Túra Cez Hrádok na Čertove chodníky vo Vtáčniku Sú miesta, na ktoré chodíme radi. Neprekáža nám, aj keď je to niekoľkokrát za rok. Miestne príslušný genius loci zabráni, aby sa nám to zunovalo. Jedným takým je Hrádok nad Bystričianskou dolinou. Magické miesto, známe hlavne skalolezeckej verejnosti. Ja síce z výšok mám skôr závrate, neprislúcham k tejto spoločnosti, no je to tiež turisticky veľmi atraktívna oblasť aj pre bežného návštevníka. Bola viackrát spomínaná na Hikingu ako zaujímavá časť pohoria Vtáčnik. 11/11/19 Vladimír Mikuš Vtáčnik
Prístrešok Chata pod dubom Pri turistickom okruhu zo Sklených Teplíc do Vyhní a späť som na zelenej značke z Pustého hradu našiel najprv pod kopcom Bralce pekne upravený prameň a asi po 1 km som natrafil na lúke Janovo s posedom veľký senník plný sena a na druhej strane v lese malú poľovnícku chatu s verandou. 09/11/19 Miroslav Svítek Štiavnické vrchy
Túra Hontianske Nemce – Plášťovce – Dudince So ženou sme sa vybrali po štvrtýkrát do Dudiniec na relaxačný pobyt. V duchu som riešil, čo budem robiť, kade chodiť vo voľnom čase, keď som už všetko naokolo pochodil. Našťastie, po rokoch opäť sprevádzkovali, aj keď len cez pracovný týždeň, vlak Zvolen – Šahy. Žena brala kúry a ja túry. Vlak o 9.09 h býval vždy plný a aj spiatočný o 15.48 h z Krupiny. Babie leto bolo priam ideálne, a tak som si prešiel zase nové trasy v širšom okolí Dudiniec. 04/11/19 Miroslav Svítek Krupinská planina
Prístrešok Chata Lesov SR Vydrica Pri mojom trojtýždňovom pobyte v kúpeľoch Sklené Teplice som neraz kráčal Vydričnou dolinou. Zatiaľ čo kroky drvivej väčšiny kúpeľných hostí sa končili pri odbočke k miestnej časti Sady, kde sa nachádzala stajňa miestneho salaša, ja som ju prešiel celú zopárkrát. Tak isto som vyšiel aj všetkými lesnými odbočkami z nej do okolitých lesov. Keď som si naplánoval, že neznačene prejdem cez Holý vrch Čečetkovým lesom na samotu Konice, narazil som pár metrov od asfaltky na chatu Lesov SR, štátny podnik Banská Bystrica, odštepný závod Žarnovica. 19/10/19 Miroslav Svítek Štiavnické vrchy
Túra Tiesňava Prieboj a Peňažná z Ihráča Vždy ma poteší, keď domáci poznajú svoje okolie, zaujímavé lokality v ňom, keď vedia ich históriu a hlavne, keď si uvedomujú jej krásu a význam. Nie je to vždy tak. Veď z nejednej pamiatky sa už stalo smetisko alebo bola zničená kvôli vlastnému sebeckému prospechu. Taktiež ma teší, keď si tieto vedomosti nenechajú len pre seba, ale pamiatku sprístupnia, hoci aj miestnym značením, a tak umožnia, aby aj iní ľudia mohli obdivovať jej krásu a oceniť jej hodnotu. 17/10/19 Danka Tomášiková Kremnické vrchy
Reportáž S Mišom Diviakom o citlivom hospodárení v lese Súčasťou Strednej odbornej školy lesníckej v Banskej Štiavnici sú aj školské lesy Kysihýbel, ktoré slúžia budúcim lesníkom na praktické vyučovanie. Vedúcim školských lesov je Michal Diviak, lesník, učiteľ a náš dlhoročný autor. Prešli sme sa po zrekonštruovanom náučnom chodníku Kysihýbel a hovorili nielen o tom, ako sa hospodári v tunajších lesoch, ale aj v lesoch všeobecne. 15/10/19 Soňa Mäkká Reportáže
