Diskusná téma K článku: Verejná doprava a turistika (1. časť) - história Verejná doprava primárne slúži preprave cestujúcich do zamestnania, škôl, zdravotníckych zariadení a pod. Nemožno však spochybniť ani výrazný prínos verejnej dopravy v oblasti rekreácie, najmä z pohľadu jej ekologickej prijateľnosti v porovnaní s individuálnou automobilovou dopravou. V prvej časti článku sa pozrieme na vzťah verejnej dopravy a turistiky v historickom kontexte. Obsiahnuť rozsiahlu problematiku v rámci jedného článku je veľmi náročné, no pokúsime sa podať aspoň základný prehľad. Po nej bude nasledovať druhá časť zameraná na zhodnotenie súčasného stavu verejnej dopravy z pohľadu nárokov turistov. 03/05/17 ← späť Nahlásiť adminom zobraz: naopak, len posledný týždeň, ďalšie
**** príspevok zmazaný pre nesúlad s pravidlami HIKING.SK ****
18/06/19 13:06 Peter61
nemusieť sa
na Štefáničku trepať pešo, ale sa pekne vyviezť:-) Ktohovie, ako by sme sa na to pozerali pred tými 90 rokmi
10/06/19 10:05 janovarga_logout
historyweb.dennikn.sk/…/ako-zacali-auta-menit-nizke-tatry 10/06/19 08:12 Sona
Super galeria, niektore fotky su unikatne... kde ich autor vykutral? 02/06/17 15:57 slnkovic
Zaujal ma Tónov príspevok. Pokiaľ čítam jeho články, tak som zistil, že najviac osvedčené sú nočné rýchliky z Bratislavy smerom na východ :) Od nich sa dá dostať na mnohé nástupné miesta skoro ráno a tým pádom sa dajú chytať prvé ranné spoje na mnohé nástupné lokality.
A súhlasím s tými viacdňovými akciami vo vzdialenostiach nad 200km.
U nás z dolných Kysúc sa ťažšie chytajú skoré ranné spoje, ešte že aspoň v Kysuckom Novom Meste stojí ranný rýchlik Bohemia. Ten sa dá na vzdialenejšie lokality využívať najviac. Akurát dosť zvykne meškať, takže s tým treba počítať.
26/05/17 20:31 Dušan Šrenkel
Pre Vlado 2: škoda toho autobusu z Královej Lehoty do Čierneho Váhu, ešte 23/11/1992 som štartoval vo Svaríne, vyštveral sa na V. Bok a zošiel do Malužinej a
30/12/1992 som štartoval na Č. Váhu a prešiel do Heľpy
( táto cesta sa dá ísť iba v zime, je to po tvrdom povrchu ). A paradoxom tohoto výletu bolo, že som začal "doma" a vracal sa do Prahy, Č.R. z cudziny. A priznám sa, bolo mi strašne smutno...
24/05/17 11:14 Svatopluk Štěpánek
No neviem, veru... Spomínam si, ako som z Košíc chodieval v roku 1984 do Zádielu a bolo pomerne dosť vlakov obidvomi smermi. Keď sme nie veľmi dávno zišli od Sorošky do Jablonova, bolo skoré popoludnie na veľkonočný pondelok a zadal som do vyhľadávača spojenie do Zádielu, kde sme mali zaparkované auto a neveriacky som zízal na displej: prvý spoj išiel až o pol šiestej ráno! Žiadny vlak, žiadny autobus jednoducho nešiel a napokon sme museli ísť stopom.
Nerobím si ilúzie o minulosti, ale som si istý, že verejná doprava nesmierne upadla v mnohých regiónoch.

Posolstvo znie: seďte doma a čumte do bedne. Tak mi to aspoň pripadá.

