Diskusná téma K článku: Salaš pod Suchým vrchom Počas prechodu hrebeňa Veľkej Fatry zvyčajne vychádza nocľah niekde v okolí Ploskej, Borišova či Suchého vrchu. Okrem Chaty pod Borišovom sa pod Ploskou a Kýškami nachádza niekoľko viac alebo menej zachovalých kolíb a salašov, kde sa dá ukryť pred nepohodou a prespať. Jedným z tých lepších je salaš pod Suchým vrchom - kedysi nazývaný Martina. 03/11/04 ← späť Nahlásiť adminom zobraz: naopak, len posledný týždeň, ďalšie
Spali sme tu z 22na23.6. bolo tu fajne,ale aj vo vnútri šarapatia myši a narobili tam neporiadok. Niečo sme popratali, na všetko sme nemali čas. Ďakujeme správcom, že to tu udržujú :-) 24/06/17 20:49 JaroB
Na porovnanie rok 2009 a rok 2016.
15/05/17 13:42 UNCLE LACO
Ahojte turisti,

Som Tomáš a tiez som v komunite 4 nitov, kde im pomaham. Citam tu vase prispevky a su v skutku zaujimave. Poviem a priblizim vam moje skusenosti s turistami.

Salaš sa obsadzuje spravcom velmi malo. Zvycajne, ked tam ideme nieco robit-opravovat, resp. na silvestra, ale to je pochopytelne nie? Obsaden je len spodok, vrch je vzdy pristupny vsetkym.

Ked takto niekto prijde, poviem mu ake su moznosti a bud ostane spat hore, zohreje sa pri nas, alebo ide dalej.

Tu je niekedy kamen urazu a "turista" sa urazi, ze nemoze spat dole.. A aj ked mu je ponuknute miesto ide dalej..

A potom vypisuje po internete, ze boli vyhodeni a tak..

@remy, nasiel som si minuly rok 2016 a vo februari sme tam boli 1x na oslave kamaratovej 40tky.. Cize to mohol byt dovod, ze si sa nezmestil dole. Bolo tam 10 ludi, vrch bol volny a spali tam ludia..

A pozri ako reaguju ludia nad tymto prispevkom, kde si to spomenul..

Ja som tam naozaj casto a vidim ako sa turisti spravaju.. Minca ma dve strany a kazdy si povie to svoje..

Nevyhadzujeme ludi, len im ponukneme inu variantu prespania a ked je miesto, spia aj dole..

Mrzi ma, ze si mal taku skusenost z 2 navstev si bol "vyhodeny", no ak sme to boli my, urcite Ti bola ponuknuta povala, minimalne!

A este jednu pikosku, co sa nam stala. Aby ste ludia videli s kym tam mi prijdeme do styku. V jeden vecer prisiel "turista", otvoril salas, nepozdravil sa a jeho prve slova boli: "Kde spim?" krasne, ze?

Preto kazdeho prosim, kto uvidi rezervacku na salasi, od spravcu cize od nas, kludne si obsadte vrch salasa, zakurte si, navarte si, vypite si a citte sa ako doma, zname na to len jednu vec, budete spat hore na povale..

Uprimne, ma mrzia niektore nazory ludi, ktore tu citam.. Ale vedzte, mozem povedat aspon za seba, ze co len jedine dakujem, dobre sa o to starate, ktore mi povie clovek tam hore, stoji za tu namahu..

20/04/17 17:16 thom_FOO
Laco
Nemusis ma presviedcat. Ja ta chapem cely cas, len akosi ty mna akosi nie:) Uprimne, obdivujem teba a inych, co sa o utulne staraju. Nie, zeby som mal problem s pracou, ale nemal by som nervy nieco urobit a po 2-3 tydznoch prist a zistit, ze nejaky dement mi dorezal stol, zlomil postel, alebo spalil stolicky, ovracal budu, pripadne tam nechal haldu smeti. Bud by som sa na to vybodol, alebo by som ho "odsedel".
Pre mna osobne su "zaujimavejsie" budy bez piecky, s pricnou. Staci, ak dnu nefuci a neprsi. Pretoze je tak mensia pravdepodobnost, ze tam trafim na nejaku cvargu.Uz som mal stastie ako pod suchym (urcite to nebol nik od vas, mali tak 20), tak na mandoline, v partyzane...