Túra Okruh cez Fatry: Kráľova studňa – Skalka – Strečno Ďalšia etapa našej Tour de Fatry alebo, ako sme sa dozvedeli, Koruny Turca. Od Krížnej sme na Ceste hrdinov SNP a budeme sa jej držať až do Fačkovského sedla. Pre mňa je oblasť úplne neznámou, a tak som rada, že si rozšírim obzory. Posledný úsek našej okružnej týždennej dovolenky vedie cez Lúčanskú Fatru. Z nádherného Kľaku utekáme pred búrkou na Grandhotel Partyzán a hodujeme na čučoriedkach. Posledný deň nás čaká len zostup cez Minčol a novú rozhľadňu nad Strečnom. 06/10/19 Lenka Syrovátková Malá Fatra, Kremnické vrchy, +
Túra Agraš – okruh z Novej Bane Už som písala o pamiatkach na stredoveké banské diela v okolí obce Brehy v Štiavnických vrchoch. Vtedy sme navštívili banskú oblasť Slosberg nad dolinou Obecného potoka pod vrchom Chlm. Teraz sme sa rozhodli preskúmať dolinu Liešňanského potoka a pamiatky na banskú činnosť pod vrchom Agraš. Tu sa dolovalo na žile Gottes Gabe, čo je najzápadnejšia žilná štruktúra Pukaneckého rudného ložiska. 23/09/19 Danka Tomášiková Štiavnické vrchy
Túra Jančekova skala v pohorí Vtáčnik Vtáčnik ako pohorie vulkanického pôvodu je bohato obdarené mnohými andezitovými skalnými útvarmi. Drvivá väčšina je skrytá v jeho bukových lesoch. Ani výhľady z nich nestoja za veľa, totiž ak dáke sú. Zostávajú neznáme pre bežného turistu. Niektoré sú len obľúbeným miestom horolezeckých nadšencov, využívajúcich ich skalné steny či veže ako cvičné skaly. No nájde sa aj pár výnimiek. Na juhozápade to je výrazný útvar nad Oslanmi, Žarnov. Tento je pre svoje výhľady na veľkú časť Horného Ponitria cieľom mnohých turistov, čomu napomáha aj to, že leží na turistickej značke a náučnom chodníku. No málokto vie, že toto skalisko má v regióne aj menšiu sesterničku. V severnej časti pohoria, pri pozornejšom pohľade od Malej Lehoty, miestnej časti obce Lehota pod Vtáčnikom, neujde pozornosti v oblasti nad kameňolomom Jančekova skala. 30/08/19 Vladimír Mikuš Vtáčnik
Túra Cesta hrdinov SNP: Sklenianske lúky – Donovaly Nasledujúcej, v poradí štvrtej časti putovania, sme sa nevedeli dočkať. Predchádzalo jej takmer ročné čakanie na ďalšie kilometre po červenej magistrále – Ceste hrdinov SNP, ale aj niekoľko ťažších dní, plných najmä pracovných povinností. Je jasné, že v takom prípade sa motivácia na krátky viacdňový únik do hôr nehľadá ťažko. Keď sa k tomu pridal fakt, že trasa ide cez Krížnu, ktorá je medzi SNP-éčkarmi veľmi populárna, a ďalšími časťami Veľkej Fatry, ktorá je zas veľmi populárna u mňa (som skôr Fatranec ako Tatranec), začali sme opäť odratávať dni do odchodu. Navyše, náš kamarát Marek sa vrátil z Austrálie, a tak sa k nám mohol pridať. Overený trojlístok sme dali znova dokopy a v tejto zostave sme postupne prešli zo Skleného, cez Kremnické vrchy, južnú časť hrebeňa Veľkej Fatry a vrch Zvolen do rekreačnej oblasti Donovaly. 09/08/19 Tomáš Deneš Kremnické vrchy, Veľká Fatra a Choč
Túra Trojdňové jesenné podpolianske lazy a Zákľuky Babie leto roku 2018 bolo ako to lanské, opäť nádherné a dožičilo veľa vhodných dní na túlanie sa Slovenskom. Využil som ho na jesennú trojdňovku Veporskými vrchmi, ktoré som chcel opätovne navštíviť už hneď po prvej návšteve, keď sa mi veľmi zaľúbili Zákľuky. Zároveň som dlhšie rozmýšľal prejsť si detvianske a hriňovské lazy. 05/08/19 Henrich Tomáš Veporské vrchy, Poľana
Túra Pomník starých mládencov a Sulina Pohorie Vtáčnik má pekný dlhý hrebeň, ale oveľa viac zaujímavých miest je mimo hrebeňa, uprostred svahov, alebo v podhorí. V podhorí Vtáčnika, na strane Pohronia, leží dedinka Prestavlky. To meno ma vždy fascinovalo a okrem toho sa tam nachádza aj európska rarita, o ktorej málokto vie. 04/08/19 Danka Tomášiková Vtáčnik
