Diskusná téma K článku: Turistika ako výkon a prostriedok rozvoja vytrvalosti 2. Turistika je jednou z najpopulárnejších voľnočasových aktivít. Venujú sa jej ľudia bez predošlej športovej skúsenosti, ale aj aktívni či vyslúžilí športovci. Na turistických chodníkoch stretávame celé rodiny, osamelých diaľkarov a ultramaratóncov. Asi sa nikto nebude sporiť, že táto voľnočasová aktivita má široký záber výhod pre tých, ktorí jej čaru podľahli. Okrem pobytu na čerstvom vzduchu, spoznávania prírody a okolitých zaujímavostí či kultúry, je turistika najmä športový výkon ako každý iný. A práve na športový rozmer turistiky, budú zamerané nasledujúce riadky. Nakoľko je článok určený čitateľom Hikingu, všeobecný pojem „turistika“ obmedzím na pešiu turistiku. 24/04/19 ← späť Nahlásiť adminom zobraz: naopak, len posledný týždeň
Ja dakujem za super clanok. Je to presne ako popisujete chalani - startovacia ciara je to do sportu nespone uzasna a ked k tomu vedieme deti, ktore sa v neskorsom obdobi rozhodnu trochu vaznejsie venovat nejakému co i len trochu vytrvalostnému sportu, budu mat perfektny zaklad.
Intervalovy trening - no dalo by sa, ale fakt by to bolo prinajmensom uz divne, ze si na zastavkach presne stopujes dlzku oddychu :)
Mi to pripomenulo staru prihodu, ked sme s partiou vytiahli nase (vtedy este) priatelky na turu v Malej Fatre a na jednej zastavke/odfukovacke sa kamos na mna pozrel vyznamnym pohladom a zatukal si na hodinky. Bohuzial, videli to aj baby, takze sme uz potom mali tiche domacnosti :)
30/04/19 08:45 Eric
Erik, mal som to na mysli presne ako pises, ked som spominal, ze mi to pride ako keby sa pisalo o behu a nie o turistike. Ved turistika 30 minut - to je co? Zato beh do kopca 30 minut ... moze byt. Naviac, ked clovek zvykne chodievat od svitu do mrku, vtedy tazko mozno hovorit o zvysovani kondicky turistikou. (Leda ak narocnejsim terenom, dlzkou pochodu to uz nepojde.) 29/04/19 21:13 martin knor
*tych 165 bpm je u mna 15 tepov pod anaerobnym prahom, cize niekde medzi aerobnym a anaerobnym prahom (anp som mal pri poslednom teste na 180). To je iba korektura, lebo v tej mojej odpovedi sa to trochu stratilo a uz ju neviem editovat :D

Trend (najma v rekreacnom sporte) je teraz momentalne taky , ze kapacita sa nezvykne trenovat v zmiesanom pasme medzi aer. a anaer. prahom,kedze je to pomerne dost narocne, ale skor pod aerobnym prahom na nizsej intenzite. Vykon sa v tomto pasme samozrejme trenuje velmi tazko alebo vobec, ale tak uz nie je ulohou turistiky ak je clovek bezec alebo vytrvalec vyuzije na to intervalovy trening alebo nejaku kratkousekovu metodu.

Je naivne mysliet si, ze si niekto bude turistiku zamerne menit kvoli tomu aby z nej dosiahol maximalny efekt na rozvoj vytrvalosti - s tym uplne suhlasim a nerozporujem, ale je dobre poznat tie okolnosti, hlavne ked kazdy druhy sporttester ukazuje VO2max alebo HR a potencial na nejaky posun tam urcite je (prinajmensom uz len vo forme akt. regeneracie).

A este raz vdaka za koment :)
29/04/19 13:39 TomasD
ahoj erik - urcite ano, turistika ma svoje mantinely, preto ako som spominal najma v prvej casti clanku, je dolezite zadefinovat sportovy vykon. V turistike je to takmer nemozne, pretoze motivacia turistov je rozna a zaroven nema sutazny rozmer od ktoreho by sme sa mohli odpichnut. Cim vyssia je vykonnost/kondicia sportovca, tym vyssie budu jeho naroky na adaptaciu, cize napriklad taky netrenovany clovek si moze v porovnatelnom terene pomoct o dost viac ako trenovany. Ak je vsak rozmer turistiky vyslovene oddychovy (co v tomto clanku nezatracujem, naopak sam to niekedy vyhladavam - s manzelkou a dcerou) aj vyvolanie adaptacie je minimalne/zanedbatelne. Ale naopak, v novembri som isiel zo Stefanovej vo VF do Sedla Medziholie, mal som sice na chrbte nosic s malou a TF sa hybala niekde okolo 140-165 bpm s kratkymi zastavkami, kde spadla na 110-120, co je nejakych 15tepov pod anaerobnym prahom. To uz je celkom slusny vytrvalostny trening. Ked zoberieme na zretel, ze ten vystup a zostup zo sedla je max cca na 2,5 hodiny s dobrou rezervou - je to celkom efektivny trening :) navyse s krasnym vyhladom na Velky Rozsutec a Stoh.

