verejná doprava a turistika (1. časť) - história Verejná doprava primárne slúži preprave cestujúcich do zamestnania, škôl, zdravotníckych zariadení a pod. Nemožno však spochybniť ani výrazný prínos verejnej dopravy v oblasti rekreácie, najmä z pohľadu jej ekologickej prijateľnosti v porovnaní s individuálnou automobilovou dopravou. V prvej časti článku sa pozrieme na vzťah verejnej dopravy a turistiky v historickom kontexte. Obsiahnuť rozsiahlu problematiku v rámci jedného článku je veľmi náročné, no pokúsime sa podať aspoň základný prehľad. Po nej bude nasledovať druhá časť zameraná na zhodnotenie súčasného stavu verejnej dopravy z pohľadu nárokov turistov. 03/05/17 ← späť Nahlásiť adminom zobraz: naopak, len posledný týždeň, ďalšie
nemusieť sa
na Štefáničku trepať pešo, ale sa pekne vyviezť:-) Ktohovie, ako by sme sa na to pozerali pred tými 90 rokmi
10/06/19 10:05 janovarga_logout
historyweb.dennikn.sk/…/ako-zacali-auta-menit-nizke-tatry 10/06/19 08:12 Sona
Super galeria, niektore fotky su unikatne... kde ich autor vykutral? 02/06/17 15:57 slnkovic
Zaujal ma Tónov príspevok. Pokiaľ čítam jeho články, tak som zistil, že najviac osvedčené sú nočné rýchliky z Bratislavy smerom na východ :) Od nich sa dá dostať na mnohé nástupné miesta skoro ráno a tým pádom sa dajú chytať prvé ranné spoje na mnohé nástupné lokality.
A súhlasím s tými viacdňovými akciami vo vzdialenostiach nad 200km.
U nás z dolných Kysúc sa ťažšie chytajú skoré ranné spoje, ešte že aspoň v Kysuckom Novom Meste stojí ranný rýchlik Bohemia. Ten sa dá na vzdialenejšie lokality využívať najviac. Akurát dosť zvykne meškať, takže s tým treba počítať.
26/05/17 20:31 Dušan Šrenkel
Pre Vlado 2: škoda toho autobusu z Královej Lehoty do Čierneho Váhu, ešte 23/11/1992 som štartoval vo Svaríne, vyštveral sa na V. Bok a zošiel do Malužinej a
30/12/1992 som štartoval na Č. Váhu a prešiel do Heľpy
( táto cesta sa dá ísť iba v zime, je to po tvrdom povrchu ). A paradoxom tohoto výletu bolo, že som začal "doma" a vracal sa do Prahy, Č.R. z cudziny. A priznám sa, bolo mi strašne smutno...
24/05/17 11:14 Svatopluk Štěpánek
No neviem, veru... Spomínam si, ako som z Košíc chodieval v roku 1984 do Zádielu a bolo pomerne dosť vlakov obidvomi smermi. Keď sme nie veľmi dávno zišli od Sorošky do Jablonova, bolo skoré popoludnie na veľkonočný pondelok a zadal som do vyhľadávača spojenie do Zádielu, kde sme mali zaparkované auto a neveriacky som zízal na displej: prvý spoj išiel až o pol šiestej ráno! Žiadny vlak, žiadny autobus jednoducho nešiel a napokon sme museli ísť stopom.
Nerobím si ilúzie o minulosti, ale som si istý, že verejná doprava nesmierne upadla v mnohých regiónoch.

Posolstvo znie: seďte doma a čumte do bedne. Tak mi to aspoň pripadá.

Zajtra akurát idem využiť po dlhých rokoch vláčik do Sološnice. :) To je príklad, ako to pri dobrej vôli ide.
05/05/17 23:10 PaliT
Ospravedlňujem sa, som mimo tému. TONO, my sme na tom rovnako, začal som 1978 a chodím doteraz. Ešte vždy tých 1500 m výškových a 30 km dialkovych urobím.
Ak môžem - "dŕžme sa". Na dopravu mám ten istý názor.