A inak, neurazil si ma.

Ps: za tym fb si ale stojim, predsa doba pokrocila :)
19/04/17 22:27 remy
Myslim si, že každý, kto tu niečo napísal, myslel to v podstate dobre. Každý mal v niečom pravdu a všetko to je potom o vypovedaní si vecí a názorov naživo.
Určite nám tu všetkým ide o rovnaký cieľ. To znamená zachovanie podobných, turistom prospešných objektov ako sú útulne. Vďaka každému, kto sa veľkou či aj menšou mierou pričinil o jej dnešný stav. Každému, kto si po sebe uprace a prichystá niečo pre ďalších, ...atď.
A chápem Laciho, že je to ako jeho "dieťa". Vďaka ti.
Rovnako sa všetci zhodneme, že takí "akože turisti" na takéto miesta nepatria a neprináleží si im ich rezervovať ani inak prisvojovať. Chápem rozhorčenie ostatných diskutujúcich. Sám ich nemusím.
Nech žije aprílová zima na horách!!!;)
19/04/17 21:53 turista222
Remy už som fakt unavený tým vypisovaním. Jasné uvítal by som aby to bolo osobné stretnutie, kde si to môžeme povedať. Takto cez vlákna je to často o nepochopení a so skúsenosti viem, že ja ťa nepresvedčím a ty mňa tiež.
Veľa pekných zážitkov na horách prajem a ak som urazil, tak nech je mi prepáčené.
My house my castle je asi prisilné porovnanie a hlavne nepochopené.
Proste niečo vstalo z popola aj mojím pričinením a som potom na to hrdý a citlivý.
19/04/17 20:09 UNCLE LACO
UNCLE LACO:
Presne tak vznikaju famy. Najprv sam napises inym, ze si vyberu z tvojich prispevkov len to sa im hodi a nakoniec som mal podla teba letny spacak v zime. (Mimochodom dva boli do cca -7, len vtedy nejako predpoved nevysla a ostalo to na -17 tusim). Skus si pozorne precitat co som napisal. Reagoval som 15:00 13.4 na prispevok PCHH ze by bolo fajn sa radsej docitat o rezervacii na fb, ako na mieste, kedy to je uz jedno. Jeden z prikladov som uviedol. Nikde som nespomenul, ze si nas poslal prec ty, alebo niekto z tvojej partie. Pretoze to nevies ty, ani ja. Jednoducho sme isli dalej...

Tvoje nasledne reakcie si precitaj sam. Od rad kedy a ako sa ma chodit na utulne, na hory, az po prispevok so samym JA JA JA, na ktoreho primeranost si mal potom viacero reakcii.
Nenajdes nic, kde by som spochybnil nieci podiel na zveladovani utulne, znevazoval niekoho pracu. Tiez ani pravo, ak sa niekto o utulnu stara, si ju obsadit aj na viac dni. Ma to logiku. Vlastne ved ak tam chce aj nieco spravit, nie je to na 2 hodiny.

V dnesnej dobe, co aj sam musis uznat (teda ak chodis aj inam), sa stava, ze dostupnejsie utulne a hlavne s vyssim komfortom (co je nepochybne aj salas) su cielom partii, co si to myslia s vikendovou chatou a jedine co po nich ostane, je bordel (v lepsom pripade) a tym, co sa o to staraju, len oci pre plac.Aj vo VF sa mi neraz stalo, ze som stretol rano mladika a ked sme pokecali, ze kam ma namierene, tak ze ide zakurit partii, lebo idu hore na vikend a ostatni idu so sudom.
A toto, nie je podla mna normalne. Presne takyto sposob obsadzovania utulni sa mi nepaci, pretoze sa minaju ucelu. Hlavne v zahranici, to je dokonca zakazane. Zase je znama specialita niektorych SK outdoorovych cestoviek takto obsadzovat winterraumy (A este si to aj nechavaju zacalovat)

Osobne vyuzivam nejaku budu malokedy a len ak je prazdna, inak spim vonku. Mam radsej klud.