Sportovy trening zaroven vo velkom pracuje aj s intervalmi odpocinku, cize aj to ze telo meni svoj rezim je svojim sposobom vitane - to je zaklad intervaloveho treningu, aj ked suhlasim ze v turistike je ta praca s tymi intervalmi odpocinku skor freestyle ako kontrolovana aktivita :) Je vsak predpoklad, ze u netrenovanych ludi moze mat celkom slubny efekt turistika mierneho charakteru ako lahka ale za to dlho trvajuca turistika.
A rovnako ak by bol hocijaky iny aerobny vykon nedostatocny, je jedno ci plavas/bicyklujes/behas alebo robis turistiku ten podnet je jednoducho pre tvoju kondiciu nedostatocny

ale to uz teoretizujeme, V zasade opat musim suhlasit, su efektivnejsie cesty rozvoja vytrvalosti, hlavne pre aktivnych ludi ako turistika, ale turistika ma vysoky potencial ako odrazovy mostik a hlavne doplnok.

A zaroven dakujem za zaujimavy a rozsiahly koment, tesim sa ze je o tuto temu zaujem :)
29/04/19 12:55 kelt445
TomasD: Moj skromny laicky pohlad na Tvoje dve otazky:
1) Myslim, ze ano, ale iba do urcitej miery (vysky). Turistika je dobre kardio, ale treba ju brat z komplexného pohladu, teda ze ked idem na cely den (alebo aj tych 6 hodin) von, tak to nie je ako pri behu/cyklistike, ze odstartujem a bezim/bicyklujem v urcitych výkonnostných zónach komplet cely cas. Na turistike drviva vacsina ludi zastavuje, sadne si, zaje, pokeca, foti a to su vsetko prestoje, kedy telo meni svoj rezim. Takze taka ziva, rychla turistika (alebo vo vysokých horach) je urcite velmi dobrym nastrojom, ako vytvarat treningove stimuly, ale cielovym "vykonom" by potom mali byt maximalne dialkove pochody. Turistikou si nepomoze sportovec, ktory ma natrenovany beh na 10 km za 45 minut, aby to stiahol na 40 minut.
2) Presne opacna odpoved ako vyssie - vsetkymi moznymi vytrvalostnými sportami. Kedze turistika je relativne menej narocna (cest vynimkam) na svalovu cinnost ako spominany sportovy vykon, tak akykolvek prevazne aerobny vykon podla mna zvysi "kondicku" aj pri turistike. Koniec-koncov, ja sam som sa tak dostal k horskemu behu :)
Takze myslim, ze turistika je hlavne pre tych co si chcu uzivat prirodu a vsetko s nou spojene, kto chce mat poriadny vykon, tak zacne po tych horach behat a kto chce aj to aj to, tak to spravi ako ja - zacne behat, ale pomaly hahaha.

Paradny clanok, btw, vsetka cest.
29/04/19 11:49 Eric
síce je to prstenec, ale dá sa to pomenovať aj koliesko
cdn.alza.sk/ImgW.ashx?fd=f3&cd=SPT4349
27/04/19 11:48 Peter61
Tomas, Martin asi myslel taku jednoduchu gumenu cvicebnu pomocku v tvare torusu (resp. anuloidu): sk.wikipedia.org/…/Torus_(geometria)
vid. obr.:
27/04/19 11:32 k2
uslo mi jedno slovo, malo tam byt - "vyraznu zmenu poziadaviek" 26/04/19 21:41 TomasD
martin - tych max. 6 hod som bral ako taky zklad beznej rekreacnej populacie, suhlasim ze je vela tur aj rekreacneho charakteru kde je trvanie viac ako 6 hod, ale o to v zasade nejde, trvanie zatazenia je len jedna z premennych.

Ono moja idea (aj motivacia na tento clanok) bola v 2 rovinach - 1.) ci je turistikou mozne trenovat vytrvalost/ kompenzovat ine vytrvalostne sporty a 2.) ake su vhodne treningove podnety ak chceme kondiciu pocas turistiky zlepsit. Na to som snazil naznacit odpoved a ta teoria je pre to odrazovy mostik. V skratke mi islo o to, ze turistika sa ako vhodny doplnok pre rozvoj vytrvalosti (nepravom) opomina. Aj ked samozrejme, ak chce niekto robit vrcholovo triatlon alebo atletiku a nie je talent od prirody iba na turach to nenatrenuje. A naopak ak niekto vela kraca v horach a miluje to, nebudem ho presviedcat aby jednu turu vynechal a isiel si zaplavat, pretoze chapem jeho motivaciu :)

Clanok uz je hotovy, az redakcne bol rozdeleny na 3 casti v zavere (asi to vyjde na dalsiu cast) bude aj zopar rad.