05/05/17 21:25 Svatopluk Stepanek
Ja mam na rozdiel od vacsiny diskutujucich z verejnou dopravou vcelku dobre skusenosti. Chodím takto uz od rokov 1978/79 az doposial. Zatial sa mi vo drvivej vacsine pripadov nestalo, ze by som sa nedostal v normalnom case na hociktore miesto v SR, odkial by som vyrazal/schadzal do/z hor. Je to mozo tym "mojim spravnym know-how" ktory som si vypracoval za tie roky. Mozno je to aj tym, ze nad 200 km od BA chodim takmer vylucne do hor na min. dva dni. Inak trochu nechapen niektorych diskuterov co tu riesia osobne veci vhodne skor na porat vlaky.net ako na turisticky web :) 05/05/17 20:51 tono
Ozývam sa z Vrboviec - dnešné cestovanie to bol tiež dobrý adrenalin - zdravím všetkých :-) 05/05/17 11:21 Vladimir Popluhar
Tak da sa celkom dobre skombinovat ked je to potreba auto s verejnou dopravou, v pohode sa da chodit na tury aj autom, nevidim v tom nejaky velky problem. Aj na otocku to ide. Ked je ludi viac, tak je to uplne idealne. 05/05/17 00:27 rast
Vlado - aha, teda so staznostou si nepochodil u ZSR, neslo o Regiojet. Tomu uz viac rozumiem. Ja by som chcel teraz volakedy tiez kamsi cestovat, no byvam dalej od Bratislavy ako Ty. Naslo mi to, ze mam ist 2 autobusmi a nato 2 vlakmi. Ja si vsak zasadne dopredu listky nekupujem. Ak dopadnem zle, ozvem sa. 04/05/17 20:45 knor
Doprava pre "bez automobilového" turistu fungovala ako tak do konca 90 rokov. Dnes naplánovať víkendovú túru mimo turistických centier úplne nemožné. 1. ranný autobus má príchod do podhorskej dedinky o 10.00, posledný odchádza o 14.00. Už zrejme nenávratne preč sú železničné spojenia do Muráňa, ranné a večerné spojenia z Pohorelej, resp. Červenej Skaly, umožňujúce nádherné celodenné túry na hrebeň NT, Muránsku planinu alebo Stolicu. Pamätám si prvý ranný osobák z Košíc do Popradu s odchodom o 2.34, Ranný a večerný vlak do Zádielu. A to už ani nespomínam napr. autobus. linky Svarín - Čierny Váh, alebo Partizánska Lupča - Železné. Proste žijeme v dobe, kde sa všetci aj napriek 21.storočiu, slepo klaniame bôžikovi zvanému peniaze... 04/05/17 20:38 Vlado 2
Za minulého režimu (chvalabohu, že je preč) bolo politickým rozhodnutím, že ľudia nemali prostriedky na zakúpenie súkromného auta - spomeňme si aj na zapisovanie kojencov do poradovníka na Trabant v NDR, či kupovanie Škodoviek v Tuzexe u nás a kvôli mobilite obyvateľstva museli riešiť vlaky a autobusy omnoho veľkorysejšie oproti dnešku. Komunisti nerozumeli ekonomike a ich rozhodnutia mi veľmi pripomínajú SimCity, ale určite boli vtedajšie spoje hustejšie. Ale aj tak to boli zlosyni a babráci. Nesloboda tých čias bola pre mňa významným faktorom pri "útekoch" do hôr. 04/05/17 20:07 PaliT
Martin - myslel som to tak, že si kupiš listok do Popradu na Regiojet na internete - teda to bolo v minulosti do konca januára. Ten lístok stál 20 Eur - spiatočný. Kedže som nechcel nechávať auto pod stanicou, rozhodol som sa pre vlak ŽSR, ktorý mal prísť 40 minút pred odchodom Regiojetu. Ked mal vlak meškanie 10 minút volal som na infolinku, že čo sa deje. Povedali mi že vlak ma meškanie 30 minút, na Hlavnú stanicu príde o 5:28 a kedže Regiojet išiel o 5:34 mám krásne čas na prestup. Zial osobný vlak do Bratislavy mal meškanie 50 minút, čo mi nepovedali a o 5:20, ked mi bolo jasné, že už nestihnem Regio, som sa pobral domov. Ešte som zavolal na infolinku, že kto mi vráti peniaze za neprejdenú dopravu. Tam mi povedali aby som sa sťažoval. Chcel by som vedieť ako by si sa tváril, keby si mal letieť do Ameriky, máš dopredu kúpenú letenku, veď to sa tak robí a nepríde Ti spoj ŽSR na lietadlo. Myslím si, že nepochodíš. Ja som sa sťažoval tri mesiace, žial som len obyčajný človiečik, čo nemá na nič v tomto zriadení šancu. Ale beriem to v pohode. Na ŽSR sa absolútne nespolieham a neodporúčam to nikomu. O režimoch sa nechcem baviť, žažil som ten a zažívam aj tento a všetky sú na h..... 04/05/17 18:20 Vladimir Popluhar
