Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Vriace fórum

Diskusná téma K článku: Stredoeurópska mariánska cesta Šahy – Počúvadlo

Diskusná téma K článku: Stredoeurópska mariánska cesta Šahy – Počúvadlo

Aktívny pobyt v prírode prispieva nielen k poznaniu prírodného či kultúrno-historického bohatstva regiónov a je devízou zdravého životného štýlu. Človeku poskytuje aj dostatočný priestor na duševnú očistu od každodenných starostí, môže byť cestou za duchovným poznaním a k sebareflexii. Práve tento aspekt je významnou súčasťou pútnických trás vo svete. Nehovoriac o tom, že spoločne organizované púte vytvárajú nové priateľstvá a budujú spoločenstvá ľudí idúcich za spoločným cieľom.

M Suchy

Nechcem rypat, ale zeleznicu zo Siah do Lucenca sa nikdy nepodarilo postavit, hoci plany boli. Zeleznica z Lucenca konci vo Velkom Krtisi.
Ale mozno mal autor na mysli spojenie Siah a Lucenca cez Madarsko.

FunTTomas

Nová trasa je skutočne vedená atraktívnou krajinou, aj keď sa to nemusí zdať. Veľmi pekný úsek je ľudoprázdnym údolím Krupinice. Jedine zamrzí asfaltový úsek z Hontianskych Nemiec do osady Podvŕšok, lebo asfaltu sa dá vyhnúť presunom cez Nemce k toku Štiavnica mapy.hiking.sk/?x=18.98155… a potom naľavo pod lesom vedie vychodený chodník ďalej do lesa, odkiaľ po hubárskych chodníčkoch a zvieracích prtiach je to kúsok krížom cez les na asfaltku k osadám Husín a Podvŕšok.

Jjano

Máte niekto predstavu, či je to MTB bicykloidné?

PaliT

Časti trasy poznám a aj podľa mapy vidím len zo tri miesta, kde trasa prekonáva čiaročky vrstevníc nejako podozrivo nahusto, možno bude treba bajk kúštik potlačiť, ak vôbec.

Vladimír Kobza

M. Suchy: samozrejme, v článku bolo myslené železničné spojenie Šiah a Lučenca cez územie Maďarska, teda po trase cez Hont, Drégelypalánk, Balassagyarmat, Szécsény a Kalondu, keďže v čase vzniku tejto železnice štátna hranica neexistovala a neskôr aj keď už existovala, cezhraničná doprava sa predsalen udržiavala - na strane zo Šiah do roku 1945 a z Kalondy do roku 1992.

jjano: Myslím, že celá trasa je v pohode prejazdná s bicyklom. Jedine, kde mám trocha obavy, sú úseky od Medovariec popri Krupinici, kde sú postupne tri väčšie lúky - na nich je to samozrejme v pohode, ale na prechodoch medzi lúkami je to v strmom svahu nad Krupinicou, navyše je tam niekoľko padnutých stromov (plánuje sa brigáda na prečistenie úseku). Ide však len o cca 200 metrov, takže v najhoršom prípade sa bike potlačí, nevidím v tom problém. Takisto výstup z údolia Krupinice smer na Hontianske Nemce vedie bočným hrebienkom - je to chodník, nie veľmi vhodný na bicykel, ale opäť ide len asi o 200 metrov, navyše sa to dá obísť priľahlou lesnou cestou naokolo, potom ďalej je to už všade luxusná poľná cesta.

Celkovo si myslím, že trasa je zaujímavá a vedie atraktívnou krajinou, ako hovorí Tomáš. Či už na trase, alebo v jej okolí, je rozhodne čo pozerať. Možno do budúcnosti sa ešte podarí nejako vhodne prepojiť novú modrú s už predchádzajúcou zelenou značkou z Dudiniec.

Knor

Zaujali ma zmienky o specenom vale. Kde ste ho videli? Podla informacnej tabule nad Pecenicami viedli vsetky 3 vetvy speceneho valu trochu vychodnejsie (snad ich bude na obrazku vidno).

Svatopluk Štěpánek

Výborný a záslužný nápad takto vyznačiť nové TZT. Navyše je zima a všade veľa snehu. Tu azda nie.
Tento článok a článok A. Zahradníka o výletoch južnými výbežkami Štiavnických v. sú "smerovka" do týchto krajov.

Gagigo

V. Kobza, prosím, je možné tu /či niekde inde/ napísať presný priebeh celej tejto mariánskej cesty, od hranice po hranicu? Alebo kde sa to dá nájsť.

Vladimír Kobza

Priebeh Stredoeurópskej mariánskej cesty v rámci územia Slovenska možno rozdeliť do nasledovných 10 etáp (väčšina je trasovaná po existujúcej sieti TZT, menšia časť po cyklotrasách, resp. mimo oficiálnych trás).