Ps: drzim palce pri dalsom zveladovani a mozno sa tam raz stretneme, ak ked to velmi nepredpokladam :)

19/04/17 19:41 remy
Ja sa nebránim, teraz v máji a júni tam budem často bo idem zas niečo vylepšovať, tak dúfam, že sa stretneme. 19/04/17 17:32 UNCLE LACO
Ak sa stretneme, preberieme na salaši večer pri štaperlíku :) 19/04/17 17:19 Mirino
Mirtino mám viac zimných story. V zime v noci lepšie povedané pred polnocou niekto začne búchať na dvere a ty zočíš zúfalca čo má babu - Bulharku a parťáka niekde pri Bielej skale. Triasol sa od zimy. Vybrali sa v januári bivakovať a mali so sebou deky!!! To fakt nekecám sú na to svedkovia. Hrali sa na 12 mesiačikov pri ohníčku čo už.
Jasné, že som ich neposlal preč. Pomestili sme sa. Čo tým chcem povedať? Nevyhadzujem len tak. Aj túto zimu prišla partia mladých 2+2 a podobne ako remy - letné spacáky. Trochu sme ich podusili, ale nakoniec spali s nami. Inak tí mladí si priniesli so sebou aj bukové polienka aby nebolo, že prišli na hotové do tepla.
19/04/17 17:03 UNCLE LACO
Laco, nič v zlom, ale moje obavy si naštartoval ty sám tou deklaráciou o dome a hrade.
Ale k veci. Myslím, že je zbytočné sa tu hádať, že ľudia robia na salašoch bordel, prípadne onééé. Podľa mňa sa tejto diskusie zúčastňujú tí slušní, ktorí po sebe bordel nenechávajú. A dacani sem nechodia a nevypisujú. Je im to jedno. Oni jednoducho prídu, urobia bordel, prípadne pokradnú niečo z inventára a nejaká diskusia na Hikingu je im šumafuk. Tým viac je treba poďakovat vám, ktorí sa staráte, za entuziasmus, s ktorým do toho idete. A za to, že vás od toho neodradí ani krádež inventára, ani zanechaný neporiadok. A že sa niekto nezmestí do plnej búdy? A že má v zime len letný spacák? A čo ako? Nabudúce bude vyškolený a bude mať zodpovedajúcu výbavu. Osobne aj keď plánujem nocľah v kolibe, tak vždy mám pribalenú aj igelitovú plachtu 2x3m + špagát. Keď je plno tak to rozbalím, prespím a nevypisujem storky o tom, ako som sa nevošiel v zime, v noci do plnej koliby s letným spacákom.

P.S. Osobne vás chválim, kade chodím, za možnosť nocľahu som sa do knihy vždy slušne poďakoval a tuto v diskusii som vás za kadibudku aj verejne vychválil :))
19/04/17 16:48 Mirino
tomXX Dík za pochopenie. Salaš je naše dieťa, ktoré milujeme. 19/04/17 14:42 UNCLE LACO
Posledné dva roky som poslal 2% daní dvom útulniam. Deti sa mi toť nedávno narodili, takže kým sa vyčičrajú to ešte potrvá. Rád by som osobne pomohol, ale som rád ak sa do hôr dostanem pár krát za rok, preto pomáham aspoň tými 2% :) A držím palce každej útulni či vytuningovanej búde a hlavne som vďačný tým, ktorí majú čas sa o ne starať. Mier. 19/04/17 14:28 tomXX
pár foto z genézy
19/04/17 14:01 UNCLE LACO
Mirino, ade.e, vlado z NZ, Palo M. Ak by sme si ho privlastnili, bol by už dávno zamknutý ako tie ostatné. A len tak na okraj - Beliansky salaš pod Ploskou býval tiež otvorený aspoň predsieň až tam raz našli nasraté ... tak to zamkli. A ostatné salaše čo pozamykali detto.
Aj u nás je bordel pod chvíľou a neodradilo nás to sa oň starať.
A kto ako má podľa vás páni určiť podmienky na pobyt na salaši ak nie správca?
Pokritizujete, dokonca aj zvesti o popole ... ale nik nepovie chlapci fajne, až bude treba niečo vyniesť tak daj vedieť, ak bude treba niečo opraviť prispejeme. V lete som tam robotoval na jeseň tiež. Ak ma ľudia videli, že tam robím tak sa radšej ani nepristavili.
19/04/17 13:43 UNCLE LACO
Pridaj príspevok RSS tejto témy
Kontrolný reťazec:
Pridaním diskusného príspevku súhlasíte s podmienkami použitia hiking.sk.