Aj dnes asi niektoré autobusy čakajú na vlak (už keď tu zazneli Kysuce, napr. v Ochodnici, ak aj toto v medzičase nepadlo), ale paušalizovať nemožno. Skúsenosti sú skôr opačné: autobus odchádza tri minúty pred príchodom vlaku. Na vec sa treba pozerať aj tak, že individuálna automobilová doprava bola kedysi pätinou toho, čo dnes a kedysi všetci cestovali vlakom alebo autobusmi. Tomu zodpovedala aj frekvencia spojov. Najmä tak, aby sa vyhovelo "robotníckej triede", prípoje pred bránu fabriky a pod. Dnes sme v začarovanom kruhu. Autobusy a vlaky jazdia v menšej frekvencii. To pasuje čoraz menšiemu počtu ľudí, ktorí presadli do áut. Dopravné podniky na to zareagujú tak, že znížia frekvenciu, veď na spojoch je menšia obsadenosť. To ešte viacej znechutí zvyšok potenciálnych cestujúcich, ktorí sa musia prispôsobiť spoju. Zasa ich ubudne, spoj zrušia a takto dookola. Až napokon zostane ozaj iba pár autobusov ráno do práce a o tretej späť a je vymaľované. No ale to je na debatu na inom mieste. Kto chce, do hôr, ten sa dostane vlakom aj dnes, len to chce lepšie plánovať. Skôr ma mrzí, že sa obmedzuje alebo úplne zrušila doprava na tratiach, z ktorých je to naozaj do hôr blízko. Holt diktát peňazí. 04/05/17 18:05 Igor Bukovinsky
Pridaj príspevok RSS tejto témy
Kontrolný reťazec:
Pridaním diskusného príspevku súhlasíte s podmienkami použitia hiking.sk.

Vysvetlivky → klikni na postavičku
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Z Mlynickej do Furkotskej doliny cez Bystrú lávku dnes 12:39 33 príspevkov
Jesenný okruh Súľovskými skalami dnes 10:35 2 príspevky
Turistické značkované trasy dnes 10:35 1447 príspevkov
3-5 day hike recommendation dnes 10:33 nová téma
Stredoveké bane Slosberg a Rabenstein dnes 10:12 15 príspevkov
Zajtra začína letná sezóna v TANAP-e dnes 09:58 4 príspevky
Nýdek – Veľká Čantoryje s deťmi dnes 09:23 2 príspevky
Kamenná lavína dnes 05:05 94 príspevkov
Chata pod Soliskom a Škutnastá poľana s bábom dnes 00:00 nová téma
Malá Studená dolina s deťmi dnes 00:00 nová téma
Rastie spoločenská objednávka pre ochranu prírody včera 19:14 76 príspevkov
Pača – Úhorná – Hekerová – Smolník včera 17:59 3 príspevky
Zbierka na útulňu Tajch včera 09:14 38 príspevkov
Beskid, Kasprowy Wierch a Dolina Gąsienicowa v lete 15/06/19 17:29 7 príspevkov
Okolo vodnej nádrže Nová Bystrica 15/06/19 13:36 6 príspevkov
Horúci deň v Tatrách - Bystrá lávka 14/06/19 16:56 19 príspevkov
Stratený valal Koňuš (Podhoroď – Koňuš) 13/06/19 15:22 16 príspevkov
Skryté poklady Malých Karpát – Egreš 13/06/19 09:40 5 príspevkov
Preteky zakliate dobrým smerom 13/06/19 00:00 nová téma
Podhorie Slanských vrchov 5 13/06/19 00:00 nová téma
Na Vtáčnik z Baškovej doliny 12/06/19 14:56 4 príspevky
REST API 12/06/19 13:42 1 príspevok
Zrub Burda znovupostavený 12/06/19 09:59 21 príspevkov
Detské turistické nohavice Skogstad Lonahorgi 12/06/19 06:40 1 príspevok
Hikeplanner
rozšírené hľadanie
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
0.23 (0.03)