Túra Prečo rastie deväť sekvojovcov pri Novej Bani Cez prázdniny mnohí balia kufre a mieria za hranice všednej každodennosti. Merajú dlhé cesty a precestujú pol sveta, aby videli jeho divy. Čuduj sa svete aj na krpatom Slovensku máme tiež mnohé kuriozity, divy a unikáty. Netreba cestovať stovky či viac kilometrov. Netreba ani vracať ľudom Slovensko. Stačí sa lepšie pozrieť za vlastné humná a poriadne sa rozhliadnuť. Objavíme mnoho zaujímavostí, ktoré nás doslova zaskočia. 02/08/19 Tomáš Trstenský Pohronský Inovec, Vtáčnik, +
Ferrata Novinky na ferrate Skalka v Kremnických vrchoch Via ferrata na Skalke už nie je pre návštevníkov neznáma a preto mojím cieľom nebude popisovať to, čo už je na stránkach HIKING.SK v samostatnom článku. Tento rok v lete na ferrate na Skalke pribudli dve novinky. Prvou je lanový visutý most, ktorý je v tomto čase najdlhší na Slovensku, druhou novinkou je lezecká sieť. 30/07/19 Michal Mikuláš Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Túra Ostrá hora a roklina pod Kaním lazom Manžel pochádza z Jastrabej a kým žili svokrovci, chodili sme tam často. Občas sme si zašli aj na známu Jastrabskú skalu. Zarastená Ostrá hora nás až tak veľmi nelákala. V roku 2008 chcela súkromná spoločnosť začať ťažiť andezit na Ostrej hore, no v roku 2010 od tohto zámeru napokon odstúpila. A preto nás začalo zaujímať o čo by slovenská príroda bola chudobnejšia, keby sa zámer podaril. Chvíľu nám to ale trvalo, kým sme sa tam vybrali. 26/07/19 Danka Tomášiková Kremnické vrchy
Stredohorie a juh
- Základné informácie o oblasti

Turistická oblasť „Stredohorie“ sa stotožňuje s geomorfologickou oblasťou Slovenského stredohoria. Rozprestiera sa, ako už názov napovedá, v centrálnej časti Slovenska. Zaberá vulkanické pohoria Vnútorných Západných Karpát v Banskobystrickom samosprávnom kraji a Nitrianskom samosprávnom kraji. Sú to Burda, Cerová vrchovina, Javorie, Kremnické vrchy, Ostrôžky, Pohronský Inovec, Poľana, Štiavnické vrchy a Vtáčnik. Zo zníženín patrí do oblasti Juhoslovenská kotlina, Pliešovská kotlina, Zvolenská kotlina a Žiarska kotlina. Z veľkoplošných chránených území do oblasti zasahuje CHKO Ponitrie, CHKO Štiavnické vrchy, CHKO (Biosférická rezervácia) Poľana a CHKO Cerová vrchovina.

Najvyšším bodom oblasti je Zadná Poľana (1458 m n. m.) v zároveň najvyššom sopečnom pohorí Slovenska - Poľana. Najnižší bod leží v ústí rieky Ipeľ do Dunaja na maďarskej hranici vo výške 102 m n. m. Napriek značnej rozlohe oblasti sú prvky reliéfu obdobné vďaka vulkanickej minulosti, no každé pohorie je niečím charakteristické. Mierne zvlnenú Juhoslovenskú kotlinu striedajú pahorkatiny Krupinskej planiny a Ostrôžok. Horstvá, ktoré sú viac na sever, naberajú aj na výške a rozmanitosti vegetačných stupňov. Pokrytie turistickými chodníkmi je veľmi odlišné. Na južnom okraji pri hranici s Maďarskom sú zriedkavosťou. Severným smerom turistické trasy pribúdajú. Ich kvalita je tiež veľmi rozdielna. V málo navštevovaných lokalitách je stav zanedbaný. Napr. dostupné papierové mapy Štiavnických vrchov nezobrazujú realitu v teréne a preto môžu nastať orientačné problémy. Hrebeňové partie Štiavnických vrchov a Kremnických vrchov sú ideálnymi terénmi pre bežecké lyžovanie. Ostatné pohoria majú vysoký potenciál pre horskú cyklistiku a ľahkú pešiu turistiku.