Zajtra akurát idem využiť po dlhých rokoch vláčik do Sološnice. :) To je príklad, ako to pri dobrej vôli ide.
05/05/17 23:10 PaliT
Ospravedlňujem sa, som mimo tému. TONO, my sme na tom rovnako, začal som 1978 a chodím doteraz. Ešte vždy tých 1500 m výškových a 30 km dialkovych urobím.
Ak môžem - "dŕžme sa". Na dopravu mám ten istý názor.
05/05/17 21:25 Svatopluk Stepanek
Ja mam na rozdiel od vacsiny diskutujucich z verejnou dopravou vcelku dobre skusenosti. Chodím takto uz od rokov 1978/79 az doposial. Zatial sa mi vo drvivej vacsine pripadov nestalo, ze by som sa nedostal v normalnom case na hociktore miesto v SR, odkial by som vyrazal/schadzal do/z hor. Je to mozo tym "mojim spravnym know-how" ktory som si vypracoval za tie roky. Mozno je to aj tym, ze nad 200 km od BA chodim takmer vylucne do hor na min. dva dni. Inak trochu nechapen niektorych diskuterov co tu riesia osobne veci vhodne skor na porat vlaky.net ako na turisticky web :) 05/05/17 20:51 tono
Ozývam sa z Vrboviec - dnešné cestovanie to bol tiež dobrý adrenalin - zdravím všetkých :-) 05/05/17 11:21 Vladimir Popluhar
Tak da sa celkom dobre skombinovat ked je to potreba auto s verejnou dopravou, v pohode sa da chodit na tury aj autom, nevidim v tom nejaky velky problem. Aj na otocku to ide. Ked je ludi viac, tak je to uplne idealne. 05/05/17 00:27 rast
Vlado - aha, teda so staznostou si nepochodil u ZSR, neslo o Regiojet. Tomu uz viac rozumiem. Ja by som chcel teraz volakedy tiez kamsi cestovat, no byvam dalej od Bratislavy ako Ty. Naslo mi to, ze mam ist 2 autobusmi a nato 2 vlakmi. Ja si vsak zasadne dopredu listky nekupujem. Ak dopadnem zle, ozvem sa. 04/05/17 20:45 knor
Doprava pre "bez automobilového" turistu fungovala ako tak do konca 90 rokov. Dnes naplánovať víkendovú túru mimo turistických centier úplne nemožné. 1. ranný autobus má príchod do podhorskej dedinky o 10.00, posledný odchádza o 14.00. Už zrejme nenávratne preč sú železničné spojenia do Muráňa, ranné a večerné spojenia z Pohorelej, resp. Červenej Skaly, umožňujúce nádherné celodenné túry na hrebeň NT, Muránsku planinu alebo Stolicu. Pamätám si prvý ranný osobák z Košíc do Popradu s odchodom o 2.34, Ranný a večerný vlak do Zádielu. A to už ani nespomínam napr. autobus. linky Svarín - Čierny Váh, alebo Partizánska Lupča - Železné. Proste žijeme v dobe, kde sa všetci aj napriek 21.storočiu, slepo klaniame bôžikovi zvanému peniaze... 04/05/17 20:38 Vlado 2
Za minulého režimu (chvalabohu, že je preč) bolo politickým rozhodnutím, že ľudia nemali prostriedky na zakúpenie súkromného auta - spomeňme si aj na zapisovanie kojencov do poradovníka na Trabant v NDR, či kupovanie Škodoviek v Tuzexe u nás a kvôli mobilite obyvateľstva museli riešiť vlaky a autobusy omnoho veľkorysejšie oproti dnešku. Komunisti nerozumeli ekonomike a ich rozhodnutia mi veľmi pripomínajú SimCity, ale určite boli vtedajšie spoje hustejšie. Ale aj tak to boli zlosyni a babráci. Nesloboda tých čias bola pre mňa významným faktorom pri "útekoch" do hôr. 04/05/17 20:07 PaliT
Martin - myslel som to tak, že si kupiš listok do Popradu na Regiojet na internete - teda to bolo v minulosti do konca januára. Ten lístok stál 20 Eur - spiatočný. Kedže som nechcel nechávať auto pod stanicou, rozhodol som sa pre vlak ŽSR, ktorý mal prísť 40 minút pred odchodom Regiojetu. Ked mal vlak meškanie 10 minút volal som na infolinku, že čo sa deje. Povedali mi že vlak ma meškanie 30 minút, na Hlavnú stanicu príde o 5:28 a kedže Regiojet išiel o 5:34 mám krásne čas na prestup. Zial osobný vlak do Bratislavy mal meškanie 50 minút, čo mi nepovedali a o 5:20, ked mi bolo jasné, že už nestihnem Regio, som sa pobral domov. Ešte som zavolal na infolinku, že kto mi vráti peniaze za neprejdenú dopravu. Tam mi povedali aby som sa sťažoval. Chcel by som vedieť ako by si sa tváril, keby si mal letieť do Ameriky, máš dopredu kúpenú letenku, veď to sa tak robí a nepríde Ti spoj ŽSR na lietadlo. Myslím si, že nepochodíš. Ja som sa sťažoval tri mesiace, žial som len obyčajný človiečik, čo nemá na nič v tomto zriadení šancu. Ale beriem to v pohode. Na ŽSR sa absolútne nespolieham a neodporúčam to nikomu. O režimoch sa nechcem baviť, žažil som ten a zažívam aj tento a všetky sú na h..... 04/05/17 18:20 Vladimir Popluhar
Pridaj príspevok RSS tejto témy
Kontrolný reťazec:
Pridaním diskusného príspevku súhlasíte s podmienkami použitia hiking.sk.

Vysvetlivky → klikni na postavičku
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Šumiac – Kráľova hoľa – Telgárt dnes 12:11 17 príspevkov
Horská záchranná služba dnes 10:24 722 príspevkov
Pača – Úhorná – Hekerová – Smolník dnes 10:23 9 príspevkov
Krasňanský a Päťbojársky trail dnes 09:42 1 príspevok
Turistické značkované trasy dnes 08:42 1482 príspevkov
dolomity s kocikom včera 21:54 1 príspevok
Juráňova dolina a rašelinisko Peciská s deťmi včera 20:47 12 príspevkov
Chcete zabiť medveďa? včera 16:59 472 príspevkov
Tri Studnicky včera 13:19 12 príspevkov
Skala Sedem kostolov v Studničnej (Komjatná) včera 10:59 5 príspevkov
Fjällräven Keb 52 – celoročný trekkingový batoh včera 09:21 4 príspevky
Slovenskou Saharou - Záhorácka magistrála 20/08/19 23:31 6 príspevkov
Cyklo Korytnička: Korytnica – Ružomberok a späť 20/08/19 20:00 9 príspevkov
Králická tiesňava 20/08/19 18:39 12 príspevkov
Zoznámenie 20/08/19 16:39 1144 príspevkov
Zabudnutý Gemer: Jelšava – Železník – Tisovec 20/08/19 13:44 28 príspevkov
Sninský kameň zo Zemplínskych Hámrov s deťmi 20/08/19 13:09 3 príspevky
Glarnské Alpy – k St. Martin cez Heidelpass 20/08/19 11:55 5 príspevkov
Staré a raritné smerovky 20/08/19 08:03 144 príspevkov
Tatranský ľadový dóm na Hrebienku 20/08/19 06:09 109 príspevkov
Alta Via 1 - Dolomity 19/08/19 19:56 nová téma
Ferrata Dve veže v Liptovských Revúcach 19/08/19 19:13 18 príspevkov
Zbierka na útulňu Tajch 19/08/19 11:45 51 príspevkov
Hikeplanner
rozšírené hľadanie
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
0.28 (0.04)