S tym srdcom zalezi co konkretne ten pan stlacal :) ak to bolo nieco na baze dynamometra (taka vec do ruky kde stlacenim prekonava nejaky odpor) tak si to odhadol spravne. Efekt je zanedbatelny. Pri takej svalovej praci nevytvori vyraznu poziadaviek na energeticke systemy oproti chodzi,zjednodusene- viac by si pomohol ak by pridal do kroku ;)


26/04/19 21:38 TomasD
Tomas, pises: "Turistikou bežne označujeme aktivitu, pri ktorej zaťaženie trvá od 30 minút do 6 hodín." S tym nesuhlasim. Pridaj. Este aj s maminou (rocnik 1942) som bol tento rok iba na prechadzkach, ktore trvali 6:45 a 6:30 vcitane oddychov, cize chodenie mohlo trvat 4 az 5 hodin. A to je celkom netrenovana osobka, ktora do hor nechodi (teraz som ju presvedcil po dlhych rokoch). Mne to pripada, ako keby si pisal o behani po horach, nie o turistike.

Po minulej reakcii som myslel, ze sem das zopar rad ako si pomoct. Volakedy som videl starsieho pana, ktory iduc magal v ruke taku gumenu vec (anuloid :-?) vraj na posilnenie cinnosti srdca. Moc sa mi to nevidelo. Moze to mat taky ucinok?
26/04/19 19:55 martin knor
ahojte, som rad ze zaujalo.

Pali - p. prof. Handza som uz ja nemal cest poznat osobne, ale jeho praca co urobil v odbore je obdivuhodna. V lekarstve aj telovychove bolo a aj je dost nezabudnutelnych ludi, obcas sa to prehliada :)
25/04/19 21:07 TomasD
Tiež som sem nazrel a odporúčam pozrieť aj na tie odkazy pod článkom, veľmi ma zaujalo video v prvej časti.

Inak asi 2 roky som pracoval ako šofér v Ústave telovýchovného lekárstva, keď ešte robil prof. Handzo, to bol nezabudnuteľný človek.
24/04/19 15:02 PaliT
Dobré, preštudujem.
Takýto článok je priamy protiklad Borových, ale podľa mňa sem patrí.
24/04/19 09:31 Svatopluk Štěpánek
Pridaj príspevok RSS tejto témy
Kontrolný reťazec:
Pridaním diskusného príspevku súhlasíte s podmienkami použitia hiking.sk.

Vysvetlivky → klikni na postavičku
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Fjällräven Keb – trekingová bunda dnes 10:15 1 príspevok
S Mišom Diviakom o citlivom hospodárení v lese dnes 10:03 5 príspevkov
Straty a nálezy dnes 08:17 432 príspevkov
Veľký Šariš – Šarišský hrad a späť dnes 06:49 18 príspevkov
Nový cykloturistický most cez Moravu pri Kopčanoch dnes 06:45 4 príspevky
Od zubačky z Tisovca cez Fabovu hoľu do Michalovej včera 21:07 11 príspevkov
topanky La sportiva včera 14:06 78 príspevkov
mačky včera 13:01 117 príspevkov
Z Luhačovíc k Vlárskemu priesmyku včera 12:35 5 príspevkov
Búdy na Pálenici včera 10:31 12 príspevkov
Útulňa pod Kečkou včera 10:10 5 príspevkov
Autobus na Tri studničky včera 09:14 55 príspevkov
Sagarmatha 84 včera 08:55 7 príspevkov
GR20 včera 04:37 17 príspevkov
Poistenie na hory - letná aktualizácia 14/10/19 15:47 57 príspevkov
Zbierka na Útulňu DRINA na Čergove 14/10/19 12:33 27 príspevkov
Chata na Grúni 14/10/19 11:49 13 príspevkov
Vysoké Tatry – podrobná mapa 1 : 25 000 14/10/19 09:57 13 príspevkov
Jesenný Bärenschützklamm so šesťročným turistom 14/10/19 00:00 nová téma
Okruh cez Fatry: Strečno – Ľubochňa – Kráľova studňa 13/10/19 17:27 12 príspevkov
Hrebeň Nízkych Tatier priechodný bez obmedzení 13/10/19 15:55 49 príspevkov
Okruh cez Fatry: Kráľova studňa – Skalka – Strečno 13/10/19 07:09 9 príspevkov
Sneh vo V.Tatrách 12/10/19 21:35 408 príspevkov
Strelníky – Ľubietovský Vepor – Ľubietová 12/10/19 21:20 21 príspevkov
medvede 12/10/19 19:35 2 príspevky
Hikeplanner
rozšírené hľadanie
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
0.3 (0.05)