Príbeh Večer pelendrekom, ráno metlou?! Som už postarší človek – čas uteká okolo mňa ako splašený kôň. Ale s tým už nič nenarobím. Sem-tam sa vrátim mysľou do minulosti. Spomeniem si na niektoré zážitky, ktoré som zažil v mojom živote. Keď si už spomeniem, tak si ich radšej aj zapíšem, možno už za 20 rokov si na ne nespomeniem, tak ak bude všetko v poriadku – aspoň si ich potom prečítam. dnes Vladimír Popluhár Príbehy
MTB Okolo Vršatca z Ilavy Severnú časť Bielych Karpát som navštívil viackrát, zväčša ako peší turista. Tentokrát som sa sem vrátil na bicykli, nakoľko ma inšpiroval článok v Krásach Slovenska (č. 9 - 10 / 2019), kde mal názov "K bradlovej kráse". No a po prejdení trasy ju taktiež odporúčam. včera Milan Kiac Biele Karpaty
Túra Cez Hrádok na Čertove chodníky vo Vtáčniku Sú miesta, na ktoré chodíme radi. Neprekáža nám, aj keď je to niekoľkokrát za rok. Miestne príslušný genius loci zabráni, aby sa nám to zunovalo. Jedným takým je Hrádok nad Bystričianskou dolinou. Magické miesto, známe hlavne skalolezeckej verejnosti. Ja síce z výšok mám skôr závrate, neprislúcham k tejto spoločnosti, no je to tiež turisticky veľmi atraktívna oblasť aj pre bežného návštevníka. Bola viackrát spomínaná na Hikingu ako zaujímavá časť pohoria Vtáčnik. 11/11/19 Vladimír Mikuš Vtáčnik
Túra Vlačuhovo - okruh z Moštenice Pri našich potulkách Zvolenskou kotlinou a okolím Banskej Bystrice sme neraz z diaľky obdivovali malebný hôľny chrbát nad Moštenicou. Keď som počula od Janky jeho názov – Vlačuhovo – hneď ma názov zaujal a priala som si tam ísť. To bolo však už pred niekoľkými rokmi. Občas sa mi to stáva, že niekde veľmi chcem ísť, no stále to z rozličných príčin nevychádza. A pritom sú to často lokality len „toť za humnami“. 10/11/19 Danka Tomášiková Starohorské vrchy
Pozvánka Ďumbierfest 2019 Horské spoločenstvo a klub Bombura NKP v Brezne pozývajú na ďalší ročník horského multižánrového festivalu pre všetkých horalov a horalky, cestovateľov a športovcov a ďalších aktívnych ľudí. Pripravené sú tri večery plné inšpiratívnych príbehov z hôr so zaujímavými hosťami. 09/11/19 Redakcia Festivaly a premietania
Prístrešok Chata pod dubom Pri turistickom okruhu zo Sklených Teplíc do Vyhní a späť som na zelenej značke z Pustého hradu našiel najprv pod kopcom Bralce pekne upravený prameň a asi po 1 km som natrafil na lúke Janovo s posedom veľký senník plný sena a na druhej strane v lese malú poľovnícku chatu s verandou. 09/11/19 Miroslav Svítek Štiavnické vrchy
Správa Počet úrazov na slovenských horách rastie Horská záchranná služba (HZS) počas tohtoročnej letnej turistickej sezóny zaznamenala zvýšenie návštevnosti v slovenských horách a s tým súvisiaci aj nárast počtu úrazov. V tejto sezóne museli ošetriť 593 úrazov, 34 z nich bolo smrteľných. 08/11/19 Soňa Mäkká Správy
Túra Jamské pleso a Rakytovské plieska Alebo Tatranský slnečný kúpeľ. Tohtoročné októbrové babie leto bolo dlhé a ustálené. Priťahovalo nielen cez víkendy veľmi veľa turistov. Najnavštevovanejšie miesta praskali vo švíkoch. V takomto období je lepšie si vybrať menej navštevované lokality. Tak sa vyberám na vychádzku, kde sa nabažím slnka, výhľadov a plnými pľúcami budem dýchať tatranský vzduch. 07/11/19 Daniela Mäkká Vysoké a Belianske Tatry