  1. Šahy, št.hr. - Plášťovce - Hontianske Nemce - Prenčov (po modrej)
  2. Prenčov - Vlčia jama (po modrej) - Ilija (po zelenej) - Sitnianska - Štefultov - Banská Štiavnica križovatka (po zelenej) - Banská Štiavnica námestie (po červenej)
  3. Banská Štiavnica námestie – Banská Štiavnica križovatka - Banský Studenec (po červenej) – S. Caniar – S. Volárska - Dubové – Bacúrov – S. Vráta (po zelenej) - Pod Haputkou (po žltej) - Zvolen, pod Dráhami - Zvolen, vlak (po modrej a potom po žltej)
  4. Zvolen vlak - Zvolen park (po žltej a potom po modrej) - Zvolen mesto – Sliačska dolina (po modrej) – Sliač kúpele (po žltej) – Pri salaši (po zelenej) – Pod záhradou – Sampor rázcestie – Lukavica – Mičinské lúky – Vartovka - Banská Bystrica mesto (po modrej) – Banská Bystrica vlak
  5. Banská Bystrica, vlak - Banská Bystrica Sásová (szürke) – Hrádok, lúka - Panský diel – Šachtičky – Špania dolina (po modrej) - Špania dolina, Alžbetka (po červenej) – Piesky – Staré Hory (po modrej)
  6. Staré Hory – Majerova skala (po modrej) Náučný chodník J.D. Matejovie (zelená)– Valentová – Prašnica – Východné Prašnické sedlo – Horná Habajačka (po žltej) – Vyšná Revúca (po zelenej) – Stredná Revúca- Nižná Revúca -Teplô, hor. – Liptovská Osada
  7. Liptovská Osada - Podsuchá - Biely Potok (cyklotrasa) - Ludrová - Liptovská Štiavnica - Liptovské Sliače - Stredný Sliač (cyklotrasa) - Ivachnová - Liptovská Teplá
  8. Liptovská Teplá – Madočany (cyklotrasa) – Kalameny - Záblatné, ch. - Sedlo pod Kráľovou (po žltej) - Bukovina, rázcestie (po červenej) – Ižipovce - Prosiek (cyklotrasa)
  9. Prosiek – Prosiecka dolina (po modrej) - Kvačianska dolina, ústie (po žltej) - Oblazy, rázcestie - Huty - Biela skala, hôr. (po červenej) - Zuberec (po zelenej)
  10. Zuberec - Habovka - Nad Studienkami - Zábiedovo - Zábiedovo, Lány (po modrej) - Trstená, západ (po zelenej) - Trstená, vlak (po červenej)
Jjano

Vlado, parádny itinerár!

Zaujímavé trasovanie, ťahá sa to prevažne dolinami, to kvitujem, môže to zaujať "pútnikov" alebo menej zdatných turistov viac ako hrebene a vrchy...

Nie je mi celkom jasné:

  • trasovanie južne od Sitna, modrá značka z Hontianskych Nemcov totiž vedie do Beluja a nie do Prenčova. A je v teréne vyznačená? Lebo pred pár rokmi bola iba na mape, ale nie v teréne.

  • trasovanie medzi Liptovskými Sliačmi a Liptovskou Teplou.

Vladimír Kobza

Jasné, presne tak. Tu je treba si uvedomiť, že ide o pútnickú trasu, a teda aj profil trasy bol vybraný tak, aby ju zvládli aj priemerní turisti (vedie viac dolinami, menej horskými chrbtami), i keď samozrejme jej prejdenie rozplánované na 10 dní dá aj tak zabrať. A samozrejme nemusím nijako zdôrazňovať, že naviac trasa bola vybraná tak, aby viedla popri významných pútnických miestach, kostoloch a pod.

Modrá značka vedie z Hontianskych Nemiec cez Podvršok, Mladú Horu, Beluj na Počúvadlianske jazero. Takto je aj v teréne vyznačená, už sú aj smerovky. Úsek Hontianske Nemce - Beluj je nový, vyznačený v roku 2016, ostávajúci úsek z Beluja po Tatársky jarok existoval aj predtým (len sa obnovilo značenie) a predĺženie modrej na úseku Tatársky jarok - Počúvadlianske jazero súbežne so žltou sa zrealizovalo v 2016. Vznikla tak súvislá modrá TZT Šahy, št.hr. - Počúvadlianske jazero.

Tu je potrebné poznamenať, že Stredoeurópska mariánska cesta (SEMC) vedie po tejto modrej len na úseku Šahy - Hontianske Nemce. SEMC ďalej pokračuje mimo TZT cez Prenčov, keďže práve v Prenčove je významná sakrálna zastávka pútnickej trasy. Na tomto úseku SEMC využíva NCH a žltú TZT ku Koháryho dubu a kúsok ide aj po štátnej ceste. Hoci bolo snahou sa v maximálnej miere vyhýbať frekventovaným cestám, najmä kvôli bezepčnosti.

Zivan

Vlado, nemáš to zrátané aká je kilometráž slovenskej časti SEMC? Prípadne nevieš aká je jej celková dĺžka?
Existujú aj stránky, kde je popis alebo itinerár, či mapy úsekov mimo SR?

Jjano

Vlado, díky za odpoveď. V takom prípade nie je záver 1. etapy v itinerári správny, keďže sa nejde "po modrej", ale po NCH a žltej.
Inak nepovažujem to za šťastné riešenie, tá cesta je pre chodcov dosť nebezpečná - cez pracovné dni je tam premávka aj veľkých nákladných áut a kamiónov, jazdí sa tam relatívne rýchlo, žiadne krajnice, neprehľadné zákruty ... Keď už bolo treba prejsť cez Prenčov, tak radšej po ceste z Beluja, tam chodí jedno auto za 10 minút .

Gagigo

V. Kobza, ďakujem za poskytnuté info o priebehu mariánskej cesty

Pridaj reakciu

Pridaním diskusného príspevku súhlasíte s podmienkami použitia hiking.sk.

Vriace fórum