Správa V ochrannej zóne UNESCO pralesov sa stále bude môcť ťažiť V októbri vláda schválila hranice Karpatských bukových pralesov na Slovensku. Tie boli do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO zapísané v roku 2007, ale reálne sa chránila iba malá časť jadrovej zóny projektu, s ktorým sme sa do tohto zoznamu dostali. Oproti návrhu predstavenému v septembri, vo vládou schválenej verzii hraníc z októbra ubudlo 150 ha z jadrovej zóny a 625 ha zo striktnej nárazníkovej zóny. 04/11/19 Soňa Mäkká Správy
Túra Hontianske Nemce – Plášťovce – Dudince So ženou sme sa vybrali po štvrtýkrát do Dudiniec na relaxačný pobyt. V duchu som riešil, čo budem robiť, kade chodiť vo voľnom čase, keď som už všetko naokolo pochodil. Našťastie, po rokoch opäť sprevádzkovali, aj keď len cez pracovný týždeň, vlak Zvolen – Šahy. Žena brala kúry a ja túry. Vlak o 9.09 h býval vždy plný a aj spiatočný o 15.48 h z Krupiny. Babie leto bolo priam ideálne, a tak som si prešiel zase nové trasy v širšom okolí Dudiniec. 04/11/19 Miroslav Svítek Krupinská planina
Túra Wiktorówky - symbolický cintorín poľských Tatier Ako v našich Tatrách, tak aj v poľskej časti môžeme nájsť pietne miesta venované obetiam, spätým s nepriazňou osudu v horách. Vydáme sa na krátku prechádzku údolím Filipka. Jej pravá odnož, Dolina Złota, nás dovedie ku kostolu so symbolickým cintorínom. Výšľap si obohatíme piknikom na veľkej lúke Rusinowa Polana s “bacówkou” a sezónnym pasením oviec. Druhým magnetom dňa budú nevšedné panorámy štítov z poľskej strany. 02/11/19 Roman Matkovčík Vysoké a Belianske Tatry, Poľsko
Príbeh Tajomná smrť v Javorovej doline Pre mnohých poľských milovníkov Tatier sa slovenská Javorová dolina spája s dvomi tragickými udalosťami: so smrťou jedného z najlepších horských záchranárov Klimeka Bachledu v roku 1910 a so záhadnou smrťou troch Poliakov v blízkosti Žabieho Javorového plesa v roku 1925. Najmä druhá tragédia je bezmála sto rokov veľmi diskutovaná a odborníci i bežní turisti sa snažia nájsť jej príčiny. Zatiaľ sa to nikomu nepodarilo. 01/11/19 Beata Okulińska Zaujímavosti
Túra Roháče – Plačlivé a Ostrý Roháč Týždeň uplynul a po nevýraznom studenom fronte, ktorý načas zhoršil počasie cez víkend sa od západu znova rozširuje tlaková výš. Tradične, v sobotu sa chystá prechod ďalšieho, a tak, ignorujúc piatok 13-teho, znovu si so šéfom vybavujeme voľno v práci. Trasa je tentoraz jasná – pokračovanie hrebeňa Roháčov. 31/10/19 Michal Bukvai Západné Tatry
Extra Ochrana prírody mala drahú konferenciu, lúky kosia dobrovoľníci Štátna ochrana prírody (ŠOP) SR zorganizovala pri príležitosti 100. výročia založenia ochrany prírody na Slovensku dvojdňovú konferenciu. Konala sa v štvorhviezdičkovom hoteli Partizán na Táloch. ŠOP za ňu dodávateľskej firme zaplatí takmer 84 000 €, pričom jej chýbajú prostriedky na manažmentové opatrenia, ktoré by mohli prispieť k záchrane vzácnych druhov a biotopov. 29/10/19 Soňa Mäkká Publicistika
Správa Od piatka platí v Tatrách zimná sezónna uzávera V piatok 1. novembra začína v Tatranskom národnom parku každoročná sezónna uzávera mnohých turistických chodníkov. Väčšina z nich sa opäť otvorí 15. júna 2020. Keďže nový návštevný poriadok je stále v príprave, platí rovnaký stav ako minulú zimu. 28/10/19 Soňa Mäkká Správy